acpronk Geplaatst: 24 november 2024 Geplaatst: 24 november 2024 Het had donderdag toch harder gevroren dan gedacht. Het microklimaat in mijn tuin gaf lichte vorst aan, te zien aan de dahlia's. Maar op de moestuin zonder beschutting was het blijkbaar flink kouder. De pepers kunnen weg, en de vijgen hebben ook schade aan het blad voor zover ze nog bladeren hadden. Zo'n anderhalf uur op de tuin geweest, zoals gewoonlijk tot het donker werd. De 2 bakken met oca's geoogst. En bamboestokken bij de vijgen gezet waar ik later de labels aan vast ga maken (makkelijker te lezen dan een label in de grond). Heb alleen niet zo veel bamboestokken meer. Dacht er 100 gehaald te hebben toen ik er wat gratis op kon halen (met dank aan Donald, enige maanden geleden). Of ik heb me verteld, of ik heb er minder meegenomen. Moet ze dan maar halveren.. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 25 november 2024 Auteur Geplaatst: 25 november 2024 's Middags droog en relatief warm met nog een mooie zonsondergang. Weer een stuk asperges gedaan, nog twee meter dan is dat klaar. Een pad opnieuw uitgezet met waslijn en een stuk ervan gespit. Chinese bieslook uitgedeeld en met rucola naar huis. 2 Quote De moestuin van Patrijs
redzebra Geplaatst: 25 november 2024 Geplaatst: 25 november 2024 gisteren in de tuin bladeren verzameld, mede door de wat koudere temperaturen was alles nu zowat gevallen. Binnenshuis de eerste tomaten gezaaid 4 Quote
Dahli Geplaatst: 25 november 2024 Geplaatst: 25 november 2024 34 minuten geleden, redzebra zei: Binnenshuis de eerste tomaten gezaaid Neeeee, nu al?!?! Ik krijg een soort Pavlov-reactie: ik moet ook, anders te laat! Onzin natuurlijk, na 10 minuten daalde dat besef in. Wat heb je gezaaid? Ben wel benieuwd nu 😁. 2 Quote
redzebra Geplaatst: 25 november 2024 Geplaatst: 25 november 2024 Niet voor de komende buitenteelt 😁, daar is het nog veel te vroeg voor. Eerste (micro) dwerg en een paar andere voor wat testjes, ik heb ook een paar dieven ter overleving van f1 staan in de winter. Die gingen in eerste instantie wat minder, een aantal ongenodigde gasten waren meegekomen en het bio middeltje om dit te verhelpen had naast deze ook bijna mijn dieven om zeep geholpen, met een beetje geluk geven deze een paar tomaatjes rond nieuwjaar als extra. 3 Quote
Gitta Geplaatst: 25 november 2024 Geplaatst: 25 november 2024 1 uur geleden, Dahli zei: Neeeee, nu al?!?! Ik krijg een soort Pavlov-reactie: ik moet ook, anders te laat! Onzin natuurlijk, na 10 minuten daalde dat besef in. Hier hetzelfde effect. Grappig. Afgelopen week niks in de tuin gedaan. Gisteren voor het eerst weer. Bloembollen gepoot in de siertuin. Verder nog wat onkruid verwijderd. 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 26 november 2024 Auteur Geplaatst: 26 november 2024 Morgen misschien storm aan de kust. Vanmiddag werd het droog en de meeste potten in de platte bak gezet met een raam er boven. Snijbiet afgesneden om ruimte te maken voor de laatste twee ramen op de bak. Beton er op tegen het wegwaaien. Ook alle losse potjes, bakjes en troep opgeruimd of vastgelegd en de kweekkasjes verzwaard. Nog een kruiwagen mest op de volle composthoop zodat het grote snijbietblad e.d. niet wegwaait. Met een emmer snijbiet naar huis. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 27 november 2024 Auteur Geplaatst: 27 november 2024 (aangepast) Onstuimig weer met vooral vanmorgen heel veel regen. De knoflook nagelopen en de stengels er af geknipt. Droog opgeborgen in een fruitzakje van de LIDL. De gedroogde sperziebonen in de vriezer gedaan tegen de bonenkever. 'S middags naar de tuin gelopen. Het is er een flink natte bende, maar de wind die nog aantrekt komt voorlopig uit de gunstige hoek. Quote 'Het is een echte storm, bij Texel windkracht 10' NH-weerman Jan Visser verwacht dat het hoogtepunt van de storm tussen 18.00 uur en 22.00 uur ligt. "Het is niet precies aan te geven hoe laat precies." Aan de kust kunnen er windstoten van 130 kilometer per uur voorkomen, boven land tot zo'n 100 kilometer per uur. "Het is een echte storm, bij Texel verwacht ik windkracht 10." 27 november 2024 aangepast door Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 28 november 2024 Auteur Geplaatst: 28 november 2024 En inderdaad, flinke windstoten. De bladeren waren zelfs van de snijbietplanten afgewaaid. Wat schade in de siertuin, planken uit een schutting gewaaid en een schuttingdeel er in zijn geheel uitgewaaid. Het is mooi weer om gelijk de schade op de moestuin op te nemen. Een gebroken eenruiter van de lage kas, gelukkig is de rest blijven liggen. Gelijk maar opgeruimd en provisorisch dichtgemaakt want die kas staat nog vol N-Z spinazie. Ook een tijdelijke afscheiding omgewaaid, maar dat waren palen van wilgenhout en die gaan maar een paar jaar mee. De platen van die afscheiding opgeruimd en vastgezet. Nog wat los spul op de vereniging opgeruimd, vooral de deksels van die plastic compostvaten willen er graag vandoor gaan. 3 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 30 november 2024 Auteur Geplaatst: 30 november 2024 De witloofplanten gekopt en daarna ingetafeld in de volle grond. Nog even twee kruiwagens mest gereden. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Gitta Geplaatst: 30 november 2024 Geplaatst: 30 november 2024 De bakken allemaal nagelopen. In de paarse boerenkool en palmkool nog rupsen verwijderd. Verder nog wat onkruid uit de bakken verwijderd. 1 Quote
bonnie f Geplaatst: 1 december 2024 Geplaatst: 1 december 2024 Eindelijk mijn knoflook en winterui gepoot, onkruid verwijderd, compost verspreid en een omgewaaide boom/struik (wat is t verschil?) in stukken gezaagd en gedeeltelijk versnipperd. De snippers op de dahlia's gegooid. De kippen hebben ze verspreid. 2 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
appelvrouw Geplaatst: 1 december 2024 Geplaatst: 1 december 2024 (aangepast) Handige hulpjes toch die kippen! En kippenmest.. mis ik wel daar werd de composthoop altijd zo lekker heet van🥵 Wij hebben verschillende planten in ons minivoedselbosje geplant: een zure kers, twee zwarte bessen, een Gelderse roos ( voor de vogels) een krentenboompje. 1 december 2024 aangepast door appelvrouw 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
bonnie f Geplaatst: 1 december 2024 Geplaatst: 1 december 2024 Bijzonder he. In combinatie met hooi vooral. We hadden een maand compost van 70 graden. Echt bizar. 2 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
bonnie f Geplaatst: 1 december 2024 Geplaatst: 1 december 2024 Grappig. Een zure kers. Ga ik eens opzoeken. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
appelvrouw Geplaatst: 1 december 2024 Geplaatst: 1 december 2024 2 uren geleden, bonnie f zei: met hooi En vocht niet te vergeten. De zure kers, morel of kriek, in de Lorraine hoog gewaardeerd voor clafoutis en voor confiture en natuurlijk kersen op eau de vie voor het winterse dessert🥳 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 2 december 2024 Auteur Geplaatst: 2 december 2024 Een mooi dik stuk plastic touw gejut, en dat naar de tuin gebracht. Voor de kippensoep twee preien, pastinaken, palmkoolblad en een bosje selderij mee terug genomen. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 3 december 2024 Auteur Geplaatst: 3 december 2024 Erg mooie N-Z spinazie uit de lage kas gehaald en afgehaald. Tussendoor een klein stukje gespit op het aardappelveldje '25 om warm te blijven. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 3 december 2024 Geplaatst: 3 december 2024 Ik heb wat teentjes knof van @nasuada uit de bio doos gepoot. Kan best nog. En een extra mazzeltje, want ik weet nu ook weer welke knof de morado is 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 3 december 2024 Geplaatst: 3 december 2024 De dingen gaan hier wat anders dan gepland. De onverwachte verhuizing van onze oudste zoon maakte dat we de afgelopen maand ontzettend hard hebben gewerkt, maar niet in de moestuin. Eergisteren en vandaag zijn we wel geweest, en het viel niet mee. We hebben niets gedaan het afgelopen seizoen en dat was te zien, alles is weer overgenomen door kweekgras. Aangezien dat met wortel en al moet uitgegraven, hebben we die klus uitgeschoven naar de lente. En eigenlijk is het al te laat de grond nog goed voor te bereiden voor de winter, zeker met al dat gras er op. Dus hebben we next-best gedaan. Van een plank en een stevig touw een soort omgekeerde juk gemaakt (touw om je nek en plank op de grond), en bak voor bak het gras en onkruid geplet met de plan. Daarover een laag compost/half verteerde mest en daar overheen bladeren van vorig jaar of karton, over het blad nog een plat vogelnet zodat het niet kan wegwaaien. Ik zag deze truc op een filmpje, en het is eigenlijk het enig haalbare nog op het moment. Het idee is dat je een groenlaag creeert met lucht er tussen, zodat de beestjes er goed in kunnen blijven bewegen, daarop voeding, en daarop bescherming tegen uitspoelen. Geen idee of het gaat werken, maar alles beter dan zo braak te laten liggen. Gelukkig hadden we nog heel veel compost en half verteerde mest liggen. Verder zijn we vooral aan het opruimen. Bij het leegschudden van een van de zakken vonden we nog een onverwacht maaltje kleine rode aardappelen, jammer genoeg zonder label dus geen idee of de schil eetbaar/lekker is. Maar het zal vast smaken. En o ja een mini bloemkooltje. Toch nog oogst, lol. 5 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Petrasmoestuin Geplaatst: 4 december 2024 Geplaatst: 4 december 2024 Op 15-11-2024 om 14:14, appelvrouw zei: dat is zowat een bol per dag Ik gebruik momenteel elke dag 1 solo knoflook, dus eigenlijk wel 6 tenen of zo. Maar de solo knoflook is ook minder sterk. Ik heb nu 3 soorten knoflook gepoot (104 totaal en 3 solos om te proberen), als die mij niet bevallen, dan koop ik alleen solo knoflook, dan houd ik mijn bakken leeg voor andere zaken. Die solos zijn zo gemakkelijk schoon te maken. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 4 december 2024 Geplaatst: 4 december 2024 (aangepast) Ik ben mij ook al een beetje aan het voorbereiden voor de winter. Ik had peulen in 2 lage zakken gezet en die wil ik eigenlijk weer op mijn tafel zetten waar 6 zakken op passen met rekken erachter. Maar daar wil ik dus later bonen in gaan zetten, maar in kader van wisselteelt de aarde eruit en die verdeeld in andere bakken. Ik had nu grote zakken op de tafel staan, maar die wil ik liever gebruiken voor groente die wat langere wortels aanmaken. En de 2 lage zakken vul ik dan met deels gebruikte aarde (plantjes die niet opkwam bij voorzaaien bv.), een beetje tomatenaarde (waar tomaten in hebben gestaan) en een groot deel met verse aarde. Daar hoef ik dan niet meer naar om te kijken. 1 Grote Hero is al omgeschept, die staat vol met rode ui en sjalotten. De andere 3 grote moeten nog gebeuren. Dat doe ik in het voorjaar, want er staat nog wat in. Verder is het mijn dagelijks werk ook mos weghalen. De grote Heros van 120 x 120 dek ik zoveel mogelijk af met mutsen om de ergste regens tegen te houden. Een deel glijd er dan van af. De Heros 60 x 120 dek ik ook deels af tegen de rekken aan, dus het voorste gedeelte wat normaal snel nat wordt, wordt ook minder nat. Gisteren ook de dille eruit gehaald, eerst lekker nog wat dille op mijn gerookte zalm gedaan. Mijn Hochbeet laat ik de meeste tijd dicht, die gebruik ik als een soort kasje, daar staat andijvie, snijbiet en wintersla in. De andijvie wil niet erg. Als het zonnetje schijnt en droog is, dan gaat hij tussen 11.00 en 15.00 uur even open. 4 december 2024 aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
ricusg Geplaatst: 4 december 2024 Geplaatst: 4 december 2024 Ik heb boerenkool geoogst en nog wat andijvie van onder het plastic. Verder wat schoonmaakwerk ( dode afrikaantjes opgeruimd ) en uitgegroeide spruitkoolplanten mee naar huis genomen om in de kliko te gooien. Er staat nog wel wat spruitkool, maar de spruitjes zijn nog wat aan de kleine kant. Hopelijk groeien ze nog. Ik heb ook nog wat dunne prei staan en ook daarvan hoop ik dat ze nog een beetje groeien. Hopelijk is het volgende week een beetje redelijk weer, want dan krijgen we mest op de tuin. 2 Quote
acpronk Geplaatst: 4 december 2024 Geplaatst: 4 december 2024 Al 10 dagen niet naar de tuin geweest, en die keer daarvoor was het ook al 7 dagen. Druk met van alles, ook beetje ziek geweest, en vooral regen, hagel, sneeuw en wind spelen me parten. Maar ik verveel me niet, heb nog een paar overwinterende planten en stekken staan die ik aandacht kan geven. Komende dagen weer veel regen, op z'n vroegst zondag pas naar de tuin.. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
woldistel Geplaatst: 4 december 2024 Geplaatst: 4 december 2024 1 uur terug, acpronk zei: Komende dagen weer veel regen, op z'n vroegst zondag pas naar de tuin.. en dan heeeeeel hard schrikken. Misschien ook niet 🤞 Ik kom nu ook veel minder op de tuin. Tussen oktober en half december is het nooit leuk op mijn tuin. Bijna altijd schaduw (dus nat). Als de bladeren weer gevallen zijn, wordt het weer beter. Eigenlijk lijdt vooral mijn tuin aan een vroege winterdepressie 😄 4 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.