Gwen Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Ik heb potgrond uit uit zakken gebruikt om groente in potten te gaan verbouwen. Nu merkte ik al dat er soms een rode kiem opkwam, maar dacht dat het gewoon een door mij geplant zaadje was. Nu heb ik diezelfde kiemen in potjes waar ik nog niets in heb gezaaid. Heeft iemand enig idee om welk gewas het gaat? Het steeltje is rood, kiemblaadjes rood/groen. Hoe voorkomt ik zo veel mogelijk bodemverontreiniging? Welke grond is naar jullie weten zo schoon als mogelijk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menph Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Het zou koffie kunnen zijn. (Coffea arabica) Je zal niet de eerste zijn die zo´n struik ziet opkomen uit gewone compost. De zaden kunnen tegen de extreme hitte van het ´schoonstomen´ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted March 30, 2012 Author Share Posted March 30, 2012 Wat een gaaf idee! Zijn het dan zulke kleine zaadjes? Ik ga ze sowieso proberen groot te krijgen om te kijken wat het wordt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menph Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Koffie heeft de grote van een kiemende erwt. Maar post anders eens een foto voor meer duidelijkheid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted March 30, 2012 Author Share Posted March 30, 2012 Dit kan een paprika zijn, maar kiemde exact hetzelfde als die daaronder.Deze kiemde in een pot waar ik niks had gezaaid. Ik heb hem met wortel en al eruit gehaald en geen basis zoals een zaadje oid gevonden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menph Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Een paprika is het iig niet. Koffie ook niet. Het lijkt nog het meest op Polygonum lapathifolium. Aan deze zaailing is wel af te lezen dat je potjes te donker staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted March 30, 2012 Author Share Posted March 30, 2012 De Beklierde Duizendknoop dus? Hm, elimineren dan maar! De bakjes staan zo veel mogelijk in de zon, in de vensterbank en voor het raam en buiten. Echt de volle zon staat er niet op vanwege de bebouwing rond de tuin. In de vroege ochtend schijnt de zon direct door het raam op de gewassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Astrid Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Ik denk dat je een lamp boven je zaailing moet hangen..ze zien er inderdaad erg sprieterig/stengelig uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted March 31, 2012 Author Share Posted March 31, 2012 Wat voor een lamp dan? Ik heb spaarlampen en laat die 's nachts al aan. De tomaten e.d. kiemen goed, maar dan stagneert de groei redelijk, ze zijn al dagen dezefde hoogte en hebben nog geen nieuw blad gemaakt. Of ben ik te ongeduldig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 er zijn allerlei topics over het opkweken van net gekiemde zaden , over allerlei soortjes, tomaten, pepers, sla en boontjes, eigenlijk alles welkijk gerust es rond op het forum. Ook ever lampen zijn er tal van topics, ook over problemen na kieming , stilstand na de 1e blaadjes etc etc. warmte , koeler zetten , ga zo maar door.het forum staat er vol van. succes ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 Ik zag vanmorgen dat de tomaatjes beginnetjes van nieuw blad krijgen! Ik houd hoop! De steeltjes van de geplante zaadjes groeien lang niet zo hard als de kiem van het onkruid op de fototjes. Die kiemen zijn nu zo'n 2-3 cm hoog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 toevallig bij de formido gekocht? ik heb mijn potgrond daar gekocht en heb precies dezelfde zaailingetjes....ook al herken ik veel kiemen, deze herken ik ook niet!ik haal ze er gewoon allemaal uit. ik wil alleen wat ik zelf gezaaid heb en de kans dat dit simpel onkruid is, is groot...dus naar de compostbak met die kleine rakkers! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 Ik heb de grond vorig jaar bij de Jumbo gekocht voor 1 euro per 40 liter. Erg fijne aanbieding als de tuin opnieuw aangelegd moet worden. Maar als er vervolgens ongewenst onkruid in huist dan doe ik er denk ik niet echt goed aan om het in mijn tuin te stoppen. Maandag ga ik even met de manager bekvechten over het hoe en wat. Want die grond is niet te gebruiken voor het doel waar ik het voor heb gekocht en ik zal juist nog meer ongewenste gasten in mijn tuin krijgen in tegenstelling tot wanneer ik het niet zou gebruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Net "geoogste" verstekelingen. Komen uit de potgrond van de Jumbo van vorig jaar. Best wel veel in klein beetje (kweekbakje) potgrond.Zitten ook veel dikke harde brokken en grote vezelproppen in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Jemig wat maakt dat nu uit relax , ik zou me schamen om voor 1,40 met iemand te "'bekvechten"" over paar onkruidjes.Als je je hier al druk om maakt dan ben ik benieuwd als er een x echt wat aan de hand is. Potgrond is ook geen zaaigrond ! Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 het gaat om 1 euro per 40 liter Hans... daar zou ik wel wat onkruidjes voor op de koop toe nemen het is er immers zo uit gehaald.ze zullen je bij de Jumbo voor gek verklaren Gwen,ik zou niet gaan mopperen als ik jou was.... als het om 'gewoon plantgoed' gaat zaai ik in potgrond vermengd met zand.maar als het om mijn pepers en tomaten gaat zaai ik alleen in goedgekeurde zaaigrond en die gaat ook nog eens 5 minuten in de magnetron. daar komt gegarandeerd geen onkruid in op Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 ik wil ook 40 liter potgrond met veel onkruidzaad erin voor 1 euro Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Dan moet je ook hollend naar de Jumbo Hans Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 nou zou ik best doen, en daar dan mooi mee mulchen, me hele tuin 5 cm dikke laag op gooien Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 Het gaat om een colli zakken, dat is voor ruim 100 euro! En daar alle onkruidjes uit halen...... No thanks! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Wat zijn colli zakken ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted April 2, 2012 Author Share Posted April 2, 2012 Een colli is een soort pallet op wieltjes met van die metalen schotten van een meter of 2 hoog waar in het geval van een supermerkt meestal levensmiddelen mee worden vervoerd. Op een colli pastten zo'n 200 zakken grond en die heb ik dus gekocht. Zie het filmpje op deze link! Loads of colli's! http://www.jumbosupermarkten.nl/HRHomepage/Procespaginas/LG-Transport/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Oke ik snap het handig, ik had ook zoveel gekocht altijd goed te gebruiken.Als ik plek had, dan had ik berg potgrond los latren storten zoals Jorieke een x gedaan heeft, lijkt me heerlijk zo dat je niet zuinig hoeft te doen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted April 2, 2012 Author Share Posted April 2, 2012 Als er nog meer mensen die kiemen in de Jumbo potgrond vinden dan is het wel aan te raden om het te melden bij de winkel. Ze beweren nooit eerder gehoord te hebben dat die kiemen erin zitten, maar nemen wel de zakken van die levering terug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Ze beweren nooit eerder gehoord te hebben dat die kiemen erin zitten, maar nemen wel de zakken van die levering terug. Ik denk dat beweren een verkeerd gekozen woord is, er gaat geen mens terug omdat er wat onkruidzaden in zitten. Ik denk dat dit in ieder soort grond wel terug te vinden is behalve zaai&stekgrond. Dus ik denk dat ze het heel serieus menen als ze zeggen dat ze er niet eerder van gehoord hebben Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts