Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe ziet jouw ideale kas eruit?


kevers

Aanbevolen berichten

Aankomend jaar gaat een bekende aannemer een kas voor mij bouwen van hout. 

Ik kan hem in principe helemaal zelf ontwerpen, budget is niet echt een issue.

 

Ik ben benieuwd wat jij een waardevolle toevoeging vindt, wat echt niet mag ontbreken of wat je juist niet zou doen. Maximale grootte is zo'n 25m2. 

aangepast door kevers
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom kies je voor hout?

Het vergt veel meer onderhoud dan aluminium. 

Afijn, bouw ook ruim de hoogte in. 

Hoe hoger en ruimer des te stabieler wordt je klimaat in de kas. 

Kies een ruim looppad. 50-60 cm is fijn werken. Dan kun je er ook makkelijk met de kruiwagen bij.

Laat aan beide zijden dakramen inbouwen. Bij voorkeur met automatische openers.

Plant ruim. Het wordt al snel een oerwoud in zo'n  grote kas.

Denk na over water geven in de kas. Je wilt niet steeds in en uitlopen.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de ramen en het dak zou ik 4mm tuindersglas (veiligheidsglas) nemen.   Veiligheidsglas is  vele malen sterker dan gewoon glas en als het toch mocht breken valt het niet in scherven uit elkaar. Voor het dak heeft gehamerd veiligheidsglas de voorkeur omdat het fel zonlicht tempert en verstrooit. 

 

Verder zou ik zeker een hordeur nemen zodat je tijdens warme nachten ook 's nachts kunt luchten zonder dat katten en ongedierte je kas kunnen bezoeken. 

  • Like 1
  • Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben al heel blij met mijn kas. Gehamerd glas in het dak, kalken niet nodig. Automatische raamopener, kan de hete lucht eruit ook als ik niet thuis ben.

Schappen voor materiaal en zaaien op werkhoogte. Daaronder betegeld om spullen te stallen en een betegeld pad. Net breed genoeg voor de kruiwagen.

Hemelwaterafvoer naar een IBC ton wat weer terug de kas in gaat via druppelslang.

 

Formaat mag altijd groter en dan zou ik voor zoiets als Jorieke gaan qua oppervalkte en deuren. Maar ja dat past hier niet echt.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-2-2024 om 18:55, Frans zei:

Voor de ramen en het dak zou ik 4mm tuindersglas (veiligheidsglas) nemen.   Veiligheidsglas is  vele malen sterker dan gewoon glas en als het toch mocht breken valt het niet in scherven uit elkaar. Voor het dak heeft gehamerd veiligheidsglas de voorkeur omdat het fel zonlicht tempert en verstrooit. 

 

Verder zou ik zeker een hordeur nemen zodat je tijdens warme nachten ook 's nachts kunt luchten zonder dat katten en ongedierte je kas kunnen bezoeken. 

 

Goede tips, ook van het dak. Dankjewel!

 

Zou je een enkele of een dubbele deur nemen?

 

Op 4-2-2024 om 17:47, Veldjesgraaf zei:

Waarom kies je voor hout?

Het vergt veel meer onderhoud dan aluminium. 

Afijn, bouw ook ruim de hoogte in. 

Hoe hoger en ruimer des te stabieler wordt je klimaat in de kas. 

Kies een ruim looppad. 50-60 cm is fijn werken. Dan kun je er ook makkelijk met de kruiwagen bij.

Laat aan beide zijden dakramen inbouwen. Bij voorkeur met automatische openers.

Plant ruim. Het wordt al snel een oerwoud in zo'n  grote kas.

Denk na over water geven in de kas. Je wilt niet steeds in en uitlopen.

 

 

Omdat vanwege vergunningstechnische redenen de kas vlakbij huis komt, en in de zichtlijn vanuit de woonkamer de tuin in. Esthetisch gezien vind ik hout dan mooier. Ons hele huis is houtbouw :).

 

goede tips van het looppad en de watervoorziening. De grondwaterpomp ligt ernaast, dus ik zal zeker zorgen voor een aansluiting in de kas.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-2-2024 om 07:59, Jorieke123 zei:

Ik ben blij met mijn 2e deur, 'achterin' en net op een andere windrichting. 

 

Ja, toch wel? Ik had dat in eerste instantie ook bedacht, maar dat werd als een gek idee gezien omdat je dan veel 'plantruimte' verliest. 

 

Iemand hieronder geeft aan de grootte van jouw kas een goed formaat te vinden. Welke afmetingen heeft jouw kas (of kan ik dat ergens terugvinden?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Wortel zei:
17 uren geleden, Wortel zei:

Schappen voor materiaal en zaaien op werkhoogte. Daaronder betegeld om spullen te stallen en een betegeld pad. Net breed genoeg voor de kruiwagen.

Hemelwaterafvoer naar een IBC ton wat weer terug de kas in gaat via druppelslang.

 

 

Paar vragen als dat mag:

* Op welke plek in de kas zou je die schappen maken? En hoe groot/breed is groot genoeg?

* Hoe laat je die druppels lang terug de kas inlopen? Gewoon via de deur?

 

Ik heb op mijn moestuincomplex ook gewerkt met een ibc ton. Ik had hem op hoogte staan, maar moest toch meestal met de gieter aan de slag omdat er via de slang nauwelijks iets uitkwam. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De opbouw van mijn kas staat in:

 

De blumat gebruik is sinds een jaar niet meer. Wetkte prima, maar na al die jaren steeds vaker verstopping door aglen uit de ton.

Voor de rest staan er veel plaatjes in mijn moestuin seizoen.

 

De doorvoer van de ibc zit met een tuinslang gewoon onder de rand van de kas door, deze zit niet zo diep.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-2-2024 om 10:29, kevers zei:

Zou je een enkele of een dubbele deur nemen?

 

De deurbreedte van mijn kas is 71 cm en in de praktijk blijkt dat goed te voldoen om met een kruiwagen (bij mij is de afstand tussen buitenzijde handvatten van de kruiwagen 62 cm) in de kas te kunnen werken. Wel even oppassen bij het in- en uitrijden  maar dat moet je bij een kas sowieso altijd doen. In de 10 jaar dat ik deze kas nu heb heb ik in ieder geval een dubbele deur niet gemist.

aangepast door Frans
  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog al een open deur: maar deuropening in het midden is we zo handig.  Dat had ik niet (kas vorige week afgebroken) maar de kas dit komt heeft het wel.  Verder is extra hoogte altijd welkom.  Ik zat op een goothoogte van 1,63m en ga nu naar 2,0 meter.  Alleen al qua  beleving is het kathedraal effect mooi. 

 

Mocht je vrees hebben voor ongedierte zoals (woel)muizen en ratten dan kan t handig zijn om bij plaatsing aan de randen van de kas, muizengaas graag flink diep de grond in te werken.   Als die beesten toch willen knagen op je oogst en aan je jonge plantjes dan is dat bijna niet te vermijden, maar misschien dat ze bij deze maatregelen liever bij de buurman gaan snacken.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm goede tip! Was meneer Mol bij mij misschien ook buiten gebleven... die gaat hier niet zo diep door de tuin. Op zich geen ramp, alleen de jonge plantjes hangen in het luchtledige met de wortels en in het gras is het irritant. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de keuze had gedaan om met een aannemer een kas in hout op te bouwen, dan ga ik even uit van standaard abc kozijnhout ging ik voor:

-dubbel glas en acrylaat 16 mm of poly 32 mm kanaalplaat in het dak. (gehard glas kost al bijna net zoveel)

 

Als er budget genoeg is dan eventueel doorstappen naar;

-Geïsoleerde bouw met alle principes van energiebesparing.

--airco = L/L warmtepomp

--ventilatie via wtw naast dakraam en staldeur

--binnen en buitenscherm

 

Een nuttige ruimte waar een makelaar zegt ah tuinkamer maal xxxx euro per m2 ipv "het is beter om die kas te verwijderen voor verkoop"

vruchtgroenten zijn toch tropische planten dus zo raar is het niet.

 

De stookkosten zouden uitkomen op ongeveer 1000 Kwh per jaar dat is rond de €20 per maand

Niet gek voor jaarrond plukken.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je af en toe je kas schoonmaken, hou dan wat ruimte aan alle kanten.

Vandaag heb ik mijn kas schoongespoten. Langs de slootkant was het weer balanceren op het randje..... 60 cm vrije ruimte aan alle kanten is heel fijn. Dan kun je een trapje neerzetten en de dakplaten schoonmaken. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede, Veldjes graag! Ga ik zeker doen.

 

Ik zat nog te denken om aan de zuidkant een overstek/pergola achtig idee toe te voegen, die ik kan laten begroeien. Dat creëert ook weer extra schaduw in de zomer. 

 

Maar er zal vast een reden zijn dat je eigenlijk geen kassen ziet met zoiets? Iemand input?

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor een koude kas cq teelt van groenten en wat zomerteelt/tomaten is schermen niet echt nodig.

De meeste kassen zijn minder dan 10 a 15 m2 hebben een goothoogte van 1.40/1.60 m en staan in kleinere tuinen.

 

Een luifel voor de zuidkant daar wil je onder lopen en heeft een diepte nodig van circa 1.5x de nokhoogte dan valt deze oplossing al snel af. (ruimte gebrek)

In mijn beleving is een dakscherm doortrekken effectiever.

 

 

 

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedendag, 

 

Ik ben alles aan het uitwerken voor de aannemer en heb nog een vraag;

Je ziet ook veel kassen die aan de onderkant zijn dichtgemaakt (vaak gemetseld). Weten jullie met welke reden dat is, en is dat aan te raden?

 

En waarom zou je geen gehamerd glas doen over de gehele zuidzijde. Dus behalve het dak ook de zijwand. Of levert dat dan te weinig licht op?

 

 

aangepast door kevers
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de zomer staat de zon hoog, weinig instraling van opzij op het sterkste moment van de dag, dus gehamerd niet nodig en in het voor en najaar wil je die lagere zon juist wel vangen.

aangepast door Wortel
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De onderzijde dichtmaken werd gedaan bij tabletkassen, op tafels kwamen de potplanten te staan of er werd gezaaid en gestekt meestal waren dit verwarmde kassen.

Glas was duur en steen goedkoper een praktische oplossing dus, onder de tafels zaten verwarmingsbuizen, uiteindelijk was het ook een opbergplek voor de vele stenen potten.

 

gehamerd glas verticaal plaatsen? is niet handig dat type glas is stootgevoelig, ik zou het helemaal niet gebruiken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...