Danuta Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 Ik heb net de flessen-big weer even bij de moeder gezet, ik moest een half uur wacht houden (moeders ging eerst uitgebreid alle kruimeltjes van haar ontbijt uit het zand staan filteren...), maar toen mochten de biggen drinken. En de flessen-big dronk! De keren hiervoor nam ze steeds wel een speen, maar liet hem dan ook meteen weer los. De 2 andere biggen zuigen zich meteen vast (met hun tongetje, ziet er grappig uit ) dus je zag duidelijk verschil.Nu heeft ze aardig lang kunnen drinken! Ik heb haar nu dus ook daar gelaten. Straks nog een paar keer kijken. Zou mooi zijn, een flessen-dier is leuk... maar ook erg veel werk. Plus: het gaat nooit zo goed als de moeder het doet. Nu zou een likebutton toch wel heel handig zijn ) perfect dat het toch nog lukt en ik duim voor je dat ze gewoon bij moeders op kan groeien ) MVG Danuta Quote MVG Danuta
geedee Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 Ik wist niet dat de zeug dan vast lag.....dacht dat het alleen tijdens en vlak na het biggetjes krijgen.......ik zei t al....geen verstand van..... ....maar dode biggetjes vind ik ook wel zielig......ik zou de afweging erg moeilijk vinden.... Quote
Danuta Geplaatst: 15 juni 2013 Geplaatst: 15 juni 2013 Voor de liefhebbers en varkenshoeders....een aanrader... ik ga straks eens op zoek naar mijn ingevroren darmen....weet bij god niet in welke diepvriezer ik ze heb gesmeten.....grrrr... http://happyindolevalley.blogspot.co.at/2011/10/homemade-kielbasa.html Mijn moeder maakte deze vroeger....heerlijk en aangezien de grilltijd begint geen slecht idee om er eens wat meer te maken als ik nog ergens ene plekje vrij kan vinden in de vriezer... MVG Danuta Quote MVG Danuta
appelvrouw Geplaatst: 15 juni 2013 Geplaatst: 15 juni 2013 Jorieke mooie foto`s, en prachtige biggetjes. Ik hoop dat ik in september kan komen om ze te bekijken. (FF of topic):Danuta, maak je zelf Kielbasa? Zet je het dan bij de recepten, dan weten we waar we het terug kunnen vinden..en het liefst in het Ndlnds( wat zijn pork casings?)het lijkt me een heerlijk en gemakkelijk recept. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Danuta Geplaatst: 15 juni 2013 Geplaatst: 15 juni 2013 Kee Appelvrouw, ik zal daar verschillende Kielbasa recepten neerzetten.....ik maak zelf worst, braad, rook, droog maar ook snijwaren zoals palingworst, ham etc...is gewoon leuk en ik weet wat er in zit.... Hog of porkcasings zijn varkensdarmen trouwens ) MVG Danuta (gaat nu echt weer aan het werk....) Quote MVG Danuta
Jorieke123 Geplaatst: 20 juni 2013 Auteur Geplaatst: 20 juni 2013 Ze doen het goed! Moeders is nu heel erg voorzichtig. De kleintjes hangen wel rond bij het modderbad, maar mogen er nog niet echt in van hun moeder. Ze gooit af en toe wat water in een ondiepere kuil, waar de biggen dan een beetje kunnen pootjebaden. Klinkt vrij ongeloofwaardig, maar we hebben het haar toch echt zien doen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Conny Geplaatst: 20 juni 2013 Geplaatst: 20 juni 2013 Waar is Flessenbig Jorieke ??? Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
Jorieke123 Geplaatst: 21 juni 2013 Auteur Geplaatst: 21 juni 2013 1 van die biggen is flessenbig 3e big is gewoon even niet in de buurt van mijn camera op dat moment. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Red Geplaatst: 21 juni 2013 Geplaatst: 21 juni 2013 Wat hebben die beesten het toch heerlijk bij jou zo hoort een varken te leven prachtig Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Jorieke123 Geplaatst: 18 juli 2013 Auteur Geplaatst: 18 juli 2013 'Bollie', 1 van onze wolvarkenzeugen, was gisteren uitgeteld, en begon zo rond 9 uur 's avonds te slepen met hooi en takken en andere zooi. Ze heeft er verschillende nesten van gemaakt, het moest elke keer weer anders en helemaal overnieuw. We zijn opgebleven omdat we er bij wouden zijn, al heeft ze geen geschiedenis van platliggen en ondergraven van de biggen tijdens het bevallen. (zoals de Duroc zeug deed, laatst). Zo rond half 12 (echt al UREN nadat we normaal al zouden slapen) hielden we het voor gezien, en zijn we naar bed gegaan. Met de wekker om 1 uur, en 2 uur, etc. Ik lig de laatste tijd muurvast te slapen, dus Joep is er om 1 en 2 uur uit geweest. Om 1 uur was er nog niets, om 2 uur lagen er 2 biggen. Ze lagen al te drinken, en waren duidelijk een stuk mobieler dan we gewend zijn. Dus Joep is maar weer naar bed gegaan, en we zijn pas om half 7 weer gaan kijken. Er lagen 8 biggen! Heel zoet te slapen tegen de enorme buik van hun moeder. Die moeder had al wel weer honger, dus we konden de biggen mooi even bekijken. Niet van heel dichtbij hoor, maar wel vanaf een metertje afstand. Moeders is niet heel eng en groot, dus we durven er wel bij in als ze zo beschermend is. Maar om nou biggen op te gaan pakken...? Nee. Dat hoeft ook niet, dus lekker laten zo. Hier 2 foto's van vanmorgen, ik maak er later vandaag nog wat met mooier licht. Hun vader is een enorme Kunekune met rood haar en een lelijke kop (sorry... is nou eenmaal zo, (intacte) beren zijn nooit echt mooi) en moeder is dus een rood wolvarken. Er zitten dus wolvarken-achtige (met 'wild streepjes') biggen bij die van die lelletjes hebben zoals Kunekune's. En ook Kunekune-achtige biggen zonder die lelletjes, met donkere huid en ogen zoals een wolvarken. Moeder en kinders maken het goed, bezoek alleen op afspraak Hier wat nieuwe foto's: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
greetje Geplaatst: 18 juli 2013 Geplaatst: 18 juli 2013 gefeliciteerd met je nieuwe kroost!of spreken we hier ook van "oogst" ? is nu de zon eigenlijk niet te heet voor die tere varkenshuidjes?ben je nu eigenlijk een biggengrootmoeke? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
jootje Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Och..te leuk weer! Dat is mooi gegaan zo, beter als met het Dudoc varken. Ik weet dat ze groot moeten groeien, maar vind ze zo klein toch echt het allerleukst! Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Poe zoveel, wat een werk voor moeders..ik ben blij dat wij geen varkens zijn... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 20 juli 2013 Auteur Geplaatst: 20 juli 2013 Poeh nou he? Nu gaat het nog, ze zijn nog klein en schattig. Maar met een paar weken gaan ze echt lopen drammen en zeuren en dwingen ze hun moeder zo ongeveer tegen de grond om te kunnen drinken. Met hun neus wrijven/beuken ze steeds tegen de huid rondom de spenen, om melk op te wekken (o.i.d.?). Ik zal er dan wel eens een filmpje van maken. Ik kan het amper aanzien dan Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Wat een prachtige koppel, gefeliciteerd Fantastisch dat zo'n moedertje lekker haar gang kan gaan met nesten bouwen en lekker met haar bolle buikje in de zon kan liggen... Zo'n verschil met die droevige bioindustrie-bevallingen in zo'n metalen kooi... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 20 juli 2013 Auteur Geplaatst: 20 juli 2013 Oh ja, Greetje vroeg naar de hete zon. Op de laatste foto (van die 4) zie je een hoek met schaduw. Zodra de zon wat hoger staat, wordt die hoek groter.Moeders ging daar helaas niet liggen, ze zullen de 1e dagen wel in het nest (daar waar de moeder is bevallen) moeten blijven. Zodat de biggen weten dat hun moeder daar weer terug komt als die klaar is met eten zoeken (in de natuur dan he? die van ons krijgen gewoon vers fruit en gekookte prut in een trog) We hebben er dus een doek boven gespannen, zodat ze toch in de schaduw liggen. Hopelijk gaan ze met een paar dagen gewoon verkassen, en kan het (zeer hard flapperende) doek weer weg. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 14 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2013 Ze groeien als kool! De verschillen (streepjes bij de wolvarken-achtigen, hier en daar een sproet bij de Kune-achtigen) trekken steeds meer weg. Ben benieuwd hoe deze biggen gaan uitgroeien. Er zijn er al wat gereserveerd, de rest is nog te koop Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Conny Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 Wat een Heerlijk stel is het toch. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
speets Geplaatst: 15 augustus 2013 Geplaatst: 15 augustus 2013 Wat een leuke beestjes - om óp te vreten Nee serieus, varkens zijn gewoon erg leuk, zeker als ze zo lekker mogen scharrelen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Conny Geplaatst: 15 augustus 2013 Geplaatst: 15 augustus 2013 En om op te vreten !!! Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
Jorieke123 Geplaatst: 15 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2013 Zeker, we zijn erg benieuwd naar het vlees. Daar moeten we nog wel even op wachten, deze rassen groeien allebei niet snel, en zullen dus dik (echt dik..) 1 jaar zijn als er eens wat vlees op zit. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Conny Geplaatst: 15 augustus 2013 Geplaatst: 15 augustus 2013 Herman hier zegt: dat noemen ze nou investeren. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans
Jorieke123 Geplaatst: 10 september 2013 Auteur Geplaatst: 10 september 2013 Nou, de 1e 5 biggen hebben het nest verlaten. Het was nog een hele toer om ze te vangen, in de blubber in het open veld. Die duivels zijn zo snel! En op een gegeven moment waren ze zo vol gevreten dat ze ook niet meer op ons lokvoer afkwamen. Gelukkig werden ze door die volle buikjes ook wat trager, en kregen we eindelijk de laatste ook te pakken. Er zijn nog een aantal borgjes (gecastreerde mannetjes) te koop, de rest is gereserveerd en dus nu ook al verhuisd. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Yola Geplaatst: 10 september 2013 Geplaatst: 10 september 2013 Ze zijn erg schattig.Mag ik vragen waarom je ze bij de zeug weghaald??? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.