Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hè jammer

Ik kan me ook voorstellen dat een buizerd hem meegenomen heeft.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Boh. Altijd naar een bigje kwijt te raken. Theorie van Speets is wel interessant. Zou dat echt kunnen?

Oh en wat zien de anderen er prachtig uit! Net een roedeltje puppies!

wees bevriend met kleine dingen

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Zeer late reactie van mijn kant, sorry Een buizerd... tja. Ik kan niets uitsluiten want ik was er niet bij. Maar biggen krijsen en wurmen en spartelen als een gek als ze gepakt zouden worden, lijkt mij. Misschien nu ie al wat zwak was, en dat moeder en de rest van de biggen al in het hok waren ofzo... Nou ja. Ik denk dat ie dood is gegaan omdat hij niet helemaal goed mee kwam en dat zijn moeder hem heeft opgeruimd om geen vliegen/roofdieren aan te trekken.

De 2 andere ukkies (ukkie en pukkie) doen het super, maar zijn wel heel erg klein. Ukkie, het zeugje van de 2, liep tot een paar dagen terug constant in de velden van andere varkens. Stapt ze gewoon onder het schrikdraad door, ze voelt niets!

Ik heb de draden iets verplaatst en dichter bij elkaar gezet, en nu lijkt ze het niet meer te doen. Maar het is me er eentje hoor!

Vanmiddag mogen we trouwens een stel strobalen halen bij vrienden, die dingen zijn wat nat geworden en das niet handig voor de opslag. Maar wij gaan er een hutje van bouwen voor een 4-tal jonge varkens! Lijkt me tof, ik post uiteraard foto's

Geplaatst:

"Een hutje van strooi", dat klinkt nostalgisch.

Zouden ze het heel laten? Die jonge doldrieste stopcontactjes zie ik wel lekker chaos maken!

Lijkt me wel leuk om te zien trouwens.

En prachtig natuurlijk dat je zo weer dingen kunt hergebruiken waar een ander niets meer mee gedaan zou hebben.

Geestig filmpje ook van die kleine Ukke. Dat die andere varkens allemaal zo lief reageren! Ik had gedacht dat ze er veel lomper mee om zouden gaan. Zij lijkt zich iig door niets uit het veld te laten slaan (HA!) en dribbelt onverstoorbaar verder. Schattig hoor.

Geplaatst:

Het zijn lompe stevige strobalen, ze zullen er wat aan gaan trekken enz. maar ik denk dat het wel heel blijft. Voor de varkens van 2 tot zo'n 6 maand oud zeker weten. Daarna weet ik het niet... gaan we meemaken

Ukkie blijft tot nu toe netjes achter het schrikdraad. Ze is niet meer in de naastgelegen velden geweest sinds ik het draad wat strakker langs de grond heb gespannen, en een 2e draad pal daarboven heb gemaakt. Dus geen gekruip en geen gespring meer.

Ukkie en haar iets grotere broertje Pukkie zijn nog te koop trouwens, ze zijn dus ECHT een heel stuk kleiner dan hun broertjes en zusjes. Maar super actief, slim, vreten een boel, en gewoon erg leuk. Als kleiner vleesvarken, of natuurlijk als redelijk groot gezelschap varken Ik kan niet echt voorspellen hoe groot ze zullen worden. Ik gok dat ze op 1 jarige leeftijd zo'n 80 tot 100 kilo zullen wegen. Levend gewicht... onze normalere varkens tikken tegen die tijd de 150 kilo wel aan. Misschien zelfs wat meer.

Ze mogen weg voor de helft van de prijs van een normaal borgje (gecastreerd mannetje). Dus 50 euro per big. Liefst met zijn 2-en naar 1 adres... (sowieso moet je al een varken hebben als je alleen Ukkie of Pukkie wilt. Varkens houd je niet alleen)

Ukkie is een dame, Pukkie dus een borg.

IMG490430701528968090.JPGIMG490531011528968092.JPGIMG490722911528968095.JPGIMG491217621528968097.JPG

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ukkie met een halfbroer die 1 maandje ouder is: (door het perspectief van de foto vertekend het verschil in formaat wel iets hoor...)

IMG515892551531049762.JPG

Ondertussen is Choco, dochter van Brownie, zich klaar aan het maken om biggen te krijgen. Ze heeft gelukkig maar een aantal stengels onkruid naar haar hok genomen, voor haar nest. We hebben namelijk een zeug die haar complete hok vol bouwt en dan past ze er zelf amper bij Choco en haar moeder en oudere zus doen dat gelukkig niet.

Ze drupt al iets melk (nou ja, je moet wat knijpen... ) en ze had niet echt zin in eten. Dus dat duurt niet lang meer! Het is haar 1e keer dus we zijn benieuwd wat ze er van bakt.

Geplaatst:

He wat fijn dat ze een mooi plekje gevonden hebben!

En die foto daar boven van die kleine keutelaartjes is geweldig! Zo hoort t leven van een Knorretje te zijn.

Geplaatst:

Choco doet het nog steeds super, alle 12 biggen rennen en spetteren en spelen en stoeien

Of nou ja... tot vanmorgen dan, toen zag ik ineens een big met een enorme scheur/winkelhaak op zijn rug! Heeft ze er dan toch op gestaan? Of heeft hij ergens anders deze verwonding opgelopen?

Ik kreeg het niet goed op de foto, maar om een idee te geven:

IMG538794461532085022.JPG

Daarop zie je ook dat ik heb geprobeerd om er wat blauwe spray op te spuiten. Antibacterieel en werkt ook tegen vliegen en nieuwsgierige biggen die zich afvragen wat dat voor een geinig flap is daar op de rug van hun broertje Maar goed. Die stomme vrije varkens van ons kunnen gewoon weg rennen. En daar sta je dan... En geeft er 1 een piep dan komt Choco keihard aanrennen en moet je nog maken dat je de wei uit springt Een beschermende moeder is goed, maar niet als je even aan wat wondverzorging wil doen. Nou goed. Hij is gisteren gecastreerd (dus nu geen ballen EN een losse flap op zijn rug ) dus toen heeft hij een injectie met antibiotica gehad (daarna krijgen ze de rest van hun leven niets meer hoor, alleen als er balletjes uit zijn gehaald. Nou ja en als er wat aan de hand is natuurlijk, maar dat is bij de vleesvarkens nooit zo en de fokdieren eigenlijk ook niet, ik kan me de laatste keer niet eens herinneren.)

Ik houd hem in de gaten, het trekt gelukkig ontzettend snel dicht bij jonge biggen. Daar sta ik elke keer weer van te kijken.

(kijk trouwens hoe netjes die balzakjes er uit zien, 24 uur na het castreren )

Geplaatst:

Hahaha, dat patroon op z’n rug. Zeer Picasso!

En heel herkenbaar hoor. Nou ja, niet die overbezorgde moeder, Dik is erg vol van vertrouwen Maar het niet stilzitten voor de blauwe spray.

Toen Zwartpootje vast kwam zitten met haar oornummers laatst, en daar een nare scheur door opliep, hebben we ook gevochten als tijgers om haar oor in te kunne sprayen. En zat desalniettemin alles onder. Wij, haar broer en zus (nieuwsgierig op t verkeerde moment), haar voorhoofd, nek en gelukkig ook het betreffende oor...

0f72a254e608ac53f4a9aca6d4b3e3c6.jpg

Is ook idd prachtig genezen.

Zal bij die kleine ook vast snor komen.

En idd zien de zakjes er keurig uit!

Over zakjes: ik zie bij die rooie nu al iets van een beetje vulling op die plek! Dat duurde bij de volbloed kunes meer dan 4 weken! Tsjonge!

Geplaatst:

Oef. Op deze foto kun je helemaal goed zien wat een jaap het is! Lijkt wel een beet van een mini-haai, zo die vorm.

Fijn dat t droog is in ieder geval!

Geplaatst:

Het ziet er al een stuk 'beter' (voor zover dat kan dan... met zo'n wond ) uit! Van de week leek er wat ruimte te zitten tussen de flap en het biggetje, en was ik bang dat er vliegen eitjes zouden leggen. Niet dat we dat ooit hebben gehad hoor,bij varkens. Wel bij schapen... bah! Maar goed, we hebben hem in de gaten gehouden maar niets wees daar op. En nu is die ruimte ook dicht, en steekt niets meer uit zeg maar

Hij doet verder ook helemaal goed mee, en heeft geen groeiachterstand ofzo.

IMG546289461532610338.JPG

Geplaatst:

Hee, dat ziet er een stuk beter uit zo zeg! Fijn dat hij zo netjes is bijgetrokken. Sterke buitenvarkens, kunnen wel een stootje hebben!

Geplaatst:

Nou met Flappie (edit van maanden later, voor de zoekmachine: we noemen hem Rits) ging het gisteren ineens niet meer zo goed. De dag daarvoor hinkte hij al wat met 1 achterpoot, maar goed het zijn 12 biggen en een moeder die ze al wat zat is dus hij kon zomaar even een gewoon pijntje hebben. Niets raars.

Maar gisterochtend ging het hinken met 2 poten, hij hield ze helemaal stijf en hopte een soort van rond. Opstaan ging ook niet goed. Dus Joep heeft even gebeld met de veearts en we denken dat er toch iets van een bacterie in zijn wond is gekomen. Die wond gaat namelijk ook nog eens zo nu en dan een beetje open nu het een vrij compacte korst is geworden die wel eens barst als er broertjes en zusjes overheen denderen tijdens het drinken.

De dierenarts zou meteen 2 spuitjes klaarleggen (1 antibiotica en 1 ontstekingsremmend en pijnstillend) die ik daarna met mijn gloeiendhete auto midden op de dag kon ophalen. Wat een rotweer... maar dat is een heel ander verhaal

We hebben daarna Choco (de moeder) in de veewagen gelokt, ze had daar weinig zin in want ze had al gegeten en er viel dus weinig te lokken. Maar met een croissantje voor haar neus ging het ineens best aardig. Die veewagen zetten we dan een stuk verderop, terwijl de motor van de trekker draait en ze ons (en dan vooral Flappie) hopelijk niet hoort.

En toen hebben we Flappie gevangen, die met zijn verstijfde pootjes nog best snel was Maar met het net van de aanhangwagen als vangnet konden we hem snel vangen zonder hem aan zijn potjes te hoeven pakken. Ik had een handdoek mee om hem een beetje in te wikkelen tegen eventueel spartelen en vieze poten. Maar hij is al aardig aan de maat dus er viel weinig te wikkelen. Wel kon ik hem redelijk goed vasthouden nu, zonder mijzelf helemaal onder de blubber te smeren want zijn poten waren vies omdat ze al 4x door het modderbad waren gedenderd met zijn allen.

En terwijl ik Flappie vertelde hoe braaf en stoer hij was, gaf Joep hem de 2 spuitjes in zijn nekspier. We hebben meteen de wond even goed blauw gespoten, en hem wat water in zijn droge neus/bekkie gespetterd. Dat vond ie minder tof (tijdens het prikken reageerde hij niet echt, ja bij de 2e prik wel iets...) dus toen hebben we hem maar snel terug gezet.

Daarna Choco weer teruggereden en alles was weer rustig en normaal.

En vanmorgen leek hij alweer beter te lopen, en een pietsje levendiger uit zijn oogjes te kijken.

Zo hopte hij gisterochtend:

Geplaatst:

Tsss haha wat is nou de nut van dit filmpje Die man heeft 1500 varkens en er mogen er 2 mee zwemmen omdat het 30+ graden is?

Die varkens vinden dat wel lekker hoor, zwemmen best graag. Er zijn ook veel filmpjes van zwemmende varkens bij/op/naast de Bahamas. Maar dat luchtbed zitten ze niet op te wachten

Hij heeft de oormerken net zo ingedaan als Charly

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...