Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Niet alleen lieve varkens ook intelligente kippen opgesloten de dupe ..kunnen letterlijk stikken in grote aantallen. We hebben sindskort twee kippen wat een leuke bewegelijke dieren.

• 4 weeks later...
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

@Jorieke en @joep.

Hoe is het afgelopen met de zeug die moest biggen, melk in haar hier had, toen niet gebigd heeft en volgend de scanner wel nog biggen had?

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Geplaatst:

Ah, goed dat je er nog naar vraagt want ik moest hier nodig een update plaatsen

Helaas heeft die zeug een heel stel dode biggen gekregen. 1,5 week na de datum waarop ze was uitgerekend.

Ze ging helemaal een nest maken, kreeg weer een flinke uier, en er drupte weer melk uit haar spenen. Dus dat leek verder allemaal normaal, maar wat er uit kwam was dus helaas niet normaal De biggen hadden allemaal een ander formaat en dus leeftijd, van heel klein en amper 'big', tot echt al met vachtje enz.

Dat lijkt erg op het Parvo-virus, dus ik heb 2 biggen ingevroren en de dierenarts gebeld om eens langs te komen. Aan de zeug was verder niets te zien. We (dierenarts en ik) hebben nog gezocht naar mest in haar veld, en toen huppelde de zeug om ons heen. Ze had ook alweer lekker wat voer op. (verse) Mest hebben we niet gevonden, we hadden die weken al die mini mestkevertjes rondvliegen hier, hele wolken, die ruimen elke drol in no-time op

De dierenarts heeft die bevroren biggen naar de GD (gezondheidsdienst) gestuurd en daar hadden we afgelopen weekend de uitslag van: niets. Of tenminste... niets wat zij met de gekozen tests konden aantonen. Ook geen Parvo dus.

De volgende zeug bevalt als alles goed gaat eind november, dus we wachten het maar weer af.

Geplaatst:

Hopen dat de volgende zeug normaal werpt. Is wel heel apart. Zeker omdat er zoveel verschil zit in de ontwikkeling van de biggen. Maar wel positief dat het geen parvo is

Geplaatst:

Joh dus dat varkentje heeft nog een staartje gekregen. Van die dode biggen wist ik, maar dat je het ook nog hebt laten onderzoeken. Heel zorgvuldig hoor. Wel raar dat er helemaal niets uitgekomen is. Fijn van de non-parvo tuurlijk, maar je hoopt dan toch te pinpointen wat het dan wel geweest is.

We duimen in ieder geval voor een mooie toom eind november sowieso!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

En je schoot er niks mee op, maar dat kon je natuurlijk bij voorbaat niet weten. Ik vond het wel bijzonder dat je helemaal geen poep vond. Nu misschien wel, maar heeft het geen zin meer?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

http://ccbt.be/varkenshandboek?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=BIOpraktijk%2520-%2520nov2019

Dit is de link om het onlangs verschenen `Handboek voor biologische varkenshouders" te downloaden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 4 weeks later...
  • 2 maanden later ...
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:

Heee. Ik had bigjes verwacht. Maar Kevin rent ook netjes hoor. Hahaah. Wat een prachtige beer is dat geworden hè. Hij moet natuurlijk nog wat verder uitdijen, maar vind het een zeer knappe kerel geworden. Hoop dat ie z’n werk ook goed gaat doen straks. De varkensdames krijgen er vast mooie kleintjes van!

Geplaatst:

Awwww. Die met pyamaatjes zijn toch wel heel leuk om te zien zo he. Allemaal poppig natuurlijk, dat kleine spul. En gelukkig nu nog niet al te lawaaiig ook Hahahah. :thumbup:

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Wat een verwennerij! Die van ons zouden een moord doen voor al die mooie appels.

Zij hebben vandaag de tuinboonplanten gekregen. Vonden ze ook lekker hoor. Maar dit ziet er ff beter uit.

Kleintjes groeien al hard trouwens. Knapperds!

Geplaatst:

We zijn al een tijdje aardig aan het afbouwen met onze varkens. En nu kwamen vorige week 'ineens' toch echt de laatste vleesvarkens in zicht. Het vlees was in no-time uitverkocht, en nu moeten er nog wat gedroogde worsten terug komen van de slager en dan was dat het. 

We hebben nu nog 1 vleesvarken lopen die we voor ons zelf laten slachten van de winter, 1 fokbeer, 2 fokzeugen, en een clubje biggen waarvan we er 2 houden en de rest al verkocht hebben. 

Er liepen hier ooit wel eens zo'n 25 varkens, en dan telden we de jongste biggen niet eens mee. Dus dan is dit clubje wat er nu loopt ineens wel erg klein :) 

Door de droge hete zomers gingen er een boel dingen niet zoals gewenst. Droge stoffige velden die voor de winter niet eens goed vol groeiden met onkruid. En dus kwam alles dan in het voorjaar ook heel laat op gang, als het voorjaar überhaupt wat regen gaf dan. Ook hebben we het idee dat de hoge temperaturen er voor zorgden dat onze zeugen niet (goed) drachtig raakten. Daar hebben we aardig wat gedoe mee gehad de laatste jaren. 

We gaan nu eens even kijken wat we nu gaan doen, misschien missen we die grote groep met varkens wel enorm en bouwen we alles weer op ;) (maar voorlopig even niet....) 

We zullen dus (met de fokdieren die we nog hebben lopen) nog wel eens biggetjes hebben, want die 'maken' we toch het liefste zelf (i.p.v. ergens anders kopen). Maar we houden geen vleesvarkens meer voor de verkoop. 

Photo1159.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...