Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Varkens

Jorieke123

Recommended Posts

Wat geinig zeg dat wist ik niet dat vindt ik erg leuk, zie je toch maar weinig zoogdieren doen,

echt leuk doen ze dat met hun neus ?

Ooit wil ik ze ook en dan ook dit prachtras

Players only love you when they're playing.

• 3 weeks later...

Goddelijk Varken

Het varken is voor de één onrein, voor de ander lekker of lief. Het varkentje Dorus groeit op in de achtertuin van scharrelslager Gerard Zwetsloot. Ze wandelen samen door het dorp en zijn lokale beroemdheden. Na twee jaar is Dorus klaar voor de slacht en komt Gerard voor een moeilijke keuze te staan: het varken of het vlees. Goddelijk Varken is een verhaal over een varken en een slager en laat zien hoe dubbelzinnig onze relatie met dieren kan zijn.

Slager Zwetsloot voedt elke twee jaar een eigen varken op in zijn achtertuin. Twee van zijn eerdere varkens waren zo geliefd dat ze door dorpsbewoners zijn ‘gered’ van de slacht. Ze wonen nu in Dafne Westerhofs ‘beloofde varkensland’, een boerderij in Amstelveen. Gerard houdt van zijn varkens, maar ook van zijn vak.

Het varken is fysiologisch het meest verwant aan de mens. En hoewel het een van de meest gegeten dieren ter wereld is, wordt het in verschillende religies verafschuwd en bestempeld als vies en verachtelijk. Regisseur Hans Dortmans groeide zelf op tussen de varkens en is gefascineerd door de tegenstrijdige emoties die het dier bij hemzelf en bij anderen oproept.

bekijk de docu hier http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/documentaire/g/goddelijk-varken.html

• 2 weeks later...

Normaal 'jat' ik altijd al wat bloemkoolblad bij de supermarkt, maar nu is de bloemkool bij de Super de Boer in de aanbieding. Met andere woorden: om een uur of 4 liggen er stapels met bladeren in de kratten, van alle mensen die die dingen er af breken.

Ik heb maandag 2 zakken mee genomen, gisteren 4, vandaag 3! Van die groente-afdeling-zakjes helemaal propvol!