jeanne-heijmans Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Wie heeft ervaringen met een van deze 2 bomen, We hebben nog plaats om een van deze 2 er neer te zetten, maar een aantal vraagjes, voor de perzik moet je zeker een heel goede zomer hebben? Aan de andere kant denk ik voor pruimen ook,ook al denk ik wat minder ook goed is. Waar heb je de meeste oogst van? Welke van deze 2 heeft het minste last van ziektes? Hoe oud moet zo'n boompje zijn wil je er gelijk vruchten van plukken? Met dank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Pruim wat mij betreft! Minder ziektes, minder gevoelig voor een slechte zomer, goede opbrengst. Hoeft niet op een "warme plek"te staan. Nu nog bedenken welke pruim..er zijn tientallen soorten.(mijn favorieten..groene reine claude en mirabel). Je moet wel zeker weten of de boom nog een bestuiver nodig heeft. Er zijn rassen die het beter in Nl doen dan andere rassen..zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pruim Hoe snel een boom vrucht geeft ligt ook aan de leeftijd van de boom.Frank zal het wel weten Over perziken kan Persica je vast meer vertellen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Ja denk ik ook dat een pruim over algemeen genomen makkelijker is, en het meer vanzelf doet en perzik wat meer verzorging/kennis vraagt, maar dat kun je natuurlijk leren en is mischien meer uitdaging. Groene reine claude pruim is (tot nu toe) van pruimen ook mijn favoriet Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 10, 2012 Author Share Posted April 10, 2012 Dank jullie voor de reactie's een vraag nog de reine claude is toch een groene pruim of vergis ik me? is die wel zoet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Hij is zeer zoet en met een hele speciale smaak. je moet er wel een goede zomer voor hebben. Als het je enige pruimenboom is zou ik hem niet nemen, maar meer een pruim voor ons klimaat. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 10, 2012 Author Share Posted April 10, 2012 dank Jet, wat is dan een boompje voor ons klimaat, en nog een vraag is er iemand die deze boompjes verkoopt, een web-site dus waar ik even kan rond neuzen. dan hoor [lees] ik het graag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Zoetste pruim die ik ken Jeanne anders even bij de Aldi kijken zaterdag fruitboompjes nog geen 5 euro beslis je terplekke wat je mooist lijkt,of toch 2 voor dat geld In die aanbieding zit zowel een pruim als perzik. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 10, 2012 Author Share Posted April 10, 2012 Ja die aanbieding heb ik ook gezien, maar die zijn nog zo klein . Wil toch wat groters. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H.E. Pennypacker Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Ik heb vorige week ook een pruim gekocht, had al een victoria staan, maar die was én nog geen meter hoog en de kat had hem toegetakeld. Nu maar een opal gehaald omdat ik las dat die net iets makkelijker zou zijn dan de victoria, zijn allebei zelfbestuivend en bijna overal wel te krijgen, had deze bij een tuincentrum gehaald. Trouwens ook geen idee wanneer ik er vruchten aan kan verwachten, maar dat zal waarschijnlijk nog minimaal wel een jaartje duren. Je kan natuurlijk even bij fruitbomen kijken:http://www.fruitbomen.net/pruimenboom/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Pruimen VS Perzikboom Natuurlijk blijft de grote vraag, waar gaat je voorkeur naar uit, is dit smaak, onderhoud ,.. talloze vragen.Over het algemeen kun je stellen dat je vaker een pruimenboompje in een tuin zult tegenkomen dan een perzik of nectarine, en niet voor niets.Perzik heeft een nog iets uitgebreider onderhoudspakket nodig dan een pruim, een 'zorgelijke' boom. Een pruimenboom daarentegen, neem nou 'Opal' is makkelijk te noemen, weinig onderhoud en geeft elk jaar een lading smakelijke vruchten, wat wil je nog meer... Ook makkelijk : Victoria, moet sterk gedunt worden anders blijven ze onder de maat en niet lekker, last van gomplekken in de vrucht.Reine Claude Verte: groene bijzonder aromatisch lekker pruimpje (klein) fantastisch voor heerlijke jam (confiture) maar ook om zo te eten, heeft wat meer tijd nodig om tot volle productie te komen. Maar wil je toch echt iets speciaals, ga dan voor perzik of nectarine, om hiermee aan de slag te gaan moet je wel opletten dat je het juiste soort te pakken krijgt daar bedoel ik mee een krulziekte ongevoelig ras, met wit smeltend puur nectar smakend vruchtvlees. Trouwens er zijn maar weinig liefhebbers in dit kikkerland bij wie een je een vruchtdragende perzikboom in de buitenlucht kunt bewonderen,...dat zal zeker geen 'Red Haven' van de Aldi zijn, rara... Ps. Na het 2de jaar kun je al een paar pruimen plukken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annemiek123 Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Je zet hem neem ik aan in de vaste grond?Ik heb een opal, een reine claude victoria en een mirabel. Ik vind ze alledrie lekker moet ik zeggen, de Victoria lekkerder dan de Opal, maar minder goed om alleen te staan denk ik. De opal is wel een goede zelfbestuiver dacht ik. Ook de kleine mirabelpruimpjes zijn lekker en zoet en prima zelfbestuivend.Ook heb ik een Peregrine perzik, lastige boompje, moet je behandelen tegen krulziekte, en heeft niet altijd het beste resultaat fruit. Maar ik blijf mijn best doen:) Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 11, 2012 Author Share Posted April 11, 2012 Nee het moet niet te moeilijk zijn,dus ga in het weekend maar eens kijken voor een pruimen boomje,en ja hij komt gewoon in de grond te staan, dank jullie voor alle antwoorden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 Ik heb een Opal als enige pruim in de wijde omtrek wat aangeeft dat het een goede zelfbestuiver is. En nog lekker zoet ook. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 12, 2012 Author Share Posted April 12, 2012 Ja daar gingen mijn gedachten ook naar uit,ik hoop dat ze hem hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 Denk er bij het planten aan de takken behoorlijk terug te snoeien. Hoewel dit zonde lijkt wordt zo de start beter (door het evenwicht tussen wortel en takken) en krijg je een betere basis van uitlopers.Als je hem bij een boomkweker koopt zal hij je precies vertellen wat er af moet en waar. Koop je hem bij een tuinsuper dan weten ze dat vaak niet. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 12, 2012 Author Share Posted April 12, 2012 Oké, ik zal me er alles over laten vertellen,vanavond ook eens op internet googlen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 snoeien ja. Maar dat dan weer beter ( bij steenvruchten ) ergens na half mei. Dit ivm loodglans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 12, 2012 Author Share Posted April 12, 2012 Zag vanavond nog een heel mooi boompje op internet staan, de black amber, die wordt niet zo breed,ben benieuwd wat ze hebben hier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 12, 2012 Author Share Posted April 12, 2012 Wat snap je niet Bit???????????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 "een mooi boompje" : de black Amber. Ik kan niks vinden wat dat zou moeten zijn ? een perzik ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 Das een pruim, volgens mij van Balder, wat ik een hoog "bakker"" gehalte vindt hebben Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 Zuilpruim 'Black Amber' Super slank & super mooi!Lievelingsfruit van de Nederlanders! Nu als plaatsbesparende zuil voor kleine tuinen, terrassen & balkonnen! Rijkdragende topkwaliteit, die heerlijke, en gezonde vruchten te bieden heeft. De grote vruchten smaken gewoonweg heerlijk. Goed vruchtendragend. Wordt, afhankelijk van snoei, ongeveer 2,5 m hoog. Levergrootte: 50-60 cm.(Prunus domestica)-------------------------Gewoon doen Jeanne ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 12, 2012 Author Share Posted April 12, 2012 Wat is een hoog bakker gehalte, dat snap ik weer niet!!! Leek mij nu juist een heel mooie struik,boompje om te zien, en lekkere vruchten zeggen ze, maar ja ik weet ook niet wat ze hier verkopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts