Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pruimen boom of perzikboom?


jeanne-heijmans

Aanbevolen berichten

Wie heeft ervaringen met een van deze 2 bomen, We hebben nog plaats om een van deze 2 er neer te zetten, maar een aantal vraagjes, voor de perzik moet je zeker een heel goede zomer hebben? Aan de andere kant denk ik voor pruimen ook,ook al denk ik wat minder ook goed is. Waar heb je de meeste oogst van? Welke van deze 2 heeft het minste last van ziektes? Hoe oud moet zo'n boompje zijn wil je er gelijk vruchten van plukken? Met dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pruim wat mij betreft! Minder ziektes, minder gevoelig voor een slechte zomer, goede opbrengst. Hoeft niet op een "warme plek"te staan. Nu nog bedenken welke pruim..er zijn tientallen soorten.(mijn favorieten..groene reine claude en mirabel). Je moet wel zeker weten of de boom nog een bestuiver nodig heeft. Er zijn rassen die het beter in Nl doen dan andere rassen..zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pruim

 

Hoe snel een boom vrucht geeft ligt ook aan de leeftijd van de boom.Frank zal het wel weten

Over perziken kan Persica je vast meer vertellen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja denk ik ook dat een pruim over algemeen genomen makkelijker is, en het meer vanzelf doet en perzik wat meer

verzorging/kennis vraagt, maar dat kun je natuurlijk leren en is mischien meer uitdaging.

 

Groene reine claude pruim is (tot nu toe) van pruimen ook mijn favoriet

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoetste pruim die ik ken

Jeanne anders even bij de Aldi kijken zaterdag fruitboompjes nog geen 5 euro beslis je terplekke wat je mooist lijkt,

of toch 2 voor dat geld

In die aanbieding zit zowel een pruim als perzik.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week ook een pruim gekocht, had al een victoria staan, maar die was én nog geen meter hoog en de kat had hem toegetakeld. Nu maar een opal gehaald omdat ik las dat die net iets makkelijker zou zijn dan de victoria, zijn allebei zelfbestuivend en bijna overal wel te krijgen, had deze bij een tuincentrum gehaald. Trouwens ook geen idee wanneer ik er vruchten aan kan verwachten, maar dat zal waarschijnlijk nog minimaal wel een jaartje duren.

 

Je kan natuurlijk even bij fruitbomen kijken:

http://www.fruitbomen.net/pruimenboom/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pruimen VS Perzikboom

 

Natuurlijk blijft de grote vraag, waar gaat je voorkeur naar uit, is dit smaak, onderhoud ,.. talloze vragen.

Over het algemeen kun je stellen dat je vaker een pruimenboompje in een tuin zult tegenkomen dan een perzik of nectarine, en niet voor niets.

Perzik heeft een nog iets uitgebreider onderhoudspakket nodig dan een pruim, een 'zorgelijke' boom. Een pruimenboom daarentegen, neem nou 'Opal' is makkelijk te noemen, weinig onderhoud en geeft elk jaar een lading smakelijke vruchten, wat wil je nog meer...

 

Ook makkelijk : Victoria, moet sterk gedunt worden anders blijven ze onder de maat en niet lekker, last van gomplekken in de vrucht.

Reine Claude Verte: groene bijzonder aromatisch lekker pruimpje (klein) fantastisch voor heerlijke jam (confiture) maar ook om zo te eten, heeft wat meer tijd nodig om tot volle productie te komen.

 

Maar wil je toch echt iets speciaals, ga dan voor perzik of nectarine, om hiermee aan de slag te gaan moet je wel opletten dat je het juiste soort te pakken krijgt daar bedoel ik mee een krulziekte ongevoelig ras, met wit smeltend puur nectar smakend vruchtvlees. Trouwens er zijn maar weinig liefhebbers in dit kikkerland bij wie een je een vruchtdragende perzikboom in de buitenlucht kunt bewonderen,...dat zal zeker geen 'Red Haven' van de Aldi zijn, rara...

 

Ps. Na het 2de jaar kun je al een paar pruimen plukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zet hem neem ik aan in de vaste grond?

Ik heb een opal, een reine claude victoria en een mirabel. Ik vind ze alledrie lekker moet ik zeggen, de Victoria lekkerder dan de Opal, maar minder goed om alleen te staan denk ik. De opal is wel een goede zelfbestuiver dacht ik. Ook de kleine mirabelpruimpjes zijn lekker en zoet en prima zelfbestuivend.

Ook heb ik een Peregrine perzik, lastige boompje, moet je behandelen tegen krulziekte, en heeft niet altijd het beste resultaat fruit. Maar ik blijf mijn best doen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk er bij het planten aan de takken behoorlijk terug te snoeien. Hoewel dit zonde lijkt wordt zo de start beter (door het evenwicht tussen wortel en takken) en krijg je een betere basis van uitlopers.

Als je hem bij een boomkweker koopt zal hij je precies vertellen wat er af moet en waar. Koop je hem bij een tuinsuper dan weten ze dat vaak niet.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zuilpruim 'Black Amber'

 

Super slank & super mooi!

Lievelingsfruit van de Nederlanders! Nu als plaatsbesparende zuil voor kleine tuinen, terrassen & balkonnen! Rijkdragende topkwaliteit, die heerlijke, en gezonde vruchten te bieden heeft. De grote vruchten smaken gewoonweg heerlijk. Goed vruchtendragend. Wordt, afhankelijk van snoei, ongeveer 2,5 m hoog. Levergrootte: 50-60 cm.(Prunus domestica)

-------------------------

Gewoon doen Jeanne !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...