Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pruimen boom of perzikboom?


jeanne-heijmans

Aanbevolen berichten

Wat is een hoog bakker gehalte, dat snap ik weer niet!!! Leek mij nu juist een heel mooie struik,boompje om te zien, en lekkere vruchten zeggen ze, maar ja ik weet ook niet wat ze hier verkopen.

 

Inderdaad , bakker en baldur , 1 pot nat . zusterbedrijven ?

Alles is overdreven wat zij schrijven en geen enkele foto is echt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zuilpruim 'Black Amber'

 

Super slank & super mooi!

Lievelingsfruit van de Nederlanders!

 

Black Amber , lievelingsfruit van de nederlanders. Hoeveel nederlanders hier hebben dit ras al gegeten ??

 

Echt belachelijke commercieële zever op/in baldur en bakker site en cataloog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh zo ver denk ik allemaal niet hoor, ik hoop morgenavond te gaan kijken wat ze hebben, en hoop goed voorgelicht te worden. Maar daar staat wel een man die er echt heel veel verstand van heeft, en het mag ook een 2 of 3 jarig boompje zijn. Ik laat het nog wel weten wat de keus geworden is, maar heb nu in ieder geval een paar namen in mijn hoofd, ook van de reine claude, victoria, opal, ben zelf ook benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meen je dat Bit ?

Hoog "bakker"" gehalte is dat ik bij de foto's al zoiets heb, is nep, zo van die pruimen zijn in de boomgeplakt en zwarter gekleurd,

Geloof niet dat het ooit zo in de tuin wordt anders hoeven ze een foto toch niet zo te bewerken ?

Nuja is wel goedkoop dan kan je altijd uittesten en zuilfruit lijkt me wel mooi.

 

Er is maar zeer weinig info. te vinden, Black amber valt onder Japansepruimen groep

Citaat;

Japanse pruimen Deze worden tot de soort Prunus salicina (synoniem: Prunus triflora) gerekend. Prunus salicina is diploid (2n = 2x = 16). Japanse pruimen kunnen in Nederland wel buiten worden geteeld, doch deze bloeien vroeger dan de Europese cultuurpruimen en lopen daarom meer risico op schade door nachtvorst. In het verleden werden in Nederland wel Japanse pruimen onder glas geteeld. Deze teelt is inmiddels vrijwel verdwenen.

 

Japanse pruimen verschijnen wel regelmatig in de Nederlandse winkels, omdat deze in het buitenland (bijvoorbeeld Californië) veel worden geteeld en vervolgens worden geëxporteerd. De vruchten van de Japanse pruimen vallen op door de meestal grote ronde tot hartvormige vruchten met stevig vruchtvlees, dat transport over grotere afstand mogelijk maakt

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hahaha... stelletje zuurpruimen !

 

Natuurlijk is het aanmatigend van mij om te denken dat ik weet wat Jeanne wil. Jeanne wil een gewoon aantrekkelijke , niet te grote , makkelijke , ziektevrije , pot pruim.

De Baldur-koeke-bakkers zijn daar slim en goed in !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ken iemand die vorig jaar een Cherrykose bij Baldur heeft gekocht, kruising tussen een kers en abrikoos haha,..

Nou ja afwachten wat het gaat worden.

 

Mocht je een Black Amber pruim aanschaffen van Baldur (nergens in een NL tuincentrum of fruitteler te koop trouwens) moet je er wel een goede Japanse pruim bij kopen voor de bestuiving.

Oh ja, aflevering in een 5 L pot het plantje (spriet) je toekomstige 'zuilboom' is slechts 30 cm groot

Japanse pruimen/Pluots is weer een uitdaging apart, maar wel heel apart en heel leuk. Maar in die Black Amber van Baldur geloof ik niet zo in!

Black Amber is wel een bekende donker gekleurde Japanse pruim met amber gekleurd vruchtvlees, google maar eens 'black Amber plum en zoek op plaatjes'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opal is echt een aanrader vind ik: een vroege lekkere zelfbestuivende zoete sappige pruim met een goed aroma. Snelgroeiend, vruchtbaar en weinig ziektegevoelig. Boom wordt vrij groot, ook op zwakke onderstam. Eerste vruchten na drie jaar. Kortom: altijd succes en een echte aanrader.

 

Victoria: lekkere pruim mits de vruchten goed gedund worden. Veel ziektegevoeliger dan Opal. Vrij zwakke groeikracht. Geen mooie boomvorm. Wel zeer grote oogsten en zeer vroeg vruchtbaar.

 

Reine Claude Verte: Geen zelfbestuiver, boom is weinig vruchtbaar, geeft zelden grote oogsten en draagt in de meeste jaren zeer matig. Vruchten zijn zeer barstgevoelig. De vruchten hebben een nogal dikke schil, het vruchtvlees is vast en zeer zoet, maar niet erg sappig. Pluspunt: Boom heeft een mooie rustieke vorm.

 

Mirabelle de Nancy: Matige groeikracht. Vruchten zijn zoet maar nogal droog. Zelfbestuivend, weinig ziektegevoelig, boom blijft vrij klein. Zelden grote opbrengsten. De kleine vruchtgrootte is toch wel een minpunt.

 

Perzik: ik hoor veel mensen klagen over de krulziekte en dat perziken vorstgevoelig zouden zijn. Ik ben van mening dat perziken tot de makkelijkste fruitssoorten behoren die er zijn. Ik moet er wel bij zeggen dat ik alleen maar ervaring heb met zaailingperziken. Welk ras het is weet ik niet precies. Waarschijnlijk is het Wassenberger of Reine de Vergers. Deze soort is niet gevoelig voor de krulziekte en de bloesem bevriest vrijwel nooit. De vruchtkwaliteit is redelijk, maar niet bijzonder. De vruchtbaarheid is zeer goed, de groeikracht zeer sterk. Eerste vruchten na drie jaar. De vruchten zijn vooral geschikt voor inmaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een pruimenboom (blauwe, geen idee welk merk) en een perzikboom gehad....smaken verschillen....ik vind dat je met perziken minder kunt dan met pruimen (pruimenjam/bij vlees meebraden, pruimenlikeur/pruimensap).... maar dat is misschien kort door de bocht....wellicht kan dat ook van perziken..... ik vind gewoon alles van pruimen lekkerder dan van perziken en eet ze ook makkelijker zo van de boom als een perzik....die zijn te groot en je loopt steeds met plakhanden naar je tuintje te kijken

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb heel vroeger Wassenberger gehad, weinig krulziekte weinig vorstgevoelig maar zeer matig smakende vruchten, draderig vruchtvlees, niet te vergelijken met de nieuwe varieteiten van nu

 

In m'n achtertuintje (beschutte ligging) staat dit 15 jarig boompje: springcrest steeds in de 1 ste week van Juli al rijp !

 

perzik-in-tuin89901334264997.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb heel vroeger Wassenberger gehad, weinig krulziekte weinig vorstgevoelig maar zeer matig smakende vruchten, draderig vruchtvlees, niet te vergelijken met de nieuwe varieteiten van nu

 

In m'n achtertuintje (beschutte ligging) staat dit 15 jarig boompje: springcrest steeds in de 1 ste week van Juli al rijp !

 

Persica , je hebt geluk dat je zo ver woont , anders kwam ik er eens in bijten in die mooie perzikken , njam die zien er lekker uit. gogh , was het maar al weer zomer maar ja , eerst nog lekkere bessen smullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks de griep toch een pruimenboompje gaan kopen, Het is geworden tata [de dubbele boerenwitte] zelfbestuivend, rijptijd augustus,weinig gevoelig voor ziektes. De opal had hij wel zei de verkoper,maar ook daar was het zo druk, en hij was met iemand bezig, dus zelf gezocht,maar kon hem niet vinden,heb wel 15 soorten bekeken. Verder nog een kruisbes gekocht, een groene, de ribus uva crispa, maar die is echt nog heel klein. Vanavond zal ik van de pruimenboom een foto op mijn blog zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat het ook geen zelfbestuiver is, van de Opal en Mirabel weet ik dat wel....

 

deze 3 omschrijvingen vond ik over de soort die jij hebt uitgezocht:

 

1.Een middelgrote witgele tot lichtgele pruim. De rijptijd valt vanaf half augustus. Het juiste pluktijdstip is wanneer de vruchten een beetje doorzichtig worden. Ze zijn erg kwetsbaar en moeten met spoed gegeten of verwerkt worden. Deze soort is een van de fijnste pruimenrassen, maar de opbrengsten vallen soms tegen. Het is van groot belang voor bestuiverpruimen in de buurt te zorgen omdat het eigen stuifmeel steriel is.

 

2.Een oud ras met een geweldige smaak. De pruim is eerst doorzichtig tot geel, zodra zich een rode kleur over de pruim vormt is de pruim rijp om gegeten te worden. Laat hem niet te lang hangen, dan kan hij openbarsten! Zeer smakelijke pruim. Word makkelijk bestoven, maar is geen zelfbestuiver! Een andere naam is de witte abrikozenpruim.

 

3.Zeer oude pruim, vermoedelijk van Nederlandse herkomst.

 

Vrucht: Matig groot, zuiver rond.

Kleur: Geelwit, bij volle rijpheid geel.

Vruchtvlees: Geel, zeer saprijk, zoet, fijn aroma.

Steen: Matig groot, laat goed los van vruchtvlees.

Huid: Zeer dun.

Gebruikstijd: Half Augustus.

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Deze pruim komt vrij algemeen verspreid in ons land voor en wordt vooral aangetroffen in de oude boomgaarden.

Is in latere jaren minder aangeplant als gevolg van onvoldoende vruchtbaarheid.

Is zelfsteriel, waardoor kruisbestuiving nodig is. Bij goede bestuiving is de vruchtbaarheid goed.

Groei van de boom matig sterk. Vormt een mooie bolronde kroon.

De vrucht is zeer gevraagd en wordt in verhouding tot andere variëteiten steeds goed betaald.

Verdient wel verder te worden geplant, mits in samenplanting van goede bestuivers.

Vatbaar voor spint.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu als ik jullie zo lees, wordt het toch een retourtje tuincentra, want hoe doe je aan zelf bestuiving? Ik heb net weer op internet gezocht en nu kan ik dat niet meer vinden wat ik vanmiddag had. zouden ze bedoelen zelf steriel? Maar ook al hangen ze die kaartjes bij de kweker eraan, moeten ze toch bij het tuincentra weten wat ze verkopen!!Ik kan ook geen jodium verkopen voor sterilon!! stel dat men allergisch zou zijn voor het een of ander, een grote fout zou ik maken.Dus ga even een praatje maken volgend weekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vindt het een toffe soort, maar waneer je geen plek hebt voor bestuiver erbij,

zou ik hem ook omruilen voor een zelfbestuivende daar doen ze vast niet moeilijk over als je dat zsm doet.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat denk ik ook niet Hans,mede omdat we er vaak komen. Kijk zo even of ik ze een mail kan sturen dan lezen ze die maandag alvast. en kunnen ze uitleg geven, weet niet of het kan daar om contact te krijgen via internet. Maar moet ik eerst met mijn man daar naar toe, dan moet frenk mij weer thuis brengen,dan de boom ophalen en dat alles omdat je een sport wagen hebt. met open kap rijden want anders is hij te lang ha ha. hoop niet dat het regent

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...