Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pruimen boom of perzikboom?


jeanne-heijmans

Aanbevolen berichten

 

Wat dat bestuiven e.d. betreft bedenk ik me nu: ik heb een sterappel die geen bestuiver heeft en weinig fruit geeft..zou ik dan een cox-tak aan de boom kunnen laten enten?

 

Zie dat deze vraag nog onbeantwoord is gebleven..

 

Het antwoord is ja,.. heb ooit in het verleden een laagstam appel in de voortuin gehad, hierin waren 9 verschillende appelsoorten in ge-ent, het was een heel mooi gezicht met al die verschillende soorten, sommige mensen die er naar keken konden het maar moeilijk geloven

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Een van mijn twee Victoria pruimen is verwoelmuizd..zoals wij dat noemen..die knagers vreten als een bever een puntje aan de voet van het stamdeel dat net onder de grond zit. De boom lag plots plat.

 

Omdat de Victoria`s het best wel slecht doen hier, -ik heb er nog een maar ik heb zelden fruit erin- wil ik een nieuwe pruim zetten.

Van Mirabellen heb ik al ( 4) (eau de vie ) en ook kwetsen, verder 2 groene Reine Claudes en een pzn die zonder naamkaartje uit de Blokker oid met een vriend meekwam. daar zitten megagrote pruimen in,( o als eieren...) maar het boompje geeft niet erg goed en de vruchten zijn vaak aangetast.

 

Wat nu te doen is de vraag.

Ik denk een Opal te kopen, maar misschien heeft een van jullie een ander idee?

Het is hier niet warm, vooral in het voorjaar niet, en door de beek heb ik vaker last van net iets te sterke late nachtvorst.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, de laatste 5 jaren hebben we bij nieuwe bomen steeds een groot gat gemaakt en er dubbel fijn gaas in gelegd alvorens de boom in het gat te zetten. Oudere bomen krijgen nog wel eens een aanval maar meestal willen de muizen toch de jonkies aanvreten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier beschrijf ik wat ik doe om mijn jonge fruitbomen tegen woelmuizen te beschermen : http://supermasj.blogspot.be/2012/12/hoe-plant-ik-een-fruitboom.html.

 

 

Wat ik zelf een superlekkere pruim vind is "Prune de prince", zeer kleine blauwe pruimpjes (ter grootte van een kers), erg zoet. Rijpen af begin oktober.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Prune de prince", zeer kleine blauwe pruimpjes (ter grootte van een kers), erg zoet. Rijpen af begin oktober.

 

In de boomgaard van mijn buurman stond tot vorig jaar een prune de prince...inderdaad een heerlijke pruim, vooral voor de confiture onnavolgbaar, zulke lekkere jam heb ik nog nooit gegeten!

Je vind ze hier regelmatig, wij hebben ook nog een andere pruim uit deze streek in de tuin: de seignotte (ik denk dat je het zo schrijft)..ook een kleine pruim, en bedoeld om zonder te ontpitten op de taart te doen.

Maar ik wil een pruim die vruchten geeft als de kinders er zijn..in de zomervakantie dus.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

'Belle de Thuin' draagt ook in augustus. Erg lekkere, grote gele pruimen van topkwaliteit.

Bovendien is de boom erg (en erg regelmatig) productief en gezond (het is één van de vier RGF-rassen).

De boom is niet zelfbestuivend, maar Victoria (die je al hebt staan) en Prune prince (die je buren hebben staan) zijn geschikte bestuivers. Het enigste nadeel van de pruim is dat de vrucht een nogal zwakke schil heeft.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

'

het is één van de vier RGF-rassen

en Prune prince zijn geschikte bestuivers. Het enigste nadeel van de pruim is dat de vrucht een nogal zwakke schil heeft.

 

Dank Sugar.

Wat is een RGF ras?

Zwakke schil betekend dat de pruim snel gekwetst is?

De prune de Prince heeft helaas het loodje gelegd na de laatste winter, maar er zijn meerdere wilde/inheemse rassen in de omgeving...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Uiteindelijk is het toch een Opal geworden, vandaag geplant. We konden niet aan een 'Belle de Thuin' komen op dit moment, misschien kunnen we er alter nog een kopen. Want we hebben weer twee bomen kunnen omduwen vanwege de woelmuisvraat aan de wortels ( bomen van voordat we gaas rond de kluit plaatsten...) er waren alleen nog maar stompjes wortels over.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...
Ken iemand die vorig jaar een Cherrykose bij Baldur heeft gekocht, kruising tussen een kers en abrikoos haha,..

Nou ja afwachten wat het gaat worden.

 

Mocht je een Black Amber pruim aanschaffen van Baldur (nergens in een NL tuincentrum of fruitteler te koop trouwens) moet je er wel een goede Japanse pruim bij kopen voor de bestuiving.

Oh ja, aflevering in een 5 L pot het plantje (spriet) je toekomstige 'zuilboom' is slechts 30 cm groot

Japanse pruimen/Pluots is weer een uitdaging apart, maar wel heel apart en heel leuk. Maar in die Black Amber van Baldur geloof ik niet zo in!

Black Amber is wel een bekende donker gekleurde Japanse pruim met amber gekleurd vruchtvlees, google maar eens 'black Amber plum en zoek op plaatjes'.

 

Je kerskoos kom bijna zeker van Jaeger Baumschule. Daar koopt Baldur de meeste (fruit) eigenaardigheden. Het is geen pluot maar een cruising tussen de Prunus besseyii en Abrikoos. Eerstgenoemde is niet echt een kers zoals wij dat kennen.

Met deze juiste benamingen zal je al wat verder komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...