Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pruimen boom of perzikboom?


jeanne-heijmans

Aanbevolen berichten

Ja ik vindt het wel beetje sneu voor je,

maar niks aan te doen en je bent er nog optijd achter gekomen.

 

Had je nog een tweede keus of herrinder je nog een pruimsoort ?

Kun je gelijk checken of die wel zelfbestuivend is

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet de opal, hij zei dat hij ze had,bij binnenkomst zei hij dat, maar wat ik al zei,het was zo druk, geen verkoper meer gezien. En verder de reine claude, en ja ik sta er op dat ik de volgende keer goed geadviseerd wordt, Ik heb vanavond nog een e-mail weg gedaan naar de vlinder, maar het komt bij het hoofd kantoor heb ik begrepen, dus in principe heb ik er weinig aan. Maar ik hou jullie op de hoogte, kijken hoe dit gaat. Ben wel heel erg blij met jullie kennis, maar ik wil dan daar wel goed voorbereid mijn woordje doen, en ergens had ik vanmorgen toch op internet gelezen, dat ze wel zelf bestuivend kunnen zijn, heb ik weer, altijd gaat er wel iets mis bij ons echt waar. Aan de ene kant denk ik wel dat het goed komt hoor, maar stel dat ze volhouden dat hij wel zelfbestuivend is, ik kan het niet zien, en misschien heb ik wel dat ene unieke exemplaar, o dat wordt nog wat, alle kennis etc is nu zo welkom bij mij. poe ga zo slapen, en niet dromen van een pruimen boompje,heb nu al pijn in mijn buik en nog niet eens pruimen gegeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon op dinsdag erheen gaan en zeggen dat je per ongeluk het verkeerde boompje hebt meegenomen omdat je voor die opal kwam....ze hebben op een dinsdag vast alle tijd van de wereld en zullen je heus niet terug sturen....ook bij koop van planten mag je ruilen.

 

(en anders zeg je maar dat je geen ander boompje dan die Opal mag van geedee )

Link naar reactie
Delen op andere sites

ha ha die kleine letters van je vind ik super, nee joh dat kan ik toch niet zeggen, kom voor de opal en ga met deze weg, kan toch lezen!!! ik ben best verlegen, ook al zou je dat niet altijd zeggen maar recht is recht, ik denk wel dat we er uit komen, maar ik twijfel nog steeds, omdat ik ergens gelezen heb, dat ze wel zelfbestuivend kunnen zijn, maar aan de andere kant die kennis die hier is,daar twijfel ik ook niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een gedoe he ? Ik zou zeker de optie overwegen om de echt héerlijke witte gewoon te houden, en er een goeie bestuiver bij te nemen ! heb je die plek ? Zeker voor dat geld. ( las ergens dat ze 5,- waren ? ) Neem er gewoon 1 bij ? kan dat niet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij hoef je je reden ook niet te verdedigen of dat ze begrijpen ofzo, ik wil omruilen moet voldoende zijn

voor ze wat maakt het hun ook uit tenminste waneer je dat gewoon vlug na aankoop en onbeschadigt inleverd.

 

Vindt wel gaaf voorstel van Persica, maar of Jeanne dat aandurft is vast compleet nieuw voor haar ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom met dit idee omdat er heel veel liefhebbers met dit probleem zitten, te kleine tuin en slechts ruimte voor maar 1 boompje.

Zelf enten is misschien te moeilijk, maar ik wil er event. wel mee helpen

Het heeft zoveel voordelen, de geschikte bestuiver is altijd al in de boom aanwezig en je kun natuurlijk veel meer rassen in een boom plaatsen zodat je rode, blauwe, gele pruimen allemaal in dezelfde boom hebt hangen. Altijd op verschillende tijdstippen pruimen plukken.

Dit kan met alle fruitbomen, bij fruitlent vb. heb ik nu al meer dan 10 verschillende pruimensoorten op 1 boom ge-ent,.. en er komen er nog meer bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is wel tof voorstel/idee, zelf dacht ik bij verschillende enten op 1 onderstam, leuk 3 verschillende rassen.

Maar bestuiver en nietzelfbestuivend op 1 stam is heel praktisch handig en slim, nooit aangedacht.

Dit zal mischien meer reden zijn waarom voor verschillende enten op 1 onderstam te kiezen wat profecionele mensen doen, ik dacht gewoon voor het gave en mooie/leuke.

Maar ik zie nu ook het praktische nut van bv een duo-boom, thanks Persica

 

 

(Toch ook Echt super gaaf om te proberen zoveel verschillende enten op 1 boom te zetten, dat blijft ook heel leuk en bijzonder)

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, er zijn zoveel leuke dingen te bedenken, verschillende soorten walnoten, of verschillende vijgen op een boom enten,...

 

Heb nu al perzik, nectarine, pruim, pluot, en abrikoos tesamen op 1 boompje groeien. het wordt pas Hot alsook nog de platte nectarine en platte perzik erbij opkomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook de duo boom , de opal met Reine Claude victoria....elk jaar lekkere pruimen!

@ Jeanne: Ik heb enkele jaren geleden een druif gekocht, op de kaart stond dat het een lekkere tafeldruif was, toen ik thuis kwam meteen op internet opgezocht, bleek het een vieze smaak druif te zijn, en zeker niet geschikt als tafeldruif...deze teruggebracht...terug in de pot gefrot...ze hebben deze netjes teruggenomen hoor.

 

Denk overigens dat ook de Reine Claude niet erg goed zelfbestuivend zijn....Heb je geen tuinboek waar alle pruimen in staan? Dan neem je dat mee bij de koop! Ik heb het dikke boek van Guy der Kinder, ligt bij nieuwe fruit-aankopen tegenwoordig in de auto:) (kan ik altijd ff snel gaan opzoeken)

 

trouwens waarom koop je geen duo-boom, ben je ook meteen klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Annemiek, jouw duo-boom is louter voor de fun en scheelt je in ruimte , die twee soorten 'Opal' en 'Reine Victoria' hebben elkaar niet echt nodig om elkaar te kunnen bestuiven, het zijn beide zelfbestuivers, die Victoria is trouwens géén Reine Claude, beetje verwarrend die namen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom met dit idee omdat er heel veel liefhebbers met dit probleem zitten, te kleine tuin en slechts ruimte voor maar 1 boompje.

Zelf enten is misschien te moeilijk, maar ik wil er event. wel mee helpen

Het heeft zoveel voordelen, de geschikte bestuiver is altijd al in de boom aanwezig en je kun natuurlijk veel meer rassen in een boom plaatsen zodat je rode, blauwe, gele pruimen allemaal in dezelfde boom hebt hangen. Altijd op verschillende tijdstippen pruimen plukken.

Dit kan met alle fruitbomen, bij fruitlent vb. heb ik nu al meer dan 10 verschillende pruimensoorten op 1 boom ge-ent,.. en er komen er nog meer bij

Dat enten tot wanneer kan je dat doen in het voorjaar? de boer heeft voor mij enten genomen van een speciale appel. Die gaat hij enten op een golden delicious die steeds ziek wordt. wat denken jullie daarvan?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lie gaat de takken afzagen op 20 cm van de stam..en dan gaat de boer een oud appelras op de boom enten..hij ent wel vaker dus ik vertrouw het wel, maar ik heb er eigenlijk geen idee van..van wat goed of slecht is bedoel ik..

 

Wat dat bestuiven e.d. betreft bedenk ik me nu: ik heb een sterappel die geen bestuiver heeft en weinig fruit geeft..zou ik dan een cox-tak aan de boom kunnen laten enten?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...