Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Plantui te diep??


Gemma

Aanbevolen berichten

Vandaag was ik lekker in de tuin bezig en liep langs een aantal "buur-tuintjes".

Daar zag ik dat een buur de plantuitjes echt boven de grond had geplant.

Dus als het ware alleen het "kontje"een halve cm in de grond, de rest erboven.

Ik raakte met hem aan de praat en volgens hem was dit de manier om uien te planten.

Ik heb ze dus ìn de grond gedaan.

Met het kontje naar beneden, net onder het oppervlak geplant.

Het groen is al mooi boven.

Maar nu begin ik te twijfelen.. heb ik het verkeerd gedaan??

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is ongeveer de manier waarop de meeste mensen het doen. Het puntje komt dan net boven de grond uit. In feite druk je het plantuitje gewoon de grond in. Helemaal goed gedaan dus, dat blijkt ook wel want het groen staat al boven schrijf je De ui druk zichzelf langzaam omhoog naarmate hij groeit.

 

Ter illustratie nog een archief foto:

dscf007018701331996897.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geleerd dat je op kleigrond de uitjes tot de helft in de aarde moet zetten en op zandgrond ietsje dieper omdat de regen het zand wat wegspoelt.

 

Merels zijn razend nieuwsgierig of er onder het uitje misschien een insect zit dat ze graag lusten. Ze gooien de uitjes er in een snavelomdraai uit zolang ze nog geen worteltjes onwikkeld hebben. Maar... ze zetten ze niet voor je terug. In het begin moet je 2 keer dag je uienrij nalopen om te kijken of alles er nog in staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Gemma:

Het zal inderdaad wel goedkomen. Als je een beetje waakzaam bent, kan je altijd nog een beetje tuinaarde of compost erbij strooien als je ziet dat er te weinig grond omheen zit.

 

@ Jasmin:

Bij staan ze ook allemaal onder gaas!!! Je hoeft volgens mij niet echt bang te zijn dat ze er mee vandoor gaan. Uien zijn geen geliefd maaltje voor vogels. Ze kieperen de uitjes alleen maar eruit en dan liggen ze met de worteltjes in de zon te bakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vogels maken nest in het voorjaar en gaan op zoek naar nestmateriaal.

Komen ze op jouw ui veldje aan en denken een nestmateriaal paradijs

Willen ze dat stukje stro meenemen denken ze, trekken eraan en zit er een knots aan ui aan vast, dan maar eens een ander strootje trekken denken ze dan....................................

 

Ik plant ze zo diep dat je net nog het verdroogde steeltje ziet.

 

Anderen bij ons planten ze op diepte ter hoogte van de Australiërs en weer anderen net met hun achterwerk in de grond.

Lukken allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...