Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Koelkast lijkt me een goed idee. Gewoon proberen als het niet anders kan. Wel oppassen voor schimmel/uitdrogen.

Maar telkens twee wortels planten lijkt me wat weinig. Dan heb je dus maar 2 stronkjes per 2 weken. En je hebt ook veel emmertjes nodig, want bijplanten is niet handig.

Ik zou gewoon een 5 of 10 liter emmer (niet te) vol zetten en dat na een week of 6-8 herhalen (ofzo, dat kun je wel uitrekenen). Dan eet je steeds de grootste op en laat de kleinere verder groeien.

En als het te hard gaat, kun je de emmer altijd een tijdje buiten (onder een afdak) zetten, in de kou. Dat remt de groei.

En dan wacht je wat langer met de volgende emmer volzetten.

Zo zou ik het doen. Succes

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 years later...
Geplaatst:

Mijn planten zijn echt nog enorm groen, hoe is dat bij jullie?

@Frans: in je 1e bericht doen de foto's het niet meer. Heb je die misschien nog ergens en kan je ze dan uploaden naar het forum? Dan blijven ze er op staan

IMG662126051477760242.JPG

Geplaatst:
  • Auteur

Ook bij mij staat de witlof er nog vrij fris op Jorieke al beginnen de onderste bladeren toch wel wat slijtageplekken te vertonen.

witlof87951478085781.JPG

Dat foto's het niet meer doen gebeurt helaas bij alle foto's uit mijn begintijd op dit forum. Ik 'parkeerde' ze indertijd bij Imageschack waarna ze via een link in mijn topics te zien waren . Imageschack bleek echter onbetrouwbaar te zijn want het werd steeds meer een rommeltje met de links en later is zelfs alles verdwenen. De originele foto's heb ik waarschijnlijk nog wel ergens op een hd staan. Als ik ze vind plaats ik ze weer terug.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb toch 1,5 week geleden wat planten gerooid. Gewoon om te zien of de wortels een beetje waren gelukt

En ik had in de 1e rij (er staan er nog 2) een aantal hele mooie wortels. Maar ook een paar hele rare jongens.

IMG683660671479068156.JPG

Ik heb ze in een grote pot gedaan en ze staan nu iets warmer en vooral heel donker.

IMG687793791479068160.JPG

Ik volg Boer Frank op Facebook (want hij heeft 5 biggen bij ons gekocht die zijn groenafval verwerken https://www.facebook.com/boerfranknl/?fref=ts ) en hij heeft een kist met witlofwortels gekocht en daar wordt duidelijk niet heel voorzichtig mee omgesprongen. Ik vond het wel een apart gezicht, dus ik heb gevraagd of ik zijn foto mocht gebruiken. Ze gaan de wortels nog sorteren schrijft hij.

14947840100647321614218331084286353638002n15451479068308.jpg

Geplaatst:

Ooh wat een boel! Ja inderdaad men doet niet zo soft met die wortels als wij dat doen, en ze zullen best mooie kroppen geven. Ik had een bedrijf hier gevraagd of ze wortels voor ons wilden regelen, maar daar heb ik niets meer van gehoord

Die kleine wortels geven kleine kropjes Jorieke, ook niet erg.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wij halen altijd witlofwortels voor de cavia's (en ook afval blad) maar die erg beschadigde wortels gebruiken ze niet krijg je schijnbaar geen mooie vaste krop. Vandaar dat wij ze dan mogen hebben.

Ik heb er wel eens enkele uitgezocht die niet al te erg beschadigd waren en geplant en er komt gewoon witlof aan.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Prachtige witlofjes! Komt op mijn lijstje: wil ik ook eens doen...

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Half januari heb ik weer wortels gepoot en in die dekenkist/witlofkist in onze slaapkamer gezet. En deze week eten we dus weer witlof! Nu liggen er nog een paar wortels in het zand buiten (ingegraven geïsoleerde kist) die ik van de week op ga potten en naar binnen haal.

IMG807990041487239779.JPG

Geplaatst:

Jeetje, een mens zou er jaloers van worden zeg. Wat een knapperds!!!

Op mijn "ooit nog proberen"- lijstje bij deze.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ik had 1 hele dikke wortel helaas te kort afgesneden bij het oppotten. Ik sneed diep in de kern van de plant. Maar de buitenste ringen waren nog goed, dus ik heb hem er toch maar bij gezet deze keer. En uit die buitenste ringen zijn allemaal kleine witlofjes gegroeid. Een beetje zoals te zien op de voorgrond mijn laatste foto hier, maar de wortel was NOG dikker.

(2 maal deze hoeveelheid)

IMG822115391487796354.JPG

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb een (nieuw) zakje zaden van De Nieuwe Tuin, waarop staat dat je ze vanaf april moet zaaien. Op het oude zakje van Horti tops staat vanaf juni. Ik heb die van de Nieuwe Tuin vorig jaar al gezaaid, maar ik heb nergens genoteerd vanaf wanneer ik dat heb gedaan. Misschien dat ik het in mijn blog nog terug kan vinden

Maar wat doen jullie? Nu is het toch wel heel vroeg?

Geplaatst:

Ik zou mijn halve tuin met witlof mogen inzaaien om onze behoefte daaraan te dekken (is een van onze lievelingsgroentes in de wintermaanden). Een buur doet dit effectief en zaait elk jaar (wisselend) de helft van zijn moestuin in met witlof. Je hebt er toch wel wat plaats voor nodig.

Geplaatst:
  • Auteur
Maar wat doen jullie? Nu is het toch wel heel vroeg?

Witlof zaai ik ergens vanaf half mei tot in begin juni Jorieke. Ik gebruik al jaren het ras Zoom F1 (van der Wal) en op het zakje staat dat je van begin mei tot eind juni kunt zaaien. Dat is dus een zeer ruime periode en ik verwacht niet dat deze periode erg ras gebonden zal zijn.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik heb net kleine plantjes witloof gekocht.

Op de zadenverpakking van VT staat zaaien mei/juni

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb vandaag witlof gezaaid. Hopelijk in de winter dan mooie lofjes

Geplaatst:

Die van mij komt net boven de grond.

Ik verheug me ook al op de winter

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik had 21 juni gezaaid direct in de tuin, 'nieuwe' (gekocht op 2-2016) zaden van Denieuwetuin. Maar er kwam niets op. Geen 1. Drie juli nog wat in potjes gezaaid, ook daar kwam niets van op. Later nog een ander zakje geprobeerd, die ik nog niet had weggedaan, houdbaar tot 1-2017. En die kwamen allemaal op. Dus daarna nog wat gezaaid, weer in potjes. Die heb ik daarna uitgeplant in de vollegrond. Vandaag de laatste plantjes, daarvoor al eerder eens een sessie.

De plantjes die er al een week stonden waren al mooi gegroeid, ik hoop nog op dikke wortels.

Geplaatst:

Ik heb vandaag ook nog wat Zoom F1 plantjes uitgepoot, had ik gezaaid in van die AH moestuin turf potjes die verteren in de grond.

Ik heb al een veldje staan en die doen het prima, dit is voor de late oogst (hoop ik).

als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan

Geplaatst:

Hebben jullie wat fotos van de zaaisels? Ik heb het idee dat die van mij voor geen meter groeien, maar misschien is dat normaal voor witlof, is tenslotte mijn 1e keer...

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Die van mij zijn nog iniemini, zoals op jou eerste foto...

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Hebben jullie wat fotos van de zaaisels?

Deze heb ik op 1 juni gezaaid. Ze groeien de laatste weken als kool.

DSCF666543171505130581.JPGDSCF666683981505130584.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic