Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Groene container deed ik in het begin ook. maar dat ding gaat amper meer aan de weg dus dat wordt een smeerbende en een lange lijdensweg voor de slakken.

vandaag maar een paar slakken geraapt, lang niet de aantallen die ik hier lees.

Geplaatst:

Jullie hebben het toch echt over 50+ slakken. Gaan jullie op slakken Hunt dan in de avond? Ik vind in ons tuin niet zoveel als dit, is dat misschien gewoon schijn en komen ze uit wanneer het donker word?

Geplaatst:

Resultaat vanmorgen:

DSCF527191341464194033.JPG

volgens mij hebben ze er sch**** aan

ik heb de oplossing (voor hier dan): we leggen platte dakpannen op de strategische plaatsen met wat korrels, gaan rond 8 uur knippen en leggen de resten op het pad; de medeslijmbeesten komen daar op af en zijn voer voor de vogels

Geplaatst:

@Nadi na half elf/elf uur worden de slakken pas echt actief.. Ik ga echt later naar bed omdat de plaag te groot begon te worden.

Als je bedenkt dat lijsters en merels hier grote opruimers van slakken zijn en het dus nog zo'n overschot geeft dan is het voor de tuin de moeite waard om een handje te helpen.image38101464241901.jpgimage77801464241900.jpgimage48411464241899.jpg

Geplaatst:
@Nadi na half elf/elf uur worden de slakken pas echt actief.. Ik ga echt later naar bed omdat de plaag te groot begon te worden.

Als je bedenkt dat lijsters en merels hier grote opruimers van slakken zijn en het dus nog zo'n overschot geeft dan is het voor de tuin de moeite waard om een handje te helpen.image77801464241900.jpg

wow je maakt geen grappen dat zijn er echt veel!!!

Ik ga vanavond eens kijken! Ik ben benieuwd of dat ook zo bij ons speelt.

Geplaatst:

Oh jee zeg, ik mag echt niet klagen. Wat een aantallen. Ik zou helemaal gek worden. Ik heb ze vandaag van de deksel van de groene container gehaald en in het bos gezet.

Vandaag knoflookwater op de radijsjes gestrooid. Ben benieuwd.

Groetjes Joycee

----------------

When someone said I live in a fantasyworld I almost fell off my unicorn

Geplaatst:

Ik ben nog even wezen kijken gister rond 21.30 voor slakken. Ik had er 2 gevonden maar misschien moest ik iets langer wachten... ik zag overigens een paar tuinen verderop echt enorm veel slakken op de aardappel planten... misschien is de aanbod nog gewoon te groot bij ons op de volkstuin waardoor het redelijk verspreid is qua hoeveelheden slakken

Geplaatst:

Hangt af van het weer, het moet al erg vochtig zijn (en dat was het hier afgelopen avond / nacht niet) anders wachten ze nog even.

's Ochtends heel vroeg heb je meer kans. Nadeel: ze hebben die nacht al veel opgegeten.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst: (aangepast)

Speciaal voor @Kleintje geschoten omdat die dacht dat slakken niet voor de bovenste blaadjes gingen.

Maar foto hoort natuurlijk in dit topic.

IMG965255391464350525.JPG

Mooi kartelrandje hapt ie weg...

IMG965589511464350912.JPG

Gisteren dus weer erg veel slakken geraapt. Gebleven tot het donker werd en ook de slakken vanonder het stro uit kwamen kruipen.

Vandaag neem ik maar eens wat oude blikken bier mee en gaat de bar open voor de slakken.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Mijn jonge zonnebloemen hebben de eerste nacht overleefd! Ze staan in een grote pot en in de pot heb ik een knoflookplantje geplaatst vanuit mijn moestuin. Misschien is het gewoon mazzel, maar als dit werkt ga ik volgend seizoen de knoflook lekker door mijn tuin verspreiden in de buurt van kwetsbare plantjes,

Geplaatst:

Hehe @AnnekeW misschien heb je een speciale verwende soort slak die knoflook niet lust of misschien is er gewoon in de buurt wat lekkerders te eten

Geplaatst:

Voorlopig gaat het nog steeds goed. Ik had wat fluitekruid zijn gang laten gaan en die vinden ze erg lekker. Dat mag van mij, dan vang ik ze daar wel.

Geplaatst:

Met de regen van afgelopen dagen een hele invasie van slakken. Toevallig gisteravond gaan kijken, 1 broccolliplant tot de steel kaal gevreten. De andere plant ernaast amper aangeraakt. Ook op de Hortensias en Skimmia zaten er heel veel. Ben ze gaan rapen samen met mijn vriendin, een uur bezig geweest. Een heel bakje cherry tomaten vol. Alle soorten, maten, met huisje, zonder huisje. Hebben ze humaan uit hun lijden verlost. Direct biervallen geplaatst. Maar de buren hebben veel overhangende planten waardoor er tal van schuilplaatsen zijn. Kan onze tuin nog zo net zijn, het is niet uit te roeien met de tuinen van de buren helaas.

Ook op meerdere plekjes escar go onder afdakjes liggen, die zijn ook altijd zo op.

Andere tips graag!

Geplaatst:

blad van de radijsjes en de meiraapjes zitten vol gaten. maar dat is niet zo erg dat blad eet ik toch niet

zonnebloem was blijkbaar ook smakelijk. verder lijkt het nog mee te vallen. op slakkenjacht 1 naaktslakje en 2 behoorlijk grote huisjesslakken uit de tuin geplukt. die laatsten zouden qua formaat niet misstaan in een pannetje.

Geplaatst:

Nou Nedlets, als je er met z'n tweeën een uur over doet om zo'n klein tomatenbakje vol te krijgen dan valt het nog wel mee met de aantallen slakken lijkt me.

Dus gewoon volhouden en blijven rapen. Probleem is echt niet in 1x opgelost.

Geplaatst:

Moet zeggen dat het op dit moment meevalt hier (even afkloppen).

Een paar weken terug had ik er best veel en zag veel vraatschade.

Vervolgens een klein beetje korrels op de gebruikelijk plekken gestrooid.

Daarmee gelijk gestopt toen ik een klein schattig egeltje 's avonds in de tuin zag ronddwalen.

Kort geleden zag ik hem/haar weer en heb nog steeds weinig last van slakken, dus denk dat hij/zij zich tegoed doet aan ze.

Geplaatst:

Wat een aantallen hebben jullie in de tuinen :o hier *afkloppen* nog geen enkele slak gehad! Heb wel een leuke zoon van 6 jaar die graag slakken vangt. Misschien wilt iemand hem een tijdje lenen. Hij zou zich gigantisch amuseren in zo een slakkenparadijs haha!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...