Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 uur geleden, redzebra zei:

@Kevins Moestuin, in twijfel hier, goeie link maar het blijft een niet selectief middel wat de auteur ook zegt en je moet ze raken, misschien voor in de bloempotten hier.

Klopt dat is het enige nadeel, wellicht combie tussen korrels en dit middel, als je in de avonden tijd hebt om te spuiten dan het middel gebruiken en voor het passieve gedeelte de korrels hun werk laten doen 😇😇

Geplaatst:

Vandaag ruimden we wat winterpostelein op, en er zaten een stuk of honderd slakken onder.  Echt ongelofelijk veel op zo'n klein stukje. 

Geplaatst:

Wat ernstig, Arja.  Als ik dat hier allemaal zo lees…..ik ga echt niet meer klagen over mijn slakkenvraat!  🐌🐌🐌🐌🐌Da’s helemaal niks  vergeleken met jullie! Pffff

Geplaatst:

Ik snap het, Arja!  Ik wil de zoete pieper en peppadew zondag uitplanten…..eng…maar dan kan ik gelijk kijken bij de paprika en de peper die ik gister uitgeplant heb….of ze nog blaadjes hebben….

Geplaatst:

Ik heb een aantal "slakkenkragen" gekocht om bij de pompoenen / courgettes te zetten. Maar dat kan echt niet bij elk plantje 😌 dus ga maar hopen dat t  goed gaat 🤞

• Like 1
Geplaatst:

@Arjamisschien een beetje off topic, maar de veenmolvallen zijn heel simpel. Graaf een leeg yoghurtemmertje/grote pot in en zorg dat deze ongeveer 5-10 cm onder het grondoppervlak zit. De veenmollen graven hun gangen in de bovenste 5-10 cm namelijk. Leg een tegel over het emmertje en check deze regelmatig. De emmertjes moeten leeg zijn, de veenmollen kruipen er ‘s nachts in, kunnen er niet meer uit en dan kan je ze elders neerzetten, aan de kippen voeren of de eksters trainen zoals we dat bij ons op het complex doen. 😅

Ondertussen blijft de strijd tegen de slakken doorgaan totdat we wat voedsel voor onszelf kunnen oogsten zonder slijm. 🤪

• Thanks 1
Geplaatst:

Poe poe ik voel mij best een beetje teneergeslagen door de slakken vol trots alle planten opgekweekt en uitgeplant in een nacht met regen hebben ze al mijn kommkommers, pompoenen en courgette, patissons, enkele meloenen en tomaten planten helemaal kaal gevreten tot de grond toch maar even slakke korrels halen 🙈

Geplaatst:

Mijn Franse buurvrouw vertelde dat ik een krans van Kleefkruid rondom de plant moest leggen zodat de slakken er niet overheen kwamen...

Heb dat geprobeerd maar wel op een laag kranten... wil niet dat die gaan wortelen..

Gaan t zien... kleefkruid genoeg en als t werkt een goedkope oplossing

• Like 1
Geplaatst:

Het is te nat, waardoor er dit jaar veel meer naaktslakken zijn dan anders. En die hebben honger! Dat maakt het moestuinieren minder leuk, maar ik wil toch lekkere groenten uit eigen tuin. Voorlopig nog geen einde aan de natheid, morgen komt weer een zwaar neerslaggebied over, hopelijk geen overstromingen zoals afgelopen weekend.

Geplaatst:
Op 19-5-2024 om 17:34, Lia56 zei:

zodat de slakken er niet overheen

Ja ik heb dat ook gedaan, je moet wel een flinke lading gebruiken want de slakken gingen er bij mij gewoon overheen en aten toch wat wortels. Het camoufleert wel een beetje wat me op het idee bracht het met gras stengels te doen bij de opkomende sla vanwege gebrek aan kleefkruid hier op Knarrestein

links al verdroogd kleefkruid bij wortels rechts gras bij sla

IMG_2721.thumb.jpeg.892e092fa677d987921406b18aba50a8.jpeg

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Poe poe ik voel mij best een beetje teneergeslagen door de slakken
toch maar even slakke korrels halen

Niet laten kisten, maar snap je helemaal. Voel op sommige dagen wel hetzelfde. Edialux slakkenkorrels moet je nemen. Daar heb ik onder normale omstandigheden veel baat bij. Nu heb ik 150 dode slakken en nog 150 die er achteraan wandelen…. Maar goed. Ik heb 1,5 kg besteld. Voorlopig kan ik blijven strooien. Nu nog iets tegen die verschrikkelijke katten bedenken.
Geplaatst:

@Mellie die heb ik dus ook gehaald en ook 1,5 kilo voor volgendjaar ga ik deze dan ook direct toepassen, nu ook wel wat maar iets minder omdat ik het wat laat vindt om weer meloenen en paprikas te zaaien, ga nog wel een ronde komkommers courgette en pompoenen doen, en strooien bij mijn fruit bomen want ook slakken lusten blijkbaar moerbei bomen 🙈

• Like 1
Geplaatst:

Iemand enig idee of de korrels van protect garden werken?

Mn doos met ecostyle korrels is op en ik zoek iets dat beter bestand is tegen regen en wat ik gemakkelijk kan halen (dit zou de welkoop moeten hebben waar ik wekelijks vlak langs kom).

Geplaatst:

Ik zweer bij die van Bayer. Simpel en effectief. Gebruik nog steeds de bus van meer dan 10 jaar geleden, alleen dit jaar gaat het wel wat harder.
Vroeger (ook meer dan 10 jaar geleden, sinds ik in Boskoop woon 11,5 jaar nog niks gekocht voor zover ik me kan herinneren) gebruikte ik die van Ecostyle ook, maar die werkten maar matig.

Pawpaw, moerbei, vijgen en vlier vinden ze heerlijk, vooral de jonge bladeren. Kiwi(bes) ook. En jonge bladeren van de smeerwortel. En jong blad van de peer, had peer geënt, en takken van de peer van de "onderstam" op de grond gegooid, en daar zijn alleen de stengel en bladnerf van over.

Dit jaar had ik 2cm breed koper plakband (zelfklevend koperfolie op een rol van 2cm breedte) rond de pawpaw stam geplakt. Is ondertussen wel gaan oxideren, maar vraatschade is heel weinig (vorig jaar kaal gevreten, 2 pawpaw zijn dood gegaan).

Geplaatst:

Je hebt de “ouderwetse slakken korrels” die giftig zijn voor katten en honden en de eco-style producten. De eerste werken beter en langer, de eco-style producten zijn veiliger, moet je vaker toepassen en werken minder. Aan ieder de keuze.

Geplaatst:
35 minuten geleden, acpronk zei:

Ik zweer bij die van Bayer. Simpel en effectief. Gebruik nog steeds de bus van meer dan 10 jaar geleden, alleen dit jaar gaat het wel wat harder.
Vroeger (ook meer dan 10 jaar geleden, sinds ik in Boskoop woon 11,5 jaar nog niks gekocht voor zover ik me kan herinneren) gebruikte ik die van Ecostyle ook, maar die werkten maar matig.

@acpronk Zijn dat die natria korrels?

@Walters Het is voor op het tuinencomplex, lopen in principe geen honden in mijn tuintje en de 'buurtkat' lijkt vooral van zonnebaden te houden. Verder is t meeste vsn wat ik tegenkom volgens de info veilig....zo niet, dan stop ik de korrels ergens in waar evt de kat niet bij kan.

De ecostyle korrels waren heel fijn voor thuis, waar wel een hond loopt, maar zodra er regen of condens op kwam stonden ze vol met schimmel, wat niet heel fijn was tussen de sla, aardbeien en spinazie. 

Geplaatst: (aangepast)

Die korrels zijn soms onontbeerlijk maar echt wel ruk voor de rest van je tuin leven. Bovendien wat veel mensen wel eens vergeten is dat je de slakkenkorrels tegen de regen moet beschermen. Niet zomaar open en bloot strooien maar enkele bij elkaar naast de plant onder een scherf van een pot, een stukje dakpan, een oude schotel etc. Zo heb ik voor ik Loopeenden hadden wel 10 jaren met een pak ecostyle korrels gedaan..en de slakken druk was te doen. Je kunt ze ook vangen onder plat neergelegd rabarberblad, in omgekeerde halve sinaasappels schillen; ze overdag actief zoeken. Potten met hosta s neerzetten om ze te lokken en ze daar onder weg te zoeken. 

Ik was net buiten maar mijn bosslakken houden blijkbaar niet zo van regen, maar twee slakken gezien in tegenstelling tot de vorigen avonden. 

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Ik heb zojuist nog een stuk of 50-100 naaktslakken weg geplukt van de vijgen, moerbei, mais, tomaten, paprika plantjes, de pompoen die nog in pot stond en meloenen, aardbeien plantjes op dit moment vreten ze echt alles kaal had 100 aardbei plantjes geplant dit jaar en in meer als de helft zit echt mega veel gaten van slakken 🙈

Geplaatst:

@acpronk Zijn dat die natria korrels?

Als ik zoek op "Bayer natria" dan kom ik alleen iets tegen voor insecten en schimmels.
Het is in ieder geval zo'n kartonnen koker.
Ik doe maar een paar korreltjes per m². Een tuinbuur zag ik echt met 10-tallen per vierkante decimeter. Weet niet welk merk dat is, die waren groenig, de mijne zijn blauw.
Geplaatst:

@appelvrouw ik gebruik ze het liefste ook zo min mogelijk, met mijn kleine doosje ecostyle korrels heb ik ruim 3 zomers gedaan in een tuin vol met slakken gezien ik oa oude vlonders heb (de dag nadat ik een deel daarvan heb verwijderd hadden ze naast me blijkbaar overal naaktslakken, incl in huis!), buren heb met vlonders, aan de andere kant hebben ze oa hosta's en een vijver met grote keien bij mijn erfgrens staan.......alles werd zonder korrels keer op keer opgegeten zodra t er over nadacht om boven te komen :(

Heb ze zoveel mogelijk in kleine potjes gedaan om te beschermen tegen de regen, maar zelfs de condens daarbij was voldoende voor schimmelvorming.

En nu bij de vereniging wordt alles aan alle kanten bij medetuinders opgegeten. Bij mij valt t nog mee, alleen mn bonen steeds, maar dat komt denk ik omdat ik nog vrij weinig heb staan en alles onder netten staat. Zodra ik niet meer alles onder netten kan doen, gaat dat veranderen ben ik bang.

@acpronk mijn ecostyle korrels waren groen. Mogelijk strooide de tuinbuur zo royaal omdat ze snel beschimmeld raken? Ik heb ze hier ook hele 'korrelwallen' rond plantjes zien bouwen.

Ik hoor idd dat de blauwe varianten beter bestand zijn tegen vocht. Ik ga zoeken naar een koker, dank je!

Geplaatst:

Ja niet normaal dit jaar, wat sfeerfoto's

een ijsbergsla

image.thumb.jpeg.f11b9c43b371273cf475749a3f3a91b2.jpeg

paprika's

image.thumb.jpeg.d71196d8fd76fa4c890a6a84a5ea33ac.jpeg

zelfs een klein tomatenplantje wat ze normaal niet lusten

20240520_192201.thumb.jpg.bace03539fa2c17c1c8e3680d0eb0e60.jpg

Met vrees op toch  zege 2 courgetten uitgeplant dit weekend (ik heb ze eerst al wat groter in pot laten groeien) onder de vierkante tegel zit een bierval waarvan ik hoop dat vooral naar daar gaan.

image.thumb.jpeg.6defa7b7a3b44bbee5e0ce31dbd0fe0a.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Ja een bier valletje is een goed idee voor in de bak @redzebra. Voor de sla is het bij mij ook te laat, het grascamouflage heeft voor de sla niet geholpen. Vandaag tien km gefietst, even de benen strekken en op zoek naar kleefkruid maar niks gevonden😜. Hoe die slakken nu steeds in die bak komen, en vooral waarom? Ze kunnen ook gewoon varens eten dan hoeven ze niet aan stijle wand glijden te doen.

Geplaatst: (aangepast)

Ja die bierval werkt wel goed op een beperkte oppervlakte, zoals je ziet de sla in de tuin ziet er niet zo goed uit, maar degene in verhoogde bak met val kunnen we redelijk onder controle houden.  En even algemeen om te zeggen, wat ik hier lees,  een enkele koperband werkt niet, dat dat nog altijd mag verkocht worden als doeltreffend middel is mij een vraagteken, koper is wel geleidend maar je kan evengoed een ander geleidend materiaal gebruiken, dus je moet er boven een zetten met een batterijtje tussen, en dan pas krijgt een slak een schok, als die contact maakt met beide oppervlakten. Een schok krijg je alleen als er een potentiaalverschil is.

aangepast door redzebra
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...