Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Slakkenpret in de kas… wilde wat plukken en de eerste paprika die ik plukte, was voor de helft weg. Bovenkant volledig afgeknaagd en zat vol pissebedden. Slakken begonnen, de pissebedden afgemaakt. Paprika 2 idem… toen had ik een tomaat en hoppaaa, dat was een heterdaadje.

933efe99801b0e5c78e484a059a14a54.jpg

Er zat nog een slak onder deze slak zag ik bij het pletten… het tomaten zusje was al helemaal uitgehold, daar was alleen de schil van over. Hoeveel slakken kan een mens hebben? Ik zie ze ook helemaal niet meer. Deze heb ik alleen gevonden omdat ik de tomaat heb geplukt waar ze opzaten.

Geplaatst:

Ik heb een paar spitskooltjes onder een net staan. Geen rupsen, geen luis. Maar op de een of andere manier komen de slakken er gewoon in. Ze zijn zeker op graafles bij de mollen geweest. Gisteren het net opgetild om te wieden en bij de slakkencontrole zaten er toch weer drie exemplaren. 

Geplaatst: (aangepast)

Het houdt maar niet op...

Ik durf eigenlijk niet goed te zaaien en ik wil toch wel graag nog wat in de grond hebben, voordat het najaar invlat.

aangepast door Rookie
Geplaatst:

Lief dat je meedenkt @Arja.

Gaat met spinazie en veldsla niet lukken, ben ik bang.

Maar de andijvie zou ik inderdaad wel kunnen voorzaaien, ik had daar nog niet aan gedacht.

Dat zal ik inderdaad maar gaan doen, dankjewel!

• Like 1
Geplaatst:

De gaaszakjes van de supermarkt (AH) @Rookie gebruikte ik aanvankelijk om potgrond en jonge plantjes te beschermen tegen insecten. Vooral in huis in het vroege voorjaar voorkomen ze dat je rouwvarenmugjes in je potgrond krijgt.

Maar ze blijken ook te voorkomen dat er slakken bij je zaaigoed komen. Het werkt enorm goed! Geen slak kan er bij.

Nee, niet voor een paar meter spinazie in de volle grond. 

Sorry voor de lelijke foto, maar op de voorgrond staat andijvie.

IMG_1098.thumb.JPG.32ab4c8d65e6f14e26b7ca8bd2131904.JPG

• Like 6
Geplaatst:

Wat een goed idee!

Ik moet nog ergens van die zakjes hebben, die gebruikte ik om de sla in droog te slingeren, toen we nog in de camper woonden.

Ik ga ze gelijk opzoeken.

Slim trouwens, die wasknijper op de rand, dat idee ga ik van je pikken.

• Like 1

Terzijde, want het gaat niet helemaal over slakken @Rookie: op die wasknijpers schrijf ik de naam van het gewas en ze gaan jaren mee. Maar ze zijn ook handig om de netjes hoog te houden. Voor het zelfde effect kun je ook meerdere tapas-prikkers gebruiken - je weet wel, die stokjes met een vlaggetje. Naam er op schrijven, in een potje steken, netje er over & er komt geen slak meer bij. 

aangepast door Vinky
  • Like 3
Geplaatst:

Ik zag deze tip ergens voorbij komen tegen slakken. Wellicht een goed idee! En de tijd dat de bolsters vallen om te verzamelen voor het voorjaar zit er aan te komen….

IMG_0927.jpeg

• Like 6

@Dahli daar vrees ik voor, dat is meer hoe wij  dat aanvoelen en interpreteren, je had vroeger ook zo'n stekelige borstel die je zou kunnen gebruiken gestoeld op dit principe, maar werkte helaas niet, Een slak heeft er dankzij zijn slijm laag eigenlijk geen enkel probleem mee, die gaat bv ook vlotjes over een gillettemesje. In het kader van gedeelde smart is halve met duidelijke sporen van de dader vond ik deze middag, deze.  Ik verlies er altijd wel een paar maar dat zijn dan meestal degene die vlak bij de grond hangen, deze hangt + 50cm hoog en denk ik is op een avondje gebeurt, stevige honger gehad en waarschijnlijk een grote naaktslak als je weet dat deze tomaten ongeveer 8/9cm lang zijn

20240906_153637.thumb.jpg.1aee70d28fb88911a62fcfbb7220dfc6.jpg

aangepast door redzebra
  • Like 3
Geplaatst:
5 uren geleden, Dahli zei:

Het leek me zo’n goede oplossing

En die ga ik toch proberen. Baat het niet dan schaadt het niet. Dank voor de tip 👍

• Like 3
Geplaatst:

@redzebra Ik peuterde gisteren tijdens het oogsten drie of vier naaktslakken per tros uit de Rose quarts multiflora (buitenplant). Her en der leeggegeten halve tomaatjes. Ze gaan gewoon via de stok of de stam, want daar zaten ook nog enkele die onderweg waren.

Maar gelukkig nog veel gave exemplaren over, dat is wel een voordeel van multiflora's.

Geplaatst:

Een heterdaadje! Een slakje die van de aardbei wil gaan proeven. Een enkele aardbei kunnen we nog eten. De rest eten we niet meer op. Dat slijm is er niet af te krijgen. Dan gaat de hele aardbei stuk.

20240907_101246.jpg

• Like 2
Geplaatst:

@woldistel ja inderdaad slakken kunnen wel hoog gaan, dat zie ik aan de komkommers  met  vooral de huislakken, tot in de top als het moet , maar de schade is daar dan meestal beperkt tot het afschrapen van het buitenste groen. Bij tomaten had ik de naaktslakken hier die afstand hier nog niet zien afleggen en  daar zie ik eigenlijk ook zelden huisjesslakken op. Een naaktslak moet  elke keer terug naar beneden gaan om te gaan schuilen overdag, het was een vlotte.

@Mellie waar kan je die inhuren 😁

• Like 3
Geplaatst:

Mijn zoon propte ook altijd die huisjes slakken in zijn broekzakken. En ging vervolgens spelen….en wie mocht dan de geplette slakken uit zijn broekzakken halen als die de was in moest? Juist…ik!  😊😉🐌🐌🐌

• Like 5

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...