Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Marketer komkommer zaaien


Yentl

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan om morgen nog maar eens te proberen om Marketer komkommers te zaaien. Vorig jaar zijn die plantjes allemaal kapotgegaan (weet niet waarom) en heeft er slechts ééntje een kleine komkommer gegeven. Omdat ik dit jaar wél komkommers wil oogsten, heb ik een aantal vraagjes:

 

Moet ik ze in zaaigrond of potgrond zaaien?

Waar staan ze het best (zon/halfschaduw)?

Hebben komkommers veel of weinig meststoffen nodig?

Hebben ze veel water nodig?

 

Tips zijn ook welkom , alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommers zaai ik zelf altijd in potgrond in 9-12cm potjes. Zaaigrond is natuurlijk ook geschikt maar ik verpot ze niet meer dus ze moeten een tijdje voeding hebben (potgrond +/- 6 weken voeding). Ik leg 2 zaadjes per pot, beide op hun kant kant om rotting te voorkomen (nuttig zo'n prijsvraag) en bedek de zaden dan met de pot/zaaigrond. Geef een beetje water maar let op dat de potgrond niet te nat wordt. Deze potjes zet je zo warm mogelijk weg, bij voorkeur bij voorkeur 20-25 graden, met die temperatuur kan het bijna niet mislukken Na opkomst kies ik, indien beide zaden gekiemd zijn, de sterkste zaailing uit en knip de andere af (natuurlijk niet als ik dure F1 zaden zou gebruiken, dan zaai ik 1 zaadje per potje).

 

Half mei plant je ze na afharden op een beschutte maar zonnige standplaats. Het zijn gulzige planten, zowel wat betreft voeding als vocht. Voor bemesting kun je o.a. tomatenmest gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over komkommers heb ik gelezen dat ze veel gevoeliger zijn voor temperatuur schommelingen dan tomaten en paprika's.

 

Komkommers willen warmte, véél warmte. Half tot eind april tot zelfs begin mei pas beginnen met zaaien. En afhankelijk van het weer begreep ik dat het zelfs beter zou zijn om ze pas begin juni in de grond te zetten. De plek kan je afdekken met plastic zodat de grond zo warm mogelijk is.

Onder de 15 graden krijgen ze een groeistop waardoor de plant vatbaar wordt voor ziekten en ongedierte.

 

Ze willen straks best een flinke slok water maar de stengel en bladeren hebben ze liever droog. Op een warme beschutte en zeer zonnige plaats met voldoende voeding moet het gewoon goed gaan. De plant schijnt een heel gevoelig wortelstelsel te hebben en de grond mag absoluut niet uitdrogen maar van echt natte voeten houdt hij ook niet.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je m in de volle grond zet maak je een soort van broeinestje voor de komkommer. Je graaft een gat, daar gaat wat mest en stro in en dat dek je weer toe. Na een week zet ik daar het afgeharde komkommer plantje in. Water geef ik via een fles die ik op zijn kop in de bodem zet. Daar knip je dan de onderkant uit zodat je daar het water in kan schenken. Je kan ook een stuk regenpijp gebruiken. Het idee is dat de grond rondom nat wordt zonder dat je de plant echt nat maakt. Zorg dat ie niet te nat staat en helemaal fijn is als je m af kan dekken met wat mulch zodat hij niet zo snel zijn vocht verliest. Verder doen in kas of koudebak opgekweekte komkommers het niet zo goed buiten zonder bescherming. Dan moet je echt een buitenkomkommer kweken. Vergeet niet bij te voeden want de plant verbruikt veel. Een hele overvloedige komkommer oogst gewenst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaaien en opkweken vind ik erg leuk maar een komkommer is echt een ding wat ik graag koop.

En dan wel een een geënte ze zijn steviger en groeien beter. Ze hebben al een hele tijd onder goede temperaturen in bij de kweker gestaan. Ik ga der in mei dus ook pas om.

 

Zaaien is leuker das wel waar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt iedereen voor de tips ! Ik ga waarschijnlijk vandaag al voor de eerste keer een aantal plantjes zaaien en dan binnen een aantal weken nog een paar. De Marketer komkommer zou volgens de verpakking (veel staat er niet op) een komkommer moeten zijn voor de buitenteelt, daarom had ik die ook gekozen.

 

Ik vraag me nu wel nog af of ik ze dan eigenlijk het best zoals m'n tomaten (die wel heel goed gaan) verplaats naar overdag de veranda, waar er veel licht is en 's nachts onze woonkamer, waar de temperatuur dan weer wat hoger ligt? En kan ik dat broeinestje ook maken met een combinatie van stro en compost, of is dat een slecht idee? We hebben namelijk nog een redelijke hoop compost staan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Is de marketer komkommer dezelfde als de komkommer marketmore 76? Wordt deze hoog? Ik zie op de plaatjes eigenlijk alleen maar planten die laag blijven en heel breed groeien... Haha, eerste jaar dat ik ze heb...

 

Mod edit: Vraag over witte vlekjes op komkommerblad gesplitst naar:

https://www.moestuinforum.nl/komkommer-wittig-aan-buitenkant-van-het-blad-t5711.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...