Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Droogbonen


Roelie

Aanbevolen berichten

Zijn er hier nog mensen die droogbonen eten op de ouderwetse manier? D.w.z. de peulen drogen aan een touwtje, daarna een nachtje koukleumen in de vriezer en dan in blikken weg bergen. Als je ze eet dan eerst 24 uur weken, dan minimaal 3 uur koken. Spek en worst erbij en smullen maar....😋

DSCF0248.thumb.JPG.d542f8a2bdec158b1e0d10fed9fdc597.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik woon, wordt het veel gegeten. De droogbonen die je kunt kopen, komen echter uit Verweggistan, dus dat koop ik dan niet. Heb het zelf nog nooit gegeten, maar het is wel ideaal om in de voorraadkelder te hebben, denk ik. Welke bonensoorten gebruik je hiervoor? En oogst je de bonen (voor het drogen) dan ook op het moment dat je normaal de bonen oogst om te verwerken? Of moeten die langer hangen aan de plant?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je laat de bonen aan de stokken hangen tot ze geel zijn. Dan plukken en inrijgen. Als ze helemaal hard en droog zijn even een nachtje in de vriezer en opbergen.  Ik gebruik bijna altijd dubbel wit als ras. die zijn mooi groot en zeer smakelijk.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik droog ze zonder boonomhulsel. Wist niet dat het zo ook kon. Ziet er wel gezellig uit zo’n bonenslinger!
Koken doe ik in de snelkookpan. Gaat een stuk rapper. Maar wel eerst een nachtje weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...