Roelie Posted March 30, 2024 Share Posted March 30, 2024 Zijn er hier nog mensen die droogbonen eten op de ouderwetse manier? D.w.z. de peulen drogen aan een touwtje, daarna een nachtje koukleumen in de vriezer en dan in blikken weg bergen. Als je ze eet dan eerst 24 uur weken, dan minimaal 3 uur koken. Spek en worst erbij en smullen maar....😋 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted March 30, 2024 Share Posted March 30, 2024 Waar ik woon, wordt het veel gegeten. De droogbonen die je kunt kopen, komen echter uit Verweggistan, dus dat koop ik dan niet. Heb het zelf nog nooit gegeten, maar het is wel ideaal om in de voorraadkelder te hebben, denk ik. Welke bonensoorten gebruik je hiervoor? En oogst je de bonen (voor het drogen) dan ook op het moment dat je normaal de bonen oogst om te verwerken? Of moeten die langer hangen aan de plant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wims Posted March 30, 2024 Share Posted March 30, 2024 Hier in Letland eten ze de doperwten droog, zo van de plant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted March 30, 2024 Author Share Posted March 30, 2024 Je laat de bonen aan de stokken hangen tot ze geel zijn. Dan plukken en inrijgen. Als ze helemaal hard en droog zijn even een nachtje in de vriezer en opbergen. Ik gebruik bijna altijd dubbel wit als ras. die zijn mooi groot en zeer smakelijk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 30, 2024 Share Posted March 30, 2024 Ik droog ze zonder boonomhulsel. Wist niet dat het zo ook kon. Ziet er wel gezellig uit zo’n bonenslinger! Koken doe ik in de snelkookpan. Gaat een stuk rapper. Maar wel eerst een nachtje weken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted March 30, 2024 Author Share Posted March 30, 2024 Bijna een zonde om niet de hele boon te eten... 😋 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts