Goudsbloem Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 Kan ik nu al boerenkool zaaien? Op het pakje staat wel, volgens de zaaikalender niet, volgens mijn buurvrouw wel. Ik weet het niet meer. Andere koolsoorten kunnen toch al wel? De rode kool begint in elk geval in de buitenbak al op te komen. De andere kolen nog niet trouwens. En kan je die plantjes als ze wat groter zijn allemaal gebruiken? Dat worden wel heel veel kolen vrees ik Quote Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste
Jorg Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 De herfstrassen zaai je in Mei en de boerenkool voor de winterteelt zaait je in een maandje later (juni). De herfstrassen zijn iets minder vorstbestendig maar kun je straks prima oogsten in de zomer en het najaar. Meestal kun je niet alle opgekomen zaailingen gebruiken, niet alleen vanwege ruimte gebrek maar ook omdat er een aantal zwakke en misvormde zaailingen tussen zullen zitten. Je kiest dus de sterkste zaailingen uit om te planten. Quote
Kuikhoven Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 Ik heb geen idee, bij mij stond ook dat ze nu de grond in kunnen. Dus heb ze er net ingezet Quote
hansm Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 boerenkool is hier ook al gezaaid week of 3 geleden en verspeend, met uitplanten in vollegrond wacht ik tot mei. Quote Players only love you when they're playing.
Kamilla Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 Bij zoiets vraag ik me altijd af wanneer ik de plant volgroeid wil hebben. Omdat ik boerenkool vrij laat wil hebben staan in mijn tuin, zaai ik 'm pas eind mei. Ik zaai tuinbonen op het koolbed op de plaats waar ik vanaf juli (als de tuinbonen eruit zijn) de boerenkoolplantjes wil zetten. Doordat ik een kleine tuin heb, krijgt spitskool voorrang in het voorjaar en zomer. Boerenkool komt aan de beurt vanaf de zomer tot de winter. Mijn ervaring is dat als boerenkool erg vroeg gezaaid wordt, er meer luizen in komen en de planten erg hoog worden. Als ze in augustus volgroeid zijn, is het misschien lastig om ze in de tuin te houden tot de nachtvorst erover heen gegaan is. Vandaar mijn wat late uitzaai. Quote
hansm Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 (aangepast) Ik begrijp wat je bedoeld, maar zelf geloof ik niet dat een boerenkool ""volgroeid"" raakt hij wordt enkel maar mooier en forser.Snap je wat ik bedoel volgroeid ken ik bv bij bloemkool die is gewoon klaar op een moment, bij boerenkool heb ik dat niet, kan altijd nog groter. 18 april 2012 aangepast door Gast Quote Players only love you when they're playing.
Goudsbloem Geplaatst: 18 april 2012 Auteur Geplaatst: 18 april 2012 Het is inderdaad even gezond verstand gebruiken, gaat lukken Je kan toch ook kunstmatig de vorst er over laten gaan door in de diepvries te stoppen, of werkt dat niet? Ik lust in oktober al wel boerenkool hoor, of eerder!Ik ga in elk geval gaan zaaien dit weekend en zie wel. Quote Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste
Kamilla Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 Ik begrijp wat je bedoeld, maar zelf geloof ik niet dat een boerenkool ""volgroeid"" raakt hij wordt enkel maar mooier en forser.Soms heb je dat er aan de onderkant bladeren vergelen terwijl er wel jong spul boven bij groeit. Inderdaad kan een boerenkool altijd "vollergroeien". Mijn strategie is gericht op mijn kleinere tuin. Ik heb plaats voor 8 koolplanten, maar niet tegelijkertijd. Door 4 vroege en 4 late koolsoorten te zetten, gebruiken ze niet hetzelfde stukje grond maar wel hetzelfde luchtruim. Die vorst over de boerenkool lijkt mij dat dat nog over de levende plant moet. Quote
Gemma Geplaatst: 19 april 2012 Geplaatst: 19 april 2012 boerenkool is hier ook al gezaaid week of 3 geleden en verspeend, met uitplanten in vollegrond wacht ik tot mei.Hier hetzelfde.Zowel groene boerenkool als de rode variant. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
thea Geplaatst: 19 april 2012 Geplaatst: 19 april 2012 En heb je leuke planten zet ze vooral in de bloemen tuin.Grote sier waarde en de vogels halen je de rupsen eraf (koolmees) Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Janine~Bustani Geplaatst: 19 april 2012 Geplaatst: 19 april 2012 Die vorst over de boerenkool lijkt mij dat dat nog over de levende plant moet.Inderdaad want in een niet meer levende (lees: geoogste) plant wordt het zetmeel niet meer in suiker omgezet. Quote
Kamilla Geplaatst: 20 april 2012 Geplaatst: 20 april 2012 Bedankt! Die reden had ik nog nooit gehoord. Quote
smotstún Geplaatst: 22 april 2012 Geplaatst: 22 april 2012 je kunt met de oogst beginnen met de onderste bladeren te oogsten dan kan de plant de energie gebruiken om de bovenste dus jonge bladeren door te laten groeien. Quote
Nicolette Geplaatst: 23 april 2012 Geplaatst: 23 april 2012 de reden dat je zo vroeg boerenkool kan zaaien is dat je die jong oogst (klein mals blad) en als salade gebruikt. Wil je echt voor de boerenstamp zeg maar dan zaai je ze later en laat je ze tot grote planten uitgroeien. Quote
Goudsbloem Geplaatst: 23 april 2012 Auteur Geplaatst: 23 april 2012 Dat is leuk Nicolette, ga ik proberen! Nu vast een beetje zaaien en later nog een keer.Ik zag laatst een programma over Amerika, van zo'n journalist, en die gaf aan dat boerenkool, 'cale', hardstikke hip is daar in trendy restaurants - alhoewel de oer-hollandse boerenkoolstamp onovertroffen is. Quote Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste
Jorieke123 Geplaatst: 30 juni 2012 Geplaatst: 30 juni 2012 Ai... kan ik nog boerenkool zaaien denken jullie? Of ben ik nou echt te laat? (morgen al juli he )Ik heb al heel wat staan hoor, maar er komt weer plaats vrij op een veldje. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.