Geplaatst: 16 mei16 Mei Eigenlijk vind ik hier in de provincie het beleid m.b.t. tot de bollenteelt ook best vervelend. Ik zie steeds meer bollenteelt. En ook in beekdalen en waterwingebieden. Ikzelf heb natuurlijk boter op mijn hoofd. Ik koop een zak met bolletjes, plant ze en geniet van de bloemen. Maar die bollen gaan dan wel jaren mee. Want ik probeer om die bollen jarenlang te gebruiken na aanschaf. En ik koop nooit bloeiende snijbloemen. Of tulpen o.i.d. Maar dus soms wel bollen van dubieuze oorsprong 😠. (Mijn moeder krijgt op moederdag dus bloemetjes uit eigen tuin, leuke pottomaatjes van eigen zaai en in ieder geval rabarberstelen). Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 16 mei16 Mei Zou je dit niet aan kunnen kaarten bij de plaatselijke politiek. En dit wat je hierboven alle schrijft als dagboekje gebruiken wanneer er gespoten wordt en hoeveel wind er staat? Of gewoon eens gaan kletsen bij een wethouder/ iemand uit de gemeenteraad die natuur in zijn/haar portefeuille heeft. Maar naar hoor, ik zou me hier ook helemaal niet senang bij voelen, zo'n spuitert naast mijn perceel. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 16 mei16 Mei https://www.ekoland.nl/artikel/1277436-henk-klompe-bioplant-verwaaiing-van-gewasbeschermingsmiddelen-een-groot-probleem/
Geplaatst: 16 mei16 Mei Op 17-5-2024 om 13:06, Flup zei: Verhuizen en zoiets (is bij mij in de omgeving) ervoor terugkopen. Link! Zonder gifspuitende buren in de buurt. Er zijn al mensen verhuisd om ergens te gaan wonen waar het beter zou zijn om kinderen op te laten groeien. Een paar jaar na de verhuizing kan er dan zomaar een lelieteler een stuk land pachten en daar gigantisch veel gif opspuiten. Een cocktail van gifsoorten waarvoor individueel is bewezen dat ze geen ernstige gevolgen voor de gezondheid en de omliggende natuur opleveren. De cocktail met vele giffen is wel echt heel giftig , maar toegestaan door Europese wetgeving die alleen voor individuele stoffen geld. Lang leve de lobby van Bayer en andere foute giffabrikanten. Lang leve de intimiderende en agressieve boeren. (Maar niet heus). Met angstige bewoners met kinderen die een rechtspraak hadden aangespannen. Rechtszaken zijn om om allerlei redenen al een aantal keer verloren. Zie oude uitzending Zembla (denk ik).
Geplaatst: 17 mei17 Mei 16 uren geleden, woldistel zei: leuke pottomaatjes van eigen zaai Dit krijgt mijn moeder ook voor moederdag. Ze is er erg blij mee ieder jaar. Ze wil ook geen bloemen uit de winkel, vanwege het hierboven genoemde gif. 17 mei17 Mei aangepast door Gitta Tekst toegevoegd
Geplaatst: 18 mei18 Mei Op 16-5-2025 om 17:13, woldistel zei: Ikzelf heb natuurlijk boter op mijn hoofd. Ik koop een zak met bolletjes, plant ze en geniet van de bloemen. Maar dat is natuurlijk helemaal niet (meer) nodig! Er zijn ondertussen al best veel biologische bollentelers, zie internet. Hele leuke bollen. Laten we alsjeblieft met zijn allen die hardwerkende telers met de juiste bedoelingen steunen. Ik zou zeggen: Koopt meer bollen! Zo gaan we de weg van het geld. Ook voor de vroege bijen veel fijner. Hebben jullie laatst Radar gezien over gif in de bloementeelt? Gelukkig zijn er ook steeds meer biologische bloemen. Er staat een lijst van telers op hun website. De bloemen zijn natuurlijk wel duurder, maar toch zou ik zeggen: Koopt meer bloemen! Es kijken of ik die lijst kan vinden…
Geplaatst: 18 mei18 Mei De uitzending van Radar over gif op bloemen: https://www.youtube.com/watch?v=SOh7hMskK-A De lijst biologische bloementeelt: https://biologischesierteelt.nl/welkom-bij-biologische-sierteelt-nederland/welkom-bij-biologische-sierteelt-nederland/biologische-siertelers/ 18 mei18 Mei aangepast door CJodokus
Geplaatst: 19 mei19 Mei Vandaag weer een spuit over dat aardappelveld. Deze keer kwam de wind net wel/niet van die kant en waaide het minder hard. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 mei30 Mei Vandaag spuit nummer 6 over het veld. Nummer 5 was ook alweer 4 a 5 dagen geleden dus ja. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 mei30 Mei Wij zagen het. Zo niet tof. Nog 7x te gaan. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 juni6 Jun Spuit nummer 7, met windkracht 4 á 5 (nu er een bui langs trekt) uit een voor ons gunstige richting. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 juni6 Jun Gatver joh, het gaat maar door. Staan er nu inderdaad aardappels? Of werden het toch lelies? A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 30 juni30 Jun Spuit nummer 11 (ja, echt) met windkracht 2 uit het oosten. Geen gunstige richting voor ons, gelukkig dus weinig wind. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 juni30 Jun Krijg spontaan zin om mijn bloementuin om te spitten en daar een jaarvoorraad aardappelen te kweken. 🤮
Geplaatst: 23 juli23 Jul Protesten helpen soms. In Sevenum in Limburg mogen er geen lelies geteeld worden op last van de rechter. Maar goed dat is aan een woonwijk, en vast school in de buurt. Het zou mooi zijn als als die hersenopvretende middelen die gebruikt moeten worden om bloemen te telen (…) altijd en overal worden verboden. Hier is in ieder geval enige jurisprudentie die behulpzaam zal zijn bij de andere rechtszaken die door omwonenden zijn aangespannen tegen telers. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 25 juli25 Jul Ik heb die uitspraak opgezocht (https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:GHSHE:2025:2043) . Ik ben geen jurist maar het argument wat de rechter maakt, is dat die europese goedkeuring voor gewasbeschermingssmiddelen niet goed genoeg zou zijn onderzocht , vind ik opmerkelijk. Althans, ik vind zoiets wel goed, maar nogal selectief. Aan covidvaccins mocht bijvoorbeeld absoluut niet getwijfeld worden omdat de EU ze had goedgekeurd. En van de EU mag er tegenwoordig ook insektenmeel verwerkt worden in allerlei producten o.a. brood pasta en koekjes en (afgezien van de vraag of de consument wel zoiets wilt) maar ook daar is niet goed onderzocht wat dat nou eigenlijk betekent voor de volksgezondheid.Maar goed, ik dwaal een beetje af. Ik hou zeker ook niet van de gifspuit , integendeel. maar ik snap ook de kweker wel die moet investeren om aan steeds hogere mileu-eisen te voldoen, en alleen nog goedgekeurde middelen mag gebruiken. Maar dat mag dus ook niet zonder meer.Die uitspraak ie rammelt m.i. ook een beetje. Want kennelijk mag die kweker nog steeds gewasbeschermingsmiddelen gebruiken, zolang ie maar iets anders kweekt dan lelies.
Geplaatst: 25 juli25 Jul 1 uur geleden, driepinter zei:uitspraak ie rammelt m.i. ook een beetje. Want kennelijk mag die kweker nog steeds gewasbeschermingsmiddelen gebruiken, zolang ie maar iets anders kweekt dan lelies.Ik deel jouw mening dat de uitspraak een beetje rammelt niet. De vordering die is neergelegd gaat om een verbod op het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen t.b.v. de lelieteelt. Niet t.a.v. andere teelt. Daar wordt antwoord op gegeven.Verder, wanneer je de overwegingen leest die leiden tot toewijzing van het gevorderde, kunnen die wel degelijk leiden tot een verbod van het gebruik van die middelen bij een andere teelt. Want ook in die gevallen zal de overweging kunnen zijn dat het belang van de volksgezondheid boven dat van de economische belangen van de teler gaat nu duidelijk is dat er onvoldoende onderzoek is gedaan naar specifieke gevaren voor de volksgezondheid bij het gebruik van deze specifieke middelen (voordat ze, onder voorwaarden, zijn toegelaten tot de Europese markt). Er kan dus wel degelijk precedentwerking m.b.t. andere teelt vanuit gaan.
Geplaatst: 25 juli25 Jul Misschien heb je gelijk Dahli. En hopelijk komt er een totaalverbod op zulke gewasbeschermingsmiddelen (cq gifspuit) als inderdaad blijkt dat de risico's onaanvaardbaar hoog zijn.Wat ik bedoelde met rammelen van de uitspraak : het zinnetje "verbiedt [appellante] tot en met 31 december 2028 op het perceel kadastraal bekend als perceel SVN01-S-561 in [woonplaats] gewasbeschermingsmiddelen toe te passen ten behoeve van niet biologische lelieteelt" doet bij mij de vraag rijzen of het verbod dan alleen maar geld bij de lelieteelt , voor die ene kweker op dat ene perceel. Het had voor mijn gevoel rechtvaardiger gekund. Een collega tuinder iets verderop mag wel gewoon lelies blijven kweken zolang de omwonenden daar geen rechtszaak aanspannen en uiteindelijk winnen? Bovendien, de betreffende kweker mag alsnog precies dezelfde gewasbeschermingsmiddeenmiddelen gebruiken als ie vanaf nu geen lelies meer kweekt maar bollen, rozen of wat dan ook ?
Geplaatst: 25 juli25 Jul 2 uren geleden, driepinter zei:doet bij mij de vraag rijzen of het verbod dan alleen maar geld bij de lelieteelt , voor die ene kweker op dat ene perceel.Dat klopt. Dat is ook wat is gevorderd. De rechter kan en mag niet op de stoel van de wetgever gaan zitten. Ik snap dat het bevredigender zou zijn geweest als in de uitspraak had gestaan dat deze gewasbeschermers helemaal niet meer door deze kweker gebruikt mogen worden, maar daar is niet om gevraagd. En, in nog algemenere zin, dat geen enkele kweker deze middelen meer mag gebruiken, maar dat is aan de wetgever, niet aan de rechter.Wat ik wel denk, is dat hier precedentwerking vanuit zal gaan. Deze kweker zal hier niet zo snel een ander gewas meer telen dat in zijn ogen dezelfde gewasbeschermers nodig heeft. Het (economische) risico dat hij de boel moet rooien als de bewoners opnieuw de zaak voor de rechter brengen, is veel te groot. Dit soort uitspraken zal ook bekend zijn onder andere telers, het werpt verwacht ik wel een drempel op. In ieder geval in en rondom woonwijken.Blijft heel bijzonder dat deze rotzooi, onder voorwaarden, is toegestaan terwijl het onderzoek naar de gevolgen onvoldoende is geweest. Dat vind ik de meest schokkende gevolgtrekking uit deze zaak.
Geplaatst: 25 juli25 Jul Mee eens. Maar toch wel heel oneerlijk voor die ene kweker dat hij nu moet opdraaien voor de kosten door deze uitspraak, terwijl het niet zijn fout is dat die middelen zijn toegelaten op de markt terwijl er kennelijk onvoldoende onderzoek naar is geweest door de verantwoordelijke instanties, en ondertussen mogen al zijn collega leliekwekers het (voorlopig) wel gewoon blijven gebruiken,Grote kans dat die kweker nu zijn bestaande voorraad maar gaat opspuiten op andere gewassen voordat er straks mogelijk een totaalverbod komt en hij naast de aanschafkosten ook nog eens moet gaan betalen voor afvoer van chemisch afval . Mochten omwoners opnieuw de zaak willen voorleggen , dan heeft hij allang die gewassen geoogst voordat er zich een rechter over gaat buigen.
Geplaatst: 25 juli25 Jul Die kweker heeft wel gekozen voor dat middel (en überhaupt voor de lelieteelt), terwijl er al heel lang signalen zijn dat het schadelijk is.
Geplaatst: 12 augustus12 Aug Nou, spuit nummer 18 kwam 2 dagen na spuit nummer 17 en nu zijn de aardappelplanten zo goed als dood. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.