Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moestuin tussen bollengif


Aanbevolen berichten

Beste allemaal
Weer es tijd voor een nieuw topic. En dit keer geen leuke met hopsende geitjes of smakkende knorren, maar een heel stuk serieuzer. Ik ben bezig met researchen van het gebruik van bollengif in de velden om ons heen, en de invloed hiervan op ons stukkie tuin. Ik ga alles opschrijven wat ik tot nu toe heb uitgevonden (nog niet zo heel veel, maar ik ben nog bezig)  Mocht iemand zelf veel over dit onderwerp weten (dus niet vermoeden ;)), vul graag aan!
 
We wonen hier, randje Lisse - om de hoek bij de Keukenhof, al 8 jaar. Op een heerlijk stukje land (4000m2) waar we ongelofeloos trots op zijn en blij van worden. Over het algemeen. Dat het landje in de bollenstreek ligt, wisten we bij aankoop uiteraard, maar de effecten van gif etc stonden we totaal niet bij stil. Noch over evt effecten van fijn- en stikstof overigens. Maar goed. We telen hier al jaren inmiddels onze eigen groente, eitjes, en ook ons eigen vlees. Eerst in de vorm van knorren (zie "How to varken" https://www.moestuinforum.nl/topic/20187-how-to-varken/#comments en  "Armeluiskoe")

Gaandeweg de jaren werden we ons steeds meer bewust van de enorme hoeveelheden gif die in de bollenteelt gebruikt worden. Er worden vaak groenbemesters gezaaid tussen de bollenteelten door, die worden vervolgens doodgespoten, het duurt even voordat je het ziet, en de geur herkent (nare weeïge lucht) maar dan gaat het je dus steeds meer opvallen. Hoe onnatuurlijk eigenlijk die - op zichzelf prachtige - bloemenzeeën zijn. Velden vol gele narcissen, roze - paars - witte hyacinten, en eindeloze akkers vol tulpen en dahlia's. Twee dingen ontbreken: onkruid en insecten. Er zoemt niets en er staat geen sprietje wat er niet "hoort". En dan valt je oog op de trekkers met de containers en sproei-installaties achterop. En bedenk je je dat de schattige slootjes die de gronden van elkaar scheiden, niet alleen overtollig water afvoeren, maar ook al het gemorste gif overal heen voeren.


Afijn. Sinds een paar jaar gebruiken we alleen nog leidingwater voor de irrigatie. En krui ik 2 kuub wormencompost op de tuin voor een schone toplaag. Gelukkig hadden we geen directe buren met bollen. Rechts van ons landje zit een transportbedrijf en links een ouwe boer niets met zn veldje doet behalve maaien, en daarnaast was hectare vol elzenbosjes en haasjes. Was... Want dat landje is verkocht. Aan iemand die er bollen op wil gaan telen. Dat is bij ons dus letterlijk aan de overkant van het slootje. Het bosje is al verhakseld, de haasjes komen nooit meer terug, en al het omliggende spul is stukgespoten. 

4878a6e09e431086d2980015e08ea7b9.jpg

En dat zit ons toch niet lekker. Want wij lopen hier bio en duurzaam te zijn, maar als iemand met round up (ja zo heet t niet meer, maar het komt op hetzelfde neer) de akker naast je doodspuit (wind staat altijd ook nog es onze kant op) dan vraag ik me toch af hoe gezond we eigenlijk bezig zijn. 

Ik vond sowieso deze uitzending van Zembla. Die richt zich niet zozeer op moestuinieren naast de bollen, maar je kunt er toch genoeg uithalen waarbij je denkt "Niet goed, helemaal niet goed".

 

Bollengif zorgt oa voor een verhoogde kans op de ziekte van Parkinson.
https://www.youtube.com/watch?v=dGVl8O_6TiE

 


En ook dit heb ik inmiddels gevonden:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/wateren-in-noord-hollandse-bollenstreek-sterk-vervuild-met-verboden-kankerverwekkend-landbouwgif~b02bb47e/


Ik ben een beetje in dubio wat te doen. Verhuizen en elders opnieuw beginnen? Stoppen met de moestuin? Een 300 meter lange tunnelkas neerzetten? Of eea gewoon accepteren en niet alleen mn handen maar ook mn kop in de aarde steken.

Wat daarnaast kan is kijken of eea aanvechtbaar is. Het weliswaar bollengrond, maar er zijn al in geen 25 jaar bollen op verbouwd, en ons gehele landje heeft inmiddels de bestemming  "wonen" gekregen. Dus kun je dan ineens zomaar weer gaan spuiten? 
Ook ben ik er inmiddels achter wie de nieuwe eigenaar is, en ga ik kijken of ik met die persoon in gesprek kan over eea. Wie weet vinden we een modus? 
Desalniettemin ga ik me verdiepen in bollengif. Want al zijn het nu onze directe buren, 3 velden verderop aan alle kanten staan ook bollen, ellenlange rijen en velden bollenwoestijnland. Tijd om eens goed ons huiswerk te doen. Een beetje laat, maar goed, hopelijk nog niet te laat...

  • Like 4

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

☹️Behalve die uitzending van Zembla is er ook veel over geschreven. Er zijn actiegroepen maar voorlopig haalt dat allemaal niet zoveel uit. Het is goed dat je er bewust van bent en gaat uitzoeken wat er in jullie specifieke geval gebeurd en wat kan. En verder in het algemeen. Iets van de lange adem dat is zeker. Zet hem op. Ik volg. 

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Loes

Dank voor je input. Het gaat helaas om bollengrond, aldus het bestemmingsplan. Dat wisten we al. Alleen werd dat al zeker 25 jaar niet meer gedaan. Nu dus wel weer.
Ik kom steeds stapjes verder mbt info. Het ziet er alleen niet erg jolig uit allemaal.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Hier is gelukkig vrij weinig bollenteelt, maar zo af en toe wordt er ergens een veld gebruikt voor lelies. Vorig jaar was dat 2 velden verderop, en afgelopen winter kregen ze die bollen niet uit de grond omdat het zo nat is. Ze hebben er geprobeerd om het water weg te krijgen maar dat is niet gelukt. Nu lopen die bollen dus weer uit en weet ik niet wat ze er dit jaar mee gaan doen? Ik weet wel dat er alweer meerdere keren een 'gewasbeschermingssproeier' overheen is geweest deze lente. :thumbdown: Ook was het de bedoeling dat dit jaar een veld dichterbij ook gebruikt zou worden voor die lelies, maar omdat het zo nat is daar gaat dat niet door. 

 

Deze zag ik gisteren langskomen:

https://nos.nl/artikel/2517263-omwonenden-spannen-rechtszaak-aan-tegen-lelieteler-in-limburg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in Drenthe (Klazienaveen?) is er zo'n rechtszaak geweest. De omwonenden kregen eerst gelijk van de rechter maar de lelieteler ging in beroep en de uitspraak van de eerste rechter werd gedeeltelijk teruggedraaid zodat de lelieteler door kon blijven gaan met zijn kweek.

 

In een ander geval in Drenthe lag een een akker waar lelies zouden worden geteeld langs een basisschool. De ouders hebben toen veel stampij gemaakt en de eigenaar van de akker heeft toen 'uit coulance'  afgezien van lelieteelt op die akker.

 

Het probleem met veel bollen (vooral lelies en tulpen) is dat ze zeer vatbaar zijn voor virusziektes. Zit zo'n virus in de bol dan is die niet meer te verkopen. Zuigende insecten zijn de belangrijkste overbrengers ('vectoren') van virussen in planten. Zo'n virus kan in een onkruidplant zitten die vlakbij de akker staat. Dus worden zowel de insecten als het onkruid op de akker met man en macht bestreden om de kans op besmetting te minimaliseren.

 

Rechtszaken zijn duur en veelal iets van de lange adem. Bovendien krijgen bollenkwekers steun van hun belangenorganisaties want die zien de bui al hangen (inperking van de bollenteelt).

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Brabantse Tuinprins zei:

probleem met veel bollen (vooral lelies en tulpen) is dat ze zeer vatbaar zijn voor virusziektes

 

Hoe haal je het in je bollen hoofd om in een dichtbevolkt land dit soort gewassen te telen? Of waar dan ook op aarde? Als er al enigszins vermoeden is van gevaar, voor je omgeving maar ook voor jezelf als boer dan begin je er toch niet aan? Is er dan geen andere manier om je geld te verdienen, alleen met een product dat zoveel verschillende bestrijdingsmiddelen nodig heeft? 

  • Like 4

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelet op de bufferstrook tussen de bollen en het water en het water zelf zou ik mij niet te druk maken over verwaaien van vloeistof naar jouw perceel. Ik kan mij voorstellen dat het niet fijn voelt. Je kunt voor de zekerheid nog een heg planten aan de kant van het water. 

Bloembollen is wel een gewas met een schaduwkant. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Martijn zei:

Gelet op de bufferstrook tussen de bollen en het water en het water zelf zou ik mij niet te druk maken over verwaaien van vloeistof naar jouw perceel.

Juist dat verwaaien is het risico. Wat ik begreep is dat ze officieel alleen maar tot windkracht 3 mogen spuiten. Maar dat dit vaak niet in hun schema past en ja, dan kan het een flink eind verwaaien. 

Nu zal haar tuintje sws niet vrij zijn van gif als je in de bollenstreek woont, maar het zal niet meehelpen met de concentraties. 

Maar ik denk niet dat je veel kunt doen, behlave een heg plaatsen of verhuizen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-4-2024 om 11:28, Martijn zei:

Gelet op de bufferstrook tussen de bollen en het water en het water zelf zou ik mij niet te druk maken over verwaaien van vloeistof naar jouw perceel. Ik kan mij voorstellen dat het niet fijn voelt. Je kunt voor de zekerheid nog een heg planten aan de kant van het water. 

Bloembollen is wel een gewas met een schaduwkant. 

Ik vind het echt K** dat het gebruik van zoveel gif niet aan banden wordt gelegd in NL. En ik denk dat een sloot en een heg zeker niet genoeg is om de ellende uit de lucht en het water te houden. 
 

Ik heb eens iemand gesproken die ernstige luchtwegklachten kreeg 

nadat op een veld naast zijn woonhuis lelies werden geteeld. En er was ook in zijn geval niets aan te doen. 
 

Zelfs artsen krijgen niet voldoende gehoor in de regering. In Frankrijk hebben ze wel naar artsen geluisterd en is veel meer verboden omdat is aangetoond dat Parkinson veroorzaakt wordt door landbouwgif. 
 

Stom dat zoveel burgers op een politieke partij stemmen die het beste voorheeft met de gifspuiters en inkopers van vergiftigd voer.  Op die manier wordt het alleen maar erger in plaats van beter. 
 

Ik woon niet in de bollenstreek, maar toch denk er aan om dit land te verlaten voor een gezondere leefomgeving. Vrijwel heel Nederland is verziekt van alle smerige industrie en landbouwvergif. En de politieke wil om daar iets aan te doen ontbreekt volledig bij de rechts liberalen en populisten. Helaas voor Europa zie je nu dezelfde ontwikkelingen ook in andere landen.

 

Veel succes Charlie, maar ik zou geen ruzie gaan zoeken met de omliggende gifspuiters.  Ik zou me denk ik eerder toeleggen op de verkoop van biologische bloemen en sierplanten als je nog plezier wil hebben van je grond. Dat zou ook een prachtig statement zijn tussen al die gifspuiters. En hopelijk een geweldige groeimarkt omdat steeds meer mensen zich bewust zijn dat een bosje bloemen, meestal een fleurig bosje vergif is. 
 

Voor biologische bloementeelt is er sinds kort een vereniging in het leven geroepen. (Ik kan zo niet op de naam komen). Maar de initiatiefnemer levert wekelijks aan ons kantoor en heeft zelf ook een goedlopend gifvrij bloemenbedrijf: https://pluktuinbloemrijk.nl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...