Geplaatst: 12 augustus12 Aug Nu nog? Terwijl de planten er vorige week al zo slecht uitzagen. Sjonge jonge jonge😟 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 14 augustus14 Aug En toch gaat er vandaag nog een keer een spuit overheen...? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Nou eetsmakelijk zeg met die aardappels. Ongelooflijk Ik had geen idee dat er zo vaak gespoten werd. Bah. Als ik dit lees ben ik heel blij dat ik veel uit de tuin eet en de rest bio. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Jakkes. Zo vaak, dat wist ik niet. Waarom als ze toch al half dood zijn vraag ik me af.
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Als ik eerlijk ben kijk ik eigenlijk niet zo naar bio. Maar overweeg toch nu om alleen nog maar bio aardappelen te kopen. Niet normaal meer. Bijna 20 x spuiten…..dat kan niet anders of dat zit behalve in de lucht ook in de piepers….😡
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Waarschijnlijk spuiten ze het blad dood om de aardappel versneld te laten afrijpen en makkelijker te kunnen rooien. 14 augustus14 Aug aangepast door loes
Geplaatst: 14 augustus14 Aug En nu zijn ze het loof aan het 'maaien'. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 augustus14 Aug 52 minuten geleden, jootje zei:dat kan niet anders of dat zit behalve in de lucht ook in de piepers….😡Aardappelen zijn berucht, want ze nemen het op tijdens de groei. Aardbeien en frambozen etc. ook. Fruit met een duidelijke schil of bladgroenten kun je zelf vaak nog wel schoon krijgen met oa baking soda. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 14 augustus14 Aug 5 uren geleden, Jorieke123 zei:spuit overheen.Is dit bij je buren @Jorieke123 ?
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Op 12-8-2025 om 09:35, Jorieke123 zei:spuit nummer 17 en nu zijn de aardappelplanten zo goed als dood.Ik wil zelf geen aardappels meer houden, maar als ik dit lees 17 keer????? Ik ben dus verplicht bio aardappelen te kopen, hoewel ik denk dat ze daar ook wel wat mogen gebruiken.
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Dit gaat over het veld naast ons ja. Dit jaar mocht de loonwerker verzinnen wat er op kwam te staan, en dat werden helaas aardappels. Maar gelukkig geen lelies... al weet ik niet of dat echt wel erg uitmaakt als ik dit zo heb gezien. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 augustus14 Aug 4 uren geleden, Jorieke123 zei:ze het loof aan het 'maaien'.En eerst vanmorgen spuiten? Met roundup dan of zo zodat ze meteen na de oogst een kaal veld hebben? Alhoewel ze het loof wel zullen onderfrezen. Ik snap er geen hout van We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 15 augustus15 Aug WEER een spuit vanmorgen.Als je dan opzoekt of het wel handig is om nu dan naar buiten te gaan, dan word je niet vrolijk van de info Ik doe altijd al wel even de ramen dicht, iig de ramen die die kant op gaan zeg maar. En we blijven even binnen. Maar ja.. wat is 'even', en is dat genoeg. Ons huis staat op zo'n 10 meter afstand van waar het veld met aardappels begint. Het RIVM heeft het over een 'spuitzone' van zo'n 50 meter. Dat is ons hele terrein!! AL ons eten komt uit die zone. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Wat vreselijk @Jorieke123 😱Dit zou ik wel een bevraagd willen zien door het tv programma “ keuringsdienst van waaren” 🤔Doet mij denken aan de oude tuinder die lang geleden op tv kwam omdat hij na tig jaren werken in zijn moestuintje op een gif belt bleek te zitten….hij moest per direct stoppen😱 Ik word er zo moedeloos van dat er geen ontsnappen aan lijkt te zijn…🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Ik dacht dat dit bericht al weg was, maar het stond nog in concept. Wat erg! Ik zou er werk van maken. @Jorieke123 de gezondheidsinspectie je groente laten onderzoeken.Radar en Keuringsdienst van Waren inschakelen.
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Nou, we gaan eerst gewoon eens met de buurman praten, waar we verder een goede band mee hebben Voor dit jaar viel er toch niets meer aan te doen, maar voor de volgende jaren vast wel. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Ja dat lijkt me een goede eerste stap. Misschien met een klein flesje home made eau de vie mee om de tongen en de bereidwilligheid wat te ontspannen? Het lijkt me niet echt een item voor de Keuringsdienst van Waarde, die onderzoeken vooral de eind producten..eerder Zembla of VPRO’s tegenlicht..of Brandpunt ( bestaat dat nog?)Tis anders goed ruk. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 15 augustus15 Aug @Jorieke123 :Hoeveel keer nu al, in totaal,En alleen van de laatste twee a drie weken (dat zal doodspuiten zijn).Is er veel Phyto druk? (doen je buitentomaten het nog goed?)Voor mijn gevoel wordt er hier niet zo veel malen gespoten, Ik zal hier eens rondvragen, ga binnenkort toch weer eens op de koffie bij een bevriende gepensioneerde boer. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 15 augustus15 Aug In totaal nu 20 keer. En dan 4 in augustus. Er zal veel phyto druk zijn, we zagen af en toe wel iemand in het veld om te kijken hoe het er bij stond. Mijn eigen aardappels kregen phyto-verdachte plekken, en dus heb ik dat loof op 2 augustus allemaal weggehaald. Plus een week later van nog wat andere aardappelplanten iets verderop. Tomaten heb ik alleen in de kas. En die hebben last van van alles, maar niet van phyto Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 augustus21 Aug Sjonge. “Niet-biologische boeren spuiten meestal meerdere keren per week, soms wel 15 tot 18 keer per groeiseizoen, met name om schimmelziekten zoals Phytophthora te voorkomen. Het aantal keren hangt af van de ziektedruk en de gebruikte middelen”Lees ik. Daar is jouw buurman dus ruim voorbij. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Op 21-4-2024 om 10:50, appelvrouw zei: Hoe haal je het in je bollen hoofd om in een dichtbevolkt land dit soort gewassen te telen? Of waar dan ook op aarde? Als er al enigszins vermoeden is van gevaar, voor je omgeving maar ook voor jezelf als boer dan begin je er toch niet aan? Is er dan geen andere manier om je geld te verdienen, alleen met een product dat zoveel verschillende bestrijdingsmiddelen nodig heeft? Wat is dit voor simpele praat,net of een boer ff een andere teelt gaat doen, zoals iemand anders zich een nieuwe broek koopt.Een boer of kweker zit meestal met een gigantische hypotheek, een andere teelt opzetten kost karrenvrachten geld, denk aan machines, apparatuur, geschikte grond, bedrijfruimte, kennis die je wel of niet hebt.Was het maar zo simpel, als jij voorstelt.Het is vervelend, ik zit met de tuin tegen een akkergebied, waar het ene jaar aardappelen, staan , dan uien, etc, etc,ik wist voor ik de grond kocht dat dit er was en heb er mee verzoend dat er gespoten moet worden om een teelt tot een goed einde te brengen, hoe vervelend het ook is.Die boer spuit niet voor zijn plezier, het kost hem heel veel geld, tijd en administratie.
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Je reageert op mijn tekst dat de buurman van Jorieke vaker dan 15 tot 18 x per afgelopen groeiseizoen heeft gespoten. Dat is een simpelweg een vaststelling van een feit. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.