Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gebruikte kweekpotjes schoonmaken?


hansm

Aanbevolen berichten

Zit ik net in een ander topic te tikken dat ze die P-potjes allemaal weggooien en dat dat toch zeer milieu onvriendelijk is, kom ik hier hetzelfde euvel tegen
Dat een kweker zijn potjes weggooid snap ik wel dat brengt risico op schimmels.ziektes met zich mee waneer

je deze hergebruikt, en waarschijnlijk hebben er zieke planten ingestaan, gezonde planten worden met pot verkocht.

Eigenlijk kan je bij kwekers hun weggegooide potjes ervanuitgaan dat daar plant in gestaan heeft waar wat mis mee is gegaan.

Maar voor ons doel volgens mij uitstekend geschikt, ik heb dozenvol van deze tweedehands potten bij kweker vandaan

en noit ergens last van.


Topic gesplitst van: https://www.moestuinforum.nl/zaai-stekbakken-t4998.html

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hans, maak jij ze na ontvangst dan ook schoon met een sopje? Ik denk namelijk niet dat kwekers daar tijd in steken.

Maar het idee van recyclen was meer dat ze weer hergebruikt konden worden na een smelt proces. Dus niet schoonmaken en hergebruiken maar echt recyclen.

 

Edit: bij tuincentra maken ze vele samengestelde bakjes met planten, en daar houden ze die potjes aan over die je dan kunt afhalen. Niets te maken met ziektes van planten.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik maak ze niet schoon, ben ik net weer te lui voor,

maar zal ongetwijveld beter zijn waneer je dat doet.

 

Ik zie inderdaad zelden dat plastic bij dat soort bedrijven gescheiden is van ander afval, meestal zo hups in algemene container.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2de hands potjes maak ik ook nooit bijna schoon.. Ok, wel de potten waar munt in stond met meeldauw , die hebben een uitgebreide behandeling gehad

 

Heb laatst nog wel veel potjes in van die tray's gezet die je bij het tuincentrum haalt, en daarna er over heen gegaan met de hoge druk spuit.. De aarde restjes waren sowieso snel weg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de potjes die in de buurt van meeldauw bende stonden, die zijn ook allemaal goed gewassen met 'n warm sopje. Maar om dat nou met alle bakjes te doen word even te veel.. Dus dan maar even alleen de bakjes met 'n hoog risico

 

Ik bespuit sinds 2 weken m'n plantjes met ecostyle vital, zodat de kans op meeldauw nog kleiner word

Link naar reactie
Delen op andere sites

De potjes die over zijn na het planten van planten van een kweker of tuincentrum worden hier ook eerst even schoon gemaakt. De reden daarvoor is dat het niet zelden voorgekomen is dat we (sier)planten hadden staan waarvan de grond in de pot doordrenkt was met iets chemische, afgaande op de geur. Ziekten maak ik me minder druk over, maar op zich een goede opmerking van hans, er heeft namelijk wel iets in die potjes gestaan en dat kan best een zieke plant zijn geweest, of gewoon een niet meer verkoopbare door andere redenen.

 

Misschien is het schoonmaken van potjes die je al eerder in je eigen tuin hebt gebruikt inderdaad wel beter maar ik denk ik dat je door het schoonmaken of desinfecteren van de potjes ook een hoop goede bacteriën en schimmels dood. Schoonmaken doe ik dan ook niet tenzij de potjes binnenshuis moeten staan (zoals bij de paprika's in februari) of ik er weet van heb dat er iets was met de plantjes in de potjes. Het is wat mij betreft precies zoals hans zegt, voor ons als hobby moestuiniers, met over het algemeen nou niet echt heel delicate, kwetsbare, bijzondere of dure zaailingen, is hergebruik uitstekend geschikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk ik dat je door het schoonmaken of desinfecteren van de potjes ook een hoop goede bacteriën en schimmels dood.

Echt? dat zou voor mij een nieuw inzicht zijn..

Ik maak alle potten goed schoon als ze van een ander komen, en eigen potten was ik allemaal af met stromend koud water..in de beek.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de tuinsupers liggen ze regelmatig in een bak bij de uitgang. Ik ben dan alleen geïnteresseerd als er een aantal van dezelfde soort zijn. Potten waar ik er maar een paar van heb gaan bij het kunststof afval omdat ik anders teveel soorten en maten krijg die weer niet in elkaar passen.

Schoonmaken ben ik te lui voor (onder het mom van géén tijd).

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het schoonmaken van potjes die je al eerder in je eigen tuin hebt gebruikt inderdaad wel beter maar ik denk ik dat je door het schoonmaken of desinfecteren van de potjes ook een hoop goede bacteriën en schimmels dood. Schoonmaken doe ik dan ook niet tenzij de potjes binnenshuis moeten staan (zoals bij de paprika's in februari) of ik er weet van heb dat er iets was met de plantjes in de potjes. Het is wat mij betreft precies zoals hans zegt, voor ons als hobby moestuiniers, met over het algemeen nou niet echt heel delicate, kwetsbare, bijzondere of dure zaailingen, is hergebruik uitstekend geschikt.

 

 

Ik sluit me hier bij aan ,maak de potjes ook niet schoon.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik er nou nog nooit opgekomen zijn om de potjes eens goed schoon te maken... Lijkt me geen overbodige luxe omdat veel potjes van het tuincentrum afkomstig zijn...

 

Bakjes waarvan ik weet dat er gezonde planten in gezeten hebben ga ik inderdaad ook niet schoonmaken. Ik denk dat ik dan zo'n beetje het hele tuinseizoen bezig ben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Ik had afgelopen voorjaar diverse soorten kruiden in potten gezaaid, en ook het e.e.a. buiten. Dat wat ik buiten heb gezaaid is allemaal gezond opgekomen (behalve de Chinese bieslook, die heeft het zowel binnen als buiten niet gedaan, kwam gewoon totaal niet op), maar de plantjes binnen kregen bijna allemaal een schimmel.

 

Nou vermoed ik dat het komt doordat ik gewoon maar een aantal potjes uit de schuur heb geplukt en deze niet eerst heb ontsmet. Volgens mij had ik dat wel moeten doen, of niet?

Maar waarmee kun je dat dan het beste doen?

Ik ben wel van het hergebruiken dus vind het zonde om gebruikte potjes weg te gooien, dus schoonmaken lijkt mij wel een goed plan. Hoe doen jullie dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoeft niet per definitie, tenzij je zeker weet dat er zieke planten in hebben gestaan. Ik denk dat je het meer in de omstandigheden (te nat) of in de gebruike grond (geen nieuwe -gestereliseerde- pot/zaaigrond) moet zoeken waardoor de zaadjes/plantjes gingen schimmelen.

 

Schoonmaken kan gewoon met een sopje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Heee ik zie dat mijn bericht verplaatst was, ik had een nieuw topic geopend omdat ik niks over het schoonmaken van potjes kon vinden maar er is dus al uitgebreid over gesproken! )

 

Nou in deze potjes hebben nu dus in elk geval beschimmelde kruiden gestaan dus schoonmaken lijkt me wel goed. Verder is mijn voorraad potjes zó oud dat ik echt niet meer weet wat erin heeft gestaan...

Maar neemt een gewoon sopje dan ook echt alle schimmels weg? Hebben die niet iets agressievers nodig?

 

Hmmm bedenk me net dat ik ook eens alle potjes in de vaatwasser zou kunnen zetten misschien... scheelt een hoop werk! En dan een goed heet programma nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaan ze in de vaatwasmachine, als het mag van mijn vrouw.

 

Worden wel eerst op de tuin in een vat goed afgespoeld zodat er geen aarde en andere resten meer in zitten.

 

Dan in de vaatwasmachine op een heet programma, nog nooit 1 vervormd.

 

Ik heb wel van die harde potjes.

 

1000 Zwarte vierkante en 600 roodbruine ronde soort cactuspotjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...