Jorieke123 Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 We zitten nu aan 11,5 liter ongeveer. Net geen 12, maar dan ga ik er van uit dat die sticker met streepjes op de juiste plek zit. Dat verschilt nog wel eens. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Pestoman Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Vandaag de bloemen geplukt voor de andere 20 liter met bakkersgist dus.Morgen alweer zeven, en gist erbij.Het eerste mengsel roffelt er op los. Het weiland lag er goed bij, maar je merkt duidelijk dat de bloemen overgaan tot pluizen. Quote
Nasuada Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Lekker bezig. Als ik hetzelfde recept aanhoudt kan dan weer 20 liter bij het oude sappie voegen? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 28 april 2017 Geplaatst: 28 april 2017 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
de deerhounder Geplaatst: 28 april 2017 Geplaatst: 28 april 2017 Toen ik een beetje Googelde kwam ik een zeer gelijkend recept tegen, maar zonder de gist.Er word hier helemaal geen gist gebruikt, kan dat?http://www.750g.com/vin-de-pissenlit-r38554.htmIk gebruik wel meer recepten van deze site en dat valt meestal wel mee. Quote
Pestoman Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 @ de deerhounder,Het kan zijn door spontane gisting ? Gebeurd ook wel eens met appelwijn dat men wacht op spontane gisting.Overigens interessante site die je gepost hebt, thanx ! Mbt het verschil in gisten kan ik nu al het volgende melden : De Bayanus gist doet er 24 h. over vooraleer die begint te werken.Er is geen starter gemaakt, en geen gistvoeding gebruikt. De Bakkersgist start binnen 4 uur met werken, en blupt sindsdien ook onafgebroken. Er hangt idd een heerlijke lentegeur rond de wijnvaten. Quote
de deerhounder Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Sinds deze namiddag staat mijn mengsel van gezeefde bloemen en citrus en suiker, alles samen in een vat van 30l.Zonder gist.Ik laat het nu 25 dagen staan, bij kamert° ik ga iedere dag roeren.Ik zie wel wat het resultaat word, nu flessen verzamelen. Quote
Pestoman Geplaatst: 7 mei 2017 Geplaatst: 7 mei 2017 Het vat met bakkersgist is na een week gezeefd, de citroen/sinaasresten zijn er uit.Er is weinig actie sinds het zeven, waterslot staat volledig stil.Is dit de bedoeling ?Het vat met Bayanus gist draait nog op volle toeren Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 mei 2017 Geplaatst: 7 mei 2017 We hebben vandaag overgeheveld (of afgetapt...) naar een kleinere emmer, we hadden de grote emmer weer nodig voor brandnetelbier namelijk: Dit bleef achter: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 13 mei 2017 Geplaatst: 13 mei 2017 Okeeyyy focus....22 april in het vat met waterslot gedaan nu 3weken verder. Zeefen en bottelen.Help....heb zo'n leukb5 liter kruik maar zonder dop....pffff alleen een waterslot & kurk met gat.Toch maar terugvallen op die ooohzolelijkmaarsuperhandigehalveliterflessenvangrolsch.Gewassen/ontsmet en nu????? Net als met de cider suiker erbij?? Nee toch maar niet. Pfff weet het niet meer.Even wachten tot iemand hier toch the rescue komt. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
appelvrouw Geplaatst: 13 mei 2017 Auteur Geplaatst: 13 mei 2017 Normaliter doe of laat je het nu in een groot genoeg vat Nas bv het vat waarhet in zat...en laat het maanden bezinken voor het geheveld wordt in de fles. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nasuada Geplaatst: 13 mei 2017 Geplaatst: 13 mei 2017 Uuuuuhhh.....heb net 10 halve liters gebotteld zonder suiker overigens.Heb het vat weer mooi ontsmet.Zal ik het zo laten of toch weer overhevelen naar het vat?Is kleine moeite. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Pestoman Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 De wijn wordt af en toe gecontroleerd op helderheid, smaak, en alco-percentage gemeten.Het gaat langzaam in de goede richting...........Ben wel benieuwd of andere forumwijnmakers ook op schema zitten. Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2017 Nee het zit nog in mijn vat en langzamerhand is veel bezinksel naar beneden gezakt. Het bovendeel ziet er wel helder uit, veel donkerder dan jouw wijn. Nas..ik had je bericht gemist..wat heb je uiteindelijk gedaan=? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Ook hier nog in het vat, ik heb al wel eens geheveld maar nog steeds ligt er een aardige laag bezinksel onderin. De kleur is inderdaad een stuk donkerder(geel). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 3 augustus 2017 Geplaatst: 3 augustus 2017 Heb het in de beugels laten zitten. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Pestoman Geplaatst: 14 augustus 2017 Geplaatst: 14 augustus 2017 Heeft iemand ervaring met het bottelen van wijn in flessen met een schroefdop ipv flessen voorzien van een kurk ?M.b.t. de houdbaarheid en hergebruik van de schroefdop Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 november 2017 Auteur Geplaatst: 25 november 2017 Zojuist begonnen met de vin pissenlit te bottelen..ruikt niet gek, ff glaasje proeven..helemaal niet gek..misschien iets minder zoet dan vorig jaar maar o wat is dat lekker..bitter en smaakvol en behoorlijk alcohol erin..morgen maar eens meten. Pfff glaasje leeg zie al bijna dubbel. Lie vind het lekker maar hij vind die van de buurvrouw lekkerder = zoeter Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 10 december 2017 Auteur Geplaatst: 10 december 2017 De paardenbloemenwijn is plots een ingrediënt geworden van een heerlijk aperitief..ruin een vierde deel paardenbloem en krap drie vierde deel cava, prosecco of cremant...wij genieten Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Pestoman Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 De paardenbloemenwijn was een succes met de kerst Komend voorjaar wordt er weer nieuwe gemaakt. Quote
Charly Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 Leuk om steeds die positieve reacties te lezen! Hoe zou jij de smaak omschrijven Pestoman?Ik doe volgend jaar mee in ieder geval Quote wees bevriend met kleine dingen
Pestoman Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 Ik zal proberen de smaak te omschrijven...Allereerst is het een stevige wijn met een alc / perc. van 14 graden. Het is een zoete wijn met veel tonen van citrus en een licht bittertje.In de verte doet ie een beetje aan gewürztraminer denken. Frisheid voert de boventoon. Wellicht kunnen medewijnmakers hier nog iets aanvullen.Als 1 ding zeker is, is dat er komend jaar weer deze wijn wordt gemaakt Quote
Charly Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 Sjonge. Dat klinkt inderdaad lekker! Dank voor de beschrijving. Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 Oohjaaa deze flessen heb ik ook nog.Toch weer even tussen de verhuisdozen zoeken waar ik deze gelaten heb.Beetje jammer dat ik er niet eerder aan gedacht heb, het was de bedoeling om dit te delen tijdens de verschillende kerstdiners.Totaal vergeten. Zou get smaken met oliebollen? Op naar........Oudjaarsdag Quote https://www.deblijehoeve.nl/
appelvrouw Geplaatst: 20 januari 2018 Auteur Geplaatst: 20 januari 2018 Gewoon op huis tuin en keukendagen ook lekker Nas! Hou een fles koel dan kan je het altijd als een aperitiefje drinken.eventueel met een goedkopere (of duurdere) bubbels Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.