Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Info over konijnen


sky

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik broei op een plan om een verrijdbare konijnentunnel te maken.

Ik moet echter weten of de diertjes het kunnen verdragen om op grootmazig gaas te lopen.

het type gaas van 5 x 5 cm ofzo.

Dit om te voorkomen dat ze zich kwetsen aan hun poten.

De reden waarom ik geen fijnmazig gaas zou gebruiken is omdat er bij het verrijden vers groen zou doorkomen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen heeeel goed graven en dan zijn ze zo verdwenen in hun holletjes...

 

Volgens mij hadden wij vroeger bij onze kleine konijnenren gewoon kippegaas op de bodem.

En de nagels van het konijn werden ook regelmatig geknipt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het je niet aanraden.

Er zijn verhalen zat over konijnen die zich ernstig hebben verwond.

Wel super dat je er well over nadenkt en niet gewoon iets doet wat later minder leuke ervaringen geeft.

 

Het idee is wel geweldig natuurlijk, kan ook even geen andere oplossing bedenken dan er dan maar gewoon bij te blijven.

 

Je vraag zou je kunnen stellen bij de Bunny Bunch. Altijd goede info, altijd bereid om te helpen en redden zoveel konijnen en cavia's en geven ze een nieuwe thuis. Zeker de moeite waard

Wie weet is er bij hun wel een goede oplossing te vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen heeeel goed graven en dan zijn ze zo verdwenen in hun holletjes...

 

 

Ik heb ze vaak genoeg op het grasveld gehad, die zijn heus niet zo maar

even weg. Ik neem aan dat het geen permanente behuizing is die tunnel.

 

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron, je maakt een inschattings foutje

Sommige nijntjes blijven netjes gras eten...maar sommige hebben nog geen 5 minuten nodig om echt hartstikke weg te zijn

 

Ik kan alleeen uit eigen ervaring spreken Rantje, ik heb 2 dwergkonijnen

en die doen dat niet, misschien aparte konijnen

En ze hebben echt weleens een paar uur op een grasveld gestaan in een

kooi zonder bodem. Je moet ze wel wat te spelen/klimmen geven anders

vervelen ze zich natuurlijk

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen deden het ook nooit. Tot we ooit een logé hadden en tot diep in de nacht aan het zoeken geweest zijn.

Echt in nog geen 5 minuten, ik ging even plassen en toen ik terug was was konijn pleiten

 

De konijnen van de buren zijn ook steeds weg...

Het zit wel in het konijn maar het ene dier heeft wat meer van zijn natuurlijke instincten inzich dat het andere.

 

Maar in gaas kunnen ze tenen breken, pootjes afknellen, nagels kwijtraken en nog wat van die enge dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad het je ook nieT aan, precies met dezelfde reden als Rantje noemt. Konijnen kunnen makkelijk met een pootje of nagel blijven haken in gaas, of het nu grof of fijnmazig is waar ze overheen moeten lopen). Als je de ruimte hebt, dan zou ik eerder voor een vaste ren aan het hok vast gaan. Gewoon op bestrating, of eventueel gaas ingraven met daar overheen weer grond (gaas zodat ze zich er niet uit kunnen graven). Veel gras kunnen eten lijkt ideaal voor konijnen, maar niet elk konijn kan er zo goed tegen (i.v.m. gasvorming).

 

Ook ik wil je graag doorverwijzen naar bunnybunch. Niet alle discussies en reacties zijn realistisch / logisch / wat dan ook, maar over het algemeen veel nuttige informatie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gewoon gaas op de bodem van de buitenren hoor, nog nooit heeft er zich een konijn aan bezeerd.

Het is gas van 2x3.5 inch..dus 5 cm breed en dan zo'n 8 tot 10 cm lang.

En ook niet heel heel dun...kippengaas is als een snijdraad denk ik maar dit was ik heb echt niet (het is hetzelfde gaas wat (meestal) mijn geiten binnenhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou een kattebak voor het 'toiletteren' in een bodem kunnen zagen, gaatjes onder in de kattebak, bak met wormen eronder en je hebt er geen omkijken naar. Schijnt voor sommigen te werken.

Je kunt er dan ook een bakje gras bij zetten. Of gewoon af en toe plukken en erin leggen.

 

Zoiets vind ik wel wat:

http://urbanhomestead.org/photogallery/gallery/animal-housing/image/20/

 

http://urbanhomestead.org/photogallery/gallery/animal-housing/image/28/re

 

http://urbanhomestead.org/photogallery/gallery/backyard-rabbits/image/5/

 

http://urbanhomestead.org/journal/2003/01/10/2957/

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnenpoep kan ook gewoon op de composthoop...waarom dan van die ingewikkelde constructies

 

Hier hebben de konijnen overigens een vaste ren, op 50 cm in de aarde zit een sluitende laag gaas, daarbinnen dus gewoon zand zodat ze naar hartelust kunnen graven. Op gaas laten lopen zou ik zelf niet doen, sommige rassen hebben zeer kwetsbare voeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hoef je zelf niet te ruimen

 

En omdat je zo handig bent, kun je zelfs een zeer luxe onderkomen maken:

 

Compleet met milieuvriendelijke Led lampjes, cam voor het meekijken hier op t forum, RVS rekjes (gaan nooit rotten!) en zowaar een rolluik! Alles te bedienen vanuit je huis via een app op je foon

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wat extra dwars latten en goed dik geplastificeerd gaas en goed strak bevestigd zie ik ook geen probleem,

wij hebben ook altijd zo'n verplaatbare-ren gehad dat ze lekker zelf vers gras konden eten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook grootmazig gaas duwt langer gras gewoon plat. Een ren zonder bodem is handiger. Mijn schoonouders kweekten konijnen in een ren die onderaan open was en hun konijnen gingen maar graven als er geen voer meer in de ren te vinden was. Op tijd verplaatsen is dus wel belangrijk. Onze tamme lotharinger ging aan het graven als hij het te warm had, om met zijn buik op de koele aarde te liggen (groef zich een leger zoals een haas dat doet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor die twee een konijnenberg/heuvel aan raden je houdt toch erg van zelf dingen maken, en je kunt prachtige konijnen bergen maken met ondergrondse holen ,tunnels mooie boomstammen en dan zie je ook heel natuurlijk ander gedrag, nadeel is dat ze mischien niet meer te pakken zijn om te knuffelen door je kinderen, maar wel onwijs leuk om naar te kijken.

Als je zuke heuvels inzaaid met natuurlijke zaad mengsels en grasplaggen neerlegd is het een paradijsje.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit wil ik dus ook eigelijk voor mijn steen konijnen maken .

maar krijgen ze buiten niet meer last van ongedierte .( dit is dan niet meer goed te controleren als ze zo vrij zitten .

muggen en vloeien brengen toch die enge ziekte over ??

 

dit is het enige wat me nog tegen houd om zo iets te maken voor de steen konijnen

 

maar het lijkt me een mooi idee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker voor het type steenkonijntjes dat zijn helmaal de juiste net als de wilde van Sky, nee ik geloof niet dat je meer last van ongedierte krijgt, voorzover ik me herrinder hebben konijnen ook nooit last van ongedierte, al lieten wij ze wel inenten waneer myxomatose in

de buurt heerste, maar dat gelde zowel voor konijnen in hok als op de konijnenheuvel daar zit geen verschil in.

Van de heuvel herrinder ik me vooral het gedrag wat je in hok zelden ziet dat ze speelde met elkaar vooral s,ochtens zo huppelend over elkaar heensprongen, heel leuk om zo ander gedrag te zien en hun plezier.

Maar een heuvel neemt best veel plek in beslag hoe groter hoe beter, zie je kale plekken in het gras kun je ervan uitgaan dat of de groep konijnen te groot of ruimte te klein is.

En een fundering is denk ik wel nodig al doet niet iedereen dat heb je daardoor denk ik nog minder omkijken naar het geheel.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor die twee een konijnenberg/heuvel aan raden je houdt toch erg van zelf dingen maken, en je kunt prachtige konijnen bergen maken met ondergrondse holen ,tunnels mooie boomstammen en dan zie je ook heel natuurlijk ander gedrag, nadeel is dat ze mischien niet meer te pakken zijn om te knuffelen door je kinderen, maar wel onwijs leuk om naar te kijken.

Als je zuke heuvels inzaaid met natuurlijke zaad mengsels en grasplaggen neerlegd is het een paradijsje.

 

Je idee maakt me nieuwschierig maar vindt weinig info over een konijnenberg.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen maar heb nog extra info nodig zoals vb.de doorsnee van zo'n konijnenpijp? Welk materiaal kan je gebruiken?

Het moet voor mij alleszins verplaatsbaar zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...