Geplaatst: 15 juni 201411 j Helaas is de foto wat onscherp maar dit kleine torretje/kevertje trof ik op mijn blauwe bes. Het schild glanst in de zon een beetje goud/brons. Is zeker niet groter dan 3 mm. Weet iemand welk beestje dit is?
Geplaatst: 15 juni 201411 j Hier de 1e sprinkhaan die ik gezien heb dit seizoen. Op de al even vroeg bloeiende Dahlia.
Geplaatst: 15 juni 201411 j @Erny, dat wurmpje is volgens mij een larve van een zweefvlieg. En die eten idd luizen....
Geplaatst: 15 juni 201411 j Ben op zoek naar de naam van deze rups die mijn frambozenstruik verslindt...
Geplaatst: 15 juni 201411 j Auteur @ Nanda: Bedankt... beestje joeg inderdaad snel van blad naar blad... Vandaag... zag ik het volgende... dacht dat het een verpoppend Lieveheersbeestje zou zijn... En later op de dag zag ik ergens anders in de Roomse Kervel een knalgeel Lieveheersbeestje... Pas bij het maken van de foto viel me op dat er een omhulsel naast 'm lag... deze was blijkbaar nét uit zn popje gekropen.
Geplaatst: 16 juni 201411 j Sjips..ik heb pas zo`n larfje doodgeknepen omdat ik dacht dat het een coloradokeverlarf was..ik vond het al gek dat het er maar een was, nergens anders een gevonden We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 17 juni 201411 j Ben op zoek naar de naam van deze rups die mijn frambozenstruik verslindt... Vrijwel onmogelijk om een naam aan dit diertje te plakken. Er is een grote groep die in aanmerking komt. Een voorbeeld is deze: http://databank.groenkennisnet.nl/grote_appelbladroller.htm Sjips..ik heb pas zo`n larfje doodgeknepen omdat ik dacht dat het een coloradokeverlarf was..ik vond het al gek dat het er maar een was, nergens anders een gevonden Coloradokeverlarven verpoppen onder de grond. Groet, Geert-Jan
Geplaatst: 21 juni 201411 j wat gaaf dat je die twee fotos hebt kunnen maken Erny! Hier in de tuin lately ook veel van die popjes gespot. Blijven die lieveheersbeestjes zo geel, of worden ze hierna nog rood?
Geplaatst: 22 juni 201411 j Auteur Ze worden langzaam wel een stuk oranje-der (of rood)... en de stippen worden ook een stuk duidelijker.Dus eigenlijk is ie op de foto baby-geel. Vandaag zat er wel een hele rare kever op de Mizuna... Oh... het bleken er twee te zijn... Heb deze kevers (wantsen?) niet eerder gezien...
Geplaatst: 22 juni 201411 j Vandaag zaten we in de tuin te lunchen, toen ik opeens een hele grote rups op de stoeptegels zag zitten. Waarschijnlijk uit de heg of de bomen gevallen. Prachtig beest, heb ik uiteindelijk zo voorzichtig als ik kon richting beukenhaag gejaagd. Gewoon heel licht porretje tegen z'n achtereind en toen zette hij 't op een lopen. We hebben 'm opgezocht op Vlindernet, en het bleek een rups van de plakker te wezen. Als-ie geluk heeft en 't tot ontpoppen redt, wordt 't dus een heel fraai motje ( vind ik, tenminste ). 't Beestje heeft geluk dat het gezin merels net weer vertrokken is En die kevers lijken qua schildjes etc inderdaad erg op wantsen. Ben wel benieuwd welke soort
Geplaatst: 22 juni 201411 j Auteur Mooie rups zeg!! Prachtige kop ook... En ik werd ook wel nieuwsgierig naar welk wantsje het was dus aan het zoeken geslagen... én gevonden. Het is de Koolwants (Eurydema oleracea)http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolwantshttp://en.wikipedia.org/wiki/Eurydema_oleracea Wat wel grappig is want ze zaten toevállig ook óp het kolenveld. 22 juni 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 23 juni 201411 j Redelijk wat foto's van insecten vindt ge hier;http://www.janvanduinen.nl/insecten_kevers.html Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 23 juni 201411 j Hierbij een foto van de Colorado kever larven. Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Geplaatst: 26 juni 201411 j Ik trof een aantal Pyjamawantsen aan op de uitgebloeide engelwortel. Zodra ze op hun rug vallen, gaan ze als een gek liggen 'breakdancen' tot ze iets tegenkomen om zich aan om te draaien facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 26 juni 201411 j Auteur Zoemmmmmmm zoemmmmmm zoemmmmmmm.... wat zoemt er toch in mn huisje... Dacht dat het wel weer een hommelnest onder de vloer zou kunnen zijn.Maar sinds gisteren weet ik beter....Het zit een stuk hoger, oftewel tussen het dak/plafond en het zijn... wespen!Gelukkig aan een kant van het huisje waar ik niet bij hoef.Lijken er behoorlijk wat te zijn want het is erg druk met aanvliegen. En ander vliegbeestje dat voor de lens ging zitten...
Geplaatst: 26 juni 201411 j De papaver die net open is heeft meteen al bezoekers: Dit ziet eruit als pffff dit wordt écht de laatste...
Geplaatst: 2 juli 201411 j Dit beestje zag ik op de framboos zitten. Het is de ruigkever of wolkever, een vriendelijk (voor zover ik kan zien) maar sloom beestje wat het voorzien heeft op de afstervende kopjes waar ik de frambozen van af heb geplukt. Bij nader onderzoek zie ik dat de halve plant eronder zit Naja, ik lees nergens dat ze kwaad doen dus prima!
Geplaatst: 2 juli 201411 j Ik kwam vandaag deze knoert tegen, hij was zo groot dat ik er zelf zelfs een beetje angst van had. De autosleutels ernaast ter vergelijk.
Geplaatst: 2 juli 201411 j Jeuj, wat een joekel, daar zou ik ook van schrikken Wel mooi/imposant ook.Het lijkt wel een soort vliegend hert. Edit:Dat is hem inderdaad, ik heb al eens een vrouwtje gezien, die vond ik ook al groot, maar toch een stuk kleiner. Hier nog een leuk stukje dat ik vond over zijn vliegkunst: Op warme zomerse avonden kan hij wel eens voorbij vliegen op zoek naar een slaapplaats. Hoewel, vliegen is een groot woord want soms lijkt het erop alsof het beestje amper weet welke richting het op gaat. Ook het landen gaat niet altijd even gemakkelijk. Vaak wat onhandig stort hij het laatste stuk eenvoudigweg naar beneden. Waar hij neerkomt lijkt een gok.Dat zijn vliegkunst zo twijfelachtig oogt, heeft twee redenen. Het dier wordt in de eerste plaats belemmerd door de grote zware kaken. Tijdens het vliegen moet hij hierdoor een bijna verticale positie innemen om in evenwicht te blijven. Daarnaast is het gezichtsvermogen slecht. Het dier merkt alleen voorwerpen op van heel dichtbij.We hebben het hier over het vliegend hert. Geen hert maar een kever die vliegt als een dronkelap. Het komt vanvitensnatuurlijk.crossavenue.nl/natuur/een-kever-met-een-gewei!
Geplaatst: 2 juli 201411 j Machtig mooie beesten Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 2 juli 201411 j ieeeeeeeeeeeeeieeeeeeeeeeeeeee Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Geplaatst: 2 juli 201411 j Zie je ze veel daar? Dit is de eerste die ik hier zie in 8 jaar tijd, dus nee niet veel. Ik heb ze in Afrika (Gabon) wel veel gezien maar in Europa nog nooit.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.