Geplaatst: 29 september 201510 j Inderdaad, lieveheersbeestjes facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 29 september 201510 j jep lieveheersbeestjes. dat zijn dus de goeie beestjes die je moet koesteren in je tuin
Geplaatst: 4 oktober 201510 j Blauwe glazenmaker. Gevangen door mijn kat, dat doet ie wel vaker.Meestal eet ie ze direct op, maar deze kon ik rustig fotograferen: Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 5 oktober 201510 j Volgens mij kunnen die dieren gemeen steken Maar mijn kat doet dat ook. Vanmorgen in het bos hing deze waarschuwing. Moet je net bij mij zijn: ik wil dat natuurlijk zien En ik was niet de enige, want het rood-wit lint waarmee het pad was afgezet, was opzij getrokken. Er bleek niet veel te zien, ik zag alleen een soort 'voordeur' van fijngekauwd hout, en veel hoornaars. Het nest zit in de muur, tussen de stenen van de boog op 11 uur, dus het was wel even spannend om erdoorheen te lopen. Toen er eentje verdacht aan mijn haren begon te ruiken, heb ik maar even een drafje ingezet. En dat, terwijl ik even daarvoor ook al een ree en een ijsvogel had gezien. Mijn dag - wat zeg ik: mijn hele week! - is weer goed (Foto gepikt van internet, dame onbekend, sorry). "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 10 oktober 201510 j Er zaten afgelopen zomer heel veel sachembijen in mijn tuin, heel af en toe zie ik er nu zelfs nog eentje. Deze foto is van gisteren:
Geplaatst: 11 oktober 201510 j Bij een van onze buren, zit ook een hoornaarsnest.Die is wel duidelijk te zien, nest is veel te groot geworden voor het vogelhuisje waarmee ze begonnen. (schijnen ze trouwens jaarlijks te doen, nestelen in een vogelhuisje op het complex). "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 11 oktober 201510 j Indrukwekkend Mogen ze elk jaar hun gang gaan? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 11 oktober 201510 j Auteur Wat een gewéldig ding!! Monsterlijk mooi. Bij mij wat gewants in de tuin: Op de Mammoth Pot Preibloembol, passend in het groen... Op de gele Golden Pearls...
Geplaatst: 12 oktober 201510 j Indrukwekkend Mogen ze elk jaar hun gang gaan? Nee, maar als mensen maandenlang niet op de tuin komen. Dan hangt er opeens zo'n monster. En er is wel wat gepraat geweest of er ingegrepen moest worden, maar ze doen niemand kwaad, dus heeft de vereniging het laten gaan, en de eigenaren van de tuin voelde zich bij terugkomst ook niet echt geroepen, blijkbaar. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 12 oktober 201510 j dus heeft de vereniging het laten gaan "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 29 januari 201610 j Gisteravond zat er scharrelvlees in mijn (diepgevroren) erwtensoep: rood met zwarte stippen (Ik moest meteen aan Pippi denken ) "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 18 maart 20169 j Auteur Dit keer wel de camera bij de hand, de tweede hommelqueen in het zonnetje... En geconstateerd dat mieren blijkbaar graag in rabarberpollen wonen? De pollen van de tuin van buuv L. zaten vol met mieren en hun eitjes.
Geplaatst: 18 maart 20169 j Wat is dit voor spin ?Heb er zo een nog nooit gezien, en heb toch al veel spinnen gezien.
Geplaatst: 18 maart 20169 j Gisteravond zat er scharrelvlees in mijn (diepgevroren) erwtensoep: rood met zwarte stippen (Ik moest meteen aan Pippi denken ) Oooh! Ik lees dit nu pas! Geen idee waarom ik je doe denken aan gekookte lieveheersbeestjes. Hm. Erny, mooie foto! Hommels zijn zo geweldig! Ik heb twee keer een hommelnest in mijn tuin gehad en ik heb genoten met al die hommels vertroetelen. Ik vind het zo supergaaf dat je ze kan aaien en dat sommige dat echt wel okee vinden en andere zo'n waarschuwend pootje omhoog steken van NEE! KAPPUH! Ik heb menige half bewusteloze oververmoeide hommel suikerwater zitten voeren en als ze dan weer wat bij kwamen zijn het ook echt diertjes met een eigen karakter, meestal supervriendelijk maar soms ook van die loeilinke die meteen gaan dreigen met "Weg of ik ga jou prikkuh! Ik steek je dood!" Ze doen me soms denken aan Marokkaanse jongelui. Ik vind heel veel andere insecten ook leuk, maar hommels zijn toch wel mijn favorieten. Prachtig om te zien, aaibaar en sociaal en volgens mij ook gezegend met een forse dosis intelligentie die je bij weinig andere insecten ziet. Alice, ik heb ook veel spinnen gezien en deze nog nooit. Ik zou toch even fors gaan googlen om zeker te weten of je geen officiële instanties moet informeren.
Geplaatst: 19 maart 20169 j Had hem al meteen onder een glas gedaan, dus kan nergens heen.Hij speelt ook meteen dood na dat ik het glas er op had gezet. Ik denk dat ik hem al gevonden heb, deze: Steatoda triangulosa Ook wel valse weduwe genoemd. Kan niet heel veel vinden over giftig of zo.Het enige wat ik vind is, niet agressief, bijt alleen als ze bedreigd worden, beet is pijnlijk maar niet gevaarlijk.Of dit allemaal klopt geen idee.
Geplaatst: 19 maart 20169 j Auteur @Alice777 Als ik op die twee namen zoek krijg ik echt heel andere spinnentjes te zien. Bij de eerste naam, Dolomedes Fimbriatu, vooral een bepaald waterspinnetje en bij de tweede naam, Valse Weduwe, merendeels zwarte met rode spinnetjes... Edit: ik zie dat je die Dolomedes ondertussen veranderd hebt in Steatoda triangulosa, dát spinnetje lijkt er behoorlijk op. 19 maart 20169 j aangepast door Gast
Geplaatst: 19 maart 20169 j Auteur Haha... op die manier... Ik zat ook met mn hoofd in de spinnen dus ben blij dat je hem zelf gevonden hebt. Zóveel spinnen!!
Geplaatst: 19 maart 20169 j Wel een kogelspin, en dus familie van de zwarte weduwe, maar ik denk dat ie niet gevaarlijk is, hoop ik Vind hem wel geinig, lijkt wel een indiaan met oorlogstrepen verf op zijn rug
Geplaatst: 19 maart 20169 j Heb hem vrij gelaten buiten. Hij speelde de hele tijd dood, tot ie op de tafel lag en frisse lucht rook, toen ging die weer lopen.Ja ik zou ook dood spelen als ik op de wc zat En zoek de spin tussen al de potgrond op de tafel
Geplaatst: 19 maart 20169 j Leuk spinnetje Wel veel kleiner dan ik dacht (tenzij je er een grote bloemenvaas overheen hebt gezet).Geen idee waarom ik je doe denken aan gekookte lieveheersbeestjes. Ja dat weet ik nu ook niet meer precies. Je had toen net ergens geschreven dat je beestjes op groente een gruwel vond, zoiets Misschien ging dat over witte vlieg op eeuwige moes. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 19 maart 20169 j Nee was een borrelglaasje, kleinste die ik heb.Maar met spinnen neem ik altijd het zekere voor het onzekere.Ben er niet bang voor, maar ik lees verhalen dat bv de zwarte weduwe wel eens voorkomt in Nederland, die komen dan met bananen mee.Dus God weet wat er rond loopt, dus als ik een spin niet ken, ben ik voorzichtig.
Geplaatst: 19 maart 20169 j Vijvertje schoon gemaakt. Als ik me niet vergis is dit een larve van een libel toch ?weet alleen niet of het beestje nog leeft, beweegt niet, maar misschien in verpop stadium ?Heb hem voor de zekerheid terug in de emmer met kiezel en water gedaan, aangezien ik voorlopig nog niet weet of ik mijn vijvertje weer ga gebruiken, en zo ja waar dan.
Geplaatst: 19 maart 20169 j En een pop gevonden, lag gewoon op de grond, op tegels tussen wat dorre bladeren.
Geplaatst: 19 maart 20169 j Nee, geen libellelarve. Zie ik daar een tangetje aan zijn achterlijf? Hoeveel poten heeft 'ie? Drie paar of veel meer? Die bruine poppen zitten hier ook. Heb er wel eens een uit laten komen: een nachtvlinder. Kommavlinder als ik me goed herinner. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.