Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Heel veel van deze mooie luizenvreters. Met nog meer luizen, maar dan zal uiteindelijk wel goed komen.

20190605182230-2016x98071221560154920.jpg

• 2 weken later...
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Wat voor insect oid is dit?

Het lijkt een gemetselde cocon te zijn met daarin een opening van om en nabij 3mm.

In de cocon lijjt een larve te zitten. Je kunt hem zien bewegen..

Ik ben benieuwd wat het kan zijn!a7359bccc072c69a72d92aad3f31059a.jpge31cbc7597befd1d134d308476c8daa0.jpg

Geplaatst:

Wat een grappig kleiwerkje. Lijkt idd. op een nest van de mestsel bij. Zie onderstaande tekenng uit het Album der Natuur.

RPXJKJ48261561916664.jpg

Geplaatst:

Bedankt!!

Ik vind het ook een prachtig ding

Geplaatst:
  • Auteur

En daar waren ze dan... voor het eerst op mijn tuin gespot. De Coloradokevers en hun vieze knaloranje larven.

Opeens zag ik ze op mijn aubergineplanten zitten.... massaal... Bleek dat ze bij de buurvrouw vandaan kwamen alwaar ze haar aardappelplanten hadden vernietigd.

Heb zoveel mogelijk larven eraf getikt in mn emmertje. De volwassen kevers zag ik nooit alleen... altijd met z'n tweeen bezig met het nageslacht te genereren.

Gelukkig was de buuv eergisteren nog ff op de tuin voordat ze voor twee weken op vakantie gaat. Dus ze heeft mooi al het overgebleven loof verwijderd en meegenomen naar huis om daar bij de vuilnis te gooien.

Geplaatst:

Echte rotzakken

Let ook goed op de gele eitjes onder het blad, kan op al het blad zitten van onder tot boven.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ernie, balen joh!

Succes met het rapen en pletten...

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ik zie dit insect af en toe aanstuntelen op mijn klei. Vallend en opstaand beweegt hij zich voort. Zijn poten zijn zo lang, dat hij zich teveel afzet bij iedere stap en daardoor voortdurend omkukelt. Arm beest, hij is duidelijk niet in z'n element op droge brokken klei.

Wat het is weet ik niet, maar hij heeft wel een uitgesproken tekening, je zou zeggen dat er achter moet zijn te komen:

Insect85561562178420.jpg

Toevoeging: het blijkt een wants te zijn, een Gewoon Bootsmannetje of Tenger Bootsmannetje. Die lange achterpoten zijn eigenlijk zwempoten. Ja, in het water zal het een stuk beter gaan.

Geplaatst:

'S avonds nog even naar de tuin om water te geven.

Bij de artisjokken kwam ik deze familie tegen:

IMG2019070420513856961562273972.jpg

rups56231562276436.jpg

Ze hebben elk een gezellig kamertje om in te slapen.

IMG2019070420530894251562273994.jpg

Weet iemand welke wonderschone vlinder deze rupsen gaan worden?

Geplaatst:

Roeier ik heb geen idee..wel een beauty met zijn rode ogen en zijn witte kleed.

Ik heb steeds een mooie houtbij in de tuin op de scharlei die ik van Jorieke heb.

08EFCB86-2C3E-4F68-B275-74BDC58A9D8B70601562517461.jpeg

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Deze schoonheid van zo'n 7 cm lang zat na een bezoek aan het Boschbad in Apeldoorn op de jas van mijn zoon: "help, er zit een worm op mijn jas!"

Wie herkent deze rups?

2019080816202137491565467984.jpg2019080816200928011565467981.jpg

Geplaatst:

Hoi Oscar,

volgens mij is het de Dennenpijlstaart (Sphinx pinastri)

800px-Sphinxpinastri31791565631236.jpg

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ja, dat is hem zeker paddestoelengek! Bedankt.

Maar ik had toch wel een bontere vlinder verwacht

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Er vliegen hier nu al een paar weken een boel van dit soort kevertjes rond:

IMG923862531569931428.JPG

Ze zijn klein, een halve tot 3/4 cm ongeveer. En je ziet soms een hele zwerm van die beestjes vliegen waar je dan dus dwars doorheen moet als je langs onze velden wilt lopen. Vandaag zijn er ook weer heel veel. Als ik dan weer binnen ben dan hangt er altijd nog wel 1 in mijn haar en zit er 1 op mijn trui. Maar verder vliegen ze redelijk rakelings langs je. Ik kon nu een foto maken van 1 van die mee-lifters die uit mijn haar kwam vallen

Geplaatst:

Is dat niet zo`n letterzetter? Die de fijnsparren aanvreet?

Geplaatst:

Veldmestkever.

Geplaatst:

Ik zit in een aantal determinatiegroepen van facebook. Deze komt deze weken heel veel voorbij. Tijdelijke zaak.

Geplaatst:

Varkensveldmestkever

• 2 weken later...
Geplaatst:

Zeg. Er kruipt me hier (vlak boven Valencia) wat raars door de badkamer. En in redelijke getale ook.

Te zacht voor een pissebed, te hard voor een rups. Te veel pootjes voor een insect.

Beweegt zich wel voort als een rups, met een soort mini-slurfje aan de voorkant.

Rara?

2ff6a008de33c5ae25b0bf8d46984a7f.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
  • Auteur

Kan het niet goed zien maar is het een larve van de Libelle misschien? Groeit op in het water (als meedogenloze jager).

Of een soort bloedzuiger?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.