Geplaatst: 5 september 20232 j Ik zat net even wat foto's van vorig jaar te bekijken en kwam deze tegen, hij was echt heel groot, op de foto's lijkt die kleiner. Ben benieuwd of iemand weet wat het is, zat zelf te denken in de richting van een enorme krekel? Ik ben niet zo snel onder de indruk van beestjes maar vind het geloof ik niet zo erg dat ik deze dit jaar niet meer tegengekomen ben😇.
Geplaatst: 5 september 20232 j https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bradyporus_dasypus Edit: te snel gedingest, die soort komt hier waarschijnlijk niet voor. Maar het is wel een sprinkhaan. 5 september 20232 j aangepast door Arja
Geplaatst: 5 september 20232 j @Arja Wat goed, ik denk inderdaad dat dat hem is. Ik woon in Bulgarije en zag dat die hier wel voorkomt. Altijd leuk om te weten wat het is.
Geplaatst: 6 september 20232 j @rorror, dat klopt, en andere vlinders ook. Om vlinders aan te trekken is het beste om een paar m2 van iets te hebben staan. De hele levenscyclus van de koolwitjes vindt wel in mijn tuin plaats hoor, ze komen niet van buitenaf.
Geplaatst: 9 september 20232 j Ik heb dit jaar zo veel vlinders in de tuin dat het iedereen opvalt. Wat heel gek is gevoelsmatig, want de begroeiing is niet anders dan andere jaren. Ze zitten mn op de druiven en waren begonnen met de vijgen. Die zijn inmiddels allemaal op en nu zitten ze braaf op/tussen/onder de druiven. Atalanta’s, citroenvlinders, koolwitjes en een blauw vlindertje waarvan ik de naam niet weet, zie ik elke dag in vele tientallen. Heel vrolijk gezicht! Wel veel rupsen ook. Gisteren een moestuinbak met sla opgeschoond en ik dacht, wat zijn dit voor rare zachte plekjes terwijl ik alles uittrok. Zat alles onder de bruine en groene rupsen.
Geplaatst: 12 september 20232 j Gisteren toen ik in de moestuin bezig was, had ik wat aardbeibakken weggezet. Er vlogen een paar wespen rond me toen ik bezig was, verder niet te veel aandacht aan besteed. Wat later keek ik beter, en zag ik dat daar een nest was. Bijna niet te zien door de schutkleur (en kleur van het karton). Vriendelijke beestjes, die wespen. Er vlogen maar 3 stuks in de buurt. De rest lijkt al uitgevlogen te zijn. Een uur geleden was er wel een wolkbreuk van 47mm in korte tijd, ze zullen nu wel weggespoeld zijn, en kijken nu heel anders tegen me aan...😬 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 12 september 20232 j Europeese hoornaar die een bij oppeuzelt. Ik zie ze maar heel af en toe en schrik er dan ook vaak van, ze maken best veel herrie als ze vliegen. Hij zit wat opgekrult en de bij hangt ervoor.
Geplaatst: 12 september 20232 j Het is wel fijn dat je ze aan hoort komen vind ik altijd. Kan je even rustig staan. Ze vallen eigenlijk nooit aan en komen ook niet zoals een wesp plots vast te zitten tussen een arm en je lijf. Ik vind ze erg mooi, maar je moet ze niet verstoren. Toen ik vroeger nog slakken knipte heb ik er ooit een in reflex doorgeknipt..daar denk ik niet met plezier aan terug. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 september 20232 j Op het gebied van insecten weer wat geleerd vandaag. Op mijn sperziebonen zaten beestjes die ik nog nooit gezien had. E.o.a. keversoort dacht ik maar na wat zoekwerk via Google blijken het nimfen te zijn van de zuidelijke groene schildwants (Nezara viridula) in het derde larvenstadium. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 15 september 20232 j Een roofvlieg met prooi ging op mijn sjaal zitten. En een verschrikkelijk drama. Een door een spin ingekapselde bij of wesp, met de angel van de bij en een druppel gif onderaan, tevergeefs. 15 september 20232 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 15 september 20232 j Geen foto's maar wij zagen de grote rupsendoder in actie! Liep een heel eind met een rups te zeulen en stopte hem daarna in een holletje tussen de stenen bij onze schuur. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 20 september 20232 j Al eerder kwam er een vliegje uit een vijg gekropen tijdens het plukken, maar toen vlogen ze eerder weg dan ik een foto kon maken. Deze kon (helaas of gelukkig) niet vliegen, wel lopen. De eerste foto is met macro gemaakt, niet erg ingezoomd want het vliegje liep weg. Foto 2-6 zijn digitaal ingezoomd van de macro foto's. Geen flauw idee wat het is, zat wel in een vijg. Dus vijgenwesp? Of sluipwesp, of galwesp? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 20 september 20232 j Met die sprieten op zijn kop lijkt het wel op een vliegmier… We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 september 20232 j Wij hadden vorig jaar en jaar daarvoor wespen. Alle boeidelen zijn eraf gesloopt. Kunnen nu alle nesten zien. Heel bijzonder zo van dichtbij. Dat papierachtige golvende is zo kunstig. Ik ben totaal geen fan van wespen en er best bang van, maar hier ben ik erg van onder de indruk. Dit is slechts 1 van de vele nesten…. De klusjesmannen waren ook onder de indruk, maar dan niet op een positieve manier [emoji38]
Geplaatst: 20 september 20232 j Wow prachtig! En ja beetje heftig! De timing van jullie verbouwing is ook goed, iig geen wespen meer.
Geplaatst: 1 oktober 20232 j Deze prachtige libelle was afgelopen zomer een vaak geziene gast in onze tuin, echt enorm groot. Altijd in de vijgenboom.
Geplaatst: 2 oktober 20232 j Wat een prachtige libelle @Dahli. Ik kwam net deze tegen tijdens een blokje om. Ik heb er een eikenblaadje voor schaal naast gelegd. Oh en deze was in de tuin een paar weken geleden. Kunnen jullie helpen uitvogelen?
Geplaatst: 2 oktober 20232 j Hoornaarzweefvlieg of stadsreus. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 2 oktober 20232 j @woldistel Dank je! Het leek me al een grote lieverd toe hij zo van de bloempjes aan het genieten was.
Geplaatst: 2 oktober 20232 j Vandaag weer een aantal kolibrie vlinders gespot in de tuin.... Waren te vlug weg toen ik met de camera aankwam..😪
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.