Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Een prachtige dagpauwoog op de vlinderstruik.

PXL_20260703_110659550.jpg

En een distelvlinder die mooi voor me bleef zitten.

PXL_20260705_121453753.jpg

Geplaatst:

Prachtig! En de ogenschaduw van de dagpauwoog past precies bij de vlinderstruik💜

Geplaatst:

Oh is dat een distelvlinder, die zag ik dacht ik gisteren ook.

Geplaatst:

Op de uitgebloeide Welsh onion (nadat ze eerst alle venkelplantjes aan had geraakt.)

159886247.jpg

Geplaatst:
3 uren geleden, Jorieke123 zei:

Op de uitgebloeide Welsh onion

Mooie foto hoor..en dan eindelijk de vlinder.

Geplaatst:

Valt het jullie ook op dat er zo weinig insecten en bestuivers zijn dit jaar? Zelfs muggen en wespen zijn er nauwelijks. Normaalt gonst de tuin met mooi weer en we hebben superveel open bloemen staan voor bijen en zweefvliegen. Maar het is zo stilletjes hier. Beetje griezelig eigenlijk. En slechte vruchtzetting. Collega van me had het in haar tuin ook opgemerkt.

Geplaatst:

Ik heb begrepen dat de zwaluwenstand ten opzichte van vorig jaar drastisch is vermindert. Maar de courgette en andere gewassen zijn tot nu toe wel bevrucht door de insecten. Maak me wel zorgen.

Geplaatst:

De insecten stand neemt met hoog tempo af dat is het huidige schrikbeeld. Ja het is erg zorgelijk.

Hier kunnen we wel kijken wat kunnen wij doen? Water in schalen neerzetten, zeker met de hitte, met een steen erin, of knikkers zodat de beestjes niet verdrinken, inheemse bloeiende planten zaaien en planten. Insectenhotel maken, of rommelige hoekjes met allerlei organisch materiaal die niet verstoord worden.

De bloemen tussen de groentes bijvoorbeeld afrikaantjes, goudsbloem, O.I. Kers zijn behalve insectenvoer ook behulpzaam voor onze groentetuin door het aantrekken van zweefvliegen; hun larven eten dan weer luizen.

Je kunt ook sommige kruiden laten doorschieten zodat er nog wat te eten is voor de insecten.

Probeer echt gifstoffen te vermijden in je tuin.

Geplaatst:

Al wat je aangeeft om te doen, gebeurt hier al. Onze tuin is vrij van gif, ik zaai enkel biologische zaden en gebruik enkel biologisch plantgoed. Zelfs slakkenkorrels komen er niet in. We hebben een grote vijver met hoge en lage stukken en de tuin is bewust half verwilderd. Geen enkele groentenbak heeft enkel groenten staan en alle groenten staan dan ook nog eens door elkaar. Ik weet echt niet wat we nog kunnen doen :-(. Vorig jaar was het al erg maar dit jaar valt het pas écht op hoe weinig er beweegt, met uitzondering van af en toe een hommel of een libel. Zou het weer daar ook voor iets tussen zitten?

Geplaatst:

Dat doe je goed!

Ik weet natuurlijk niet zeker of het weer invloed heeft, dat heb ik ook niet opgezocht maar de grote hitte is niet al te best voor veel levensvormen het zal ook onder insecten slachtoffers maken. Al was het al alleen maar door te weinig water en bloeiende (on)kruiden.

Mijn ervaring is andersom in mijn tuin. Of eigenlijk bosperceel, hier nu het derde jaar en ik zie de door de uitgebreidere wildere beplanting de hoeveelheid insecten toenemen. Sprinkhaantjes, kevers, zweefvliegen, bijensoorten. Het was hier erg schraal, met maar enkele groepen planten en weinig insecten.

Er staan nu bv wilde nepeta, chicorei en chelidonium te bloeien. Ook springzaad en veel van de kruiden bloeien.

Het is hier een verbetering..Dat is dus zeker geen vergelijk met jouw tuin.

Ik denk dat trouwens een nieuwe hittegolf ook zeker een deel van mijn wilde planten om zeep zal helpen en ik zie aangeplante struiken die hun blad laten hangen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.