Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Gezellig!

En laat je de deur nu ook speciaal bij slecht weer open voor je vlindertje?

Geplaatst:

Nou... vrijdag heeft het hier de hele dag geplensd en had ik even niet aan haar gedacht

Maar ze vliegen niet als het regent, dus ik denk niet dat dat een probleem was, want ook gistermiddag kwam ze weer braaf 'thuis'

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Korte tijd geleden hadden wij een wel heel bijzondere, in onze ogen dan, rups:

IMG530874011505238322.JPG

IMG530997111505238341.JPG

Hij/zij heeft een soort haartoeftjes bovenop, heel apart.

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

Dat gaat een witvlakvlinder worden

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Wat typisch dat zo'n mooie rups, zo'n saaie vlinder kan voortbrengen. Het mannetje oké, maar het vrouwtje lijkt wel een gevulde stofzuigerzak

Geplaatst:
Lijkt wel een gevulde stofzuigerzak

Prachtige vergelijking! En dank voor de bijzondere foto. Nog nooit gezien

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Eventjes wat foto's van wat ik nu in de tuin zie.

Dagpauwoog, atalanta en groot bruintje die zich tegoed komen doen aan de druiven, natuurlijk de zoetste eerst! Maar dat is dan een goede indicator dat ze heel lekker zijn om te eten.

Ook een paar heel grote wespen gespot, denk dat het hoornaars zijn gezien de grootte van 2,5 à 3 cm.

@Weknow, de druiven waar ge die stekken van gekregen hebt zijn nu de grote favoriet!

2017091512125628341505472888.jpg

2017091512131673871505473002.jpg

2017091512133753161505473020.jpg

2017091511385726291505473052.jpg

2017091511390271911505473068.jpg

2017091511381368951505473092.jpg

2017091511342892261505473105.jpg

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 4 weken later...
Geplaatst:

Wat gebeurt er met deze rupsen die me Dochterlief uit de kool had geplukt? 7d24327b114574e4684e43f058639ea3.jpgd7cf1f42a4f2a3c3721fbe9f4124da69.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Volgens de winterpagina van de vlinderstichting zijn er een aantal mogelijkheden:

De rups overleeft de winter als rups of als pop. Er zijn ook vlinders die een winterslaap houden. Misschien dat dit exemplaar in gevangenschap nog wel gaat verpoppen door de binnentemperatuur, terwijl hij buiten als rups zou gaan overleven

Als een forumcollega deze rups herkent, kun je misschien wat specifiekere info vinden.

Geplaatst:

Deze rups is geïnfecteerd door de sluipwesp Apanteles glomeratus.

Die parasitaire wesp legt eitjes in de rupsen van het grote koolwitje. De rups dient zo als voeding voor de wespenlarfjes.

Op jouw foto zijn de larfjes uit de rups gekropen. Ze verpoppen dan meteen: dat zijn die gele coconnetjes. Van de rups rest slechts zijn velletje.

Ik zou dit buiten onder een afdak zetten, als jullie er op uitgekeken zijn. Dan komen er in het voorjaar jonge sluipwespjes uit en die infecteren op hun beurt weer de rupsen op jouw kool. Biologische bestrijding dus

Als je ze binnen laat staan, komen die wespjes waarschijnlijk te vroeg uit en dan heb je er niets aan, want geen rupsen in de winter.

Sowieso kun je dit soort dingen het best buiten onder een afdak zetten. Binnen is het te droog en te warm en als ze het al overleven, komen de vlinders te vroeg uit de pop. Dan gaan ze dus ook dood bij gebrek aan voeding.

Geplaatst:

intressant om te weten, leuk! biologische bestrijding helemaal prima haha.

Onkruidmanager 1.0

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Al een paar keer lag er vanuit het niets een piepklein larfje op mijn kookplaat. Zonder bril niet als zodanig herkenbaar

Vanmorgen lag het bijbehorende kevertje er ook bij. Dat kon geen toeval meer zijn, dus maar eens het kastje erboven geïnspecteerd: de zak losse kamille was flink geperforeerd: beessies! Waarschijnlijk uit de keverfamilie der Dermestidae, van o.a. de tapijtkever en de spekkever.

Dus ik wilde de thee een paar dagen in de vriezer te leggen (en dan toch maar opdrinken: het was wel een half pond!), maar toen ik de zak open deed, bleken er toch wel érg veel torretjes in te zitten (toen ik de foto maakte, was een groot deel al naar beneden gevallen)

Dus Jet: als je die kamillepoeder nog niet hebt verwerkt, zou ik even kijken of daar soms ook beesjes in zitten

DSCF685063471511699165.JPGDSCF685456681511699166.JPGDSCF685725421511699150.JPG

• 3 weken later...
Geplaatst:

Omdat speets per se ( ) nog een foto van de ‘inheemse’ trosnarcis wilde, moest ik de hort op. Onderweg vond ik dit mooie exemplaar.

F331866F-A6C5-444F-A3BD-6F5392E8596336831513175943.jpeg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Dus Jet: als je die kamillepoeder nog niet hebt verwerkt, zou ik even kijken of daar soms ook beesjes in zitten

Goh ik lees dit nu pas. Ik zit al in bed en kijk meteen morgen.. Het zakje ligt samen met andere kruiden dus ik hoop dat het okay is daar.. Zonder kevers

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 4 maanden later ...
Geplaatst:
intressant om te weten, leuk!

Ben wel benieuwd hoe het afgelopen is met je sluipwespenkweek

In mijn schuur ligt en hangt van alles en nog wat. Geregeld komen er insecten kijken of ze iets van hun gading kunnen vinden.

Deze wesp inspecteerde de inlaat van een tuinsproeier op geschiktheid als nestgang

DSC0006983481526148173.JPG

Geplaatst:

Nou er zijn paar beestjes uitgekomen maar ook gevlogen, kids....

Ik heb wel solitaire bijen in de tuintafel, schroefgat holle buis zitten

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Er vliegen hier al jaren hoornaars rond. Die komen hout halen voor hun nesten. Heb ik nooit een probleem gevonden, eerder een goed teken. Het zijn mooie en nuttige dieren en ze doen geen kwaad zolang je niet pal voor hun nest gaat staan of naar ze slaat.

Maar al een tijdje zie ik verdachte bewegingen rond een nestkastje dat aan het begin van de tuin hangt. Pal naast het pad, op ooghoogte, een halve meter van mijn hoofd.

Vanmiddag kwam ik bijna in botsing met de koningin, toen ze hout was gaan halen en naar dat kastje vloog. En dat wordt me te gek.

Dat betekent dat ik de hele zomer via het kippenhok de tuin in en uit moet, en dan nóg kan ik op één punt maar 1 meter afstand houden.

Dus heb ik gewacht tot ze hout ging halen en heb toen snel een plug in het gat geduwd: zo'n sambalbakje van de Chinees. Dat loopt iets taps toe en past perfect. Daar was ze niet blij mee en ze heeft aan alle kanten geprobeerd naar binnen te komen.

Jammer, maar het is nog vroeg in het jaar. Ik hoop dat ze ergens anders een geschiktere plaats vindt, al heb ik nu het idee dat ze toch persé in mijn tuin wil wonen. Ze snuffelt nu aan andere kastjes en aan het kippenhok. Dat is ook een compliment voor mijn tuin, natuurlijk, maar toch...

Het spijt me, Majesteit

DSCF715957901526483194.JPG

Geplaatst:

Wat voor beest is dit? 358293af5912f6ecc0528e1c482efc3a.jpg0b21c6a3cfba068bee2ec6d2432a47f2.jpg

Geplaatst:

Gister vloog die hoornaarkoningin weer bijna in mijn gezicht nadat ze een ander nestkastje had betrokken.

Weer pal naast het pad, dus daar heb ik ook maar een stokje voor gestoken, of liever gezegd: een sambalbakje in gestopt.

En ook aan de andere kant van het huis wordt gebouwd in een nestkast! Daar mag het wel, want dat hangt niet in de loop.

Wel pal naast het raam, dus ik kan het allemaal mooi bekijken

Geplaatst:
Wat voor beest is dit?

Lijkt mij in ieder geval een vlieg, maar de specifieke soort, geen idee.

Geplaatst:

Zomaar op onze gevelmuur: een spinnendoder

20180527-P1020339-233691527433943.jpg

20180527-P102034379381527436738.jpg

edit: het is een grijze spinnendoder (Pompilus cinereus) vind ik nu. Deze bijt eerst de poten van de spin af zodat die makkelijk is te vervoeren.

Onvoorstelbaar toch dat je met zo'n zware last kan vliegen?

Geplaatst:

Dit vond ik op mijn frambozen, had ze verleden jaar ook al gezien (en geproefd ) toen ik een framboos plukte...

IMG2018053020440924581527835429.jpgIMG2018053020445131041527835435.jpg

Zijn dit wantsen? Ze zuigen sap uit de blaadjes en de frambozen?

Moet je hier iets tegen doen? Of kan dat geen kwaad voor de planten?

Verder zat ook dit erop

IMG2018053020461150651527835436.jpg

Geen idee wat dit is. Het vliegt.

Niet te geloven hoeveel verschillende soorten insecten er wel niet zijn!

Geplaatst:

Ja een wants. En ja, die smaken heel smerig. En ze kunnen ook nog gemeen steken

Inderdaad: het stikt overal van de insecten. Die horen erbij en zijn onderdeel van de biologische kringloop. Dus mooi laten zitten zolang het niet de spuigaten uitloopt. En zéker geen gif gebruiken, want dan doodt je ook alle bijen-hommels enz.

Geplaatst:

Steken hebben ze nog niet gedaan, maar die geur en smaak krijg je een ganse tijd niet meer uit je mond, dat is zeker!

zal me leren om in het donker frambozen te gaan plukken!

Geplaatst:

En de onderste is een 'soldaatje'. zijn er meerderen van, verschillende kleuren, kun je even googlen. Zijn rovers, eten luizen en andere kleine insecten. Nuttig ding. ( die wants is trouwens ook nuttig ja )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.