Jump to content

Moestuin van aardbeijim

aardbeijim
 Share

Recommended Posts

Het heeft er voor al genoeg geregent.Maar toen ik bezig was was het wel een beetje aan het regenen.Maar ik vraag me iets af.Slibt(als je het zo schrijft)de grond hier niet van dicht.Dus eerst regen dan spitten en dan misschien weer regen.

Ik vind dat eigenlijk maar klein dus binnenkort weer uitbreiden.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Iets slibt het altijd wel dicht, ligt beetje aan je grondsoort met klei bv altijd wel.

Maar het is altijd losser dan daarvoor en als we nog vorst krijgen dan vriezen de kluiten mooi stuk, compost helpt naast voeding ook

dat je grond ruller wordt en minder snel dichtslibt.

Players only love you when they're playing.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Compost is net weer wat anders dan mest, hier op deze link wordt het verschil in compost en mest gebruik uitgelegd

http://www.tuinadvies.nl/varia_compost_potgrond.htm

Hoofdzaak van verhaal is dat compost bodemstruktuur verbeterd en mest voeding geeft.

Zit je op klei kun je best bovenop de aarde tussen je planten dus nog compost gebruiken (naast de ezelmest die je al verwerkt zit in de grond).

Maak je compost dan van organische stoffen.

Maar ik merk toch al verschil nu dat door de grond is.

Maar het is niet puur ezelenmest.Er zitten ook resten door van het hele seizoen dus ook onkruis en doorgeschoten sla enzo.

Ja dat is een beetje moeilijk compost kan inderdaad van planten resten zijn maar ook wel regelmatig gebruiken mensen er dierlijkmest doorheen.

en dan heb je twee in 1, zoals jij ook gedaan hebt, dat is prima.

Zelf werk ik met compost en mest apart en gebruik in verhouding veel vaker en regelmatiger een compost laag tussen de planten, het mest in korrels gebruik ik 1x per jaar.

Heb volgende week weekje vrij dus dan ga ik denk ik eens op zoek.

Vandaag weer gespit.Rond de 8 tegels(ik doe steeds het per tegel).En nu moet ik nog 8tegels doen en dan ben ik klaar met spitten met waar ik vorig jaar een moestuin had.Dus ik ga hierna mijn moestuin wat uitbreiden. En nu is alles omgespit waar vorig jaar moestuin was(half uurtje werk).En de vakantie moet nog beginnen dus kan binnenkort veel(is toch de bedoeling)gaan uitbreiden.

Vandaag heb ik al mijn rode bessen in de grond gezet voor een haagje.Ik heb ook nog wat verder gespit.Nu ben ik klaar met spitten.Met wat ik toch wou.

Ik heb ook nog een stuk vrij gemaakt voor mijn frambozen.

Vandaag is mijn pa ook nog naar de aldi geweest voor bloembollen(een pak met er 101 in.

Vandaag heb ik al mijn rode bessen in de grond gezet voor een haagje.Ik heb ook nog wat verder gespit.Nu ben ik klaar met spitten.Met wat ik toch wou.

Ik heb ook nog een stuk vrij gemaakt voor mijn frambozen.

Vandaag is mijn pa ook nog naar de aldi geweest voor bloembollen(een pak met er 101 in.

Heb je al wat foto's van al je harde werk Jim, wij zijn nieuwsgierig weet je nog?

Even a broken clock is right twice a day

Ben net terug van weer een uurtje in de moestuin.Ik heb al mijn frambozenplanten in de grond gezet en heb deze dan ook meteen op ongeveer 30 cm geknipt boven de grond.Ik heb ook een vlinderstruik gezet in de tuin.

ik heb ook mijn bloembollen geplant en ik heb ook een klein tunnelserretje gezet (zo 1 van de lidl).Kan de grond opwarmen en ga ik er dan wortelen onderzaaien.Ik vind eigenlijk nog niet dat ik hard gewerkt heb.Het zal wel aan de spitvork liggen.

Foto`s:

Foto-SO46HYBJ.jpg

Linksonder in de hoek staan bloembollen geplant.

Foto-RIHNEK8O.jpg

Foto-OF8AHBWZ.jpg

Foto-DGU7B4VF.jpg

Nu staat deze in de bloei(vandaag).Welke bloem is dit ogalweer?

Foto-ENUHV7RE.jpg

Foto-87UELEWJ.jpg

Hier komt mijn bessenhaagje

Foto-Z7BSY7TQ.jpg

Foto-SUGFKIPV.jpg

de notenbomen

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Dat is een hyacint Jim, krijg je een vijver daar, leuk goed voor kikkers enzo.

Verder ziet het er goed uit je tuin, mooi optijd klaar om straks flink groente te kweken.

Hoe kon je eigenlijk aan dit stuk tuin, huur je dat bij een boer ?

Neen dit hebben we gekregen hebben we al een hele tijd.Vroeger een pony op gestan.

Ja dat was het.

Die vijver is eigenlijk speciaal voor het regenwater zodat ik water aan de planten kan geven.Niet voor kikkers dus.Of zou ik die er wel inkunnen zetten en toch er water uit nemen?Maar is toch klein denk ik voor een kikker.Helpt het trouwens als je in dat water plantjes zet?

Ik ga er denk ik toch geen kikkers indoen.Ben bang dat ze dan weggaan of dat de vogels komen(ja ik weet het kan een net over).Maar is toch minder mooi.Dus andere tips of gewoon zo laten?

Nee ik bedoelde ook zeker niet kikkers erin doen hoor, ik bedoelde meer dat soms/vaak kikkers er spontaan in komen en dat is hardstikke leuk,

zou nooit iemand kikkers aanraden in vijver te plaatsen die komen vanzelf of niet als het watertje geschikt is.

Geen idee hoe oud je boten bomen zijn, ik hou van bomen maar kan nooit schatten hoe oud ze zijn, ik begreep dat noot vrij hard kan groeien

dus zullen michien jonger zijn dan je denkt, zowiezo zijn ze natuurlijk mooi.

Ja,het zijn denk ik ook 2 soorten of is dit ook normaal?Heb in 1 ook een vogelhuis hangen(pas nog geen week)en is nu al een vogel in bezig.

Denk jij als je die rode bessen ziet dat die nog aardig groot worden of dat ik ze beter had moeten snoeien?

Zomerframbozen moet je de oude takken weghalen, 1-jarige takken laten zien. Herfstframbozen kan je helemaal terugsnoeien. Met "helemaal" bedoel ik 10 a 20cm. van de grond. Natuurlijk zijn er ook mensen die andere snoeimethoden gebruiken.

Dit is bijv. een erg goeie:

http://www.houtwal.be/vakartikels/kleinfruit_houtig/rubus/frambozensnoei.htm

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter

Ja die herftframbozen heb ik van het forum en zijn ook nog jonge takken denk ik ook 1 jarig.Kan dan gewoon zo laten he?

Die zomerframbozen waren takjes uit de winkel en had ik tot op ongeveer 30 cm geknipt.Krijgen deze niet ook op 2 jarig hout of begrijp ik dat verkeert?

Al mijn aardbeiplantjes staan in de grond en ook de rabarber.

• 2 weeks later...

Net de winterprei gezaait.

En ik heb vorige week de framboos gesnoeit en de stukjes wat gesnoeit waren in de grond gestopt.Deze komen al goed uit.Maar de planten zelf met wortels komen nog helemaal niet uit hoe kan dat?

Vandaag ook even naar de aveve,wat zaad kopen.

Share

• Create New...