Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wortels voorkiemen


ilse

Aanbevolen berichten

Sommigen hadden het al gelezen maar ik ben wortels aan het ontkiemen (als dat het juiste woord is) binnen in een kartonnen eierdoos.

En vandaag toen ik de gordijnen open deed, zag ik al mooie groene mini steeltjes tevoorschijn komen.

Nu nog even wachten dat ze wat meer gegroeit zijn en dan met doos en al in de grond zetten. Ben wel benieuwd of ze het gaan pikken aangezien ik al een paar keer te horen heb gekregen hier op het forum dat wortels niet graag verplaats worden ofzo.

Toch wel beetje spannend hihi

Maar mocht het niet gaan werken dan heb ik nog wel zaad liggen dus dan meteen buiten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lost die eierdoos dan op in de grond of zo? Of is het de bedoeling dat die eromheen blijft (beginneling... Nieuwsgierig naar alles )

 

Ik heb afgelopen weekend buiten in mijn vierkantemeter wortelbolletjes en gewone wortels gezaaid en ik zie nu ook al miniblaadjes boven de grond uitkomen: zo leuk

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ervaring die ik heb met het voorkiemen van wortels is erg goed. Maar... niet in zo'n vergevorderd stadium. Zodra het zaadje ontkiemt en z'n allereerste witte piertje laat zien worden ze diezelfde dag nog voorzichtig gezaaid. Na een week komen de groene sprietjes al boven de grond waardoor je voorsprong hebt op het onkruid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je er ook een foto van maken ? !

Mocht de eierdoos slecht en daardoor te laat oplossen in de grond dan kan je volgens mij ook, vóór het zaaien, de bodem uit de cupjes snijden. De wortel zal zeker het gat vinden.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk toch dat je een aantal dingen over het hoofd ziet.

Haal je de bakjes los van elkaar? Of zet je doos er zo in?

 

Verder zijn ze al vanaf maart buiten in de volle grond te zaaien dus lijkt binnen niet zo'n heel goed idee. Wat doet de extra warmte evt.?

 

Daarbij lost die eierdoos niet zo snel op dus moet de wortel erg veel moeite doen om er doorheen te groeien. Dat is iets wat het plantje niet graag doet, losse rulle grond heeft hij nodig. Zonder obstakels...Overigens gaat het loof waarschijnlijk wel goed groeien alleen komt er dan geen volgroeide wortel onder. Hetzelfde heb je dus met verspenen.

 

Nou houd ik ook wel van een experimentje, maar tegen de tijd dat je erachter bent of het wel of niet werkt ben je te ver in het seizoen om een nieuwe poging te wagen. Dus als je heel graag peentjes wilt, zaai er dan ook een paar in de volle grond. Met wat mazzel heb je dubbeloogst, en anders heb je altijd nog iets

Link naar reactie
Delen op andere sites

img977645901336805094.JPG

 

Hierboven zie je de foto van de worteltjes.

Onderkant van de doos heb ik niet open geknipt maar had op inet gelezen dat het wel kon op deze manier dat het erdoorheen groeit. en denk dat als de eierdoos goed vochtig is dat het goed moet komen. Als ik ze in de tuin ga zetten dan knip ik de bakjes wel los van elkaar. En misschien kan ik nog wel de onderkant er nog af knippen.

Zou het niet erg vinden als we straks geen wortels hebben want ik ben nog maar aan het uitproberen en hier in huis wordt eigenlijk nooit echt veel wortels gegeten. Was puur voor de meiden om eventueel van te snoepen. En daarbij ben ik straks weer wat wijzer zeg maar

 

Zag trouwens dat me tomaatjes ook uit komen!

Maar vroeg me af: haal je dan de folie eraf? of blijft dat nog even?

 

img977737371336805113.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou was zou ik het overbodige gedeelte van de doos afsnijden of knippen maar de cupjes wel aan elkaar laten zitten omdat de onderlinge plantafstand wel klopt. En ik zou toch iets van een gaatje proberen te maken aan de onderkant.

 

Maar zie het meer als een leuk experiment omdat deze manier van wortels telen weinig zoden aan de dijk zet.

 

Het folie van de tomaten geleidelijk verwijderen door er eerst gaten in te maken.

Maar je laat nu wel 2 vragen door elkaar lopen

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rubo tja soms denk ik te hardop en om dan 2 stukje te gaan maken voor zoiets dacht hup ik gooi hem ertussendoor en ben er dan klaar mee!

Maar bedankt voor de tip over de eierdoos. We zullen afwachten hoe het verloopt.

Heb het overtollige eraf gehaald en ook de onderkantjes voorzichtje open gemaakt.

Voor de uitdaging heb ik ze ook al buiten gezet.

 

Ratje het is zoiezo wel even allemaal uitproberen voor me omdat mijn grond mega klei grond is. Dus gewoon uitzoeken wat er wel goed op doet en wat niet. Het is al leuk om te zien dat er iets groeit. En in de loop der tijd zal ik wel meer erover leren. Tja mensen leren toch het beste van hun eigen fouten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind je het erg als ik het niet helemaal begrijp

 

Groenten als Wortel en bijvoorbeeld Kroten, zaai je eind maart in de volle grond in regels...

 

Je hoeft ip niets te doen, het jaargetijde is meest vochtig. Dus ontkiemen en wortelen gaat als vanzelf.

 

Als de zomer droog is kán je af en toe bijgieten, maar niet teveel want anders krijg je rotte plekken..

 

En als je het helemáál goed wilt doen? Dan zet je een rij UIen en daarna een rij Wortels om en om. Daar houd de Wortelvlieg niet van en blijven dus uit de buurt van je Oranje Koninkjes!!!

 

Ik ga volgende week weer foto's maken dus hou mn update in de gaten, daar zie je heel goed hoe het moet!!! Haha, nee hoor, ik ben ook maar een prutser, maar proberen is leuk, alleen moet het wel vruchten afwerpen, letterlijk!

 

Suc6!!!

 

Anton

aangepast door Gast

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vergaat pas zodra je ze in de grond zet, en ze dus aan alle kanten met de grond in aanraking komen. Maar zaaien in de vollegrond is dan echt beter hoor. Met wortels dan...

Ik maak een geultje, daar leg ik wc papier in. Dan de zaadjes, en dan gezeefde compost om het af te dekken. Gaat perfect! Er komt veel minder snel onkruid op die strook, en de wortels hebben een goede start.

Binnen worden de plantjes veel te snel te lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...