Jump to content

De tuinkawouter 2011

wouttie75

Recommended Posts

Dat is nu al mijn bijnaam op het werk, ik kan namelijk bijna alles gebruiken en vraag ook iedereen. Ben net als gerwin begonnen op een stukje van 8 bij 11 meter, maar raakte al snel verslaafd. Toen het stukje 1 tuin verderop vrij kwam, heb ik ook niet lang getwijfeld. (mijn vrouw wel !!) Nu heb ik er een stuk bij van 8 * 16 meter bij, dit stukje ligt al een aantal jaren braak (zie topic "ik kan geen kweek meer zien") en hier wil ik komend seizoen aardappelen en winterwortelen/uien zetten. Ik heb vroege (Anais AM) en late (Texla AM) aardappelen. Het achterste stuk ga ik frezen en inzaaien met gras, hier komt het tuinhuis op wat ik nu in mijn schuurtje thuis aan het schilderen ben. De hond kan hier lekker slapen terwijl ik me in het zweet werk.

Grootse plannen maar of het allemaal wat wordt weet ik nog niet, al het pootgoed en zaden inmiddels binnen, en de eerste zaadjes zitten in de grond.

b64xld.jpg

2e stuk braakliggend, begonnen met kweek verwijderen.

bivu60.jpg

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

idd slim!

grappig dat het tuinieren door meer mensen als een virus wordt ervaren...

ik zie het bij mezelf als een bezetenheid, een obsessie...

in de goede zin dan hé!

je hebt een prima stukje grond Wouter...

misschien een tip voor jou, je kunt overal waar je gras wilt zaaien in plaats daarvan witte klaver zaaien! het vormt net als gras een dikke mat, maar met het verschil dat het er eenvoudig weer uit te halen is/om te scheppen is en dan prima grond oplevert met extra mineralen!

nog even een opmerking; wat is je naam leuk!

Witte klaver lijkt me ook een goed idee, ik zal het eens gaan googlen. Toch komt er rond de blokhut ook een strook gras voor de kinderen en de hond. Dan kan hij lekker los lopen. En natuurlijk de stretcher voor mij als ik klaar met schoffelen ben, ik gebruik mijn bier niet voor de slakken....zo zonde.

dat bedoel ik nou Wouter...je kunt klaver zaaien ipv gras...de hond en de kids kunnen er prima op spelen!

ach, er is toch wel een biertje wat je niet lust...heineken bijvoorbeeld, of juist Amstel:) ...knikker je dat in een potje toch? dan voel je je ook niet lullig als je het bier 'verspilt' geen lekkere pilsjes aan verspillen!

@ eva,

hoe werkt dat met witte klaver? Moet je dit ook maaien? kun je er dus over lopen? Of moet ik alleen de stukken waar ik in de toekomst nog wil tuinieren inzaaien? Kan dit gelijk na het frezen worden ingezaaid?

Ik zag dat ze tot de vlinderbloemigen behoren.

Wout

Als je gefreest hebt moet je misschien nog even de grond met de hark egaliseren en dan kun je ze zaaien!

je kunt erop lopen, paadjes van maken, voor een jaartje planten maar ook voor altijd...gebruik het gewoon net als gras!

en ja, helaas...net als gras moet je klaver ook gewoon maaien....

Klaver trekt ook verschillende beestjes aan die vervelende beestjes opeten

er is wel 1 nadeel. klaver trekt ook veel hommels en bijen aan.

dus een beetje uitkijken waar je gaat zitten

ik ben al regelmatig op een hommel gaan zitten, maar ze kunnen wel steken!

vlinderbloemigen zaaien voor groenbemesting

Gaat men vlinderbloemigen zaaien voor groenbemesting, dan zal door dat gewas stikstof aan de grond worden toegevoegd. Dat gebeurt vooral in de bovenste laag, waar de (aërobe) wortelknolletjes bacteriën in symbiose leven met deze gewassen. D.w.z. deze bacteriën halen de stikstof uit de lucht en leveren dat aan de planten en krijgen daar zelf voeding en vocht van de plant voor terug. De plant heeft van deze bacteriën zelf helemaal geen last. Het is dus een nuttige bacterie. (Je kunt de wortelknolletjes heel goed zien bij tuinbonen)

De hoeveelheid stikstof die gebonden wordt is aanzienlijk en zal na het onderwerken van het gewas geleidelijk aan weer omgezet worden voor het gewas dat er na geteeld wordt. Het liefst teelt men na deze vlinderbloemigen, dan ook bladgewassen (prei en boerenkool bv.)

Naast deze stikstofleverantie (kan wel 40kg zuivere stikstof/ha zijn) wordt er ook organische stof aan de grond toegevoegd, wat uiteindelijk ook weer humus zal worden.

Humus is in elke cultuurgrond nodig. Het is de zwarte stof die achterblijft na de vertering. Het is een soort spons, die water kan vasthouden en ook kan humus voedingstoffen vasthouden en tegen uitspoeling behoeden. De voedingsstoffen die kunnen worden vastgehouden door humus zijn: ammoniakstikstof, kalium, magnesium en calcium (kalk). Deze voedingsstoffen zullen door de vastlegging voor uitspoeling behoed worden. Ook de spoorelementen worden zo bewaard.

Bron: Tuin advies

Ik wil het wel eens proberen, klinkt allemaal positief, heb alleen net mijn zadenbestelling de deur uit en inmiddels binnen, ik zal eens bij mijn lokale tuincentrum kijken, maar het assortiment hier in het noorden is niet erg groot. Ik laat het wel weten of ik iets gevonden heb. Bedankt voor de uitgebreide info. Ik ga ook veel tagetes en andere bloemen zaaien in brede borders om het tuinhuis.

Grtjs Wout

euhm....ik heb nog nooit zakjes witte klaver bij het tuincentrum zien liggen! die hebben zoiets meestal niet. (en zoveel meer niet)

dat kun je waarschijnlijk het beste via het internet kunnen doen...

De pepers en paprika's doen het goed bij het slaapkamerraam van mijn zoon lekker op het zuiden, laat de zon maar komen !

Van de pepers ongeveer 5 soorten en 3 soorten kleinere paprika's. Van elk 3 plantjes.

k2mgwk.jpg

2iieu0m.jpg

6jm0xv.jpg

Èèn nadeel heeft klaver wel wouttie, namelijk dat er veel bijen op af komen.

Op zich zelf leuk, maar met kinderen op blote voeten, en honden die graag naar insecten happen minder geslaagd.

Wij hebben hier ook veel klaver, en ik ben afgelopen jaar een paar keer in mijn voeten geprikt.

Ik liep met blote voeten op het gras/klaver, de waarschuwingen van mijn verloofde in de wind slaand

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Ja rond de blokhut en kasje wil ik toch gras zaaien en met mooie bloemenborders erom heen wordt het erg mooi denk ik.

Nadat het kweek gefreesd is en bijgezaaid met graszaad hoop ik na verloop van tijd en maaien een mooi strak en vooral snel gazonnetje te hebben.

Dat is grappig in het kader van het andere topic "diefstal op de moestuin" had ik zo ongeveer hetzelfde plan, een geheime kelder met daarin het welbekende groene kratje, vorstvrij, koel, verstopt en donker een ideale rustplaats voor bier. In de winter kan ik hem dan als groente opslag gebruiken !

indertijd dat we een stadstuintje hadden hadden we ook zo een buur

graafde enkele gftbakken in de grond, water er in en dit was een ideale koelkast voor een lekker fris biertje

hebben we toen ook nageaapt

nu hebben we op ons stuk grond electra en een frigo is wel gemakkelijker

dus santé, proost, gezondheid ........

indertijd dat we een stadstuintje hadden hadden we ook zo een buur

graafde enkele gftbakken in de grond, water er in en dit was een ideale koelkast voor een lekker fris biertje

hebben we toen ook nageaapt

nu hebben we op ons stuk grond electra en een frigo is wel gemakkelijker

dus santé, proost, gezondheid ........

Die frigo kan me niet veel, bier al helemaal niet, maar electra op mijn stuk moestuin zou ik wel heel fijn vinden, als mijn spaarpot vol is ga ik voor een agregaat!(is goedkoper denk ik dan alles op accu!)

Even a broken clock is right twice a day

Toilet hebben we al, gelukkig! Dat zou inderdaad wel heel vervelend zijn, hebben jullie helemaal geen clubhuis oid? En ook geen oud mannetje die 3 x per dag met de bel rammelt dat de gratis koffie en thee klaar staat? Met koekjes !!!

Dan wordt het toch een HUDO bouwen voor je:

180px-Hudo.png

Nou, 't is allemaal niet luxe, maar wel allemaal verdraaid goed geregeld. Nu zijn er weer bakken vol paardenmest en houtsnippers over een tijdje de champost etc.

We zijn in verhouding wel iets duurder dan gemiddeld geloof ik(0,40 p/m2 excl.lid.msch.), maar dat mag dan ook wel.

• Create New...