Ellen Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Ik vind het erg leuk om jullie tuinen te zien en te lezen wat jullie zoal doen.Daarom zal ik ook wat van mijn tuin laten zien en erover vertellen.Ik ben net naar de tuin geweest om foto's te maken, ik vergat alleen mijn fototoestel mee te nemen . Hoe slim kun je zijn?De foto's hebben jullie nog te goed. Onze huidige volkstuin hebben we twee jaar, daarvoor zaten we vier jaar ergens anders. Wat wil ik zaaien in 2011?- Savooiekool, Donkergroene putjes- Boerenkool, kale - red russian- Boerenkool, Westlandse winter- radijs, rode ronde- Koolrabi, wener witte- Mergkool, Cavalier Rouge- Rucola - Komatsuna, mosterd spinazie (nieuw voor mij)- Snijbiet, rainbowmix- Rode eikenbladsla, red salad bowl- Kropsla, wonder der vier jaargetijden- Kropsla, tom thumb- Bataviasla, grenobloise- groenlof- roodlof, red palla rossa- Winterandijvie- Veldsla, Grote Noord-Hollandse- Winter kropsla, arctic king- gemengde bladsalade, voor pluksla- herfst-salade, ook voor pluksla - Stengelui in kleurtjes- Knolselderij, Monarch- Zomerwortelen, Nantes 5- Bieten of kroten, Kogel 2- Knolvenkel, Romanesco- Bleekselderij - Peper Cayenne- Peper, Westlandse lange rode- mini-bell paprika- aubergine, Lange violette- Tomaat, Marmande- Italiaanse tomaten, Roma- Tomaat, Zuckertraube- Tomaat tigerella- Tomaat, Early cherry- courgette, Elite F1- courgette Black beauty- Pompoen, Small sugar- Pompoen, muscat de provence- Komkommer, Marketmore- Meloen, Oranje ananas- Kardoen, Gobbo di Nizza - Stambonen, scuba- Klimbonen mix- Stamslabonen, Sonate- Stamslabonen, celio- rijspeulen, Reuzensuiker- Tuinbonen, witkiem Ik heb dit jaar voor mijn doen niet zo heel erg veel en ook geen hele gekke dingen. Ik had nog veel zaad over van voorafgaande jaren en vond dat ik die nu eerst maar eens op moest gaan maken. Volgende week ga ik nog wel naar het tuincentrum om plantuien te kopen, meestal kijk ik dan ook wat voor zaden ze daar hebben en meestal neem ik dan weer wat mee.Pootaardappelen kopen we bij een boer, daar kopen we ook onze preiplantjes. Ellenhttp://volkstuin-ellen.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Mooie lijst! Krijg je dit wel allemaal alleen op? Of heb je de bekende "familie-gieren" die toevallig langs komen! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Klinkt bekend in de oren Ellen, sommige zaden komen nooit op binnen 1 seizoen (of zelfs niet in 2 seizoenen). Ik heb dit jaar ook niet heel veel besteld, buiten de zaden die ik wel elk jaar opnieuw moet kopen zoals spinazie, veldsla, paprika, aardappels, ui en prei. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Waarom koop je elk jaar nieuw zaad van de prei? Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen Posted January 31, 2011 Author Share Posted January 31, 2011 Mooie lijst! Krijg je dit wel allemaal alleen op? Of heb je de bekende "familie-gieren" die toevallig langs komen! Ja, wij krijgen bijna alles wel op. We hebben drie kinderen, 10 kippen, 25 cavia's en een konijn, genoeg monden te vullen dus. Maar dan nog geven we wel groenten weg. Wij hebben vooral veel "familie-gieren"rondom onze eieren Ellenhttp://volkstuin-ellen.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen Posted February 1, 2011 Author Share Posted February 1, 2011 Waarom koop je elk jaar nieuw zaad van de prei? Prei groeit alleen uit vers zaad, na één seizoen is het zaad al oud en zal niet meer opkomen, dit geldt ook voor zaad van uien. In een zakje prei zaad zit altijd erg veel zaad, veel te veel. Daarom koop ik preiplantjes sinds ik hier in de omgeving een adresje heb gevonden die plantjes verkoopt, dan kan ik er 30 tot 50 kopen en heb ik er geen 200 staan. Dat heb ik al eens gehad, heleboel weggegeven maar nog had ik er veel te veel. Ik hou niet van weggooien dus in elk hoekje en gaatje stond wel een preitje te groeien . Ellenhttp://volkstuin-ellen.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 oh? dat wist ik helemaal niet...dus ik kan mijn zakje preizaad van vorig jaar(niet eens open geweest) wel weggooien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dorien Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 is dat echt waar? dan moet ik ook nieuwe prei en veldsla zaden kopen.. wat gek, hier had ik nog niet van gehoord..en ik heb verdorie net vanochend mijn zadenbestelling op de post gedaan.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Ellen bedoeld denk ik 2009, zaad van 2010 is natuurlijk gewoon oke en vaak staat er uiterste houdbaarheid gewoon op zakje. Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen Posted February 1, 2011 Author Share Posted February 1, 2011 Ellen bedoeld denk ik 2009, zaad van 2010 is natuurlijk gewoon oke en vaak staat er uiterste houdbaarheid gewoon op zakje. Ik bedoel inderdaad zaden van 2009. Ellenhttp://volkstuin-ellen.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Dus mijn zaden die ik dit weekend heb gekocht kan ik niet meer zaaien in 2012?Op zakje staat toch 2013. Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Paniek! Maak jullie geen zorgen het preizaad van vorig jaar kiemt nog wel hoor. In ieder geval een deel. Maar Ellen heeft gelijk over het algemeen is het zo dat zaden van prei en andere alliumsoorten 1 tot 2 jaar kiemkrachtig zijn. Ik heb 2 jaar terug ook nog een zakje van 3 jaar oud gezaaid en dat kiemde ook nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted February 1, 2011 Share Posted February 1, 2011 Ok,bedankt voor het voorbeeld en uitleg. Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
annie en stefaan Posted February 2, 2011 Share Posted February 2, 2011 ik zou ze ook nog zaaiengeen probleem hoorik zaai ook ieder keer maar een half pakje en de rest is voor volgend jaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen Posted February 9, 2011 Author Share Posted February 9, 2011 Ik heb eindelijk foto's gemaakt van de tuin. De tuin is nog heel erg rommelig, we hebben er afgelopen najaar ook eigenlijk niks aan gedaan. We beginnen nu langzaam op gang te komen.Afgelopen maandag heb ik de sjalotten en uitjes geplant. Ellenhttp://volkstuin-ellen.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 Wat een ruimte, heel gaaf!! Ben benieuwd naar de foto's van de zomer. Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted February 9, 2011 Share Posted February 9, 2011 Dankjewel Ellen, je bent de redder van mijn dag, mijn tuin oogt ineens niet meer zo heel rommelig na het zien van jouw foto's (het is net iets minder rommelig, maar dan ook net) Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen Posted February 9, 2011 Author Share Posted February 9, 2011 Dankjewel Ellen, je bent de redder van mijn dag, mijn tuin oogt ineens niet meer zo heel rommelig na het zien van jouw foto's (het is net iets minder rommelig, maar dan ook net) Graag gedaan! Ellenhttp://volkstuin-ellen.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen Posted February 10, 2011 Author Share Posted February 10, 2011 Gisteren heb ik peultjes en tuinbonen, in potjes, in het kasje gezaaid.De kippen meteen ook blij gemaakt met een emmer onkruid. Binnen heb ik pepers en paprika gezaaid. Ellenhttp://volkstuin-ellen.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
remco Posted February 10, 2011 Share Posted February 10, 2011 zo ellen dat is een aardig lapje grond veel tuinplezier:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
bloemenkoningin Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 Blijkbaar kun je ook slazaden overhouden. Ik zag dat je op je lijstje ook bataviasla hebt staan. Heeft iemand ooit geprobeerd om slazaden van de bataviasla over te houden? Ik zal van de week ook eens foto's maken van mijn volkstuintje en op het forum zetten. Althans proberen. Groetjes Bloemenkoningin Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted April 13, 2011 Share Posted April 13, 2011 Dankjewel Ellen, je bent de redder van mijn dag, mijn tuin oogt ineens niet meer zo heel rommelig na het zien van jouw foto's (het is net iets minder rommelig, maar dan ook net) Graag gedaan! Mag ik je ook danken Ellen! Want alhoewel ze prachtig zijn al die tuinen van de meest recente lichting nieuwkomers op het forum deden ze mij de moed een beetje in de schoenen zakken. Maar het doet mij goed te zien dat er nog meer mensen zijn die op minder aangeharkte grond telen! En wat ligt je tuin op een prachtige plek! Ik ben net naar de tuin geweest om foto's te maken, ik vergat alleen mijn fototoestel mee te nemen VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen Posted October 26, 2011 Author Share Posted October 26, 2011 Dit jaar zijn mijn knolsederijen goed gelukt. Ze zijn groter dan sinaasappels! Ik heb er in totaal 8 van dit formaat. Dit seizoen had ik een beetje een baal seizoen, weinig zin om in de tuin bezig te zijn, moestuinmoe noem ik het maar. We hebben er zelfs over nagedacht om te stoppen, maar dat doen we toch maar niet.Onze vriezers zitten wel prop vol, er past echt niks meer bij. De courgettes hebben het erg goed gedaan (maar dat doen ze altijd wel), ook hadden we veel peultjes en sperciebonen. Komkommers deden het goed en ook de tomaten in de kas. Ook hadden we overvloedig veel bietjes en andijvie. Eigenlijk had ik geen tegenvallers op de aalbessen na, die had ik in het voorjaar verplaatst en na het droge voorjaar vielen alle bessen er af voordat ze rijp waren. Nu zijn we bezig om de tuin weer klaar te maken voor het nieuwe seizoen. Ellenhttp://volkstuin-ellen.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 Wat doe je met 8 knolselderijen voor de vorst? Ik heb ze in de kas geplaatst met wat stro erover, doe jij ook zoiets? Mijn vriezer is inderdaad voor het eerst ook overvol We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen Posted October 26, 2011 Author Share Posted October 26, 2011 Ik heb er nog niet over nagedacht, ik denk dat in de kas, met stro erover, wel een goed idee is. Ellenhttp://volkstuin-ellen.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts