Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ook even voorstellen


jamiesquarters

Aanbevolen berichten

Hallo medemoestuinders!

 

Ik lees al sinds begin dit jaar mee, en het is dus de hoogste tijd dat ik me ook even voorstel: Lisa, aangenaam, 35, Delft, flatje en een zwartwit-katje.

 

Een echte moestuin zit er door omstandigheden niet in, maar na jaren een overvloed aan minitomaatjes kweken op de vensterbank van de keuken te doe ik dit jaar een wat serieuzere poging tot een moesbalkon, met o.a. sperziebonen, pastinaak, radijs, aardpeer, aalbes, sla, peen, en een he-le-boel kruiden als tijm, melisse, munt, bonenkruid, lavendel en meer. Niet dat ik verwacht dat alles mijn onkunde overleeft, en het kan vast beter, maar ach, lekker bezig . Aardperen schijnt weinig fout aan te kunnen gaan .

 

Ik creatief een beetje met gewone balkonbakken, speciekuipen en ikea-prullenbakken die met een boormachine mishandeld zijn en voorlopig gaat dat goed. En ik pas er zelf ook nog bij . Of nou ja, nu even niet vanwege een nestje pimpelmezen in de mussenflat (ook een bijna jaarlijks ritueel). Een hoek van m'n balkon is dus nu al wat verwaarloosd, omdat het toch niet zo lekker moesbalkont met het geschreeuw in je oor van de oudermezen die vinden dat je in de weg zit . Ze vliegen komende week uit, dus dan mag ik weer!

 

img867984521337447602.resized

 

img867839071337448067.resized

 

Behalve de poes heb ik sinds deze week een extra huisdier in de vorm van een een wormenbak in de keuken. Een composthoop op m'n balkon leek me toch niet echt handig . Ik ben vooral benieuwd wat het percolaat van de wormenbak gaat doen met m'n kamerplantjes.

 

img869082481337448148.resized

 

Ik ben niet zo'n actieve poster meestal, maar heb al massa's leuke tips hier gelezen en vind het heerlijk alle plannen en vorderingen te volgen. Op naar een mooi seizoen .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom! Balkontuinieren vind ik altijd zo bijzonder, ik zou het zelf echt niet kunnen! Leuk om te horen wat er allemaal op zo'n kleine ruimte past. En welkom natuurlijk!

 

Thanks! Het was even puzzelen met de bakken, grond/bemesting en zon/schaduw, maar d'r past inderdaad meer op dan ik zelf ook dacht . Zo lang ik me deze zomer netjes een breuk sjouw aan water moeten er wel wat moesbalkonmaaltijden te realiseren zijn .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op dit forum Lisa.

Ik ben ook op een (al was het een wat groter) balkon begonnen hoor.

In huis had ik ook tomaatjes.

Dus het komt mij wel bekend voor.

 

Op welke richting ligt uw balkon, oostelijk?

 

En dan de wormenbak, in welke bak vangt u de percolaat op?

In de witte?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op welke richting ligt uw balkon, oostelijk?

(zeg maar je hoor!)

 

Ja, ik heb zon tot een uur of 13, en de rest van de dag nog wat uurtjes weerkaatsing van zonlicht. Misschien niet ideaal, maar het is wat ik heb. Wat echt graag meer licht wil mag in de keuken...

 

En dan de wormenbak, in welke bak vangt u de percolaat op?

In de witte?

Klopt, die witte is m'n opvangbak, lekker herkenbaar. En als enige bak net niet helemaal lichtdicht, hoewel te weinig lichtdoorlatend (denk ik) om vanaf de buitenkant te kunnen zien hoeveel percolaat er in zit, maar dat ga ik merken. De zwarte bakken zijn wel goed lichtdicht, en tot nu toe vinden de wormen het geweldig . Alleen de bovenste zwarte bak is nu gevuld met wormenpret, maar als ze lekker dooreten komt die witte bak uiteindelijk onderaan.

 

beginwormenflat90511337494394.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik geloof je direct! Ik zal ook vast de verleiding niet kunnen weerstaan om er nog meer bij te proppen, maar voorlopig is het doel er zelf ook nog bij te passen .

 

Als je hier gezellig meeleest wil je al heel snel alleen maar mééééér

En neem je straks genoegen met een mini krukje waar je nog net zelf op kan zitten...totdat die ene plant daar echt nog wel kan staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik geloof je direct! Ik zal ook vast de verleiding niet kunnen weerstaan om er nog meer bij te proppen, maar voorlopig is het doel er zelf ook nog bij te passen .

 

Als je hier gezellig meeleest wil je al heel snel alleen maar mééééér

En neem je straks genoegen met een mini krukje waar je nog net zelf op kan zitten...totdat die ene plant daar echt nog wel kan staan

 

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen krijgen

*gaat vast op zoek naar een minikrukje*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een warm welkom vanuit tropisch Noord-Brabant!

 

Over die aardpeer... Kan inderdaad weinig aan fout gaan... Maar hij wordt wel HOOG!!! De 3 meter haalt ie makkelijk... Dus misschien wordt je balkon toch eerder te klein dan je denkt...

 

Succes met het telen op je balkon!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom. En als je balkon toch te klein wordt, kun je altijd een volkstuin nemen

 

Thanks! Volkstuintje heb ik wel over nagedacht, maar d'r zitten wat praktische bezwaren in de weg. Ach, voorlopig vermaak ik me zo uitstekend

(misschien moet ik wel de VVE alvast voorzichtig mentaal gaan voorbereiden op daktuinieren... )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo en welkom op dit forum. Of je een balkonnetje hebt, een achtertuin, of een lap grond. Je hebt altijd te kort aan ruimte

 

Mooie wormenbak heb je

Thanks! Willie Wurmies (de wormenpopulatie) lijkt er ook zo over te denken . Je hoort bijna hoe ze een feestje bouwen daarbinnen, maar doe je de bak open, dan doen ze snel of er niks aan de hand was hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een warm welkom vanuit tropisch Noord-Brabant!

 

Over die aardpeer... Kan inderdaad weinig aan fout gaan... Maar hij wordt wel HOOG!!! De 3 meter haalt ie makkelijk... Dus misschien wordt je balkon toch eerder te klein dan je denkt...

Dat is inderdaad een risico . Ik had elders gezien dat het wel kon op een balkon, en dat het ook een beetje van de soort afhangt. Ik zou je echt niet kunnen vertellen welk soort aardpeer ik heb (viavia gekregen) maar de gulle gever had het over een meter of 2. Ik ga het vanzelf merken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...