Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bloeiende paprika verpotten


helena

Aanbevolen berichten

Heb het verpotten van paprika en peper te lang uitgesteld. Alles staat te bloeien. Nu dacht ik ze met pot en al in 11 ltr. bakken te zetten om ze zo min mogelijk te storen. Kan dit? De wortels komen onder de potten uit. Of toch beter uit de potten halen?

p521000269241337581670.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang het onder de potten nog geen kluwen is van wortels zou ik ze uit de pot halen, als je een beetje knijpt in het potje en tegelijkertijd heen en weer wiebelt trek je de wortels die onder de pot zitten zonder probleem door de gaten heen.

 

Als het echt al een oerwoud onder de potten is dan kan je ze misschien beter laten zitten, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, dus geen idee of dat dan een goed idee is.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan mijn vraag die ik vandaag wilde gaan stellen mooi in dit nwe topic.

 

1e jaar dat ik iets met paprika's doe, dus ik weet er eigenlijk niks van.

Paprika : Red Cherry : gezaaid 22 maart, 3x eerder verpot, staat nu al een tijdje in een 16cm doorsnede pot. Wortels komen er ietsje onder uit ook.Kan de plant in deze pot blijven ? Plant ( ex pot ) is 27 cm hoog. Heeft zat bloemknoppen en inmiddels 4 kleine paprika's in wording; zie foto. Krijgt elke week wat complete vloeibare mest. Deze paprika heeft de grootste pot van alle pepers en paprika's, de anderen staan in iets kleinere. Ze bloeien allemaal volop, en 1e vruchtjes verschijnen.

 

Toch nog overpotten ?

 

En dan de extra vraag : Ik las es hier op het forum , dat per plant het 1e jaar je je moet houden aan 4 , maximaal 5 paprika's per plant . De rest ( in wording ) er dus uit ?

 

dscn450796021337619618.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook voor het eerst een paprikaplantje, dus ik blijf dit forum mooi even volgen! Heb er afgelopen weekend eentje bij de Lidl gekocht omdat ik zelf pas begin mei het zaaien helemaal heb ontdekt. Mijn plantje is nog lang niet zo mooi als die van jou Bit, maar ik ga mn best doen! Wat voor complete vloeibare mest geef je de planten eigenlijk...?

 

(als het goed is krijg ik morgen mijn fruit- en groente-encyclopedie, hoef ik niet meer van die "domme" vragen te stellen.....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 cm lijkt mij aan de krappe kant, er wordt namelijk aanbevolen een pot van ongeveer 7 liter te nemen.

Zelf heb ik ze in potten van 5 liter (ongeveer 23 cm in doorsnee) staan en dat gaat dan net qua ruimte.

Bedenk ook dat hoe kleiner de pot is, hoe vaker je water moet geven. Hoe groter de pot, hoe meer reserve de plant heeft.

Nu staan mijn paprika's in de kas en niet buiten, maar vorig jaar zomer, toen ze vol zaten met paprika's, was het nodig om een paar keer per dag water te geven op een warme dag.

Wat betreft het aantal paprika's, volgens mij regelt de plant dat goed zelf. Vorig jaar had ik op het laatst 25 bloemetjes per plant (wat natuurlijk veel te veel is) en deze vielen er uiteindelijk ook vanzelf vanaf.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Wendy0411 : vloeibare tomatenmest van Ecostyle, gewoon uit het tuincentrum. Niet heel goedkoop, maar ik ben een groot fan van Ecostyle, al bijna 20 jaar ( geen aandelen )

overigens pas gaan mesten toen de paprika / peper in bloei kwam, niet eerder ( volgens aanwijzingen van ervaren zaaiers op dit forum )

 

@ Lisa. Ja , oké , bloemen. maar vruchten ? gewoon laten zitten dus ? Het is niet, dat als je ze allemaal laat zitten, ze dan minder in maat / smaak / whatever worden ?

ps. Is van jouw zaad ja. Niet dat je dat vraagt, maar ben er zeer blij mee. Dan wel geen grote klant, ik bestel zeker weer ! en weer anderen. ( moet ze nog wel proeven natuurlijk )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@helena: zou ze ook uit de potten halen.

 

@bit: als de kluit al mooi doorworteld is zou ik nog een potmaat groter gaan. 5 liter (of is het een 3l pot?) is net te klein, 10 liter is prima, iets kleiner mag ook. Overpotten met bloemen en kleine vruchtjes is niet zo'n groot probleem.

 

Wat betreft de vruchten: Hoe bedoel je 'het 1e jaar'? Te veel vruchten laten zitten resulteert in ieder geval tot een groeistilstand (nieuwe bloemen vallen voor deel af zolang de reeds ontwikkelde vruchten rijpen). Het mooie van paprika is dat die zelf een soort van zegt: genoeg is genoeg . Iedere keer als je één of enkele vruchten oogst krijgt de plant een nieuwe groei-impuls.

 

Beter is het natuurlijk om die groeistilstand te voorkomen. Dat kan o.a. door af en toe een groene paprika te oogsten en zoals je schrijft door een maximum aan te houden. Ik had vorig jaar zo'n groeistilstand door een te veel aan paprika's per plant. Toch zonde als de plant lijkt stil te staan. Ik ga dit jaar nog maar een keer experimenten met een lichte vruchtdunning. Ik ga twee scheuten aanhouden (de V vorm) en dan per scheut : bloem tot ontwikkeling laten komen, bloem hoger op verwijderen, bloem tot ontwikkeling laten komen, bloem hoger op verwijderen, rest van de bloemen hoger op tot ontwikkeling laten komen. Zo heb je een mooi aantal vruchten per scheut en is er een mooie balans tussen vrucht en plantgroei volgens de literatuur. Natuurlijk gaat dat vooral op voor de professionele (verwarmde) teelt. Een andere opmerking bij die methode is dat mijn eigen ervaring, en die van anderen, is dat er weinig voordeel mee te behalen is met snoeien van paprika. Toch wil ik het nog eens proberen met deze lichte vorm van vruchtdunning om zo een balans te krijgen. In een aantal eerdere topics hebben we al eens gediscussieerd over het snoeien. De plant zijn gang laten gaan resulteert in ieder geval in net zo goed in een mooi oogst was de algemene conclusie toen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Jorg: "1e jaar " vanwege dat ik in de veronderstelling ben dat je pepers/ paprika's als vaste plant kunt overhouden , en ze volgend jaar groter worden ? Moet bekennen dat ik nu eigenlijk zelf niet weet hoe ik daarbij kom haha... eruuug.... ( heb ik niet ergens van iemand een stuik voorbij zien komen die de winter door-gehouden was ? )

 

verder : bedankt ! ik ga ze van de week verpotten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje offtopic , het gaat immers over paprika's , maar overwinteren van annanaskers lijkt me alleen met de late variant goed te lukken . Het vroege ras is tegen de winter zeg maar 'versleten'. Ik heb na jaren alleen de vroege geteeld te hebben nu beide varianten. In de vroege zitten momenteel al de eerste lampionnetjes.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Wendy0411 : vloeibare tomatenmest van Ecostyle, gewoon uit het tuincentrum. Niet heel goedkoop, maar ik ben een groot fan van Ecostyle, al bijna 20 jaar ( geen aandelen )

overigens pas gaan mesten toen de paprika / peper in bloei kwam, niet eerder ( volgens aanwijzingen van ervaren zaaiers op dit forum )

 

Bit, ik heb vandaag gekeken bij Intratuin, maar is het organische plantenvoeding voor tomaten van Ecostyle? 700ml in groene fles? Hoor het graag van je, vast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit weekend wil ik paprika's (en tomaten) verpotten.. Bloeien ookal.

Maar die kan ik dan denk overdag beter binnen houden zodat ze geen 'warmte stress' krijgen, en dan in de avond zodra het koeler is verpotten?

 

Of maakt het weinig verschil ?

 

Warmte stress.. Ja dat las ik op een dingetje met bestrijdingsspul, bij warm weer in de ochtend gebruiken en niet in de avond i.v.m. mogelijke warmte stress..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehmm. ja. Verpotten zou ik ergens einde middag ( na 5 ) of in de avond doen. De 1e dag wellicht nog even uit de volle hete middagzon houden ? Maar niet te veel getuttel verder.

Ik ga er vandaag ook nog een paar verpotten ( dragen al ) Ze zien maar hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...