Rookie Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 We wonen hier midden op het Groningse platteland, met weinig beschutting in de tuin. Ik heb grote moeite met het kweken van mijn stokbonen, want die houden niet van wind. En die wind staat hier eigenlijk altijd, want rondom ons huis zijn grote vlaktes open veld. Ik heb twee jaar achtereen, op verschillende plekken in de tuin, geprobeerd om spekbonen te laten groeien, de Neckar Gold en Neckar Königin. Tot nu toe vind ik het geen succes en de oogst is marginaal. Nu heb ik gelezen, dat pronkbonen wel goed tegen wind kunnen. Ik dacht altijd, dat je pronkbonen niet echt kon eten, maar dat blijkt dus wel te kunnen. Ik ben dus, voor volgend jaar, op zoek naar een lekkere pronkboon, die qua smaak een beetje in de buurt komt van de Neckar bonen. Hebben jullie daar een idee over? Quote
RedTomato Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 Ik kan je niet echt tips geven over de te gebruiken soort. Maar in mijn winderige gebied doen pronkbonen het super en ze zijn ook nog eens erg lekker! 2 Quote
Rookie Geplaatst: 28 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2024 Dankjewel! Welk soort heb jij? Quote
woldistel Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 Ik kweek alleen Boerentenen pronkbonen, maar dan dus voor de boon en niet voor de peul. Men zegt dat jonge pronkbonen op snijbonen lijken, maar daar ben ik zelf geen fan van, dus ik heb daar geen vergelijk in. Je zou ook een haag van pronkbonen kunnnen zaaien om de spekbonen te beschermen voor de heersende windrichting. Pronkers kun je wat eerder zaaien dan ergens in mei, ze zijn niet zo gevoelig voor koud weer. En ze kruisen onderling wel, maar niet met andere bonensoorten. En ik vind de laatste twee jaren hier ook niet geweldig met de spekbonen, maar dat heeft meer te maken met slakken en te nat of te droog enzo. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 28 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 28 augustus 2024 Het is sowieso een vreemd moestuinjaar. Te nat, te droog, te koud en die slakken... Je had het over de heersende windrichting: die is hier zuidwest, zoals in het grootste deel van Nederland denk ik. Maar we hebben nog nooit zo lang en zo veel harde noordoosters gehad als dit jaar. Geen peil op te trekken... 1 Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 8 hours ago, Rookie said: Hebben jullie daar een idee over? Ik had vorig jaar Emergo. Deed het prima hier tegen een hek met behoorlijk wat wind. Als je de bonen jong oogst zijn het net sperziebonen. Heel lekker. Als de bonen groter worden kan je ze beter laten hangen en oogsten als droogbonen. 2 Quote
Vinky Geplaatst: 28 augustus 2024 Geplaatst: 28 augustus 2024 Sinds een jaar of vijf of zes kweek ik pronkbonen van de soort Emergo, omdat mijn buurman dat ook doet. Gewoon proberen. Ik vind de peulen als ze nog erg dun zijn, zonder voelbare zaden, erg lekker. Net als @Goudsbloempje2 zegt. Bovendien zijn deze bonen heel goed in te vriezen zonder te blancheren. Sperziebonen moet je wel blancheren en dat is geen leuke klus in de oogsttijd, want dan is het al zo heet in de keuken. Verder gebruik ik de bonen uit de opgedroogde peulen als soepbonen. Ik heb ook wel eens roodbloeiende pronkbonen gehad. De peulen waren best lekker. Maar de gedroogde en geweekte bonen in soep smaakten donker, niet licht. Spekbonen heb ik nooit gekweekt, dus ik kan niet vergelijken. Maar ik denk dat je met pronkboon Emergo wel succes kunt boeken. Deze soort is meer dan andere bonensoorten bestand tegen Gronings weer. Ga het uitvinden & succes voor volgend jaar! 2 Quote
Rookie Geplaatst: 29 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2024 Dank jullie wel @Goudsbloempje2en @Vinky. De Emergo gaat op de bestellijst! Ik ben heel benieuwd. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.