Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Balkonboer


Jeroen2802

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ben hier nieuw dus ik zal me even voorstellen.

 

Sinds kort heb ik het ouderlijk huis verlaten en ben in een appartement op de begane grond gaan wonen. Ik heb een terras van ongeveer 3x3 meter voor de deur, en de tegels die er in liggen verschillen niet zo veel van het trottoir waardoor mensen niet door hadden dat ze niet over de stoep liepen maar in mijn "tuin" stonden. Ik heb daarom van mijn moeder als verjaardagskado drie grote bakken gekregen en mocht zelf kiezen waarmee ik ze opvulde. Ik heb gekozen voor een mix van decoratief en eetbaar. Aan de uiteindes van de bakken heb ik verschillende soorten Hebe gezet, en in het midden tomaten, aardbeien, munt, peterselie, selderij en bieslook.

 

Uiteindelijk wil ik zelf gaan kweken, dat lijkt me heel leuk, maar ik heb nu plantjes gehaald bij het tuincentrum omdat ik de bakken snel wilde opvullen. De Hebe's zijn als het goed is wintervast maar ik gok dat een aantal van de andere plantjes bij vorst zal afsterven. Die vervang ik tegen die tijd door eigen kweek, wellicht met zaden afkomstig van de huidige plantjes. Ik ben een totale beginner dus ik weet eigenlijk helemaal niet of dat mogelijk is. Zowel mijn terras als de ramen in mijn woonkamer kijken uit op het zuiden, mijn overburen wonen door tussenkomst van een groot voetbalveld pas 150 meter verderop, dus ik heb vrijwel de hele dag zon

 

Ik woon overigens in een wijk met een vrij grote groep Marokkanen, die vinden het prachtig. Vooral de munt. Ik heb al zo veel complimentjes gehad Een stukje omgekeerde integratie zeg maar, maar wel erg lekker in de thee en je leert je buren er door kennen.

 

Goed, foto's worden gewaardeerd heb ik begrepen.

 

Gezien vanaf de straatkant. Ja, zo weinig ruimte heb ik dus.

img804168611337712885.JPG

 

Met name de aardbeien zijn erg goed aangeslagen, ik zíe ze bijna groeien; het waren plantjes van een cm of 10 toen ik ze kocht, en een week later zijn ze haast verdubbeld in grootte.

img804382091337713107.JPG

 

img804563941337713139.JPG

 

Selderij, peterselie en bieslook. Vandaag voor het eerst gebruikt om de wortelen op smaak te brengen

img804491531337713123.JPG

 

Munt. Echt, wil je het bewijs dat Marokkanen eigenlijk super aardig zijn, zet dit in je tuin.

img804698071337713154.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo en welkom op dit forum. Mooie bakken idd, en hoog genoeg voor allerlei groenten.

Er kan ook een druif over die pergola heen groeien. Of een komkommer.. pompoen? Tegen die muur kan zelfs een stellingkast met bakken en potten.

Ideeën te over hoe je van een kleine ruimte toch veel kunt eten.

Succes!

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja er kan inderdaad nog veel meer bij, maar eerst maar eens een begin maken en kijken of het me lukt. Ik zit er inderdaad aan te denken om een druif te laten groeien tegen de muur die op foto 1 rechts is. Die heeft namelijk de meeste zon.

 

Bedankt voor het warme welkom, ik zal hier nog wel vaak terugkomen met vragen enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Jeroen,

 

Ziet er mooi uit! Als je nog meer wilt verbouwen kun je altijd nog denken aan een verticale moestuin. Zier bijvoorbeeld http://www.duurzaamthuis.nl/verruim-je-wereld-je-eigen-verticale-tuin

Urban farming , stadsboeren: Daarover gaat Goed boeren in de Stad, in de breedste zin van het woord.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...