helena Geplaatst: 14 juli 2011 Geplaatst: 14 juli 2011 Vandaag bemesten omdat het morgen volle maan is en vandaag de maan in Jupiter staat. Foutje; maan staat in boogschutter ( jupiter hoort bij boogschutter ) Quote
helena Geplaatst: 15 juli 2011 Geplaatst: 15 juli 2011 Morgen ( na 12 00 uur? ) of zondag afnemende maan in steenbok; het juiste tijdstip voor het uittrekken en wieden van onkruid. blz. 118 "in Harmonie" Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 juli 2011 Geplaatst: 15 juli 2011 Het juiste? Of beste? Mag je de rest van de maand geen onkruid trekken/wieden? Of komt het (als je het op deze tijden doet) gewoon minder snel weg? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
helena Geplaatst: 16 juli 2011 Geplaatst: 16 juli 2011 In het boek staat; het juiste."De meest ongustige tijd voor onkruid is leeuwdagen tijdens wassende maan. Het onkruid schiet en kiemt overal waar het wordt aangeraakt. Dit kun je tot je voordeel maken; een nieuwe akker tijdens deze dag ( en ) omspitten en elk minuscuul zaadje zal daardoor uitschieten en kan vervolgens tijdens steenbok worden gewied. de akker zal dan voor lange tijd onkruidvrij blijven. In de herfst wieden tijdens afnemende maan is een goede voorbereiding voor het volgende jaar." Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 juli 2011 Geplaatst: 16 juli 2011 Aha Duidelijk. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
greetje11 Geplaatst: 16 juli 2011 Geplaatst: 16 juli 2011 Helena dank je maar weer hoef ik niet zo te zoeken in mijn boek.Hopelijk is het morgen droog, ga ik dan ieg wieden.Nu regent het pijpestelen. Heb je de reuzenradijs gezaaid van de wedstrijd. Kon vandaag na 12 uur en morgen de hele dag. Quote
helena Geplaatst: 24 juli 2011 Geplaatst: 24 juli 2011 Klopt die heb ik vorige week zaterdag gezaaid, zelfs het op vakantie gaan ervoor uitgesteld, haha. Zal morgen eens zien hoeveel ervan opgekomen zijn. Mocht het tegenvallen dan is er morgen een nieuwe kans. Quote
helena Geplaatst: 25 juli 2011 Geplaatst: 25 juli 2011 bloemkool gezaaid( beetje laat, maar toch ) , vanavond laat nog een keer, dan is het bloemtijd, ben toch benieuwd of de ene dan meer kool dan de ander gaat maken. Pleures konijnen, weer ontsnapt en weg prachtige planten .Stand van zaken WAS: gezaaid in bloemperiode plantjes waren 1 x zo groot als degenen gezaaid in bladperiode op dezelfde dag. Had verwacht dat deze nu juist sneller blad zouden ontwikkelen. Quote
Margareth Geplaatst: 25 juli 2011 Geplaatst: 25 juli 2011 peper of lange sateprikkers... tegen de konijnen, dat helpt Quote
Jooze Geplaatst: 15 oktober 2012 Geplaatst: 15 oktober 2012 Hi allen, Ik zie dat de laatste reacties van 2011 zijn. Ik ben van plan om mn wat zaaien & poten betreft het komende jaar rekening te gaan houden met de maanstand. Heb wel wat links langs zien komen. Maar echt iets overzichtelijks heb ik niet langs zien komen (dan is het wel een zaai dag voor een bladgewas, maar is het een slechte zaaidag...). Ga nu eerst maar eens zoeken naar een goede dag om mijn knoflook te poten . Die zijn net bonnen. Zijn er nu nog mensen bezig om met gebruik van een maankalender te zaaien en te poten?! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
greetje11 Geplaatst: 15 oktober 2012 Geplaatst: 15 oktober 2012 @Jooze, Ja hoor ik doe dat inmiddels 4 jaar.Momenteel zaai ik niks, moet de kas veranderen/verplaatsen.Maar volgend jaar ga ik er weer mee aan de slag.Kijk eens in de bieb naar boeken over biologisch/dynamisch tuinieren.En het boek van Paungger (in harmonie met de maan) staat echt heel veel in.ook kun je de kosmosagenda aanschaffen, dit jaar zelf niet gekocht.Heb een zaaikalender van Diana gekregen via de mail, en ook nog 1 gevonden op internet en die beide gebruikt dit jaar. Quote
Jooze Geplaatst: 20 oktober 2012 Geplaatst: 20 oktober 2012 @greetje, Bedankt voor de info. Ik heb veel gelezen op Internet en wil er dit jaar mee aan de slag. Ga er nu mee beginnen, aangezien ik de eerste knoflook ga poten en dat hoort bij de oogst van volgend jaar natuurlijk Integen stelling tot veel mensen zal het bij mij tijd schelen als ik gewoon weet wanneer ik wat het best kan zaaien denk ik er niet meer te veel over na/ stel ik niet meer te veel uit of doe het veel te vroeg.Ik ga zeker eens op zoek naar dat boek. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
appelvrouw Geplaatst: 20 oktober 2012 Geplaatst: 20 oktober 2012 Ik had een geweldig resultaat dit jaar, en sowieso een goede oogst. Maar wortels, mensen lief, alles wat ik op worteldag heb gezaaid was megagroot geworden..en lekker. Ik had wortels van 25 centimeter en verschillende van 500 gram.Dat heb ik in alle jaren niet meegemaakt. Volgend jaar ga ik wel verder uitproberen..als het in mijn andere ideeën en reisschema`s past. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
greetje11 Geplaatst: 20 oktober 2012 Geplaatst: 20 oktober 2012 Gaaf Jet, moet hier nog winterwortels oogsten.Ga ik van de week doen, zal mij dus benieuwen hoe ze er hier uit zien. Quote
greetje11 Geplaatst: 9 november 2012 Geplaatst: 9 november 2012 De zaaikalender is weer beschikbaar bij Diana.Ieder die hem wil haar zelf even mailen.Ze heeft mij verzocht hem niet door te sturen.[email protected] Quote
Frans Geplaatst: 9 november 2012 Geplaatst: 9 november 2012 Goede grond ? CheckGoed zaaigoed gebruikt ? CheckBemesting goed ? CheckJuiste zaaiperiode ? CheckWieden en schoffelen ? CheckAantastingen en ziektes tijdig onderkend ? CheckDaar juiste maatregelen tegen genomen ? CheckGoede oogst dit jaar ? Check Rekening gehouden met kosmoskalender ? Nee ... shit Misschien mazzel gehad ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
appelvrouw Geplaatst: 9 november 2012 Geplaatst: 9 november 2012 Het is geen scheppende voorwaarde Frans: je kunt met de kosmoskalender zaaien en alles bevriest toch omdat het hard vriest..het is een hulpmiddel. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
wouttie75 Geplaatst: 10 november 2012 Auteur Geplaatst: 10 november 2012 ik heb dit topic ooit geopend om de discussie te openen, wel leuk toch. Ben ook erg benieuwd naar experimenten van mensen. Ik ben zelf ooit een experiment begonnen maar toen het tuinseizoen eenmaal geopend was kreeg ik het te druk. Het moeilijkste van de experimenten is de condities exact hetzelfde te houden onder ander de items die Frans al opnoemde. Dus mensen we willen bewijzen.......!!! En eh...nee hoor, tuinen is een kwestie van gevoel. Iedereen moet lekker doen wat hem goeddunkt. Zeker met tuinieren zijn zoveel wegen je moet eruit filteren en jouw juiste weg kiezen. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
greetje11 Geplaatst: 10 december 2012 Geplaatst: 10 december 2012 Deze vandaag weer gevonden op internet voor 2013 http://www.wyssgarten.ch/Resources/PDF/mondkalender_2013.pdf Quote
karamanliali Geplaatst: 19 december 2012 Geplaatst: 19 december 2012 Die Kosmoskalender, is die elke jaar weer anders of kan ik van 2012 voor 2013 ook gebruiken? Quote
Erny Geplaatst: 19 december 2012 Geplaatst: 19 december 2012 Die is elk jaar weer anders.Je kan bij Diana http://www.mooiemoestuin.nl/ (onderaan de eerste pagina is een link) de door haar (vanuit de kosmosagenda) samengestelde versie aanvragen.Of je kan zelf vanaf de diverse websites je eigen kalender maken. Wel van 2013 dan dus. Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 januari 2013 Geplaatst: 20 januari 2013 Deze vandaag weer gevonden op internet voor 2013Dank je wel Greetje, ik was er naar op zoek, en heb het hier gevonden Zo zie ik dat ik morgenochtend om 6 uur al weer ui kan zaaien Vanavond heb ik nog net binnen de vruchtdagen twee pepersoorten gezaaid( ik zou eigenlijk niet gaan zaaien, maar ik kon het niet laten ) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
greetje11 Geplaatst: 21 januari 2013 Geplaatst: 21 januari 2013 Ik heb me nog ingehouden, nog niks gezaaid, maar ..................... vandaag of morgen Quote
BonTon Geplaatst: 3 februari 2013 Geplaatst: 3 februari 2013 http://dekavel.nl/pdf/zaaikalender2013.pdf Quote
lombok Geplaatst: 9 februari 2013 Geplaatst: 9 februari 2013 De BD zaaikalender geld ook voor binnen ivm de sapstromen naar boven of beneden. Mijn steun en toeverlaat is de BD-zaaikalender van Maria Thun. Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.