Helly Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 En, is je haar er al van gaan schitteren? Je zou ook eens kunnen gaan googlen op de ingrediƫnten die verder zoal in het flesje aanwezig zijn. Een mooie site qua voedingsstoffen is toch wel: http://www.foodwatch.nl Daar zie je pas echt of de verpakking waarheid verkondigt. Dan gaan je ogen wel van open Quote Good things come in small packages
hansm Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Ik ben te nuchter hoor en heb nogsteeds geen antwoord gehoord op Frans zijn vraag, wat doet de maan dan ivm zaaien waardoor opkomst zo goed is.Iedereen draait er omheen en dat zegt waarschijnlijk genoeg. Quote Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Ik ben te nuchter hoor en heb nogsteeds geen antwoord gehoord op Frans zijn vraag, wat doet de maan dan ivm zaaien waardoor opkomst zo goed is.Iedereen draait er omheen en dat zegt waarschijnlijk genoeg.Die vraag heeft Frans niet gesteld, hij vroeg om: een onderbouwde uitleg op welke principes zo'n zaaikalender werkt. Welke factoren beinvloeden nu echt het al of niet vermeende succes bij het gebruik van deze kalender. Waarom moeten zaden soms tot op het uur nauwkeurig gezaaid worden om tot een goed resultaat te komen ? Waarom zijn er blijkbaar slechte zaaidagen ook al zijn natuurkundig gezien alle gunstige factoren aanwezig ?Zijn vragen zijn gebaseerd op de kalender van Maria Thun en dat is heel iets anders dan zaaien volgens de maancyclus, zoals Roger al aangeeft, ik vermoed dat Roger jouw vraag wel kan beantwoorden.By the way, wat een mooie tuinen heb je Roger, net vol verbazing naar je site gekeken, ik open even wat nieuwe topics voor je, want heb wel wat vragen. Quote Even a broken clock is right twice a day
Frank Houweling Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Ik ben te nuchter hoor en heb nogsteeds geen antwoord gehoord op Frans zijn vraag, wat doet de maan dan ivm zaaien waardoor opkomst zo goed is.Iedereen draait er omheen en dat zegt waarschijnlijk genoeg.Het principe van zulke dingen is dat het werkt, en dat je er niet om vragen waarom het werkt. Je moet het gewoon proberen, en als het werkt doe je het, en anders niet. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
hansm Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Toch prettig lijkt mij als je iets doet, te weten waarom je dat doet, en er wordt weer gedraaid geen antwoord De kalender van die ""Jomanda"" is toch behalve andere dingen hoofdzakelijk ook met de maan ? Quote Players only love you when they're playing.
Dorien Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Toch prettig lijkt mij als je iets doet, te weten waarom je dat doet, en er wordt weer gedraaid geen antwoord De kalender van die ""Jomanda"" is toch behalve andere dingen hoofdzakelijk ook met de maan ? Waarom: omdat er goede resultaten mee behaald zijn En omdat ik ook geloof dat het een reële factor is om mee rekening te houden, net als dat je rekening houdt met vriezen en regenen en zon.Maar "daar zijn jullie te nuchter voor".. dus ik zeg ook maar weer "ik geloof" Quote
Helly Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Waarom kan een mens denken terwijl de hersenen bestaan uit vlees, bloed, water en botten (ruim gezien)? Je kunt je soms dingen afvragen die heel logisch zijn en toch weer heel onlogisch als je er (te) lang over nadenkt. Er is duidelijk meer tussen hemel en aarde. En waarom werkt bijv. een placebopil wel bij iemand die denkt het echte medicijn te krijgen? Nog zo'n raar voorbeeld toch? Quote Good things come in small packages
Frank Houweling Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Meer tussen hemel en aarde? Ik zie geen hemel Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
hansm Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Met de vergelijke placebo en zaai/maankalender kan ik wel wat Quote Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Dat komt omdat er iets tussen zit Frank! Quote Even a broken clock is right twice a day
Frank Houweling Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Dat komt omdat er iets tussen zit Frank! als ik m'n fruitbomen zou zaaien ipv enten zou ik het volgens de kalender doen, je hebt gewonnen Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Koert Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Heej enten mag ook alleen maar op bepaalde dagen.....foei Frank! Quote Even a broken clock is right twice a day
Frank Houweling Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Heej enten mag ook alleen maar op bepaalde dagen.....foei Frank!Is dat een grapje, of is dat echt zo? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Koert Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Heej enten mag ook alleen maar op bepaalde dagen.....foei Frank!Is dat een grapje, of is dat echt zo?Nee is echt, enten, snoeien, verplanten alles heeft zijn tijd....volgens Maria Thun dan he! Quote Even a broken clock is right twice a day
Frank Houweling Geplaatst: 18 februari 2011 Geplaatst: 18 februari 2011 Dat doen ze vast niet inderdaad, maar hoe weet jij dat de juistgepoepte zaden niet veel eerder en beter opkomen?Geen flauw idee. Maar bij biologisch (en dus ook bio-dynamisch) denk ik persoonlijk aan zo dicht bij de natuur staan. Dat is tenminste de manier waarop ik het interpreteer. Dus als je het zo natuurlijk mogelijk wilt doen, moet je op random momenten op random grond zaaien. Het liefste met zaden, opgegeten door een vogel Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
wouttie75 Geplaatst: 18 februari 2011 Auteur Geplaatst: 18 februari 2011 Om na al het zweverige off topic gezw... toch maar weer even terug te gaan naar de dagelijkse werkelijkheid...Ā dus ik moet piepers en plantuien poten op een gunstige worteldag met dalende maanbaan ? Uien dus komende zondag en piepers op zondag 20 maart.Zaaiuien en wortels/radijs/biet dus op 1 maart bij stijgende maanbaan en worteldag.Ā Ik ben blij dat ik alleen de bladgewassen en wortelgewassen doe want ik raak eerlijk gezegd de draad een beetje kwijt.Ā Nu moet ik 3 verschillende dagen met elkaar vergelijken; een slechte dag een stijgende maanbaan en een dalende maanbaan Ā ik denk dat er daarom geen harde bewijzen zijn, het is enorm veel werk om het te bewijzen. Ik zal e.e.a. proberen in een excel sheet zettenĀ Ik moet zeggen, ik vind het wel heel leuk om te doen, ik sta hier neutraal tegenover en luister met veel genoegen naar alle reacties. Je kunt wel zien dat de meningen zeer verdeeld zijn. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Addie Geplaatst: 19 februari 2011 Geplaatst: 19 februari 2011 Ik heb net het topic doorgelezen, goed dat jij nog wel serieus(!) test Wouttie75. Test jij ook nog koert? Naar de maanstand zaaien lijkt me wat praktischer dan de kalender van die Maria.Ā Vraag aan Roger: Wanneer zaai jij de tomaten dan (of zet je die niet?), ik was van plan ze volgend weekend te zaaien, maar misschien is het beter om nog even te wachten? Quote
Kamilla Geplaatst: 19 februari 2011 Geplaatst: 19 februari 2011 Naar de maanstand zaaien lijkt me wat praktischer dan de kalender van die Maria.Ā Dat ben ik ook voor te vinden. Maar dan zou ik graag een beetje onderbouwing er bij willen zien. Op internet lees ik teveel tegenstrijdigheden. Wie weet is het beter om hiervoor een nieuw Maankalender-topic te openen. Quote
Roger Bastin Geplaatst: 19 februari 2011 Geplaatst: 19 februari 2011 Ik heb net het topic doorgelezen, goed dat jij nog wel serieus(!) test Wouttie75. Test jij ook nog koert? Naar de maanstand zaaien lijkt me wat praktischer dan de kalender van die Maria.Ā Vraag aan Roger: Wanneer zaai jij de tomaten dan (of zet je die niet?), ik was van plan ze volgend weekend te zaaien, maar misschien is het beter om nog even te wachten?Ā Wij zaaien tomaten, zowel voor onszelf als voor de verkoop op onze 'onvergetelijke groentedagen' half mei, voor de eerstvolgende volle maan omstreeks maart. Ze komen in de koude kas en worden begin mei geplant. We willen vooral voorkomen dat ze dan te lang gestrekt zijn. Ze krijgen daarom ook extra licht op de warmtetafels waar ze gezaaid zijn. Half mei maken ze dan ook hun eerste bloemen.Ā Half april, voor de volgende volle maan zaaien we de pompoenen en courgettes. Die groeien erg snel en kunnen ook pas begin mei naar buiten.Ā Roger BastinĀ Kwekerij BastinNederlandse Planten CollectiesLavandula, Rosmarinus, Salvia, Santolina, en ThymusNieuwenhuysstraat 29, 6336XV Aalbeek / Hulsberg, Nederland telefoon 045-5231475, fax 045-8503329http://www.bastin.nl/ Quote
Addie Geplaatst: 19 februari 2011 Geplaatst: 19 februari 2011 Wij zaaien tomaten, zowel voor onszelf als voor de verkoop op onze 'onvergetelijke groentedagen' half mei, voor de eerstvolgende volle maan omstreeks maart. Ā Bedankt voor je uitleg Roger. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe het zit.Zaai ik zo dicht mogelijk op de datum dat het volle maan is (de dag zelf of een dag eerder/later)? Niet voor nieuwe maan zaaien?Ā Volle maan 2011Volle maan 18 februari 2011Laatste kwartier 25 februari 2011 Nieuwe maan 4 maart 2011Eerste kwartier 13 maart 2011Volle maan 19 maart 2011 Laatste kwartier 26 maart 2011Nieuwe maan 3 april 2011Eerste kwartier 11 april 2011Volle maan 18 april 2011 Laatste kwartier 25 april 2011 Nieuwe maan 3 mei 2011 Quote
Jorg Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 Ben ik ook benieuwd naar:Ā Op wikibooks staat ditĀ Kijk naar boven:Bewolkte hemel - Morgen opnieuw kijkenRonde zwarte schijf (1) - Nieuwe maan, beter niet zaaien.Hap uit de linkerkant (2-4) - Wassende maan, zaaien van blad- en bloemgewassen.Ronde gele schijf (5) - Volle maan, beter niet zaaien.Hap uit de rechterkant (6-8) - Afnemende maan, zaaien van wortelgewassen.Ā Ik hoop ook dat Roger Bastin nog iets meer duidelijkheid kan verschaffen over het zaaien van de tomaten en de maan. Quote
Helly Geplaatst: 20 februari 2011 Geplaatst: 20 februari 2011 Bewolkte hemel - Morgen opnieuw kijken Klinkt erg logisch Quote Good things come in small packages
aardbeijim Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Ik ging even de grond nat maken en toen zag ik dat er toch al wat boven kwam(na 2 weken al).Dit is vrij snel voor peterselie en de temperaturen waren rond 16 graden en wat meer.Dus ik krijg het vermoeden dat het ook werkt.Als de zaailing die ik die volgende woensdag heb gezaait volgend weekend opkomen krijg ik wel weer twijfels.Dus we zien wel.Het begin is er al Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Castaneda Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Er is wel bewijs dat het werkt, lees maar een paar boekjes over deze methode, bijv. van Maria Thun. Daar staan foto's en informatie in over bijv. de bewaartijd van uien, die veel beter is wanneer je op de juiste dag zaait en oogst (even kort samengevat). Ā Nu lees ik dit soort dingen ook uit andere bronnen, dus ik denk wel degelijk dat het werkt, maar zelf probeer ik het dit jaar ook pas voor het eerst, dus kan het nog niet uit eigen ervaring zeggen.Ā Kijk, het is makkelijk om het af te doen als weet ik veel wat, maar je weet het pas zeker, wanneer je het zelf gaat proberen en ervaren, of ziet bij iemand anders die je kent. Degene die het gaan proberen zullen hun waarnemingen graag delen denk. Quote Comprehend and copy Nature
hansm Geplaatst: 26 februari 2011 Geplaatst: 26 februari 2011 Of je kiest natuurlijk gewoon een uienras die als eigenschap heeft dat hij lang bewaarbaar is, mischien makkelijker Ā Raak je niet in de war van al de verschillende ""technieken"' die je toepast want je bent nogal wat van plan te combineren, straks gaat je seizoen goed of juist slecht en dan weet je niet welke ""techniek"" daarvoor gezorgd heeft. Quote Players only love you when they're playing.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.