Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
9 hours ago, redzebra said:

Ik denk dat @Arja ze ook teelt in volle grond, misschien het zij ook wat foto's als vergelijk.

Ik heb helaas geen foto's. In mijn herinnering waren het wel kleine, gedrongen, volle planten. 

Geplaatst:

Ik zie wel wat er uit het zakje zaad van de Tiny Tim komt. Ik heb het zakje van Petra gekregen. Dus als haar plant er wat langgerekter uit zag afgelopen jaar. Dan zal dat bij mij komend jaar ook wel zijn.

Geplaatst:

Kan ook zijn dat Petra de plant heeft gediefd, dan ziet de plant er ook zo uit. Een struiktomaat moet je nooit dieven, daarmee verlies je juist een groot deel van de oogst.

Geplaatst:
Op 7-12-2024 om 11:01, Rookie zei:

waar ik dat gekocht heb?

Het was 123-zaden.  Maar ik heb het zakje aan Gitta gegeven.😊
Ik heb nu zoveel zakjes tomaat, omdat ik ook nog eens de verkeerde had besteld en deze bij mij niet zo goed deed, omdat hij niet voldoende zon kreeg denk ik. Wat ik hoor van anderen dat hij het toch goed kan doen. Ook de balkontomaat ga ik niet zaaien volgend jaar, daar had ik er ook 2 van. Eentje stond in de kas, die deed het niet zo geweldig en de andere werd ziek, die stond achter de werkplaats. Ik probeer nu alleen de planten die wat opleverde afgelopen jaar en dus een heleboel nieuwe.

• Like 3
Geplaatst:

@Flup de hoofdstengel van een gedetermineerde struiktomaat eindigt normaal op een bloemtros ook al dief je hem en groeit daar niet meer verder, die topt dus zichzelf.  Tiny tim zou ook zelftoppend moeten zijn, wat niet het geval was bij Petra (zou al moeten als dit een oude plant was) en bv wel bij Fruitlent. Nieuwe bloemtrossen worden gevormd op dieven, bij de meeste microtomaatjes verschijnen er echter  telkens opnieuw nieuwe dieven als vruchten volgroeid zijn en die microtomaatjes kunnen in golven blijven produceren (voorbeeldje hier op forum van een venusplant die meerdere jaren oud is), je kan hier eventueel  dus wel een aantal dieven weghalen  om de plant open te houden. Bij een echte gedetermineerde sterft de plant af nadat alle tomaatjes bijna op hetzelfde moment afrijpen, te veel dieven weghalen betekent, inderdaad zoals je zegt hier bijna geen vruchten en er komen nadien ook geen dieven meer bij.  

Het kan ook gewoon zijn dat bij de leverancier/kweker iets mis is gegaan met zaadwinning (kruisingen ?), of met verpakken van zaad (bv schandaal in US met zaad van  pepers en tomaten), ook, Tiny  Tim bestaat al lang en variaties zullen er zeker al zijn.  Het hoeft niet perse iets te zijn dat bij jou verkeerd ging @Petrasmoestuin, over het algemeen blijven die micro's ook nog redelijk compact bij geen direct licht, als ze buiten stonden valt er in principe al genoeg indirect licht op (ik had er hier bv een aantal microtomaatjes zonder problemen in halfschaduw onder een boom staan), bij echt te weinig licht (volle schaduw heel de dag  of binnen in de winter) gaan ze natuurlijk ook strekken.

De afbeelding van 123zaden suggereert toch echt een microtomaatje, gelijkaardig aan andere die ik hier al geteeld heb.

tiny_tim_500_.jpg.c278ce7147778929d88c2aac3f4554fd.jpg

Nu ben ik zelf benieuwd geworden, en gisteren er  gehaald en gezaaid  (deze komen van AVEVE), even zien hoe die groeien, ik zal er ook 1 op stam laten groeien om het verschil te zien, foto geeft iets ander blad. Natuurlijk is de vraag ook in hoeverre zijn deze foto's te betrouwen (eventueel gesnoeid en  extra trosjes).

20241208_155139.thumb.jpg.9ea3e3d132c42439ccec1f0dfdd69089.jpg

• Like 1
Geplaatst:

De foto op het zakje lijkt niet erg op mijn plantje.

Die van mij was ook lang en dun.

Maar goed, ik ga die dus gewoon niet meer doen dit jaar.

Probleem opgelost.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)
31 minuten geleden, Rookie zei:

foto op het zakje

Ja inderdaad zo stond het op het zakje. Maar mijn ervaring is intussen dat de fotos die op de zakjes staan vaker niet kloppen. Volgens mij maken ze altijd fotos in de beste posities (die er vaak niet zijn). Ik heb er maar 6 tomaatjes afgehaald geloof ik. En ik had geen zin om het opnieuw te proberen. Het blijft 'Tiny" 
Dan zou ik toch liever gaan voor de "Big Rainbow" of de "Big Pink" of "Big Daddy".  Nooit gehad, zocht het even op internet op met de namen Big. 😂😂
Heb jij toevallig een foto gemaakt @Rookie ?

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 1
Geplaatst:

Ik denk dat ik nu wel alles bij elkaar heb.

Ik wilde ook een aantal phytophtora resistente rassen erbij hebben.

Ook heb ik een aantal voor mij nieuwe saustomaten, om uit te proberen.

Resistent:

Resi, kerstomaat, van Bobby Seeds, Duitsland

Rondobella, eet/saladetomaat, van Bobby Seeds, Duitsland

Vivagrande, vleestomaat, van Bobby Seeds, Duitsland

Nagina, saustomaat, van Fruitlent

Voor mij nieuwe saustomaten:

Amish Paste, van Kweek, België

Ropreco, van Kweek, België

Ik heb nog wat zakjes Roma, San Marzano en Marmande, maar ik weet niet of ik daar plek voor vrijmaak komend jaar.

• Like 2
Geplaatst:
Op 8-12-2024 om 14:09, Petrasmoestuin zei:

Nee hoor. Niet als hij bij jou meer in de zon staat misschien.

Dat komt goed. In de zomer vanaf 10:30 tot de zon onder gaat in de zon. 

• Like 1
Geplaatst:

hoeveel planten van elk soort tomaat doen jullie meestal? er is zoveel wat ik zou willen proberen en dan mogen de beste van vorige jaar ook niet ontbreken en dan het liefst meer dan 1 omdat ze zo goed waren...maar ja de ruimte blijft hetzelfde 

Geplaatst:

Van enkele soorten wil ik er twee hebben, dan zaai ik er drie . Maar van bijna alle soorten wil ik er één hebben (ik heb zaden van 3x zoveel rassen als ik er in één jaar kwijt kan in kas en buiten), dan zaai ik er twee.   Het overschot (als bijna alles opkomt) geef ik weg of ruil ik op de Moestuinforumdag of bij mij op het complex.  Soms houd ik nog een paar weken wat zaaiilingen in reserve mocht een muis of slak een net neergezette plant slopen.  Dit jaar was dat 5x t geval in de kas op 38 planten.

• Like 4
Geplaatst:
On 12/6/2024 at 11:44 AM, Petrasmoestuin said:

want zo 'tiny' werd hij niet bij mij,

Hier 3 planten van de Tiny Tim in potten buiten gehad, Waren niet heel hoog ca 50cm en heel veel tomaten

• Like 5

Hier zaai ik meestal 5 tot 8 zaadjes in 1 potje per soort  (tenzij het echt zeldzame/dure zijn dan per 1 of 2), ik verspeen er dan 3 en eentje om te enten. Bedoeling is om zelf altijd 1 geënt en 1 niet geënt over te houden voor mezelf, de rest geef ik weg. Van een paar (o.a. Bolzano hou ik er meer)

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:

@Gallox net als @Gitta (moes)tuinier ik in de achtertuin dus helaas ook beperkte ruimte. Ik benut de schutting op het zuiden in de volle breedte en de aangrenzende muur op het zuid oosten. Daarmee lukt het me om 5 soorten te kweken, van iedere soort 2 planten. Komend seizoen komen daar wat potten met struiktomaten bij. Ik zaai van iedere soort 4 zaden voor de zekerheid. Wat ik overhoud, geef ik aan vrienden en familie.

• Like 2

Ik heb mijn lijstje voor volgend jaar weer af en inmiddels zaden bij besteld.

Ga ongeveer 30 verschillende soorten zaaien waarvan er weer 22 (van elk soort 1) in de kas komen. Planten die ik over heb verkoop ik aan mede-tuiniers.

Zaaien tussen 20 feb en 5 maart, de langzaam groeiende grotere soorten wat eerder.  Eerder zaaien heeft geen zin als je geen verwarmde kas hebt is mijn ervaring. En later wil ik ook niet, beste ervaring met eind april planten in de kas. Indien er dan nog koude nachten zijn (< 8 graden) verwarm ik bij met een electrische kachel.

Dit worden de 22 rassen voor komend jaar (mits ze allemaal goed kiemen), van groot naar klein:

1. Knockout F1   vleestomaat rood (doel vrucht van > 1 kg)
  2. Tomimaru Muchoo F1  roze vleestomaat 160-180 g (nieuw voor mi)
  3. Rugantino F1  coeur du boeuf rood 180-220g
  4. Eduardo F1   san marzano rood  (reserve = Pozzano F1)
  5. Costoluto Fiorentina  kleine vleestomaat rood, zeer geribd
  6. Phantasia F1  trostomaat - rood
  7. Bolzano F1 trostomaaat - oranje
  8. Cocktailtomaat (naam onbekend, van Rijk Zwaan - rood
  9. Axiany F1 - cherry rood
  10. Summer Sun F1  - cherry geel (nieuw voor mij)
  11. Aprikola F1 - cherry oranje
  12. Appleberry Yellow F1 - blokvormig snoeptomaatje, geel
  13. Honeycomb F1 - cherry geel-oranje
  14. Snowberry  - cherry wit (lichtgeel)
  15. Rhianna F1 - cherry/cocktail roze
  16. Solena Choco F1 - cherry bruin
  17. Nightshade F1 - cherry/mini pruim - (bijna) zwart)
  18. Dattored F1 - minipruim - rood
  19. Nugget F1 - minipruim - oranje
  20. Limoncito F1 - minipruim - geel
  21. Tomberry Yellow - bestomaat geel
  22. Tomberry Red - bestomaat rood

Afgevallen: Lorenzo F1 (gele trostomaat smaakt valt toch wat tegen) en Umamini F1 (roze cherry maar die is rood, groei valt tegen, gevoelig voor Botrytis en tomaatjes hebben een harde schil).

aangepast door Mai Pensato
  • Like 9

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

weer en site gevonden met een mega aanbod 😵      cultivetarue

wel een beetje onhandige site en ook geen persoonlijke ervaring ermee , maar wat een aanbod!!! 

• Like 2
  • Thanks 2
Geplaatst:
17 minutes ago, redzebra said:

maar ik mag niet meer bestellen voor dit jaar

🤣ik ook niet maar heb zelfs nog minder ruimte dan jij. Maar als ik iets echt leuk vind.... 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...