Dahli Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei 2 uren geleden, sygys zei: Ik zou adviseren om tomaten altijd in de kas te zetten met voldoende plek. Tomaten hebben gigantische wortelgestellen en gaan een stuk dieper dan 20cm. Plus ze groeien gewoon heel veel beter in een kas dan buiten waar het snachts toch flink afkoelt in het voorjaar en zomer. Als het buiten echt geweldig zou zijn dan hadden tomaten kwekers ze ook niet binnen in verwarmde kassen staan. Tomaten staan bij kwekers trouwens in de volle grond in de kas. niet in bakjes van 20cm diep. Vooropgesteld dat ik je mening deel over MM (m.n. de rigiditeit die daar heerst m.b.t. vakken en de ‘wonder-app’), kan ik niet zoveel met je advies over tomatenplanten in de kas. Niet iedereen heeft de beschikking over een kas. Misschien geen ruimte of te duur. De vergelijking met professionele kwekers vind ik ook niet reëel. Ik denk overigens dat veel tomaten-kwekers niet in de volle grond kweken, maar in hydro-achtige omstandigheden. Die mogelijkheid hebben weinigen. En inderdaad, als je die mogelijkheid en kennis wel hebt, dan gaat dat geweldig. Zie bijvoorbeeld het werk van @Mai Pensato. Ik kweek lekker in de volle grond, buiten. Zonder afdak. Gaat prima. Ik hoef niet met mijn oogst de markt op en het is voldoende voor mijn gezin qua opbrengst. Maar bovenal haal ik er heel veel plezier, voldoening en ontspanning uit. Wat ik tenslotte opmerkelijk vind, is dat je zelf overduidelijk in potten kweekt. Niets volle grond in de kas dus, maar in potten van hooguit 40 cm hoog. Is dat wel voldoende voor de “gigantische wortelgestellen”? 3 Quote
Gitta Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei @loesik heb ook peultjes en sugarsnaps in een mini waar straks de courgette en komkommer in gaan komen. Ik mag niet meer mini's erbij kopen op dit moment van mijn man. Dus het is bij mij meer noodzaak wil ik ook peultjes en sugarsnaps hebben. Zelfde geld voor de mini met uien en d3 mini met knoflook. Maar dat zijn maar 4 die dan even moeten wachten. De rest kan gelijk buiten staan. Dan snap je een beetje waarom ik het zo heb gedaan. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei @sygysik heb helaas niet de luxe van een kas. Ikheb ze al jaren in potten of mini's buiten. Niet in de grote bakken, zodat ik elk jaar met verse grond werk ivm met phytopthora. Werkt prima, al jaren mooie oogsten. 2 Quote
Dahli Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei (aangepast) 13 uren geleden, loes zei: Maargoed ik snap sowieso die erwten als voorteelt niet, Net als @Gitta en ongetwijfeld @Petrasmoestuin, vind ik het gewoon leuk om een rijtje sugarsnaps of peulen te hebben in het voorjaar. Deze groeien nu tegen de klimrekken waar ik straks mijn tomatenplanten aan vast zet. De sugarsnaps zijn nu ongeveer 1 meter hoog. Over een week of 2 a 3 als de tomaten de grond in kunnen, plant ik die strak tegen de sugarsnaps aan. De tomaten zijn dan nog klein. Tegen de tijd dat de tomatenplanten groot worden, zullen de sugarsnaps afgelopen zijn. Die knip ik dan (achter de tomatenplanten dus) tot 10 cm boven de grond af. De wortels laat ik zitten. Ik heb begrepen dat peulvruchten op hun wortels stikstofbolletjes aanmaken die de, in dit geval, tomatenplanten weer ten goede komen. Mijn reden om peulvruchten als voorteelt te kweken is dus tweeledig en houdt in geen geval vertraging van de hoofdteelt in. 1 mei aangepast door Dahli 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei Mijn tomaten staan straks ook allemaal in bakken van 20 cm diep en ook in mijn bak van 60 x 60 zet ik weer 4 tomaten, geen probleem. Misschien wat minder opbrengst dan iemand die een hele hoge bak gebruikt, maar de hogere bakken houd ik voor kolen, winterwortel, knoflook, uien enz. en afgedekt met een gordijn. Ik moet ook roeien met de riemen die ik heb. Gisteren zei mijn man dat als dit een voorspoedig jaar wordt (pssss niet zeggen) ik volgend jaar er misschien een kasje bij krijg. Het ligt er helemaal aan hoe wij ons voelen en hoe lang wij hier nog blijven wonen, maar het idee is leuk. 4 Quote
Rookie Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei (aangepast) Zo doe ik dat precies hetzelfde. Ik zet mijn erwten en sugar snaps tegen de klimrekken aan en er voor houd ik ruimte vrij voor de tomaten. Die kunnen dan gezellig samen met de erwtjes nog een poosje verder groeien. Daarna precies wat @Dahlizegt. Ik zie geen enkele reden om die bakken onbenut leeg te laten staan totdat de tomaten er in kunnen. 1 mei aangepast door Rookie 2 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei Een paar tomaten, maar ik doe dat ook dan met de courgettes en augurk. De komkommer kan er al tussen, want er is ruimte vrij gekomen, daar stonden eerst de meiraapjes tussen. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei O, ja, hier komen ook de courgettes, pompoenen, komkommers en augurken bij die erwten. Ook daar heb ik een beetje ruimte voor gelaten en anders gaan er een paar erwten plantjes uit. Zo veel ruimte hebben ze ook weer niet nodig in het begin. 1 Quote
loes Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei (aangepast) 1 uur terug, Dahli zei: Net als @Gitta en ongetwijfeld @Petrasmoestuin, vind ik het gewoon leuk om een rijtje sugarsnaps of peulen te hebben in het voorjaar. Deze groeien nu tegen de klimrekken waar ik straks mijn tomatenplanten aan vast zet. De sugarsnaps zijn nu ongeveer 1 meter hoog. Over een week of 2 a 3 als de tomaten de grond in kunnen, plant ik die strak tegen de sugarsnaps aan. De tomaten zijn dan nog klein. Tegen de tijd dat de tomatenplanten groot worden, zullen de sugarsnaps afgelopen zijn. Die knip ik dan (achter de tomatenplanten dus) tot 10 cm boven de grond af. De wortels laat ik zitten. Ik heb begrepen dat peulvruchten op hun wortels stikstofbolletjes aanmaken die de, in dit geval, tomatenplanten weer ten goede komen. Mijn reden om peulvruchten als voorteelt te kweken is dus tweeledig en houdt in geen geval vertraging van de hoofdteelt in. Ik vind het ook gewoon leuk om een rijtje doperwten te hebben en peulvruchten zijn inderdaad een goede voorloper voor andere gewassen maar met een beetje geluk oogst ik erwten tot eind juli en dan past er geen zomerteelt zoals tomaten achteraan. De "traditionele" opvolging met wintergroente/koolgewas past naar mijn idee veel beter. Het viel mij gewoon op dat die combi peul/erwt met tomaat als opvolger vaak voorbij komt bij de oud-MMers met uitplantstress tot gevolg. Ik vroeg mij af waar dat vandaan kwam maar nu ontketen ik een hele discussie en dat was niet helemaal de bedoeling. 5 uren geleden, sygys zei: Dat MM is echt een grote grap als je het mij vraagt. Het is gewoon een verzonnen concept met een leuke app waarbij ze proberen te rechtvaardigen dat ze overal 2x zoveel voor vragen. Dat vind ik weer iets te kort door de bocht. De MM is geen grote grap als je terug gaat naar de SFG basis. Als je het hebt over het commerciële gedeelte van de MM dan ben ik het daar wel mee eens maar het ging nu over de volgteelt peul/erwt met tomaat. Ik heb helaas geen kas. Tomaten gaat al +10jaar prima buiten in mijn verhoogde border met SFG vakken Een kas maakt het vast allemaal een stuk makkelijker maar ik ken niemand die daar erwten in teelt 1 mei aangepast door loes 4 Quote
redzebra Geplaatst: 1 mei Auteur Geplaatst: 1 mei (aangepast) Ik vind MM ook geen grote grap, zelfs het commerciële niet, iedereen teelt op zijn manier en omgeving en volgens zijn/haar/they methode. Ik moedig altijd iedereen aan die het op welke manier dan ook probeert om zelf kruiden of groenten te telen en MM kan een eerste stap zijn om iemand te overhalen, of blijvend als je er goed bij voelt, kost het wat meer dan is dat zo, zij moeten ook kunnen overleven, zelf vind ik hun strenge moderatie naar eigen teelt wat overdreven, maar tja ze moeten hun eigen inkomen ook beschermen, het kan inderdaad veel goedkoper. Ook regio's verschillen, soms werkt hier iets in Limburg en is ideaal, langs de andere kant kan dat totaal verkeerd zijn in Noord Nederland of aan de kust of omgekeerd, kijk altijd naar adviezen van iemand waar en hoe wordt geteeld. Qua methodes kan je ook verschillende richtingen op gaan, soms omwille van persoonlijke voorkeur of overtuiging. Maar vaak doet men iets niet of probeert men zelfs niet omdat daar vooroordelen aan zitten, ik kan alleen maar aanraden probeer iets zelf, en soms zit de eerste keer het weer niet mee of juist wel, hou daar ook rekening mee. En je hoeft je niet vast te pinnen op 1 methode, je kan mengen en risico spreiden. (soms verlies je planten en dan is dat maar zo). Als voorbeeld van hydroteelt is niet alleen @Mai Pensato iemand om te volgen, maar bv ook @Beukwood of @eduro. Ik ben een voorstander van grondteelt en dat is gewoon een voorkeur niet meer of minder, ik heb gemerkt en dat is ook weer uit eigen ervaring, dat als ik winterteelt in tunnel doe, ik meer aandacht besteed aan voeding en vochtgehalte van de grond, ook teelt zorgt zelf voor minder uitdroging. Vroegere jaren was de grond helemaal uitgedroogd toen ik met tomaten startte, en je hebt zoveel meer wanneer groenten nog duur zijn :). Situatie hier nu ( en dat lijkt misschien klein op foto, zonder referentie , maar die tomaten in het midden zijn volgroeide en geen kers) de eerste bloemen verschijnen hier ook op de sluimerwten waar nadien tomaten gaan staan en je kan als je wil ook al kleine planten tussen zetten. andere kant tunnel, nog een paar dagen en eerste Bolzano die gaan rijpen, dit jaar uitzonderlijk was het het risico waard, andere jaren was ik deze waarschijnlijk verloren. rest staat niet nog zover, niet geënte zien er ongeveer zo uit (midden maart gezaaid) geënte die in tunnel komen op hetzelfde moment gezaaid. zaai 31 maart voor buiten robuuste tomatenproject plantjes staan onder ginko in halfschaduw om af te harden, vandaar de katjes. 1 mei aangepast door redzebra 9 1 Quote
MSDG Geplaatst: 2 mei Geplaatst: 2 mei Gisteren alle tomaten verspeen, ik wacht lekker met uitplanten tot tweede helft mei. Eerst nog even wat grond verversen in de kas. Helaas zijn de datterino geel en yellow Brandywine niet opgekomen. Nouja, de Brandywine is gekiemd en vervolgens afgestorven. Verder staat de sweet baby er treurig bij, dat is een ielig stengeltje met weggerotte worteltjes. Dieper geplant in de hoop dat ie zelf wortels gaat maken. Mocht dat niet zo zijn dan heb ik nog een plekje voor een andere soort die ik dan bij de winkel op ons complex ga kopen. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Petrasmoestuin Geplaatst: 2 mei Geplaatst: 2 mei Wat zouden jullie doen? Een paar plantjes hebben wat verschroeide blaadjes. Tenminste zo zien ze eruit. Het was al voordat ze naar buiten gingen. Toch dieper zetten in grotere pot en kijken hoe ze opknappen? Quote
Arja Geplaatst: 2 mei Geplaatst: 2 mei Ja hoor, gewoon mee doorgaan. Zo groot is de schade ook weer niet. Opletten met afharden. Niet te snel in de felle zon en wind. 2 Quote
Dahli Geplaatst: 2 mei Geplaatst: 2 mei Helemaal eens met @Arja. Ze zullen vast bijtrekken in wat grotere potjes. Alleen de wat onderste blaadjes zijn verbrand. Daarboven zien ze er nog normaal uit. Komt vast goed. 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 2 mei Geplaatst: 2 mei (aangepast) Zijn al een paar dagen buiten geweest @Arja Nu in bak zetten of eerst toch maar in grotere pot? 2 mei aangepast door Petrasmoestuin Quote
Dahli Geplaatst: 2 mei Geplaatst: 2 mei @Petrasmoestuin Ik zou ze eerst nog een keer in een grotere pot zetten, en dan dus dieper zodat ze meer wortels kunnen aanmaken. Als ze daarna wat groter en sterker zijn, zou ik ze op hun definitieve plaats zetten. Ze zijn nu nog relatief klein. 1 1 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 3 mei Geplaatst: 3 mei (aangepast) Veel mooie foto's weer hier. @redzebra heeft weer een heuse jungle aan tomatenplanten zie ik Hier heb ik het grootste deel weggegeven: zelf heb ik slechts een schamele vier planten, maar hé het telt Alles staat nu al circa 3 weken buiten (wát een voorjaar!) en staat nu geordend met stok en al (en opgebonden) ergens achterin de tuin . 3 mei aangepast door Gianni1234 3 Quote
Gallox Geplaatst: 4 mei Geplaatst: 4 mei @driepinter Weet je nog dat we het een tijdje terug hadden over zaden van Vreeken? Ik had een zakje met BigRainbow / Lucky Cross erop. Ik had een tijd terug de laatste paar zaden uit dat zakje ook maar gezaaid en nu zie ik er zowel planten met aardappelbladeren als planten met gewone bladeren ontstaan. Betekend dat het een mix is van tomaatzaden in 1 zakje!? Toch wel gevalletje mmhh 😵 Quote
woldistel Geplaatst: 4 mei Geplaatst: 4 mei (aangepast) Ja, en dat staat ook op het zakje, eigenlijk. En is waarom ik nauwelijks meer zaden bij Vreeken koop. Ik heb even nagekeken bij Tomatofifou en van de beschrijvingen een schermafbeelding gemaakt. De eerste is Big rainbow, de tweede Lucky cross. Zitten toch wel wat verschillen in, denk ik zo. Als het goed is eindig je in ieder geval wel met dikke, sappige geelrood gemarmerde beefsteaktomaten. Dat is dan de overeenkomst. Edit: ik zou ze gewoon allebei opkweken trouwens, misschien is de ene toch stiekem wat lekkerder dan de andere. 4 mei aangepast door woldistel 4 Quote
driepinter Geplaatst: 4 mei Geplaatst: 4 mei 1 uur terug, Gallox zei: @driepinter Weet je nog dat we het een tijdje terug hadden over zaden van Vreeken? Ik had een zakje met BigRainbow / Lucky Cross erop. Ik had een tijd terug de laatste paar zaden uit dat zakje ook maar gezaaid en nu zie ik er zowel planten met aardappelbladeren als planten met gewone bladeren ontstaan. Betekend dat het een mix is van tomaatzaden in 1 zakje!? Toch wel gevalletje mmhh 😵 Ja ik had het nagevraagd en kreeg als antwoord dat ze leveren net wat op voorraad was, en ze zeiden erbij dat de romanova op dat moment op voorraad was. Geen idee of ik die ook heb gekregen, want ik kreeg mijn bestelling pas weken later. Ik snap ook niet waarom ze 2 verschillende tomaten onder 1 artikelnummer moeten verkopen. Ik heb 1 misvormd plantje gekregen met alleen 2 kiemblaadjes, en ik heb een paar plantjes verpest met enten wat me niet heel goed lukte. Maar bij de plantjes die nog leven zie ik geen verschil in blad. 2 Quote
Gallox Geplaatst: 5 mei Geplaatst: 5 mei @woldistel Wat leuk dat je het overzicht van de 2 soorten erbij hebt gezet! Ik ga ze inderdaad allebei opkweken! Toen ik naar de winkel ging was ik opzoek naar de Big Rainbow, maar bij de extra naam op het zadenzakje dacht ik, oh deze tomaat heeft gewoon 2 namen. Thuis na wat meer onderzoek kwam ik er toch achter dat het 2 verschillende soorten zijn... 2 van de ongeveer 10 zaadjes zijn dus de big rainbow, de rest Lucky Cross. Alles is opgekomen. Maar goed om te weten dat ze dus sommige tomaatzaden samen voegen.. 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 mei Geplaatst: 8 mei Ik heb mijn tomaten dit jaar in de kas gezaaid. Op 29 maart, dat zou volgend jaar nog wel iets later mogen denk ik. Ze hebben daar nog wel een paar koude nachten gehad, maar niet TE koud. En nu zijn het mooie compacte plantjes die meteen de grond in kunnen zonder ze te laten wennen aan van alles. Vooral het wennen aan die heftige zon daar in de kas was vaak een gedoe. EN: nu dus geen plantjes in huis gehad! Geen lampen opgehangen, geen potgrondvliegjes, en zo nog wel wat voordelen. 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Rookie Geplaatst: 8 mei Geplaatst: 8 mei (aangepast) Ik ben steeds maar bang, dat het te koud is 's nachts bij mij in de kas. Het is er net zo koud als buiten en we zaten nog dicht tegen de nachtvorst aan van de week. Ik zou het wel graag willen. Misschien een kacheltje neerzetten of zo? 9 mei aangepast door Rookie typefout Quote
sygys Geplaatst: 8 mei Geplaatst: 8 mei (aangepast) Op 1-5-2025 om 11:28, Dahli zei: Vooropgesteld dat ik je mening deel over MM (m.n. de rigiditeit die daar heerst m.b.t. vakken en de ‘wonder-app’), kan ik niet zoveel met je advies over tomatenplanten in de kas. Niet iedereen heeft de beschikking over een kas. Misschien geen ruimte of te duur. De vergelijking met professionele kwekers vind ik ook niet reëel. Ik denk overigens dat veel tomaten-kwekers niet in de volle grond kweken, maar in hydro-achtige omstandigheden. Die mogelijkheid hebben weinigen. En inderdaad, als je die mogelijkheid en kennis wel hebt, dan gaat dat geweldig. Zie bijvoorbeeld het werk van @Mai Pensato. Ik kweek lekker in de volle grond, buiten. Zonder afdak. Gaat prima. Ik hoef niet met mijn oogst de markt op en het is voldoende voor mijn gezin qua opbrengst. Maar bovenal haal ik er heel veel plezier, voldoening en ontspanning uit. Wat ik tenslotte opmerkelijk vind, is dat je zelf overduidelijk in potten kweekt. Niets volle grond in de kas dus, maar in potten van hooguit 40 cm hoog. Is dat wel voldoende voor de “gigantische wortelgestellen”? Iedereen valt me nogal aan hier en het is nooit mijn bedoeling geweest om de manier waarop mensen hun tomaten kweken af te kraken. Ik vertel alleen wat mijn ervaring is en hoe ik heb gehoord dat het in de profesionele kassen gebeurd. Een professionele teler gaf mij aan dat tomaten gewoon in de vollegrond in de kassen staan. Maar ik ben geen expert en moet afgaan op de info van andere. Als iemand ze buiten kweekt en hier veel lol en oogst uit haalt wie ben ik dan om te zeggen dat je daar mee moet stoppen. Ik heb alleen gezegd dat ik adviseer om ze in een kas te zetten. Als je geen kas hebt houdt het op. Maar als mensen vragen waarom ze ziektes krijgen, niet goed groeien of andere problemen en ze staan buiten dan is de kans groot dat dit er mee te maken heeft. Ik snap de aanval op mij eerlijk gezegd niet. Ik probeer alleen te helpen. Bij gebrek aan ruimte heb ik ook enkele tomaten buiten moeten zetten. Maar ik merk al gelijk na 2 dagen dat de tomaten die ik buiten heb staan een stuk minder vitaal eruit gaan zien ivm de kou snachts denk ik. Het scheelt ook erg per soort. Want de roma wordt meteen geel buiten als het 1 of 2 nachten 4 a 5 graden is en de "normale traditionele" tomaat lijkt er geen last van te hebben. 8 mei aangepast door sygys Quote
Dahli Geplaatst: 8 mei Geplaatst: 8 mei 48 minuten geleden, sygys zei: Ik snap de aanval op mij eerlijk gezegd niet. Het was niet mijn bedoeling om je aan te vallen. Als dat zo overkwam, excuses daarvoor. Ik realiseer me dat mijn reactie wellicht wat pinnig overkwam, dat kwam denk ik voornamelijk door de wijze waarop je je advies hebt verwoord. Zinnen met de strekking “als buiten kweken zo geweldig was zouden kwekers het ook wel doen” wekken bij mij de indruk dat je eigenlijk behoorlijk dom bezig bent als je buiten kweekt. En dat heeft niets met een advies te maken vind ik. Sommigen kunnen gewoon niet anders. 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.