Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Hier nog niets qua phyto. Ik heb misschien wel wat alternaria gespot op een paar bladeren gisteren (de takken zijn direct weggesnoeid), maar verder was dat het wel.

Bij mijn zus is het met dezelfde rassen een ander verhaal geweest: ze had bij twee planten, op 1 hoog, twee planten met phyto. Vooral aan de onderkant. Dat is toen grondig weggesnoeid en twee maal bespoten met proxanil (tussenpoos van 7 dagen). Ieder spoor van phyto is verdwenen: het is een wondermiddel. En dit terwijl de phyto in enkele dagen tijd zeer agressief om zich heen greep (van niets naar hoge infectiedruk).

aangepast door Gianni1234

Geplaatst:
36 minuten geleden, Gianni1234 zei:

het is een wondermiddel

Ik kende het niet, even opgezocht. Ieder z’n ding natuurlijk en ik snap dat men van Phyt af wil, maar als ik de schadelijkheid voor in water levende organismen lees en voorzorgsmaatregelen bij gebruik zie, zou ik persoonlijk dit niet gebruiken.

Geplaatst:
  • Auteur

@Petrasmoestuin welke had/heb je staan (ik dacht je meer resistente had gezet ?) en zie je verschil tussen aantasting ?

Geplaatst:
  • Auteur

@Gianni1234 als je dat gaat gebruiken, (bestaat uit Cymoxanil en Propamocarb) kan je beter tomaten kopen, kost je minder en als je Belgische pakt waarschijnlijk gezonder en vrij van deze stoffen.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

@redzebra alleen maar resistente. De dattolime is zeg maar half resistent of zoiets. De soorten heb ik elders genoemd.
Verschil? Alle tomatenplanten doen het maar zeer matig. Ik heb er allemaal nieuwe staan, dus geen vergelijk met andere jaren.
Degene die helemaal open staan in een bak aan de linkerkant hadden bruine vlekken in stammen en heb die weggehaald. De rest laten hangen. Veel tomaten met neusrot weggehaald en er hangen er nog een paar, die laten hangen op advies en er hangt er eentje aardig rood, maar toch een vreemde plek aan de onderkant.
Aan de overkant van deze planten aan de schutting wel wat blad weggehaald, maar geen gekke tomaatjes of zo, maar alles nog groen en zeer weinig vind ik.
Dan heb ik 4 planten in een half gesloten kasje, ook groen, maar geen rare stammen of neusrot.

Die in de grond (struiktomaat) heeft foute tomaatjes, maar nog geen tijd gehad weg te halen. Ben met andere zaken bezig geweest, weer 3½ uur, ben niet zo snel helaas.

Off-topic: Ik besteed veel tijd aan mijn courgettes en pompoenen die het heel goed doen. Veel blad en oude bloemen en stelen weghalen.

Geplaatst:
  • Auteur

Neusrot is inderdaad geen ziekte, maar kan wel een oogst bederven en is soms moeilijk onder controle te houden in pot of bak bij niet ideaal weer (bv teveel of juist te weinig verdamping). Sommige zijn er wel gevoeliger voor dit wordt o.a. vermeld bij de Amish Paste welke een heirloom uit begin 1900 is (deze heeft ook geen resistentie tegen phytophthora ).

De volgende resistente heb je ook staan ?

honeymoon F1 en Rondobella beide hebben Ph-2 en Ph-3 gen tegen phyt en zouden goede resistente moeten vertonen, hadden deze ook bruine vlekken op de stammen ?

Bij Gourmansun F1 en Pyros F1 vermeld HM Clause dat deze Ir (intermediate) resistentie hebben tegen phyt, gebaseerd op welke genen dit is weet ik niet. Misschien weet @Roland in welke mate deze resistentie hebben. @FruitLent heeft zijn twijfels bij Gourmansun F1 https://www.fruitlent.nl/gourmandsun-2/ (dit is dezelfde) aangezien HM clause eerder Ir resistentie claimde bij andere die juist het meest vatbaar bleken.

Geplaatst:

Helaas ook hier nu,..😞

Vanmorgen prachig op weg zijnde millefleur tomaten planten verwijderd…

En de “ yellow fire” die ik van mijn vriendin kreeg…

Ik verdacht mijn Ropreco paste die ik ieder jaar heb er ook al van want ieder tomaatje veel te klein en gelijk neusrot ook..,, vandaag was het echt duidelijk dus ook die ga ik als de zon weg is verwijderen…😞🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5272.jpeg

IMG_5273.jpeg

IMG_5274.jpeg

De “kersT tomaten” die ik voor het 2e jaar heb en beschreven word als een bewaar tomaat die je dan dec/jan kunt eten… zie ik nog geen plekken maar staat direct naast de aangestaard soorten…😬🤞

IMG_5275.jpegIMG_5275.jpeg

Kale boel nu… en zakken met besmette mix 🤦‍♀️

Wat kan daar nu nog in.. toch nog peultjes proberen? 🤔🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Ai niet te best. In die zakken geen tomaten meer maar andere groenten kunnen volgens mij volgend jaar wel. Daar is hier ook wel ergens over geschreven.

Bij mij gaan de tomatenplanten redelijk.

Van de planten in pot zijn alleen de dwarf Mohamed en de Turboreactivnyy licht aangetast.

Blad verwijderd van de Mohamed en de Turboreaactivnyy heb ik verwijderd. Daar groeide ook een grote targetes bij in de pot die zal wat het droog houden van de bladeren van de tomaat geen goed gedaan hebben. Ik heb nu wel een leuk bloemetje in de pot over.

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 9-8-2025 om 15:03, Dahli zei:

Ik kende het niet, even opgezocht. Ieder z’n ding natuurlijk en ik snap dat men van Phyt af wil, maar als ik de schadelijkheid voor in water levende organismen lees en voorzorgsmaatregelen bij gebruik zie, zou ik persoonlijk dit niet gebruiken.

Dat laatste is niet relevant tenzij je het in de aanwezigheid van water gebruikt. Ik ben geen biologische purist als het op dit soort dingen aankomt: alles wat je in de supermarkt koopt is allang besproeid geweest, waarbij het een onmogelijkheid is om te ontsnappen aan chemische middelen. Maar je kan wel besluiten wát je eroverheen gooit. Dit middel is zeer veilig in vergelijking met mancozeb, waar zeg maar 80-90% van alle tomaten die je ooit uit de supermarkt hebt gehaald mee zijn bespoten.

Het is maar net hoe je er tegen aan kijkt hè? Alles lijdzaam weg laten rotten vanwege een soort van ideologische positie rondom dit soort middelen is gewoonweg zonde, wetende dat je er toch niet aan kan ontsnappen. Het is in mijn optiek ook niet erg logisch om maandenlang iets op te kweken en het vervolgens verloren te laten gaan terwijl je de oplossing in handbereik hebt. 🙄

Als je dat gaat gebruiken, (bestaat uit Cymoxanil en Propamocarb) kan je beter tomaten kopen, kost je minder en als je Belgische pakt waarschijnlijk gezonder en vrij van deze stoffen.

@redzebra De gemiddelde supermarkt tomaat is niet lekker. Dit soort middelen veranderen niets aan de superieure smaak van eigen teelt.

Geplaatst:

Ja hoor @Vrouwholle ik heb de sugarsnaps ook in de deno gezet om ze later in de besmette tomatenbak te zetten. En volgend jaar zet ik er geen tomaat meer in. Of je moet de aarde eruit scheppen en andere erin doen. Heb ik vorig jaar ook gedaan.

Geplaatst:

nu nog sugarsnaps, @Petrasmoestuin ?

Ik keek gisteren een filmpje van een hobbytuinder die de meeldauw onder controle houdt door wekelijks met water met baking soda te spuiten. Ook iemand hier oo het complex zweert daarbij. Misschien toch eens proberen. Voor phytophtora gaat het niet helpen vrees ik. Of wel. Ook een schimmel immers.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
49 minuten geleden, Gianni1234 zei:

alles wat je in de supermarkt koopt is allang besproeid geweest

Zoals ik al zei: ieder zijn ding. Gelukkig leven we in een vrij land. Voor wat het waard is, ik koop alleen biologische groenten en dus ook tomaten. Niet omdat ik een purist ben, maar ik vind dat zelf een prettiger idee. Voor mijn gezin, maar ook omdat het minder belastend is. Maar ik lig niet vastgeketend op de A12 bijvoorbeeld. Bij mijn weten is mancozeb overigens verboden in de biologische teelt.

En inderdaad, niets zo zuur als je na maanden inspanning je teelt verloren ziet gaan aan bijvoorbeeld phyt. Zelf gelukkig nog nooit meegemaakt. Maar dit jaar heb ik bijvoorbeeld een slechte tomatenoogst, vooral de grotere soorten. Heel vervelend inderdaad. Maar dat zij dan maar zo.

Geplaatst:
  • Auteur

@Gianni1234 iedereen staat natuurlijk vrij om te telen hoe hij/zij wil. Mancozeb is echter terecht al een tijdje verboden in Europa (niet alleen voor de biologische teelt), proxanil voor de biologishe (het gebeurt dat bioloische boeren hun teelt afgekeurd zien worden door drift van spuiten op naburige aardappelvelden van Propamocarb tot 1km)en Belgische en Nederlandse tomaten telers waar ik naar verwees gebruikten deze middelen sowieso niet, nefast voor hun bestuivers en zijn vaak trots op hun duurzame teelt. Het staat je vrij om proxanil te gebruiken, maar Edialux geeft ook alleen dosering en gebruik voor aardappelen aan, hoe bepaal jij doseringen bij vruchtgewassen en veiligheidstijden ? Bij aardappelen is de uiterste toepassingstijd 30 dagen voor oogst, bij tomaten ? OK_Proxanil_Garden_bijsluiter_V-1827.pdf

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Nee weer @Tanja65 Vaak wel minder oogst dan in het voorjaar. Ik heb ze ook in de 5 aardappelzakken gezaaid.

Ik had een combinatie van neusrot en phyto in de bak, waar 4 soorten tomaten stonden en alles nog groen. Een tomaat die rood was, had een rotte plek van onder.

Dus ik verwachtte geen goeds meer.

Geplaatst:

Gisteren een mooie oogst aan tomaten gehad. Morgen een weekje op vakantie en het schijnt weer een hele warme week te worden.

Zojuist dan toch nog even naar het landje geweest om een watertimer te installeren zodat in ieder geval de tomatenplanten in mijn kasje nog water krijgen... hoop gedoe met die druppelslang daar, de aanvoerslang schoot steeds los en ik gebruikte hem daarom eigenlijk niet. Toch nog even provisorisch gerepareerd ( hoop dat het een weekje goed blijft nu), en hopelijk werkt die timer en heb ik de tijd goed ingesteld (iedere morgen om half 5 gaat ie voor 2 en een half uur aan als het goed is dan, had dat ding nog nooit gebruikt).

En toch weer wat tomaatjes geoogst. Sommigen nog niet volledig rijp maar leek me beter om nu te oogsten.

20250810_192652.jpg

20250810_192851.jpg

aangepast door driepinter

Geplaatst:
39 minuten geleden, redzebra zei:

@Gianni1234 iedereen staat natuurlijk vrij om te telen hoe hij/zij wil. Mancozeb is echter terecht al een tijdje verboden in Europa (niet alleen voor de biologische teelt), proxanil voor de biologishe (het gebeurt dat bioloische boeren hun teelt afgekeurd zien worden door drift van spuiten op naburige aardappelvelden van Propamocarb tot 1km)en Belgische en Nederlandse tomaten telers waar ik naar verwees gebruikten deze middelen sowieso niet, nefast voor hun bestuivers en zijn vaak trots op hun duurzame teelt. Het staat je vrij om proxanil te gebruiken, maar Edialux geeft ook alleen dosering en gebruik voor aardappelen aan, hoe bepaal jij doseringen bij vruchtgewassen en veiligheidstijden ? Bij aardappelen is de uiterste toepassingstijd 30 dagen voor oogst, bij tomaten ? OK_Proxanil_Garden_bijsluiter_V-1827.pdf

Volgens de bijsluiter hier tot 8 toepassingen per seizoen, met tussenpozen van 7 dagen. Geen bijsluiter hier die een minimum tijd voor oogsten hanteert (wat een opvallend verschil is). Dat was bij mancozeb bijvoorbeeld wel het geval. Daar moest men - even uit het hoofd - 7 dagen voor oogsten stoppen met sproeien. Update: het was 30 dagen, je hebt gelijk. Dus geen verdere toepassingen meer vanaf dit punt.

Mancozeb is overigens ook terecht verboden: dat ben ik met je eens. We wisten zéker de afgelopen jaren dat het geen veilig middel meer was. Het risicoverhogend aspect was overigens beperkt en trof naar mijn weten enkel beroepstelers die volgens mij 1,5 tot 2x zo hoge kans hadden op neurologische aandoeningen. Geen prettig iets in ieder geval, maar of de consument ook maar ooit in gevaar is geweest is iets wat ik eveneens openlijk betwijfel zolang men supermarkttomaten goed heeft afgespoeld.

Voor mij ligt de toekomst in ieder geval bij genetisch gemodificeerde rassen. Crispr-cas gaat zonder veel twijfel een doorbraak forceren in de teelt en resulteren in volledig resistente rassen.

10-8 2.webp

Weer een kilo+ eraf vandaag 😄

Geplaatst:

IMG_1003.jpeg

De allereerste Amish red. Ik heb dat het eerste jaar dat ik in dit huis woonde, 10 zomers geleden gehad. Kan me deze vorm echt totaal niet herinneren, maar volgens Google plaatjes klopt het echt. Ik had gewoon een rond tomaatje in mijn hoofd met een rozerode kleur. Toch heel spits blijkbaar.

image.jpg

Ik kijk de king Aramis ondertussen rijp. Duurt mega lang zeg….

Prutjaar. Ook last van phyto. Zo zonde. Blijf weghalen en knippen…

Geplaatst:

Oh balen @Mellie 😞 hopen dan het snel afrijpt hè met deze warmte dan kunnen we oogsten en alle planten ruimen… Ik heb nog goed hoop voor mijn tomaten planten inmijn kleine kasje en de Maya balkontomaten op mijn dakterras…🤞🤞🤞🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:
Op 10-8-2025 om 13:10, redzebra zei:

Bij Gourmansun F1 en Pyros F1 vermeld HM Clause dat deze Ir (intermediate) resistentie hebben tegen phyt, gebaseerd op welke genen dit is weet ik niet. Misschien weet @Roland in welke mate deze resistentie hebben.

Gourmansun F1 is gebaseerd op Heterozygoot ph2. Welke totaal geen resistentie is onze gebieden vertoont.

Geplaatst:

De 100 & 1000’s is niet meer zo heel mooi, maar ik ben wel blij met wat er aan hangt. De plant is minstens 2x zo groot, maar dat paste niet op de foto. Morgen ga ik deze oogsten. Er hangt ook nog genoeg groens aan, dus hopelijk trekt hij nog een beetje bij.

IMG_8165.jpeg

Geplaatst:

Ik heb een paar dagen in de ontkenningsfase verkeerd maar tot mijn teleurstelling phyto geconstateerd op een Rondobella en in nog lichtere mate een Sunviva. Dit stelt mij voor een raadsel want dit zijn rassen met uitstekende resistentie die de afgelopen jaren bij mij ook als een van de laatste ten onder gingen (in oktober). Dit terwijl n.b. een paar niet resistente rassen nog niet bezweken zijn. Helaas ook in de kas één slachtoffer tot nu toe: Sungreen.

Nu las ik vorige maand in een landbouwkrantje een alarmerend bericht over aardappelrassen die nu bezwijken ondanks resistent op basis van twee genen.... maar welke dat zijn stond er niet bij.

Geplaatst:

Hmm…. Ik heb zelden last van pytho en krijg de indruk dat iedereen met tomaten last heeft of begint te krijgen. Ook de resistente soorten. Vind het wel heel gek en zorgelijk.

@Goldfish dank voor jouw update hierover. Ga ook nog even googelen. Toch wakker 🙄

Geplaatst:

Hier ook last van. Alle planten in m’n moestuin, en op heel het complex idem dito.

Geplaatst:

Vooralsnog ontspring ik de dans gelukkig. Hopen dat dat zo blijft want nog lang niet alles is rijp. De ster van de show dit jaar is de Black Opal (met dank aan @Tanja65 !). Alhoewel de vruchtzetting bij de grotere soorten zeer moeizaam ging, vooral in het begin, geeft Black Opal overvloedig met mooie trosjes. Lekker ook! Trixi gaat ook goed, wel veel minder opbrengst dan BO. Bij het water geven vanochtend ontdekte ik toch ook wat grotere tomaten. Gelukkig ook de Aretxabaleta. Ben benieuwd of die zijn reputatie waar maakt. In ieder geval de mogelijkheid om wat zaad te winnen. En zelfs de Noire-de-Crimee-die-een-Coeur-de-Boeuf-Noire-bleek-te-zijn, heeft wat vruchten.

Black Opal

IMG_8179.jpeg

IMG_8177.jpeg

Trixi

IMG_8181.jpeg

Aretxabaleta

IMG_8193.jpeg

Coeur de Boeuf Noire

IMG_8194.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.