Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

@Vrouwholle eet smakelijk!

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ook mijn ‘phytho’ liet zich redelijk goed beheersen. Ging wel langzaam verder, en ook wel vruchtverlies (zwart), maar veel heeft het toch nog gered. Raar.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
Op 5-9-2025 om 20:21, Dahli zei:

Wat ik opvallend vond, is dat de steelaanzet die normaal ook in de tomaat zelf groeit, nauwelijks aanwezig was. Geen groot hard groen stuk in de tomaat zelf dus.

Bij onze Arextabaleta - vandaag de eerste gepukt - was er een flink stuk groen in de tomaat. Ook vond ik de smaak tegenvallen. Misschien toch te onrijp geplukt? Hij viel er wel bijna uit zichzelf af.

Geplaatst:
8 uren geleden, grusonia zei:

@Tanja65 heb je fotos van de plant met bloem en tros vorm etc ...?

Ik maak ze morgen even. Ze groeien beide in trossen.

Geplaatst:

Ohhhh @woldistel die geribde tomaten zijn echt prachtig! Ik hoop dat ze net zo lekker zijn als ze eruitzien.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Gisteren de eerste paar Voljusko’s heart kunnen oogsten. Eén van mijn lievelingstomaten. De oogst in buitenteelt is niet geweldig groot, maar voor warme bereiding is hij een heerlijke toevoeging. Ze hebben een heel dunne schil en zijn kwetsbaar. Maar prachtig roze van kleur. De meeste zijn ook echt hartvormig.

IMG_8392.jpeg

Geplaatst:

Ah wat een mooie binnenkant! @Dahli Ik ben ook helemaal verliefd op mijn grote tomaten.

Geplaatst:

De laatste tomaten van de potplanten geoogst en de planten vanmorgen fijngeknipt op de compost gebracht. Géén ziekte in de planten, het werd gewoon te koud.

Zo ook de kleine zusjes van het gouden ei, de mini eggjes van de plant gehaald.

56A96402-612B-4BCF-AE73-5DA3E2361F1B.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Voor wie snel last heeft in de tuin van phyto, ik heb dit jaar twee resistente rassen van Velt geprobeerd die je ook gewoon buiten kan zetten. Eentje daarvan wil ik jullie niet onthouden (voor wie 'em zelf niet heeft staan natuurlijk 🙂): Primabella. Half grote cocktailtomaten, stevig, heel zoet en de planten blijven maar geven! Nog geen fout vlekje of blaadje te bespeuren. Die komt volgend jaar zeker terug!

Geplaatst:

Klinkt goed!

Ik had dit jaar 4 resistente soorten; Vivagrande, rondobella, nagina f1 en duttingold. Duttingold vond ik qua smaak wat minder, daar kan dan prima de primabella voor terug😄.

Geplaatst:

Tof @Elke! Nóg meer wensen!

Geplaatst:
3 uren geleden, ElkeV80 zei:

Half grote cocktailtomaten, stevig, heel zoet en de planten blijven maar geven!

Heb je ook een foto van de planten en van de vrucht? Werd het een hoge plant bv? Of ook in de pot te houden denk je. En de smaak, zoet zeg je maar ook geparfumeerd? Sorry veel vragen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

@appelvrouw die staan hier op het forum 😀. Toont resultaten voor 'primabella'. - Moestuin Forum , primabella is een krachtige indeterminate en groeit vrij sterk en hoog uit ( elke plant kan je natuurlijk in pot telen), het is inderdaad zoals @ElkeV80 zegt een referentie voor robuustheid tegen Pi, maar ook 1 van de redenen waarom @Roland op zoek is gegaan naar andere resistente tomaten met nog smaakvollere en betere eigenschappen en zodoende 1 van de bezielers is van het https://velt.nu/nieuws/deel-5-hoe-vordert-het-project-robuuste-tomaten

Geplaatst:

Het heeft behoorlijk gewaaid en geregend hier afgelopen week en gisteravond ging ik alleen heel even kijken in de tuin . Sommige tomatenplanten zien er ziekelijk uit en die ga ik er morgen uithalen. De rest oogt nog goed. En nog steeds komen er steeds weer nieuwe rode tomaatjes . De toppen van de planten die ik buiten heb staan heb ik afgeknipt in de hoop dat de groene tomaten die eraan zitten nog afrijpen mits het weer meewerkt.

Hoe dan ook, morgen zeker weer een flink tasje tomaten mee naar huis. Hier de foto's van gisteren.

20250918_143905.jpg

20250918_143846.jpg

Geplaatst:

Prachtig die kas waar de tomatenplanten zo in een boog groeien!

Geplaatst:

Misschien offtopic maar wat een prachtige kas @driepinter!

Geplaatst:

Bedankt, ik ben er ook blij mee, ook al is het maar heel amateuristisch gebouwd dat kasje. Ik wil hem misschien nog wel gaan aanpassen deze winter. Ook lekt het hier en daar nog als het regent. Bij dat laagste gedeelte kan ik erg moeilijk bijkomen en daar groeit allerlei onkruid en het is eigenlijk loze ruimte. Ik zit eraan te denken om verticale wanden te maken zodanig zodat ik alleen een pad in het midden heb en 2 moestuinbakken. Die schuine balken laat ik wel staan voor de stevigheid, maar daartussen in kan ik dan bijv aan de buitenkant planten in potten zetten. Die dan misschien nog een beetje profiteren van de warmte van in de kas. Of anders leg ik tegels op de plek waar nu die onkruid groeit en maak ik een soort extra deurtje in zodat ik er bijv bamboestokken en dergelijke vanaf de buitenkant kan inschuiven om die loze ruimte te gebruiken als opslag. En op de langere termijn zou ik die kas willen verlengen dat ie 2x zo lang wordt. Maarja, ik moet dan wel hout hebben en idealiter ook van die plexiglasschermen en hardhouten palen voor verankering en aan alles hangt een prijskaartje maar ik blijf mijn ogen openhouden op marktplaats voor koopjes of zelfs gratis spul. Ik heb ook geen haast, ik vind het fijn om nu en dan een beetje te rommelen en dingen te verbeteren, hoe provisorisch ook.

Maar ik dwaal een beetje af, het is het tomatentopic. Volgend jaar minder tomaten daar, en wat meer andere planten erin.

Geplaatst:

Wat grappig, ik zat juist naar dat stuk in de laagte te kijken en vroeg me af of datniet super geschikt is voor knoflook of wortel oid, wat je maar eenmalig uit de grond hoeft te trekken. Maar misschien is jouw idee van verticale zijdes nog wel efficienter. Geen tomaten volgend jaar?

Geplaatst:

Jazeker wel tomaten volgend jaar, maar niet meer zoveel als dit jaar. Ik had er in totaal wel een stuk of 40 in totaal en dat is gewoon veel te veel voor mij.

Ook ga ik stoppen met een stukje moestuingrond van 25 vierkante meter helemaal aan de andere kant van het moestuincomplex, dat scheelt ook al natuurlijk want daar had ik ook een stuk of 10 tomatenplanten.

Na de paar tomaten (en paprika's) die ik zojuist daar heb geoogst zullen er niet heel veel meer volgen.

20250920_104018.jpg

20250920_103505.jpg

Geplaatst:

😘 Dat is een hele knappe @Arja !

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
Echt prachtig de beauty de Lorraine! Schijnt ook lekker te zijn.
Klopt. Enorme grote en zoete vruchten. Zo leuk!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Vandaag definitief ons tomatenseizoen afgesloten. Er zitten hier en daar nog een paar kleine cherrytomaatjes aan twee struikjes in de foliekas, maar dat mag geen naam meer hebben. Verder alles zowel in al buiten de kas gerooid, omdat er geen planten meer overbleven en de vruchten ook aangetast raakten (lang kunnen uitstellen met baking soda). Opbrengst: een hele emmer met groene tomaten en helaas minstens evenveel weg gegooide en aangetaste tomaten. Gauw weggekieperd, iets met uit het oog uit het hart. Gelukkig hebben we heel veel tomaten ook nog wel kunnen oogsten en hadden we ook een heleboel tomaten staan. Een deel van de pluk ligt nu nog te rijpen in de vensterbank. De rest zit al, al dan niet geweckt, in potjes of in onze buiken. We hebben enkele potpaprika's met pot en al op de leeggevallen plekken van de tomaten in de foliekas gezet, omdat het daar een stuk warmer is dan onze donkere foliekas in de achtertuin. Zo is het ruimen van de tomaten nog ergens goed voor.

Geplaatst:

Ik ben al de hele week druk. Superdruk op het werk, overuren, 's-avonds verjaardagen, ouderavond, dit en dat, en zus en zo. En ik ben al de hele week niet op de tuin geweest.

En sinds eergisteren voel ik me erg belabberd. Hoesten en proesten, slecht geslapen, loopneus, beetje last van de keel. En het is morgenmiddag ook nog eens de halfjaarlijkse hulpdag waarbij iedere tuinder wordt geacht een paar uurtjes te helpen met onkruidvrij maken van de paden of andere klusjes, gevolgd door een picknick waarbij iedereen wat meeneemt.

Ik sla deze keer maar over denk ik en bied mezelf wel op een andere datum aan. Ik had eigenlijk ook grootse plannen om voorafgaand aan de middag alle moestuinbakken te verplaatsen van het landje waar ik mee stop, en de bovenste laag potgrond uit die bakken te verrijden met kruiwagens Maar dat gaat hem niet worden als ik me morgen net zo voel als nu. En dat is jammer want doordeweeks kom ik er niet aan toe en wie weet regent het volgende weekend weer.

Misschien ga ik morgenochtend nog wel heel even langs om te kijken of er nog wat tomaatjes aan zitten, zeker van de buitenplantjes verwacht ik wel dat het nu weleens de laatste keer oogsten kan zijn, het wordt immers al een stuk frisser. En ook binnen in mijn kasje zal het niet heel lang meer duren voor ik de laatste tomaat pluk. Maar heel goed tomatenseizoen gehad hier !

Geplaatst:

Oei 😬 balen als alles zo tegelijk komt driepinter ; hopelijk voel jij je snel weer de oude!! 🤞🤞🤞🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.