Geplaatst: 12 augustus12 Aug Op 8-8-2025 om 12:26, Gitta zei:Chinese 5 colorIk ken deze als ‘Bolivian Rainbow’. Eerst zijn ze paars, dan geel, dan oranje, en tenslotte rood. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 12 augustus12 Aug 40 minuten geleden, Tanja65 zei:Ik ken deze als ‘Bolivian Rainbow’. Eerst zijn ze paars, dan geel, dan oranje, en tenslotte rood.Maar de kleur van de rijpende pepers alleen, zegt verder niet veel over de variëteitVan kleur verschietende pepers, zwart blad, bont blad, pepers met strepen e.d. worden meestal als ornamental bestempeld, omdat ze vooral voor de kleur worden gekweekt. Mooi voor op de tuintafel.Capsicum hebben ze meestal allemaal wel en sommige smaken zelfs heel goed, zoals Fish. Fish is een heirloom, net als Bolivian Rainbow en Chinese 5 color. Er zal dus bij die laatste twee onderling het nodige verschil zitten tussen plantvorm, bladvorm, Scoville en smaak.Dus Bolivian Rainbow en Chinese 5 color zijn toch echt verschillende pepers. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 12 augustus12 Aug Dank @woldistel! Ze leken zo op elkaar dat ik dacht dezelfde te zien. Maar niet. Weer wat geleerd! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 12 augustus12 Aug Geen idee wat het is… maar pluizig wit. Pepers lijken wel normaal te groeien, Maar heb het alsnog allemaal weggehaald. Iemand een idee wat het is?
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Misschien sommige plekjes wel wolluis, maar kan dat niet heel goed zien. Wel zien ik dat deze peper ook haartjes zelf heeft. Dus misschien kijkt het daarom erop. Als het wolluis is en je probeerd het te pletten, zou het een beetje roze/rood achtig moeten kleuren.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug 19 uren geleden, Tanja65 zei:Ik ken deze als ‘Bolivian Rainbow’. Eerst zijn ze paars, dan geel, dan oranje, en tenslotte rood.Die van mij heeft 5 kleuren ipv van de 4 bij jou. Paars, crème, geel, oranje en rood. Ik heb nu 1 rode en veder alle 5 de kleuren. Zo mooi om te zien. Van die rijpe rode ga ik de zaden winnen voor volgend jaar.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Ja, die van mij zijn ook creme tussen paars en geel in. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Ik heb gisteren de eerste rijpe aji crystal blanco geplukt en een mazamort. Mazamort is een Turkse peper zonder hitte. Die was voor de kinderen. De ahi crystal blanco voor mezelf. De zon doet wel wonderen op gebied van hitte bij pepers, want de peper was na deze zonnige dagen zo heet dat mijn vinger vanochtend nog steeds pittig was! Ondanks wassen en douchen… mijn oog kan er over meepraten! Vorige week met de Turkse frietjes was het een milde peper. wolluis dacht ik ook door internet, maar ik zie ook geen beestjes ofzo… heb wel al de halve plant kaalgeplukt…. @woldistel @rorror ik hoop gewoon voor niks.
Geplaatst: 14 augustus14 Aug 1 uur geleden, Mellie zei:wolluis dacht ik ook door internet, maar ik zie ook geen beestjes ofzoWij hebben ieder jaar wel wat wolluis in de beukenhagen. Dat ziet er inderdaad zo uit als op jouw foto, ook altijd op de onderzijde van het blad. Maar als je goed kijkt zie je op de beuk toch altijd wel wat luizen tussen de wol zitten. Dat zijn altijd de vrouwtjes, mannetjes zijn met het blote oog niet waarneembaar. Vreemd dat je helemaal geen beestjes ziet zitten. Misschien met een vergrootglas? Mocht je het alsnog tegenkomen ondanks dat je blad hebt verwijderd, zou ik in ieder geval een huismiddeltje proberen. Sprayen met in water opgelost afwasmiddel. Of met verdunde azijn (1:1). Of neemolie. 14 augustus14 Aug aangepast door Dahli Typo
Geplaatst: 17 augustus17 Aug Ik heb een paar geknipte topjes in een pot gezet ver weg van de pepers. Ze zijn niet verdroogd, dus denk wel dat ze het gaan doen. Misschien hoort het toch bij de plant. Nul luis te bekennen. Maar goed. Vorig jaar had ik rupsen in de kas die ik niet kon vinden maar er toch echt zaten… dus lan ook best wel luis zijn. Maar ik zie ze in elk geval niet.
Geplaatst: 17 augustus17 Aug Vanmorgen pepers geoogst. Meer dan een kg.Ziet er mooi kleurrijk uit zo op de foto.10 soorten:mild: Jalapeno M en Jalapeno Whiteheet: Cayenne Long Slim (hoewel ze niet zo lang zijn...), Thunder Cacho Brown, Zebrange (dit jaar met wel de kenmerkende rode strepen), Lempn Drop, Solar Flare, Auroraextreem heet: Habanero Orange en Carolina Reaper Red gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 19 augustus19 Aug De eerste piment très doux des landes geoogst, van de zaden die ik kreeg van @appelvrouw. Hij is inderdaad heerlijk mild, een paprika met een heeeeel lichte bite. Kan ik eindelijk lekkere salsa's en andere dingen maken waar ik onbeperkte hoeveelheden peper in kan gooien.
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Oh, wauw, @rorror . Hoe heb je dat klaargespeeld? Hier gaan ze in de winter toch nog ten onder aan luis of schimmel.
Geplaatst: 27 augustus27 Aug 4 uren geleden, ElkeV80 zei:Hier gaan ze in de winter toch nog ten onder aan luis of schimmel.Schimmel heb ik nog nooit gehad in pepers.Luis wel eens.Als ik hem in de winter naar binnen haal, dan knip ik alle grote bladeren er af, hou een paar kleine blaadjes per takje.Dan spray ik hem in met bio zeep laat ik het intrekken voor 20minuten. (niet op bodem aub) En daarna spuit ik met de harde straal van de douchekop alles geheel af. Daarna komt deze onder een kweeklamp te staan voor de gehele winter. Elke maand bloepjes eruit, en te lange uitlopers wegknippen.Als ik dan toch weer één luisje vind. Meteen weer behandelen.
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Hier beginnen de latere soorten nu echt goed af te rijpen. Op de een of andere manier heb ik onbewust een oranje voorkeur ontwikkeld dit jaar. Of Peachy eigenlijk. Wat er niet direct gegeten wordt, gaat de vriezer in. Inmiddels al een aardige zak vol.Iedere dag kan ik wat Cabaca’s oogsten.De Habanada’s gaan ook goed. Onweerstaanbare kleur vind ik.De eerste Sugar rush stripey’s komen er ook aan. Bij sommige zie ik streepjes, niet bij allemaal. Maar de smaak zal er niet minder om zijn.Ook de eerste Numex Big Jim kleurt al aardig. Ik ben benieuwd hoe heet of mild die eigenlijk is.
Geplaatst: 27 augustus27 Aug Onze pepers rijpen maar traag, zowel in de kas op de moestuin als die in de achtertuin. De hoeveelheid zon lijkt dus weinig uit te maken, want in de kas die de hele dag in de zon staat (bij zonnig weer) gaat het net zo snel/langzaam als in de achtertuin. Heb er wel af en toe een gekleurd pepertje van af kunnen halen hier en daar, en de Carolina Rep Reapers zijn inmiddels allemaal wel veelbelovend oranje. Heb al een enkele rode kunnen oogsten. De jalapeño Black Magic doet het daarentegen fantasisch - wat een fijne peper zeg, goed genoeg voor mijn niet zo heel erg aan heet gewende smaak. Overigens bleven zelfs van die mijn vingers en lippen een halve dag branden. De Tondo Calabrese bevalt me ook goed, schattig pepertje. 27 augustus27 Aug aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.