Geplaatst: 19 oktober19 Okt Snelcursus pepers herkennen! Dank, @Dahli en @woldistel . Dit jaar had ik voor het eerst succesvol pepers, waarschijnlijk omdat ik voor het eerst warmtematjes had. Te leuk. Manlief ook helemaal enthousiast aan het sambal maken. Dus komend jaar zeker weer! In elk geval de lemon drop want die vonden we allebei erg lekker. En de mme. Jeannette. En hopenlijk dus de sugar rush en anders een 5 colors 😉. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 oktober19 Okt @Tanja65 ik kan me vergissen, maar volgens mij heeft de Chinese 5 Color ook een beetje paarskleurig blad, ook de kiemblaadjes. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 19 oktober19 Okt Dat zou een handig onderscheid zijn, @acpronk ! Want het zijn alleen deze twee soorten die door elkaar geraakt zijn. Ik hoop eigenlijk van allebei een te kweken. Dit jaar had ik ze - tip van Diana - met drie in een pot, net als de paprika’s. Ik zou bijvoorbeeld 4 of 5 in een pot kunnen doen, en dan per pot dezelfde proberen over te houden en de rest wegknippen. Dan zie ik daarna wel welke welke is. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 oktober19 Okt @acpronk je hebt gelijk. Dit zegt Diana er over:Kortom: het blad zou inderdaad donkerder moeten zijn. Zeker bij samen in één pot zou ik dat moeten kunnen zien. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 20 oktober20 Okt @Tanja65 🫣🫣🫣🫣 oooooNou. Zal een verrassing worden dus!De strepen gaan er echt niet meer op komen. Ze zijn hartstikke rijp al helaas. Wel verrukkelijk. Gisteren een paar aan schoonzus gegeven. Ze eet mega pittig (1 liter chilisaus is in 3 maanden op bij haar)Maar bij deze peper moest ze toch even slikken 😆Ik ook hoor. Jeetje man wat heet. Ik heb echt zin in de chilisaus van dit jaar.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Ja, super heet inderdaad. Wel lekker! Gaat echt wel op de lijst met ‘te zaaien’. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 25 oktober25 Okt En nog maar wat in de droger. Een deel was al wat voorgedroogd op de verwarming. Ik klem de tray dan tussen de vensterbank en de verwarming 👍😁Ik denk dat ik deze hoeveelheid straks maar gewoon in een keer tot chilivlokken maal. De droge pepers van vorig jaar zijn nog niet eens op. Volgend jaar maar keuzes maken, net als bij de tomaten. Ik ben daar zo slecht in......😞 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 25 oktober25 Okt 1 uur terug, woldistel zei:klem de tray dan tussen de vensterbank en de verwarmingHé, dat is slim! Wat een goed idee!
Geplaatst: 25 oktober25 Okt Op 19-10-2025 om 21:02, acpronk zei:volgens mij heeft de Chinese 5 Color ook een beetje paarskleurig blad,@Tanja65 dit klopt. Dat had ik ook dit jaar bij de verrassing pepers. De c5c had ik daarom netjes bij elkaar gezet met uitplanten. In de andere plantenzak/mini had ik 3 verschillende pepers bij elkaar staan. Dus je zult al vroeg onderscheid kunnen gaan maken tussen de 2 verschillende pepers.
Geplaatst: 25 oktober25 Okt 5 uren geleden, woldistel zei:. Volgend jaar maar keuzes maken, net als bij de tomaten. Ik ben daar zo slecht in......😞Weggeven kan ook. Meestal zijn mensen om je heen daar best blij mee. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 26 oktober26 Okt 11 uren geleden, Tanja65 zei:Weggeven kan ook. Meestal zijn mensen om je heen daar best blij mee.Ik moet gewoon wat minder soorten zaaien en dus kiezen. Maar ik vind alles zo leuk om te proberen; grote, kleine, lange, bolle, bonte. Maar dan ga ik zaaien en dan gaat het al snel mis. "Oh, ja, die was ook lekker vorig jaar en die ook en die"!De meeste mensen om mij heen eten geen pepers en krijgen het al heel warm 🥵 van een cayenne in een nasi-pakket. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 26 oktober26 Okt 3 uren geleden, woldistel zei:Maar dan ga ik zaaien en dan gaat het al snel mis. "Oh, ja, die was ook lekker vorig jaar en die ook en die"!Hahaha herkenbaar. Ik was ook al bezig pepers uit te zoeken voor volgend jaar, ennliep hier direct tegenaan. En de plek is maar beperkt. Nah, ik heb nog even om te beslissen. Maar manlief is helemaal into the pepers sinds dit jaar. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 26 oktober26 Okt Ja wij hebben allemaal (tenminste ik wel) moestuinen stress. Dan lig ik in mijn bed en dan denk ik: waar kan ik dat en dat ook kwijt? Ik wil ook te veel en altijd bakken te kort. Ik heb ook vele soorten pepers gekocht dit jaar, maar ik begreep van @Gitta dat ik er best 3 in een bak kan zetten, dat scheelt dan weer in bakken.
Geplaatst: 26 oktober26 Okt 2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:dat ik er best 3 in een bak kan zettenDat doe ik ook altijd (en veel meer mensen denk ik). Altijd 3 van dezelfde soort bij elkaar in 1 grote pot. Gaat prima. In een hele grote pot heb ik er zelfs 2 x 3. Twee verschillende soorten, 1 hoge soort + 1 lagere soort bijvoorbeeld. Dan zitten ze elkaar niet in de weg 😀. Dit seizoen gedaan met de Habanada en de Sugar rush stripey.
Geplaatst: 26 oktober26 Okt Ik bedoelde 3 verschillende pepertjes in 1 bak, ik had een woord vergeten. Ik heb dit jaar ook 3 pepertjes bij elkaar gezet, maar dan dezelfde. Ik wil vele proberen, dus dan in verschillende bakken 3 verschillende zetten.
Geplaatst: 26 oktober26 Okt 1 uur terug, Petrasmoestuin zei:Ik bedoelde 3 verschillende pepertjes in 1 bak,Nadeel daarvan is dat als pepers dicht bij elkaar staan/door elkaar heen groeien snel kruisbestuiving is. Dus wil je zaden verzamelen graag per pot 1 soort.
Geplaatst: 26 oktober26 Okt Ja, dan moet ik weer denken wat ik doe. Ik kan ze een jaar bij elkaar zetten natuurlijk en geen zaden oogsten. Ik heb dan toch nog meer zaden in het zakje over voor andere jaren.En dan kan ik besluiten welke ik wil houden en het jaar erna dezelfde bij elkaar zetten b.v. en dan de zaden wel oogsten. Maar het is niet zo als bij pompoenen dat ze dan giftig worden, dat scheelt. 26 oktober26 Okt aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 27 oktober27 Okt Ja precies, dat klinkt als een goed plan! Zo kun je rustig bekijken welke je het mooist of het sterkst vindt, zonder meteen met kruisingen te zitten. oyodental.nl levert tandheelkundige hulpmiddelen zoals loepbrillen tandheelkunde, tanden bleeklamp, etc., die indien gewenst besteld kunnen worden.
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Auteur Zo, de afgelopen dagen de allerlaatste rijpe pepers geplukt. Ja: allemaal nog afgerijpt aan de plant, buiten.^ Mdme Jeanette, Carolina Reaper, paar Cayennes, paar Lemon Drop.Ondanks dit trage peper-seizoen is toch van alle soorten er 90% rijp afgekomen.(Buiten, maar alles wel op beschutte en zonnige plekken).Volgend jaar: Wat mag blijven, wat gaat weg:Met bovenstaande vier soorten ga ik door (de CRR alleen voor de grap).Alleen de Lemon Drop was hier nieuw. Die blijft, als pendant (vergelijkbare hitte) van de Cayenne, maar duidelijk andere, ook lekkere smaak..Niet door met de Tobasco: veel te traag, zelfs nu nog geen rood-rijpe pepertjes.De 5 Color vond ik alleen lekker als nog paars: mild, fris, echt iets voor rauw in een salade. De rijpe rode pepertjes zijn alleen maar (vrij) heet, maar hebben nauwelijks smaak. Toch komt ie terug, omdat ie er zeer decoratief uitziet. Blijft klein, perfect om als plant-cadeautje weg te geven.Wat komt erbij: Weet ik nog niet. Misschien niks erbij ...En straks (nov / dec) geleidelijk alles uit de vriezer halen, drogen op de Stockli, en vermalen tot poeder. Niet buiten, maar binnen. Als de geur echt te erg wordt dan zet ik de ramen wel even open. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 30 oktober30 Okt Je hebt ook de Bolivian Rainbow, als alternatief voor de Chinese 5. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 8 november8 Nov Ja mooi hoor ! zijn mijn peper plantjes niks bij ga de bak vandaag in de erker in huis zetten overwinteren vindt ze ook leuk om te hebben
Geplaatst: 8 november8 Nov Heb collega (Stan) die aan wedstrijden mee deed en is ook peper 🌶️ groei verslaaft was vroeger geloof ik ook moderator hier
Geplaatst: 8 november8 Nov Op 30-10-2025 om 02:10, donaldk zei:Je hebt ook de Bolivian Rainbow, als alternatief voor de Chinese 5.Ik heb de Chinese 5 nog nooit geproefd. Maar wij vonden de Bolivian Rainbow erg mooi, voldoende smaak, en ook makkelijk. Afhankelijk van je hitte-wensen van het moment pluk je een meer of minder gekleurd pepertje voor bij het eten. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 november8 Nov Hier ook keuze stress welke peper soorten er volgend jaar komen. Komt uiteindelijk wel goed. In ieder geval de lemon drop en cayennepeper.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.