Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Alle tomaten gediefd en opgebonden, pompoenplanten opgebonden, dahlia’s een beetje gesnoeid (anders nemen ze teveel licht bij de tomaten weg), alles voorzien van voeding en veel planten opgepot (4 pepers, struiktomaat, 1 golden egg, amarant, limoenblad en de gewortelde sereh geplant). Op de foto de opgepotte planten in het laatste zonplekje van de tuin.

IMG_7651.jpeg

Geplaatst:
Op 9-6-2025 om 09:33, Rookie zei:

Misschien ga ik het 's zomers op snijbiet houden, in plaats van spinazie..

Er is een kleinbladige snijbiet die weinig nerf aanmaakt "Erbette". Wordt ook wel eeuwige spinazie genoemd. Smaakt tussen snijbiet en spinazie. 

Geplaatst:

O ja dat is een goede tip die wil ik ook nog kopen..fijn dat ik nu weet hoe hij heet!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Onkruid onkruid onkruid. En kweekgras. Heb nog een bak helemaal van kweekgras ontdaan, en nu de tweede rond bezig, ongelooflijk hoeveel je er dan toch nog uithaalt. Aan het experimenteren met een watersysteem bij de kas, nog niet zo succesvol. Flessen met druppelaars bij det tomaten buiten gezet, ook daar moet nog iets verzonnen zodat de druppelaars niet vol lopen met aarde. Een vol uur besteed aan het afspuiten van de rabarberplanten die vol zwarte luis zaten, vanmiddag nog een keer. Ook ondertussen maar wat rabarber geoogst weer en een deel weggegeven. Cor heeft het kweekgras dat er nog staat getrimd (zodat het niet gaat bloeien) en ook heel veel onkruid gewied. Tweede maal kapucijners geoogst en wat doperwtjes, die beschouw ik als mislukt dit jaar (kwam nauwelijks op). Alles in de kas en bij de pompoenen extra voeding gegeven, vandaag de rabarbers nog doen. Als het droog is vanmiddag de rest van de bak ontdoen van wortels van kweekgras en dan stokbonen en pompoenen er in, misschien als het lukt ook de mais (die moet echt de potjes uit). Gebaald dat de slakken thuis mijn snijbonen aanvallen. We werken hard en winnen millimeter voor millimeter terrein op het kweekgras. Nog een flink stuk te gaan, helaas. Maar ook met kleine stapjes kom je er. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Inderdaad goede tip. Ik heb al 4 soorten snijbiet, maar deze wil ik ook volgend jaar proberen.

Geplaatst:
1 uur geleden, woldistel zei:

Er is een kleinbladige snijbiet die weinig nerf aanmaakt "Erbette"

Dankjewel!

Laat ik die nou net in huis hebben en tot nu toe niet gebruikt.👍

Ik ga hem gelijk zaaien.

Als het droog wordt tenminste...

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Onkruid verwijderd. Mocca with cherry bonen uitgeplant bij het klimrek. Ik wilde ook nog de spekbonen uitplanten. Maar het begon te regenen. Tomaten gediefd. Peterselie geoogst. Paksoi uitgedund. 

Geplaatst:

Ik ben vanochtend bezig geweest om er al een aantal erwtenplanten uit te halen, die waren wel aan hun eind.

Verder wat boerenkoolzaailingen op hun plek gezet.

Ook bezig geweest om hoepels op maat te maken, zodat de radijsjes en baby raapjes wat meer plek hebben in de hoogte.

Geplaatst:

Gisteren even moestuin. Probeerde de yakon uit de kweektray te halen, maar de wortelkluit was ondertussen zo dik geworden.. 4 van de 9 kreeg ik er uitgeduwd, 2 inmiddels al in de nieuwe kuipen geplant.

Oh, en alle aardbeien zijn opgegeten 🥶

Ik denk door de eenden. Die vinden dat wel lekker helaas..

De oogst van de afgelopen 6 dagen weg, plus ook nog de oogst voor de komende 3 weken is ook foetsie...

aangepast door acpronk
Toevoeging

Geplaatst:

Vandaag de dahlia's in de nieuwe kuipen in de achtertuin geplant. Had ze eerder in emmers voorgetrokken, ze kregen al wat wortels.

En de Astilbe in een emmer geplant.

Geplaatst:

Er was een slangkoppeling losgeschoten bij het kraantje, en mijn tuintje stond blank. De waterdruk is erg hoog, en er zat een stukje goedkope tuinslang tussen die enigszins opbolde ik heb vervangen met een iets betere slang. Op zich een eenvoudig klusje, alleen bij mij zitten dingen altijd tegen : er viel een rubber o-ringetje, ik zag hem vallen, maar echt, helegaar nergens meer te vinden. Had pas houtsnippers gestrooid ook. Nou zit ik dus nog steeds met een lekkende leiding grrrr, en net nu er warme dagen aankomen ..

Toen nog maar even de moestuinbakken waar vorige week nog de uien en knoflookjes groeiden onkruidvrij gemaakt en daar weer wat tomatenplantjes en paprikaplantjes neergezet die ik als reserve had. Paprika had ik liever in de kas gehad maar die staat al bomvol , dus we hopen maar op een warme zomer.

En mijn tafeltje in de kas is weer mooi leeg op wat goudsbloemetjes en wat troep 20250611_213138.jpgna dus dat ruimt mooi op.

20250611_213336.jpg

20250611_212438.jpg

20250611_212446.jpg

20250611_212449.jpg

Geplaatst:

Gisterenavond weer de tuin in. Dingen eruit. Dingen erin. Dat idee. Veel nieuw potgrond. De emmer met smeerwortelgier van vorig jaar verdeeld. Zou dat nog goed zijn? Een emmer nieuwe gemaakt.

Aardbeien geplukt. Weer niet gedeeld. Sla broccoli pakchoi e.d. gezaaid. Kippen vertroeteld. Ze mochten buiten lopen. Sinds ze altijd in de ren zitten, moet je ze dwingen tot aaien. Vroeger sprongen ze gewoon op schoot. Vind dat heel jammer…

7c407119b4a4fe22425f037d83a9a5d4.jpg

ed469214b56bd7b03851aa273dc95999.jpg

0aec2dda6c990933ca6e276d95345456.jpg
Heel veel rupsen uit mijn kool geplukt. Zat ook een verdwaald in de rucola. Was een andere soort. Zal wel weer feest worden.

Geplaatst:
12 minuten geleden, Mellie zei:

Dingen eruit. Dingen erin

😂

Dat zegt inderdaad alles!

Geplaatst:

Niet in eigen tuin maar in die van Jorieke zwarte bessen geplukt. Wat een heerlijkheid!

0C3873E0-CA6D-4D9C-9566-F3D2DC1AB023.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Hee joh! Gewoon mijn bips op het internet :)

Ik heb vanmorgen snel wat in de kas gedaan, o.a. de laatste enorme palmkool geoogst en verwerkt. Zometeen is er wat meer schaduw in de moestuin en ga ik daar weer even kijken. Ik moet nodig wat sugar snaps opbinden en dan zie ik vast nog meer klusjes.

Geplaatst:

Dochter naar de ortho en vervolgens naar school gebracht, en toen 2 uurtjes moestuin (11:00-13:00).

Niet ontevreden, maar ook weer niet helemaal wat ik van plan was.

Een paadje waar ik bijna nooit kom even netjes gemaakt door alle frambozen en onkruiden te kortwieken, dat ook weer gebruikt als mulch op dat pad. Tussendoor wat frambozen gegeten. Ze staan een paar meter van de honingbessen, maar waar er in de honingbessen veel suzuki fruitvliegen larven zaten, hadden de frambozen er nog (vrijwel) geen last van. Langs het pad en elders ook wat gesnoeid.

En een paar kleine aardappels geoogst. Blijkbaar zaten er wat uitlopers of aardappelresten in mijn eigen compost van het keukenafval (in de achtertuin gecomposteerd). 2 grote planten van richting de meter gevonden, een had al vruchten waarvan de grootste vrucht al richting pingpongbal formaat ging. Heb verder niet gegraven, maar de grond was erg los en de aardappeltjes kwamen makkelijk mee omhoog.

Daarna nog wat Chinese selderij en Rosella uit de zaaitray in de grond geplant en wat bewaterd.

Geplaatst:

Alledrie de kassen zijn weer onkruidvrij en water gegeven. De pepers allemaal goed besproeid en de luizen eraf.

Paar bakken water gegeven. Molshoop water gegeven. Was een flinke gang. Ik denk dat de mol dood is. Heb al 2 dagen geen nieuwe molshopen en ben alles nu aan het dichtgooien. Of volgooien. Hoe je het wilt zien.

Paar planten verpot. Ui geplant. Heel veel aardbeien geplukt en wat kruiderij voor in de aardappelpuree.

74ded1188e50daa6c76187b1034f833c.jpg

Geplaatst:

Aardbeien geoogst, peultjes geoogst, tuinbonen geoogst. Ik heb het eerste deel van de rode uien en knoflook geoogst, deze waren afgelopen week met de harde wind allemaal omgevallen. Ik moet morgen nog 1 mini (plantenzak) met knoflook leeghalen, ook hier is alles van omgevallen. Verder nog onkruid verwijderd en water gegeven.

Geplaatst:

Oh wat houd ik van de koelte en de stilte van de avond! Vanavond het aardbeienbed schoongemaakt. Heel veel uitlopers, dood blad, een plek in het midden waar tientallen rotte aardbeien lagen, alles weer opgeruimd.

Geplaatst:

Vooral veel tomaten gediefd en opgeboden. Een verdwaalde aardbei geplukt (de meeste worden gegeten door de vogels). Genieten van de groenling die zaad uit de uitgebloeide palmkool aan het eten was.

En alweer water gegeven.

Afgelopen jaar veel (inheemse) bloemen geplant en dat begint nu eindelijk wat te worden :-)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic