Geplaatst: 22 mei 202522 Mei Nou, niet veel hier, tegels net nat. Wel erg koude wind en zeker harder dan de wk 4 die Buienradar vermeldt. Net kwam er nog een buitje... en dat bleek een miniscuul hagelbuitje te zijn want ik zag opeens de "regendruppels" stuiteren. Snel wat kapjes over de plantjes... maar toen was het alweer voorbij. Warme zon, koude wind... je ziet op straat ook dat mensen niet meer weten wat ze aanmoeten. Korte rokjes met blote benen maar dan wél een winterjas, sjaal én zonnebril.... Zaterdagnacht lijkt het ook nog flink koud te worden... Hopelijk gaat daarna die vervelende koude wind weg.
Geplaatst: 22 mei 202522 Mei Ja ook hier een beetje onweer. 5 minuten in de tuin geweest. Wij moesten steeds weg. Tussendoor alleen koffie gedronken en gegeten. Ik hoop dat het morgen weer beter is. Ik heb nog een hoop te doen.
Geplaatst: 22 mei 202522 Mei 14 minuten geleden, Erny zei: Wel erg koude wind en zeker harder dan de wk 4 die Buienradar vermeldt. Het zou hier 5 zijn, maar zeg maar 7. Dat krijg je als je in een windtunnel woont.
Geplaatst: 22 mei 202522 Mei Ja, dat dacht ik net al @Rookie dat het bij jou wel stukje erger zou zijn. Hierachter, beschut tussen de huizen, was het al minstens 5, laat staan daar bij jou op het land.
Geplaatst: 22 mei 202522 Mei Geen druppel nog hier in het midden van het land, maar zoals overal een ijskoude harde wind, wel met stralende zon vanmiddag. Alle potten weer uitgedroogd dus maar weer wat water gegeven. Voor vrijdagochtend en zaterdagmiddag een paar druppels voorspeld.
Geplaatst: 23 mei 202523 Mei Auteur Ik moet vandaag steeds naar binnen rennen voor de buien. En dan regent het even, en is het alweer droog. Het mag van mij de hele dag rustig regenen hoor, kan ik dat nog ergens doorgeven? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 23 mei 202523 Mei Volgens de pluviometer viel er 8 mm in de afgelopen 24 uur. Het is niet idioot veel, maar een goed begin.
Geplaatst: 23 mei 202523 Mei Brrrrrrrrrr.. Sta echt steeds op het punt om de verwarming weer aan te zetten. Tot nog toe nét weten te vermijden. Qua regen valt er wel steeds een beetje uit de buitjes, zoals gewoonlijk als de wind uit deze richting komt. Wel leuk als registratie dat er nu in plaats van meldingen over ondergelopen tuinen als gevolg van overmatige regenval nu vooral gemeld wordt dat het bijna níét regent. Dat is echt een verschil met jaren geleden (behalve voor @Jorieke123 dan want die woont in een woestijn).
Geplaatst: 23 mei 202523 Mei Door de hoeveelheid zon afgelopen weken, was het hier in huis al opgelopen naar 24,5. Wij houden juist de ramen goed open zodat het lekker kan afkoelen. Goed geïsoleerde woning. Die van kouw niet? @Erny Gisteravond/nacht eindelijk een buitje gehad. Hopenlijk komt er van de week nog meer aan.
Geplaatst: 23 mei 202523 Mei 1 uur terug, Erny zei: Sta echt steeds op het punt om de verwarming weer aan te zetten. Dat dus. Buiten valt de temperatuur nu wel mee, maar die harde koude wind nekt je. Ik heb net slaplantjes uitgeplant, die waaien echt van hun stokje. Volgens de verwachting houdt die harde wind hier aan tot a.s. woensdag.
Geplaatst: 23 mei 202523 Mei Extreem goed geisoleerd @rorror Maar het is gewoon al dagen erg koud buiten, vooral 's nachts, dus dan koelt het uiteindelijk binnen ook weer flink af. We lopen hier dan ook regelmatig weer gewoon met de dikke winterjas aan en zit binnen ook met extra laagjes. De zon staat hier ook niet de hele dag op de ramen te bakken. Aan de voorkant alleen in de ochtend en aan de achterkant nog helemaal niet, wel bijna, zon moet nog wat hoger komen. Dus ook daar niet veel opwarming. Daarom net ook alle warmteminners hier bij huis maar weer ff binnen gezet voor de volgende twee nachten.
Geplaatst: 23 mei 202523 Mei Auteur Wij hebben de houtkachel aan hoor! Gewoon net even voor de lekker, want met die wind koelt ons huis snel af. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 23 mei 202523 Mei Hier in de jaren 1967 doorzon woning (met inmiddels HR++ glas en vloer en muurisolatie) hoeft de verwarming niet meer aan. Misschien een vestje of een dekentje over de beentjes, maar prima te doen. Grote raam ligt wel zzw dus dat helpt ook wel. Zal niet zo lang meer duren en dan houden we alle rol- en andere gordijnen aan die kant weer de hele dag gesloten. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 23 mei 202523 Mei ‘s nachts zegt min min max thermometer dat het 9,9 graden was in de kas. En die is dus nog enigszins beschut… ik vind het ook maar bar koud. Ik heb de haard aan vandaag. Brrrr. Maar wel lekker geregend! Heel de dag door een beetje.
Geplaatst: 23 mei 202523 Mei Hier nog steeds geen druppel ondanks de voorspellingen. Morgen gaat het ‘s middags dan toch echt gebeuren, hoop ik. Alhoewel de pepers alweer eventjes dag en nacht buiten staan, gaan ze vanavond toch nog maar weer een keertje de schuur in. 6 graden toch net te koud met die wind er bij.
Geplaatst: 23 mei 202523 Mei 1 uur terug, Jorieke123 zei: Wij hebben de houtkachel aan hoor! Gewoon net even voor de lekker, want met die wind koelt ons huis snel af. Kunnen we niet... Houthok met houtvoorraad is in beslag genomen door broedende kwikstaartjes. 😄 Ik zet vanavond maar een elektrisch kacheltje aan.
Geplaatst: 23 mei 202523 Mei HIer staat de centrale verwarming weer aan, van de week ook een paar keer.
Geplaatst: 24 mei 202524 Mei Wat zullen die kwikstaartjes het lekker warm en gezellig hebben in het houthok @Rookie 😁 Hier wel koude wind door ventilatieroosters en lekkende pui, maar nog geen behoefte aan kachel of dekentjes. Boven is het nog best warm. Beschut tuintje, dus ook níet zo’n harde wind, maar net als bij woldistel hebben we straks hard de gordijnen nodig tegen de hitte. De indicatie- rhododendron heeft zijn bladeren nog steeds gevouwen door te lang te weinig water. Ik denk er zelfs aan om zo te sproeien, want die regen schiet niet op hier in het westen. Zo beleven we in dit kleine landje het weer toch overal een beetje anders.
Geplaatst: 24 mei 202524 Mei Er schijnt nu wel een regenfront aan te komen vanuit het westen. Ik wacht even met water geven vandaag.
Geplaatst: 24 mei 202524 Mei Hier wordt vanaf 17.45 - 21.30 uur regen verwacht en de komende dagen ook veel regen. Scheelt weer water geven. 24 mei 202524 Mei aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 24 mei 202524 Mei Vannacht was het 4,7 graad, grondtemp. 2,6 (Buienradar).... (dit was om half 2). Voor vandaag was voorspeld dat het "de hele dag" zou regenen. Nou... dat ziet er echt niet zo uit. De top van het buienfront mist ons weer net... Rond 4 á 5 uur een herkansing... Kijken of we daar wat van meekrijgen. De koude wind is in ieder geval wel weg nu deze niet meer uit NW komt. 👍
Geplaatst: 24 mei 202524 Mei 4 uren geleden, Rookie zei: Er schijnt nu wel een regenfront aan te komen vanuit het westen. Het komt jouw kant op hoor. Hier regent het inmiddels zo’n 1,5 uur lekkere malse buitjes, koude wind is gaan liggen bij een temp van 14 graden. De kap van de waterspinazie is er af 😃.
Geplaatst: 24 mei 202524 Mei Het is heerlijk weer vandaag om te werken. Nog even gauw eten en nog even door totdat het gaat regenen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.