Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2025

Featured Replies

Geplaatst:

Het was vanmiddag hier onverwacht zonnig. Lekker op de moestuin!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Hier viel de storm ook erg mee. Op 1 hele hoge zonnebloem na, staat alles nog overeind. De zonnebloem was 3 m hoog en e zaten veel bloemen in, dus de koper was gewoon te zwaar voor de windvlagen.

Geplaatst:
3 uren geleden, woldistel zei:

Hoe ging het in de kustprovincies?

We zijn nog net niet weggewaaid. We zitten op Ameland en het heeft vannacht flink gespookt. We zouden eigenlijk vandaag naar huis maar dikke vertraging met de veerboot door combi storm en hoog water.

Geplaatst:

Gisteren viel het hier in midden Nederland ook alles mee, wel een harde wind, maar niet angstaanjagend of zo. Vanochtend waaide het veel harder, maar ook dat was om 14 uur klaar. Nu windstil.

Geplaatst:
28 minuten geleden, loes zei:

We zouden eigenlijk vandaag naar huis maar dikke vertraging met de veerboot door combi storm en hoog water.

Verschrikkelijk spannend vind ik dat soort dingen. Gaan we wel en is dat dan wel veilig enzo.

En op een bepaalde manier ook wel fijn. Zolang je niet echt in gevaar bent. Want het wijst ons toch ook wel even fijntjes op het feit dat niet alles maakbaar is, zogezegd. Met heel veel opluchting als je weer van de boot kunt, pffff, naar het autootje, waarmee je eigenlijk een veel groter risico op ongelukken loopt, haha.

Hier regent het nu weer lekker tegen het raam, mijn kont zit knus op de elektrieke deken op de bank en ik heb zo ad hoc rijstpapier loempia gedrochten met zelfgemaakte tofu als avondmaal. Morgen weer meer Weer.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

@woldistel Die veerboot dat vertrouw ik wel maar de weg stond een paar uur helemaal onder water dus het was onmogelijk om bij de boot te komen. Daarna moesten alle gemiste afvaarten nog worden ingehaald dus chaos overal want de meeste mensen moet wel sochtends vroeg hun verblijf al uit enzo.

We hebben wel even staan kijken naar al dat natuurgeweld. Ik vind dat wel wat hebben, even weer besef hoe krachtig de natuur is en inderdaad dat het niet allemaal maakbaar is. Ik heb zelf geen foto's gemaakt want ik moest mijn jongste goed vasthouden anders zou hij omver waaien maar in het nieuws zijn de foto's wel te zien.

Geplaatst:

@loes Ik las dat vanochtend de veerboot naar Schier ook weer terug naar Lauwersoog moest omdat ze niet konden aanleggen. De Veerweg was weg doordat het water in de waddenzee te hoog stond.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

• 4 weken later...
Geplaatst:

Brrr, het is koud! Ik kwam zojuist thuis, en de temperatuur was nu al onder nul gedoken.

Screenshot_20251116-210942~2.png

Geplaatst:

Nog maar even snel me ficussen naar binnen gezet. 😅

Geplaatst:

Had ik even mazzel dat ik in een parkeergarage stond. Note to self: morgen de krabbers en de ontdooispray uit de schuur halen en in de auto leggen.

Geplaatst:

Ik ga de wekker maar 5 minuten eerder zetten, want morgenochtend krabben. Gelukkig vanmiddag de bakken al afgedekt met vliesmuts waar planten in staan.

Geplaatst:

Auw... wel in het donker mijn fingerlime geëvacueerd uit de kas, maar niet bedacht om de pepino's te stekken of uit te graven voor overwinteren.. het lijkt nog goed te gaan maar....

Geplaatst:

Wow, kouder dan gedacht. Nog gauw de pompoenen uit de achterbak van de auto gered. Morgen yakon oogsten denk ik, want nu vorst.

Geplaatst:

Ik heb Yakon weleens tot februari gewoon in de grond laten zitten, ook al was de stengel dan wel na een paar graden vorst (een beetje vorst lijken te kunnen hebben) afgevroren.

Geplaatst:

Het is hier nog net boven 0, maar het voelt als -1 staat er op mijn telefoon. Ik heb nog veel sla, postelein, snijbiet, e.d. staan.
En ik moet nog steeds veel opruimen van tomaten- en bonenstammen, ik vond het weer maar naar deze week. Maar goed dat is niet het belangrijkst.

Geplaatst:
11 uren geleden, Goldfish zei:

Yakon weleens tot februari gewoon in de grond laten zitten

Tnx! Iets minder haast dan. Ik had begrepen dat het direct moest.

Geplaatst:

Wat een raar weer hier vandaag. Straks blauwe lucht met zon. Vijf minuten later alles diepgrijs en hagelbui. Weer strakblauw. Weer hagel. En zo al een aantal keer achter elkaar. Het lijkt wel maart.

Geplaatst:

Inderdaad @Tanja65, doet mij ook denken aan de maartse buien!

Geplaatst:

Volgens mij ook weer eens kouder in nov vergeleken met voorgaande jaren? Hier ook net een hagelbuitje.

Edit. Blijkbaar niet heel veel verschil, maar wel iets:

Weeromslag 

Vanaf 17 november sloeg het weer echt om. De wind draaide naar het noordwesten en voerde koude lucht en talrijke buien aan vanaf zee. Op 19 november trok een klein lagedrukgebied via het Kanaal over het zuiden van Nederland. Hierdoor kwam het zuiden van Nederland tijdelijk in de zachte lucht terecht, met maximumtemperaturen rond de 11 a 12°C, terwijl het in het noorden een stuk kouder bleef, op sommige plekken slechts 3 a 4°C.

Na de 19e daalden de temperaturen in het hele land tot onder de gebruikelijke waarde voor de tijd van het jaar met maximumtemperaturen tussen de 2°C en 7°C . Met name in het oosten van het land lag de temperatuur ’s nachts regelmatig onder het vriespunt. Op 21 november vroor het ’s nachts in het grootste deel van het land.

bron: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/maand-en-seizoensoverzichten/2024/november

Geplaatst:

In Boskoop hadden we afgelopen nacht lichte vorst, de yakon had wat last van lichte vorstschade.

Geplaatst:

Wij konden gelukkig vanaf 13.00 uur een paar uurtjes werken, zelfs in de zon, nadat er 's morgens een buitje was gevallen. Moest dus wel alles nat oogsten.

Geplaatst:

Gisteren hagel en minimaal sneeuw, vandaag behoorlijk gesneeuwd. Helaas nu weer regen, hopelijk geen gladheid morgen op de weg.

Geplaatst:

Het is hier krap -2 geweest. Ik zie het een beetje aan de dahlia’s en de oost Indische kers. De planten die ik tegen het huis heb waaronder citroenverbena en mini paksoi hebben geen schade, de laatste had ik een plastic zak over het hoofd gegeven. De Japanse gember in het bos had ik nog niet afgedekt dat heb ik nu gedaan met een dikke laag blad. De vogels zijn extra druk met eten zoeken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.